aangezien ik binnenkort een laptop ga kopen met een ingebouwde netwerkkaart vroeg ik me af of deze aan te sluiten was op mijn netwerk die nu verbonden is via coax kabels. Deze netwerkkaarten van mijn 2 pc's hebben wel utp ingangen (zo oud zijn ze dus ook weer niet) maar ik weet dus niet of het mogelijk is om de laptop samen met de coax verbinding te laten lopen in 1 netwerk. Kan iemand uitkomst bieden?
Verwijderd
Heb je ergens nog een oude hub liggen?
Zo'n dingen hebben meestal een grote hoop UTP-poortjes en 1 COAX-poort.
Ik weet niet zeker of dat het bij een 10 Mbit/s nic met UTP+COAX lukt.
Zo'n dingen hebben meestal een grote hoop UTP-poortjes en 1 COAX-poort.
Ik weet niet zeker of dat het bij een 10 Mbit/s nic met UTP+COAX lukt.
nee die heb ik zowieso niet liggen... maar is het niet mogelijk dat ik de laptop in 1 van de utp ingangen aansluit van 1 van die netwerkkaarten van de pc's? Dus dat daar een coaxkabel inzit en een utp kabel? Of gebruikt een netwerkkaart altijd OF een utp OF een coax aansluiting?
Er zijn voor zover ik weet verloopstekkertjes utp->coax. Heb ze alleen nog nooit gebruik dus ik weet niet of ze goed presteren.
<edit>
Moet sneller leren typen
en zowel coax als utp op 1 kaart aansluiten werkt niet
<edit>
Moet sneller leren typen
en zowel coax als utp op 1 kaart aansluiten werkt niet
If it is alive it can be killed
Kan idd wel met hub, maar niet met netwerkkaart.
Ik heb zelf hier meerdere netwerkkaarten met UTP en Coax.
Echter, als je de kaart instelt voor UTP, wordt coax uitgeschakeld en andersom.
Dus dat werkt niet...
Hubje wel...
Ik heb zelf hier meerdere netwerkkaarten met UTP en Coax.
Echter, als je de kaart instelt voor UTP, wordt coax uitgeschakeld en andersom.
Dus dat werkt niet...
Hubje wel...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
kan volgens mij wel,
je hebt een computer nodig met 2 netwerkkaarten (je kunt niet utp+coax op 1 kaart gebruiken). Een netwerkkaart met utp en een netwerk kaart met coax.
Je moet deze computer als router instellen. dus traffic dat van utp komt naar het coax netwerk sturen en andersom.
je hebt een computer nodig met 2 netwerkkaarten (je kunt niet utp+coax op 1 kaart gebruiken). Een netwerkkaart met utp en een netwerk kaart met coax.
Je moet deze computer als router instellen. dus traffic dat van utp komt naar het coax netwerk sturen en andersom.
Verwijderd
Zo lukt dat wel, maar je moet wel een stabiele router bouwen, geen microshit.Op vrijdag 22 juni 2001 22:43 schreef flexter het volgende:
kan volgens mij wel,
Ach het is maar net wat je wilt doen. als je alleen een paar bestanden wilt kopieeren is winroute (zo heet dat toch?) ook prima.Op vrijdag 22 juni 2001 22:50 schreef algabra het volgende:
Zo lukt dat wel, maar je moet wel een stabiele router bouwen, geen microshit.
Dit heb ik dus hier.Op vrijdag 22 juni 2001 22:43 schreef flexter het volgende:
kan volgens mij wel,
Maar een veel betere oplossing is om een bridge te maken in plaats van een router (heb ik nu ook onderhand).
Een Bridge kan alle protocollen doorsturen, en LAN games werken er ook mee.
Je kunt een bridge maken met Linux, het staat ergens bij netwerk options (als je je kernel compiled)
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
wat doet een bridge presies? Stuurt die alles door zodat het lijkt alsof je met je utp op het coax netwerk zit?Op vrijdag 22 juni 2001 22:56 schreef Wirf het volgende:
[..]
Dit heb ik dus hier.
Maar een veel betere oplossing is om een bridge te maken in plaats van een router (heb ik nu ook onderhand).
Een Bridge kan alle protocollen doorsturen, en LAN games werken er ook mee.
Je kunt een bridge maken met Linux, het staat ergens bij netwerk options (als je je kernel compiled)
een converter van utp>coax of een hub met coax is het makkelijkste.
Een brige die houd een tabel bij met de aansluitingen en aan aan welke kant vd brige die zitten en stuurd de paketje door als ze naar het andere segment moeten maar stuurt ze niet door als ze al in het goede segment zitten, dit kan aardig in het netwerk verkeer schelen.
