Harde schijf vol door overmaat unknown bestanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewoud
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-04-2016
Recent ontdekte ik bij toeval dat mijn C schijf van 5 GB voor meer dan de helft (285 GB) in beslag genomen wordt door unknown bestanden. Resterende capaciteit via Windirstat fluctuerend rond 22 GB. Aanvankelijk stonden de unknown bestanden binnen de map voor Windows 7, na onderzoek en herstel via System Mechanics en schijf C opruimen werd de vrij beschikbare ruimte op C 45 GB.

Ja, een aantal mappen moet nog opgeschoond - circa 50GB totaal, maar geen 285 GB te realiseren C schijfruimte).

Inmiddels fluctueert de vrije C schijf ruimte rond 35 GB, en de unknown bestanden staan niet meer in de map Windows 7, maar direct op de C schijf.

We meenden aanvankelijk door Windows 7 opnieuw te installeren, of direct Windows 10 - zodat de Windows map totaal wordt verniewd en de unknown bestanden verwijderd. Nu de unknown bestanden direct op de C schijf staan, aldus Windirstat per gister, lijkt die optie voor oplossing van dit probleem vervlogen.

Naast de C schijf hebben we extra backup schijven, een extra intern en een extern. Het Acronis programma voor backup naar de externe schijf hebben we op non actief in de setup voor opstart gezet.

De fluctuerende rode weergave voor de opslagruimte van de C schijf is behoorlijk alarmerend.

Wat kan de oorzaak zijn, en wat te doen met de overmaat aan unknown bestanden?
De verschillende berichten op dit forum gelezen, maar niet aansluitende reactie en oplossing gevonden

Wie weet meer hierover?

Beste antwoord (via Groenewoud op 22-03-2016 12:05)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-05 10:34
Ik vind het maar een warrig verhaal.
Waarom gooi je die bestanden niet weg, of installeer je windows opnieuw als je je windows niet vertrouwt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 08:00
Bij een win 7 pc eens gezien dat deze een zeer grote log file maakte ivm een fout, waardoor de pc vol liep.
Met een programma die grote mappen laat zien van de gehele hd, kun je zien welke mappen te groot zijn, en misschien haal je hiermee extra mappen leeg.

Kijk ook in je temp mappen, daar kan ook veel in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12
Wat bedoel je met 'unknown'-bestanden? Hoe worden deze zo gedifinieerd?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewoud
ja, dus zonder extensie en als Unknown en zijn dus voor zover bekend niet in te zien

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• zetje01
Ik vind het maar een warrig verhaal.
Waarom gooi je die bestanden niet weg, of installeer je windows opnieuw als je je windows niet vertrouwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewoud
de unknown data niet meer binnen de windows map maar op de C schijf, windows opnieuw installeren zal o.i. niet helpen. De Temp file is klein en opgeschoond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Vreemde processen?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Groenewoud schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:31:
de unknown data niet meer binnen de windows map maar op de C schijf, windows opnieuw installeren zal o.i. niet helpen. De Temp file is klein en opgeschoond
Jullie zien het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan is er iets niet goed.
Mogelijkheden:
virus
fout in windows of andere software
hardeschijf fout

Kijk eerst eens naar de smart hardeschijf (crystaldiskinfo) en laat die hier eens zien.

De onbekende bestanden eenvoudigweg verwijderen door een delete gaat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12
Kan je eens een screenshot maken van wat je bedoelt en deze hier plaatsen? Dan kan ik in ieder geval beter begrijpen wat je bedoelt.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewoud
Ok, windows opnieuw installeren lijkt dus toch de meest voor de hand liggende oplossing voor nu -
bedankt, dat gaan we eerst doen.

:) :)

[ Voor 83% gewijzigd door Groenewoud op 22-03-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:52

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05 16:19
Uploaden op Image hosting en dan [img]<url>[/img]

Daarnaast zal een nieuwe Windows installatie wel dergelijk helpen, als je gewoon de schijf formatteert.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

nvm

[ Voor 95% gewijzigd door albino71 op 22-03-2016 12:05 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
WinDirStat-bestandstypen zeggen niet zo heel erg veel, belangrijker is kijken waar het precies zit.

