Freecom silverstore vervangen door Synology

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 13:14
Ik heb op dit moment een Freecom Silverstore als NAS in mijn netwerk hangen. Op zich werkt deze nog prima, maar ik ben niet meer tevreden met de mogelijkheden van het apparaat en wil deze vervangen door een NAS van Synology (waarschijnlijk DS216j).

Nu vraag ik me alleen af of ik de twee schijven die hierin zitten zomaar in de NAS van Synology kan installeren of moeten de schijven is geformatteerd worden t.b.v. Synology? Dan moet ik dus eerst alle data ergens anders naartoe verplaatsen.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Beste antwoord (via Pieter.txt op 24-03-2016 11:08)

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 20:06
Heel toevallig heb ik op dit moment ook een Freecom Silverstore NAS staan en ben aan het kijken voor een Synology DS216j.

De data van je Freecom zul je eerst ergens anders moeten opslaan inderdaad.

Bij mij gaat het er meer om om de Synology voor dagelijks gebruik aan te schaffen en de Freecom te gebruiken om backups op te plaatsen van mijn PC en laptop. Mocht het bij mij zover zijn dan denk ik dat ik alle data die ik wil bewaren kopieer naar mijn Stack opslag en daarna terug naar de Synology.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
De synology gaat er DSM op installeren, dus ze worden geformatteerd.

Theoretisch gezien zou je één schijf kunnen plaatsen. Vervolgens de NAS installeren.
Daarna de tweede schijf plaatsen, en de data kopieren, en dan pas RAID inschakelen.
Maar dat is puur theorie. En risicovol als je geen backup hebt, wat ik opmaak uit je tekst.

Ik zou voor de veilige methode kiezen.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

En zelfs al is de RAID op de Freecom een mirror, dan is nog steeds de vraag of je één schijf zo los in een andere NAS kan steken. Als het partitie format in de Freecom anders is dan op de Synology of jouw PC bijvoorbeeld, dan kun je niet een schijf loshalen uit de Freecom en in een ander device hangen.

NAS devices gebruiken over het algemeen een eigen format om gegevens in op te slaan. In veel gevallen is dit een Linux format, dus met wat kunst en vliegwerk is een volume mogelijkwel mountable in Windows maar daar is dan wel enige kennis voor nodig.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
De freecom heeft anders ook nog steeds een netwerkpad wat je kan bereiken, ook als je één disk van de mirror eruit trekt. Althans, dat is het concept. En je moet een redundant raid array hebben, dus niet raid 0.
Je zou op die manier kunnen migreren. Maar zorg gewoon voor een backup, altijd.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 22-03-2016 14:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• 1980Wouter
Heel toevallig heb ik op dit moment ook een Freecom Silverstore NAS staan en ben aan het kijken voor een Synology DS216j.

De data van je Freecom zul je eerst ergens anders moeten opslaan inderdaad.

Bij mij gaat het er meer om om de Synology voor dagelijks gebruik aan te schaffen en de Freecom te gebruiken om backups op te plaatsen van mijn PC en laptop. Mocht het bij mij zover zijn dan denk ik dat ik alle data die ik wil bewaren kopieer naar mijn Stack opslag en daarna terug naar de Synology.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ElCondor schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:42:
En zelfs al is de RAID op de Freecom een mirror, dan is nog steeds de vraag of je één schijf zo los in een andere NAS kan steken.
Als het RAID1 is op de Freecom, dan kan het. Schijf A overprikken in de Synology; data kopieren van Freecom naar Synology; schijf B overprikken en RAID1 maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pieter.txt
Bedankt voor de reacties. Ik had al zo'n idee dat het niet zou kunnen en jeroen3 bevestigt dat.
Wel een goed idee van 1980Wouter om Stack te gebruiken. Ik heb namelijk niet voldoende opslag elders om even de data op de silverstore te parkeren.

@1980Wouter: ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jij eigenlijk de silverstore niet meer voor dagelijks gebruik in wilt zetten.

• 1980Wouter
@Pieter.txt: hij doet wat hij moet doen hoor, dat voorop gesteld. Ik heb alleen het vreemde euvel dat ik hem iedere keer 7 dagen kan laten draaien en mijn Smart TV hem vindt, en daarna wordt hij niet meer gevonden. Herstarten van de NAS lost dat weer op. Op mijn PC en laptop blijft hij wel gewoon beschikbaar alleen mijn Smart TV ziet hem niet meer.

Ik hoop dat dat met een Synology niet voorkomt, maar dat kan ik pas zeggen als ik er eentje heb aangeschaft :). Ook denk ik dat een Synology beter ondersteunt wordt, wanneer is de laatste keer geweest dat er een update is geweest voor die Freecom?

Verder wil ik de Freecom wel behouden, maar dan meer als plek om backups op te slaan van mijn desktop en laptop. Dus alleen even aan zetten om de backups daarnaar te kopieren en mocht het nodig zijn terug te halen. Zeker nu de laatste tijd met bijvoorbeeld die crypto zooi. Ik heb nu tijdelijk mijn backup naar de Stack gekopieerd bij gebrek aan beter maar het is fijn om achter de hand te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door 1980Wouter op 24-03-2016 13:25 ]

• Pieter.txt
Dat probleem is heel herkenbaar. De DLNA werkt inderdaad niet lekker. Overigens vind ik ook de support voor allerlei apps bij Synology wel fijn. Zaken die ik tegenwoordig wel wil, zoals backups van mijn smartphone naar een omgeving die ik zelf beheer, kunnen op de Synology allemaal. De Freecom is gewoon wat beperkter wat dat aangaat.

Heb je trouwens nog de D216play overwogen?

[ Voor 54% gewijzigd door Pieter.txt op 24-03-2016 13:39 ]

• 1980Wouter
Ik heb wel gekeken naar andere versies inderdaad. Maar ik denk dat ik met de DS216j goed uit de voeten kan voor wat ik ermee wil doen.
Betere ondersteuning is ook een punt waarom mijn voorkeur uitgaat naar Synology.

Freecom is een mooi opstapje geweest (vroeger een keer aangeschaft bij iBood), nu het wat serieuzer wordt en dat ding toch steeds meer wordt gebruikt wil ik toch wel een bekender merk met goede ondersteuning.

Prijs is ook wel een puntje waarom ik toch liever voor de DS216j ga ipv de Play.

• 1980Wouter
Een kleine tip. Ik heb hem nu besteld bij centralpoint.nl. Daar was hij het goedkoopst wat ik zo snel kon vinden.
Wanneer je zoekt op Google op kortingscode Centralpoint heb je al €10 euro korting te pakken. Ik heb de DS216j nu voor €159 besteld.
Pagina: 1