Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 10:01
Beste lezers,

Op een MacBook uit 2011 wil ik gaan testen welke versie van OSX nog acceptabel snel draait. Op dit moment draait er 10.7 (Lion) op. Alles werkt nu naar behoren, maar ik wil graag updaten. Natuurlijk kan ik in 1 keer naar El Capitan gaan, maar ik ben bang dat ik dan tegen prestatie-issues aan ga lopen en niet meer terug kan (downgraden naar 10.7). Daarom wil ik graag eerst Mavericks en Yosemite uitproberen. Nu is mijn plan om:
1) een backup te maken van de huidige HDD met Time Machine, dan de HDD te wissen en via een USB-stick Maverics/Yosemite te installeren te testen. En dan het belangrijkste: als het niet bevalt de oude versie via Time Machine op de HDD terug te plaatsen en gewoon verder te gaan waar ik gebleven was.
2) een lege HDD te plaatsen en dan Maverics te installeren via een USB-stokje. Testen op snelheid e.d. en dan hetzelfde te doen voor Yosemite. En dan het belangrijkste: als het niet bevalt de oude HDD terug te plaatsen en gewoon verder te gaan waar ik gebleven was.

Heeft iemand dit al geprobeerd, heeft iemand een beter plan, of heeft iemand tips?

Alvast bedankt voor de reacties ;)

NB: Op de supportpagina van Apple (https://support.apple.com/en-us/HT202796) staat dat je op een externe HDD een versie van OSX kan installeren. Ik ben alleen bang dan de snelheid van het systeem niet goed te testen is vanwege de limitaties van de USB bus.

Beste antwoord (via Mermer op 23-03-2016 11:26)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je nog 4GB RAM hebt, dan zou ik wegblijven van Yosemite en El Capitan. Blijf dan bij Mavericks. De geheugendruk is erg hoog onder 10.10 en 10.11 met maar 4GB. Als je er 8GB in hebt zitten dan is er geen reden om een oudere versie te gebruiken. Sowieso krijgt Mavericks volgend jaar geen updates meer en draait El Capitan weer aanzienlijk beter dan Yosemite. Zeker op Intel graphics.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 00:02

tomaszcs

✔️

welke macbook betreft het? specs? etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Je Macbook heeft toch een Firewire-800 aansluiting? Een HD-behuizing met Firewire-800 poort en snelle harddisk is net iets sneller (zeker 2x) als USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
Ik zie net dat mn topic title nog een oude versie is. "external" moet er niet in staan. Als het goed is, is de macbook ook vermeld boven in het topic. Het betreft deze versie pricewatch: Apple MacBook Pro 2011 13"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
Natuurlijk ben ik vergeten te melden dat er al een SSD in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 08:24

nexhil

BAM!

Mermer schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:17:
Natuurlijk ben ik vergeten te melden dat er al een SSD in zit.
Hier kun je, al helemaal met een SSD, gewoon El Capitan op draaien.
Ik niet weten waarom je Lion of Yosemite zou willen.

Edit sorry, ik ga van een Macbook pro uit. Dat is alleen nergens op gebaseerd zie ik.
Het kan net zo goed een oudere witte macbook zijn. Maar dan nog nog.

[ Voor 21% gewijzigd door nexhil op 22-03-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
Edit sorry, ik ga van een Macbook pro uit. Dat is alleen nergens op gebaseerd zie ik.
Het kan net zo goed een oudere witte macbook zijn. Maar dan nog nog.
Als het goed is staat er boven in de topic welk model het betreft, ik heb het ook nog even vermeld in een voorgaande reactie.
En als reactie op het doorgestreepte gedeelte: Omdat het een ouder beestje is en omdat het kan, wil ik het gewoon even testen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 08:24

nexhil

BAM!

Mermer schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:25:
[...]

Als het goed is staat er boven in de topic welk model het betreft, ik heb het ook nog even vermeld in een voorgaande reactie.
En als reactie op het doorgestreepte gedeelte: Omdat het een ouder beestje is en omdat het kan, wil ik het gewoon even testen :Y)
Ik denk gewoon niet dat je enige vertraging merkt met dagelijkse bezigheden.
Gewoon omdat je al een SSD hebt. Daarom zou ik gewoon de nieuwste OSX installeren.