TreeSize Free vertelt je precies in welke mappen het zit. Als je een screenshot kunt uploaden met daar op de grootste mappen uitgevouwen dan kunnen we daar iets over zeggen :)

Windows opnieuw installeren is een beetje hetzelfde als een nieuw huis kopen als je schuurtje vol staat...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Windows niet opnieuw installeren is een beetje hetzelfde als een vergiet dichtplakken omdat je een pan nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302359

@TS: Hier heeft iemand het over een vergelijkbaar probleem, hier hebben ze het over herstelpunten van Windows. Onder eigenschappen van je Computer vind je het tabblad Systeembeveiliging, kies voor je OS schijf, klik op configureren. Hier kan je een maximum instellen voor het schijfruimte gebruik of de optie geheel uitschakelen. Wellicht helpt dit voor jou?
zetje01 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:22:
Windows niet opnieuw installeren is een beetje hetzelfde als een vergiet dichtplakken omdat je een pan nodig hebt.
Je weet helemaal niet zeker wat het probleem is maar je weet wel dat de oplossing Windows opnieuw installeren is? Ik vind die oplossing wat overtrokken.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 22-03-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat lost Windows opnieuw installeren op? Ja, je hebt weer vrije ruimte... Dat heb je ook door een nieuw huis te kopen, maar is het niet een heel stuk simpeler om gewoon je schuurtje op te ruimen? Vooral omdat je geen flauw idee hebt wat er in het schuurtje staat...

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 22-03-2016 12:29 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:48
zetje01 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:22:
U gaat door voor de scheefste vergelijking van 2016!

Windirstat geeft aan dat unknown bestanden veel schijfruimte in beslag nemen. Windows opnieuw installeren en in het proces de C: disk formatteren zal inderdaad werken. Maar word hier te pas en te onpas geroepen.

Ik zou zeggen zoek eerst eens uit waar die unknown bestanden vandaan komen. Welke bestanden zijn het precies? Waar staan ze? Staat er wat leesbaars in? enz... Allemaal zaken die je makkelijk vanuit windirstat en met standaard windows tools uit kan zoeken binnen een mum van tijd.
Paul schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:18:
WinDirStat-bestandstypen zeggen niet zo heel erg veel, belangrijker is kijken waar het precies zit.
TreeSize Free vertelt je precies in welke mappen het zit.. Als je een screenshot kunt uploaden met daar op de grootste mappen uitgevouwen dan kunnen we daar iets over zeggen :)

Windows opnieuw installeren is een beetje hetzelfde als een nieuw huis kopen als je schuurtje vol staat...
Dat kan ook windirstat ook, zit gewoon een treeview bij met folder sizes.

[ Voor 28% gewijzigd door Craven op 22-03-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Craven schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:29:
Dat kan ook windirstat ook, zit gewoon een treeview bij met folder sizes.
Ah, ik ken het vooral van die gekleurde vierkantjes :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:48
Paul schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:47:
[...]
Ah, ik ken het vooral van die gekleurde vierkantjes :P
Ja rampzalig slechte view. Een boel nutteloze info. Leuk om te zien maar als ik wat wil weten zit ik altijd in de treeview te neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Groenewoud schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:55:
Ok, windows opnieuw installeren lijkt dus toch de meest voor de hand liggende oplossing voor nu -
bedankt, dat gaan we eerst doen.

:) :)
Beetje raar een reinstall terwijl je ons nog niet eens hebt laten weten om welke bestanden zich het handelt...
(bestandsnamen/paden, eigenaar etc).
Kan best zijn dat het applicatie gegenereerde bestanden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Groenewoud schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:53:
Recent ontdekte ik bij toeval dat mijn C schijf van 5 GB voor meer dan de helft (285 GB) in beslag genomen wordt door unknown bestanden. Resterende capaciteit via Windirstat fluctuerend rond 22 GB. Aanvankelijk stonden de unknown bestanden binnen de map voor Windows 7, na onderzoek en herstel via System Mechanics en schijf C opruimen werd de vrij beschikbare ruimte op C 45 GB.
Hoe kan 285GB meer dan de helft van 5GB zijn? Het is zelfs 57x de grootte van de C-schijf (5GB)
Ja, een aantal mappen moet nog opgeschoond - circa 50GB totaal, maar geen 285 GB te realiseren C schijfruimte).

Inmiddels fluctueert de vrije C schijf ruimte rond 35 GB, en de unknown bestanden staan niet meer in de map Windows 7, maar direct op de C schijf.
Hier is ook niet echt veel chocolade van te maken.
Enkel dat je op een HDD van 5GB niet meer dan 50GB kan vrij maken en dat de schijfruimte schommelt rond 7x de schijfgrootte.
We meenden aanvankelijk door Windows 7 opnieuw te installeren, of direct Windows 10 - zodat de Windows map totaal wordt verniewd en de unknown bestanden verwijderd. Nu de unknown bestanden direct op de C schijf staan, aldus Windirstat per gister, lijkt die optie voor oplossing van dit probleem vervlogen.

Naast de C schijf hebben we extra backup schijven, een extra intern en een extern. Het Acronis programma voor backup naar de externe schijf hebben we op non actief in de setup voor opstart gezet.

