Desktop PC voor veel excel gebruik €700 euro

Pagina: 1
Acties:

• X800X
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11 10:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik help een kennis met het in elkaar zetten van een degelijke PC waarop veel met office 2007 professionele word gewerkt. Hierbij word dan gebruik gemaakt van excel bestanden waar soms het maximale aantale rije in gebruik is. Hier worden dan voornamelijk acties als vertical zoeken op gebruikt en het maken van draaitabellen. Voor de rest moet er een video op gekeken kunnen worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met mijn eerste build zit ik op ongeveer €700 euro en ik vraag me af of ik in deze build aan alles gedacht heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er word niks meegenomen van het oude systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 57,-€ 57,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 49,75€ 49,75
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,50€ 57,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial BX200 240GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,47

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken die makkelijk werken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
er zijn geen beperkingen in de grote van de kast. Wel is het mooi meegenomen als die niet teveel energie gebruikt en niet teveel lawaai maakt

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf al redelijk wat aandacht besteed om dit alles bij elkaar te zetten. Hierbij heb ik de keuze gemaakt om geen videokaart er in te zetten om geld en vermogen te besparen. De kast is lekker simpel gekozen (en goedkoop), want staat toch beperkt in het zicht. Voor de rest heb ik geprobeerd om met zo min mogelijk moeite (lees zonder over te clocken en etc) zoveel mogelijk uit het systeem te halen (en omdat ik niet wil overclocken een goedkopere processor en MOBO kan nemen).

Mijn vraag is of de samenstelling van het systeem en de keuzes die ik daarin gemaakt heb voor een compleet goed werkend systeem zorgen of dat er eventuele beperkingen zijn die ik over het hoofd heb gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door X800X op 23-03-2016 16:26 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik weet niet met wat voor excel files er gewerkt wordt, maar als excel niet werkt met hyperthreading is een i5 adequaat.
Hell, voor normaal excel gebruik voldoet een i3 ook prima.

• X800X
Hey betreft draai tabbelen in excel bestandjes van meer dan 1 gig

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Het lijkt me inderdaad een goede keuze er geen videokaart in te zetten, dat is niet nodig.

Ik twijfel of een i7 niet overkill is, maar laten we hem er toch in doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1MSI B150 PC MATE€ 85,95€ 85,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,95€ 60,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 53,99€ 53,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,50€ 57,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,61

Dan zou ik dit doen. Ik heb hierbij een budget van 800 euro max aangehouden. Je kunt de prijs heel makkelijk omlaag brengen door de i7 te vervangen door een i5 6600 en ik denk dat je even moet uitzoeken of een "PC waarop veel grote excel bestande worden verwerkt" iets aan hyperthreading heeft.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

X800X schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:06:
Hey betreft draai tabbelen in excel bestandjes van meer dan 1 gig
Hey? Oke, dat is ook een manier om iemand aan te spreken.

Al je niet specificeert welke versie/architectuur van Office je gebruikt, dan is het overbodig om daar een systeem bij te zoeken. Je weet waarschijnlijk al wat Microsoft aanraadt bij het gebruik van grote bestanden en zal hier dus ook al het correcte OS en Office bij hebben?

Daarnaast, maar dat is een ander verhaal; als je bestanden 1GB groot zijn en je hebt er meerdere of gebruikt er meerdere tegelijk, is het veel efficienter en sneller om SQL Express in te zetten, daar je data / waarden in te mikken en met een SQL Query je Excel-sheets te vullen. Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat je dan alsnog wel wat RAM geheugen wil hebben maar de uiteindelijke bewerking in/door Excel kan je zelfs af met een Atom N2800 ofzo.

Ik vind/denk dat dit topic geent is op een vraagstelling die in jouw hoofd leeft maar niet beargumenteerd in de startpost staat waardoor elk (goedbedoeld) advies van mede-Tweakers jouw vraagstelling nooit 100% hoeft te beantwoorden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• X800X
MAX3400 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:06:
[...]

Hey? Oke, dat is ook een manier om iemand aan te spreken.
Excuses hiervoor ik bedoelde "Het betreft..."

Ik heb mezelf even wat verder verdiept na uw vraag en dit is wat ik te weten ben gekomen.
Er word gebruik gemaakt van Office 2007 professional en daarbij wordt alleen excel gebruikt. In excel worden bestanden verwerkt van soms maximale grote (in rijen). De acties die worden losgelaten op deze bestanden zijn vooral kleine dingen als verticaal zoeken en het maken van kruistabellen.

Het gebruik van een ander software (zoals jou voorstel) SQL express ben ik zelf helemaal niet bekend mee, dus durf ik niks over te zeggen. Echter als het de moeite waard is om hier gebruik van te maken zal ik dat voorstellen aan mijn kennis.

Ik denk dat je gelijk hebt dat mijn vraagstelling slecht gedaan is. Ik heb het ook geupdate in de eerste post zodat het er hopelijk duidelijker staat. Maar ik vroeg me af of in mijn keuze van componenten een redelijke sammenstelling is gemaakt (geen gekke beperkingen of dingen die onnodig blijken).