Als het om een gewone Macbook gaat dan heeft deze geen Firewire en max USB 2, extern heeft dan geen zin.
dan is het gewoon een kwestie van installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door nexhil op 22-03-2016 12:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je nog 4GB RAM hebt, dan zou ik wegblijven van Yosemite en El Capitan. Blijf dan bij Mavericks. De geheugendruk is erg hoog onder 10.10 en 10.11 met maar 4GB. Als je er 8GB in hebt zitten dan is er geen reden om een oudere versie te gebruiken. Sowieso krijgt Mavericks volgend jaar geen updates meer en draait El Capitan weer aanzienlijk beter dan Yosemite. Zeker op Intel graphics.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
nelizmastr schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:40:
Heldere informatie! Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

De nieuwste, gisteren uitgekomen, OS X El Capitan 10.11.4 draait prima op mijn oude trouwe MacBook Air. (13-inch, Late 2010, 1,86 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB 1067 MHz DDR3, NVIDIA GeForce 320M 256 MB) Maar goed, wellicht liggen mijn eisen niet zo hoog.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
Het is in ieder geval goed om te horen dat het prima voor jou werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:34
Die Macbook kan dat zonder meer aan. Zeker met een goede SSD erin. 4GB is niet heel veel, maar genoeg om el cap mee te draaien. M'n pa heeft dit specifieke model ook. Draait allemaal best. Ik heb yosemite ook draaien op een 2009 Mac mini C2D met 4GB en intel SSD. Die draait het ook allemaal prima. Deze draait specifiek Yosemite omdat deze als ARD taakserver en OS X server is ingericht. Er is nog geen goede versie van voor el cap dus vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29
De enige reden om op die hardware niet naar 10.11 te gaan ligt puur aan het eventueel ontbreken van support van eventuele apps (of specifieke versies van apps) die je eventueel nodig hebt, oude versies van adobe software of final cut pro bijvoorbeeld.

Ik draai 10.11 op mn mac pro 1.1 uit 2006 en kwa noodzakelijk (wired) geheugengebruik zie ik niet tot nauwelijks verschil in geheugengebruik tov voorgaande versies.

Vergeet niet dat apples support nogal beperkt is, 10.9 krijgt nu nog (beperkt) security updates maar dat is zeer waarschijnlijk afgelopen zodra 10.12 er is.

[ Voor 7% gewijzigd door blouweKip op 24-03-2016 01:02 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
blouweKip schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 01:01:
Vergeet niet dat apples support nogal beperkt is, 10.9 krijgt nu nog (beperkt) security updates maar dat is zeer waarschijnlijk afgelopen zodra 10.12 er is.
Klopt, dit is ook een belangrijke drijfveer om te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

Ik zit, nog steeds, op een MBP uit 2009 en El Capitan werkt er prima op. Ik heb er wel 8GB geheugen in zitten overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Hier een MBP late 2008 met 8GB en SSD, werkt als een zonnetje met El Capitan. Ook laatst een Witte macbook uit 2009 voorzien van 4GB en SSD en ook daar draait het als een zonnetje op. Dus het hangt er een beetje vanaf wat je er mee wil gaan doen denk ik.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
Ah fijn om te horen! Het voornaamste gebruik is MS Office, Indesign en Safari/Chrome. Daarnaast nog wat kleinere processen zoals Mendeley en Todoist/Evernote. Dus het valt wel redelijk mee, maar wel bijna altijd tegelijkertijd/multitaskend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Vergeet niet dat het geheugen upgraden naar 8GB in principe altijd mogelijk is, en de prijs daarvan valt zelf ook nog best goed mee. Dus zelfs al valt het geheugengebruik wat tegen met de meest recente versie van OSX, dan heb je nog altijd de mogelijkheid om je MacBook te upgraden waardoor je weer een aantal jaren verder kan.
Mijn MBP van 2009 met 8GB RAM en SSD doet het prima op de meest recente OS X

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:05

3DDude

I void warranty's

De 2011 versie kan je prima upgraden.