Een brige die houd een tabel bij met de aansluitingen en aan aan welke kant vd brige die zitten en stuurd de paketje door als ze naar het andere segment moeten maar stuurt ze niet door als ze al in het goede segment zitten, dit kan aardig in het netwerk verkeer schelen.
(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.
Simpel gesteld:Op vrijdag 22 juni 2001 23:00 schreef flexter het volgende:
[..]
wat doet een bridge presies? Stuurt die alles door zodat het lijkt alsof je met je utp op het coax netwerk zit?
Een bridge is een switch die ook tussen verschillende netwerken kan "switchen"
(dus ook tussen ethernet en tokenring, bijv.)
Maar omdat ik alleen ethernet gebruik, zou je gewoon kunnen zeggen dat het een switch is.
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Je hebt een groot aantal oplossingen :
- een PC als router of bridge inrichten kan;
- een UTP-hub met een coax-uplink is een hele fraaie oplossing, ik denk voor jou toch wel de meest aangewezen;
- je hebt ook coax-UTP-media-filters en coax-UTP-repeaters, en die kom je ook nog wel eens 2e hands tegen (ik zie ze nog wel eens op I-Bazar langskomen);
- een bridge of switch heeft als voordeel dat verkeer tussen de beide UTP-poorten niet op het coax-gedeelte belandt; voor jou niet zo interessant.
Een bridge of switch lijkt op een repeater of hub omdat deze twee of meer netwerk-segmenten verbindt. Het verschil is dat een repeater/hub elk Ethernet-pakketje op alle segmenten doorgeeft, terwijl een bridge/switch aan door het vastleggen van de MAC-adressen onthoudt op welk segment welk systeem zit, en pakketjes voor een bepaald systeem dan alleen op dat betreffende segment doorgeeft. Het voordeel hiervan is dat andere segmenten vrij blijven voor ander verkeer. Hoewel aanvankelijk bedoeld voor Ethernet, is het door de gelijke formaten van de MAC-adressen voor TokenRing en FDDI ook mogelijk deze netwerk-typen met Ethernet te bridgen/switchen.
- een PC als router of bridge inrichten kan;
- een UTP-hub met een coax-uplink is een hele fraaie oplossing, ik denk voor jou toch wel de meest aangewezen;
- je hebt ook coax-UTP-media-filters en coax-UTP-repeaters, en die kom je ook nog wel eens 2e hands tegen (ik zie ze nog wel eens op I-Bazar langskomen);
- een bridge of switch heeft als voordeel dat verkeer tussen de beide UTP-poorten niet op het coax-gedeelte belandt; voor jou niet zo interessant.
Een bridge of switch lijkt op een repeater of hub omdat deze twee of meer netwerk-segmenten verbindt. Het verschil is dat een repeater/hub elk Ethernet-pakketje op alle segmenten doorgeeft, terwijl een bridge/switch aan door het vastleggen van de MAC-adressen onthoudt op welk segment welk systeem zit, en pakketjes voor een bepaald systeem dan alleen op dat betreffende segment doorgeeft. Het voordeel hiervan is dat andere segmenten vrij blijven voor ander verkeer. Hoewel aanvankelijk bedoeld voor Ethernet, is het door de gelijke formaten van de MAC-adressen voor TokenRing en FDDI ook mogelijk deze netwerk-typen met Ethernet te bridgen/switchen.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Ik heb thuis anders nog wel zo'n 10MB hub liggen met 8xUTP en 1xCoax, werkt als een trein.
M'n broer zit namelijk aan de andere kant van de muur, en met een coaxkabeltje past dat er makkelijk door (aansluiting plug je er makkelijk weer op, in tegenstelling tot UTP)
Maar nu kan ik zo'n tang lenen, en wil ik zelf graag naar 100MB, misschien dat je dat ding voor ƒ 50,- ofzo wil overkopen?
M'n broer zit namelijk aan de andere kant van de muur, en met een coaxkabeltje past dat er makkelijk door (aansluiting plug je er makkelijk weer op, in tegenstelling tot UTP)
Maar nu kan ik zo'n tang lenen, en wil ik zelf graag naar 100MB, misschien dat je dat ding voor ƒ 50,- ofzo wil overkopen?
indeed. gewoon een hubje met coax-uplink lijkt mij het beste. kost niet zoveel.
als je al een internet-share servertje ofzo hebt staan kan je ook een extra utp nicje er in pluggen maar ik zou er geen systeem voor opofferen als je nog niet zoiets hebt draaien.
als je al een internet-share servertje ofzo hebt staan kan je ook een extra utp nicje er in pluggen maar ik zou er geen systeem voor opofferen als je nog niet zoiets hebt draaien.
Pagina: 1