Een duidelijk advies was dat de i7 misschien een beetje overkill was, hier kan ik mij in vinden en kan dus aangepast worden naar de i5. Wel zie ik dat hypertreading mogelijk is, maar ik weet niet zo goed of dat veel voordelen heeft voor het doel van dit systeem.
Ook vind ik de suggestie van de Seasonic G-series 360 watt voorgesteld door Kiet Stiemer ook erg interessant.

Verwijderd

X800X schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:21:
[...]

In excel worden bestanden verwerkt van soms maximale grote (in rijen). De acties die worden losgelaten op deze bestanden zijn vooral kleine dingen als verticaal zoeken en het maken van kruistabellen.

Het gebruik van een ander software (zoals jou voorstel) SQL express ben ik zelf helemaal niet bekend mee, dus durf ik niks over te zeggen. Echter als het de moeite waard is om hier gebruik van te maken zal ik dat voorstellen aan mijn kennis.
Om te beginnen, vanaf Excel 2007 is er prima ondersteuning voor meerdere cores en kan hyperthreading een merkbare maar niet schokkende snelheidswinst opleveren.

Ik zeg kan, omdat het er helemaal vanaf hangt of de berekeningen in je excelsheet makkelijk te paralelliseren zijn. Als je alleen een sheet met een massa data hebt en daar queries op uit gaat voeren, dan is dat heel wat anders en kan het zomeer meer of minder verschil maken.

Excel wordt in mijn ervaring ook erg traag met dergelijke bestandomvangen. Als het om zoeken en maken van samenvattingen gaat dan is een database (niet zijnde access) een betere oplossing. Het vergt echter wel een aanvullende skill set ;-)

Een andere tip die ik je kan geven, mits je niet afhankelijk bent van addins, koop een nieuwe office en installeer de 64bit versie. Je bent enigzinsbeperkt in de addins die je kan gebruiken, maar het werkt oneindig veel beter met dergelijke grote bestanden.

Het systeem met i5 dat Kiet heeft samengesteld is prima. Een beter systeem zal je met excel niet veel verder helpen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:41:
[...]

Om te beginnen, vanaf Excel 2007 is er prima ondersteuning voor meerdere cores en kan hyperthreading een merkbare maar niet schokkende snelheidswinst opleveren.

Een andere tip die ik je kan geven, mits je niet afhankelijk bent van addins, koop een nieuwe office en installeer de 64bit versie. Je bent enigzinsbeperkt in de addins die je kan gebruiken, maar het werkt oneindig veel beter met dergelijke grote bestanden.
Hier heb je helemaal gelijk in; het is ten zeerste aan te raden om Excel 2013 of hoger aan te schaffen in de smaak 64-bit. Zeker als topicstarter nog op 2007 zit, was daar de memory-limit 2GB terwijl dat voor Excel 2016 al 8TB is.

Er zijn verder verschillende benchmarks te vinden waarin ongeveer wordt "bewezen" dat afhankelijk van de berekeningen in Excel, je pas een voordeel gaat hebben bij 4 threads of meer. Je moet daarentegen best gekke dingen verzonnen hebben wil je daarwerkelijk zowel threads tegelijk gebruiken.

Ik ben zelfs bang, zonder voldoende geinformeerd te zijn, dat de overstap van de Excel-sheets van 2007 naar 2013 of hoger een ramp gaat worden en er amper/geen verbetering zal komen. Als er veel VBA-code of custom add-ins/code is gemaakt. Dit zal namelijk direct de beperkende factor zijn tenzij alle add-ins en VBA-code kan worden dubbelchecked bij iemand die 100% thuis is in de materie even eventueel wat zaken kan ombouwen/herprogrammeren naar de nieuwe Office.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

IMHO het probleem zit tussen het toetsenbord en stoel, niet op of onder het bureau!

De "kennis"ik noem hem voor het gemak Piet, zou eerst eens onderzoek moeten doen of zijn "denkwijze" oftwel werkwijze in Excel wel optimaal is en efficiënt is.

Excel berekend elk vakje en ga je data veranderen/toevoegen gaat hij elk vakje af of daar wel wat wijzigt. ongeacht hoeveel CPU en RAM een dergelijke "mis"bruik van Piet stelt zelfs het sterkste systeem vanzelf op de proef.

32 vs 64 bit OS heeft voordelen voor 32 bits applicatie .. in theorie kan je bv de max ram (ongeveer 4gb) aan excel toewijzen en nog 4 ram voor OS of andere applicaties.
SSD en CPU zullen in performance zeker toevoegen

Maar ik denk dat Piet eens http://www.helpmij.nl/for...xcel-importeren-in-Access moet lezen .. en verder spitten of bv MS Access of ander applicatie wellicht beter geschikt zijn.

ps zijn het relatief simpele berekeningen dan zou een opensource office pakket al dan niet op een linux distributie ook waard kunnen zijn om te testen.. Opensource is relatief goed in data schuiven (efficienter dan windows) Let op denk aan Ubuntu VS windows en bv Libre office .. (je kan libre office natuurlijk ook op windows testen of het wel goed de import doet en niet ongewenste of te veel fouten maakt..

Overgens zal je hardware wel snor zitten, de vraag is meer of het daadwerkelijk nuttig gebruikt gaat worden ;)

Tja vanalles

Verwijderd

Lol i7 voor excel. Ik denk dat een I5 ook wel voldoet.
Pagina: 1