Koop gewoon een 16GB setje en je kunt voorlopig weer vooruit.
Kost tegenwoordig niet zoveel meer (80 euro en je bent klaar?)

Klik: pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9

[ Voor 28% gewijzigd door 3DDude op 24-03-2016 13:17 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
Ik was inderdaad al aan het kijken voor een geheugen upgrade. Nu dacht ik dat er maar 1 reepje in de MacBook past. Jij linkt naar een 2x 8GB. Ik zie inderdaad op iFixit dat er 2 in passen, dus bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mermer
Om de boel netjes af te sluiten: Ik heb ondertussen de Macbook voorzien van 8GB geheugen en ben over naar El Capitan. Tot nu toe draait alles als een zonnetje. Een aanrader dus voor de mensen die twijfelen.
Omdat ik nog een oude versie van Indesign gebruik (CS5 uit 2010), moest ik wel een oudere versie (6) van Java installeren.

Bedankt allemaal voor de bijdrages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Das mooi om te horen Mermer,

Ik vraag me alleen af waarom je het antwoord van NelizMastr als beste antwoord hebt gemarkeerd? Het ligt namelijk niet in lijn met wat je zelf hebt geprobeerd en met alle andere reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mermer
supersnathan94 schreef op maandag 11 april 2016 @ 09:46:
Ik vraag me alleen af waarom je het antwoord van NelizMastr als beste antwoord hebt gemarkeerd? Het ligt namelijk niet in lijn met wat je zelf hebt geprobeerd en met alle andere reacties.
Mijn grootste angst was het achterblijven van acceptabele prestaties. Met deze opmerking ben ik dit topic ook gestart. De reactie van NelizMastr gaf mijns inziens goed inzicht in wat ik kon verwachten. Daarom was zijn reactie voor mij het beste antwoord. Neemt niet weg dat de overige antwoorden mij ook erg goed geholpen hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die Mac werkt prima met El Capitan. Je moet natuurlijk wel een SSD hebben, en 8GB RAM is ook niet verkeerd. Zelfs op een 2009 model gaat dat dan nog prima.

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 11-04-2016 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb een Macbook uit 2010 met El Capitan. Werkt als 'n tiet, sneller dan Yosemite en Mavericks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Mermer schreef op maandag 11 april 2016 @ 09:59:
[...]

Mijn grootste angst was het achterblijven van acceptabele prestaties. Met deze opmerking ben ik dit topic ook gestart. De reactie van NelizMastr gaf mijns inziens goed inzicht in wat ik kon verwachten. Daarom was zijn reactie voor mij het beste antwoord. Neemt niet weg dat de overige antwoorden mij ook erg goed geholpen hebben!
Ja dat klinkt logisch. Helaas klopt zijn antwoord niet helemaal. De hoeveelheid werkgeheugen is niet bepalend voor de snelheid van OS X. Zoals ik al zei draai ik yosemite op twee mac mini's met 4GB ram. 1 is een C2D uit 2009 en de andere de mini uit 2011. Die uit 2009 is echter beduidend sneller, omdat er een ssdtje in zit (intel 320 40GB). 4GB is voor el capitan genoeg om zelfs wat zwaarder werk me te doen. 8gb is relaxed want dan heb je wat headroom, maar de echte verbeteringen in snelheid komen door SSD's. Daarom vind ik het raar dat dit antwoord zo hoog jn de lijst staat. De geheugendruk is bij mijn macbook alleen maar lager geworden vanaf Mavericks omdat er veel efficiënter met geheugen wordt omgesprongen. 4GB is effectief in te zetten als 6Gb onder optimale omstandigheden.

El cap op een mbp 2011 met 4GB is zeer zeker goed te doen. Met 8gb wordt het wel beter uiteraard, maar alleen als je echt veel photoshop draait bijvoorbeeld. En zelfs dan heb je meer aan een ruime SSD.
Pagina: 1