De fluctuerende rode weergave voor de opslagruimte van de C schijf is behoorlijk alarmerend.

Wat kan de oorzaak zijn, en wat te doen met de overmaat aan unknown bestanden?
De verschillende berichten op dit forum gelezen, maar niet aansluitende reactie en oplossing gevonden

Wie weet meer hierover?
Wel raar dat je niet bereid bent om mensen, die je graag willen helpen, de benodigde informatie te geven.

Dus wat je kan doen:
Je kan beginnen met het plaatsen van een screenshot zoals al eerder geopperd is met de bijbehorende uitleg.

Hiermee kan iemand je misschien helpen, maar het probleem volledig oplossen gaat nooit lukken.
Een HDD van 5GB kan nooit 285GB data bevatten, dus kun je ook nooit die 285GB terug krijgen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
T.C schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:58:
[...]

Hoe kan ....enz enz enz
Dat je nog de moeite neemt.
Om zo te hameren op een klein schrijffoutje siert niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het komt bij het herhaaldelijk noemen van 285GB>5GB niet in je op dat er waarschijnlijk twee nulletjes achter de 5 moeten staan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Installeer eens windirstat, en laat dat even draaien, dan kan je zien waar het exact staat.
Als het nergens op slaat gooi het dan weg.
Kijk even of het niet toevallig je shadow copies zijn van je hdd.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er staat letterlijk in de TS dat hij windirstat heeft gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 801993

Ik kreeg iemands labtop om na te zien, gebruikte ook windirstat en in vieuw menu vroeg ik alles te tonen incluis onbekende bestanden , het ging om een schijf van ongeveer 140 gb, waar ik amper persoonlijk bestanden gebruiker zag maar toch zeiden schijfeigenschappen dat iets meer dan de helft van de schijf volstand. Er was ongeveer nog 50 a 60 GB vrij , vandaar dat ik windirstat liet lopen net om te zien waar die hoeveelheid precies stond. Windirstat rapporteerde ongeveer 30GB onbekende bestanden, en ik wil graag even verduidelijken, dat ongeacht normaalgezien in de treevieuw je de mappen kan zien en openen, dat NIET het geval is met onbekende bestanden helaas .....
iIk heb dat ook nog eens voor mezelf bevestigd door de c schijf te selecteren in navigatie, en dan alle mappen incluis verborgen bestanden rechts in verkenner geselecteerd en gezamelijke eigenschappen opgevraagd, de totaalgrootte van alle mappen en bestanden (incluis verborgen), was precies wat windirstat aan totaal van BEKENDE bestanden weergaf, de som van de onbekende mat de mappen echter was de gebruikte schijfruimte bij eigenschappen schijf (itt eigenschappen mappen op die schijf)
Maw die onbekende bestanden zitten niet in mappen verborgen of niet die je kan zien (of verwijderen) in verkenner....vandaar blijkbaar ook logisch dat windirstat die onbekende bestanden niet in mappen weergeeft noch kan vertellen waar ze zitten,

ik ga de suggestie van iemand boven even proberen, nl freetree even proberen te laten lopen, maar had bv discspacefan staan en die geeft uitsluiten bekende bestanden weer ....tot nu toe ken ik windir stat als duidelijk programma om te zien waar de gebruikte schijfruimte mee vol zit incluis hoeveel onbekende bestanden, dus bestanden zonder zichtbare map ook in verkenner blijkbaar, :?
, ik vraag me af of er een programma is dat onbekende bestanden kan lokaliseren, als ze in verkenner . ook niet staan blijkbaar, nu is de vraag of ze te wissen zijn zonder perse volledig de schijf te formatteren en windows te moeten herinstalleren, en hoe dan .... ,
zal zien wat treevieuw zegt, dank voor de tip alzeker ;) , en laat het weten
Groetejs

ps ik checkte ter vergelijking hetzeflfde met windirstat op mijn pc die wel veel grotere schijf heeft , bijna terrabyte, en daar stond ook 20 GB onbekend op, in verhouding zowel tot mijn schijf als tot de hoeveelheid persoonlijke spullen op mijn schijf, is dat een stuk minder natuurlijk dan op het laptopje, als we dat nu eens allemaal proberen, kunnen we daar samen dan iets mee uitpuzzelen? :? bv wat die bestanden zijn ? windirstat is in portable versie beschikbaar , net als treevieuw trouwens, dus het is niet eens nodig het te installeren voor wie liever niet teveel programmas installeerd , te vinden op portable apps.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Denkfout

[ Voor 96% gewijzigd door Kiet Stiemer op 17-01-2017 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Edit: Anti-denkfout :P

Helpt het als je WinDirStat als Administrator start?

[ Voor 35% gewijzigd door Paul op 17-01-2017 08:10 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1