Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

Sinds kort ben ik op zoek naar een spiegelreflex camera. Nou ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met een camera uit het onderstaande lijstje. Welke is volgens jullie het beste?

Alternatieven zijn ook altijd welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 750D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart€ 629,-€ 629,-
1Nikon D3300 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart€ 379,-€ 379,-
1Nikon D5500 + Nikkor AF-S DX 18-105mm F3.5-5.6 G VR Zwart€ 795,-€ 795,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.803,-

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-03-2016 19:02)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:10
Ieder systeem heeft zijn voor en nadeel. Heel veel zaken hebben ook met gevoel te maken, iets wat je niet in cijfers kan uitdrukken. Je kan prima met een Sony toestel een foto maken, maar de menu's en knoppenindeling is vaak belabberd en onlogisch, volgens de vele gebruikers. Persoonlijk ben ik erg te spreken over de ergonomie en de menuopbouw van Canon. Dat is voor mij de reden geweest om voor Canon te kiezen.

Nikon was altijd wat minder geschikt dan Canon voor video, dat had iets te maken met hoe ze technisch bepaalde zaken hadden opgelost. Ze hebben dit bij de nieuwste modellen wel wat verbeterd, ik weet dan ook niet hoe de huidige stand van zaken is. Als het filmen voor erbij wordt gebruikt en echt maar af en toe dan zal het wel voldoen, maar voor serieus filmen zijn er betere camera's zoals de Panasonic camera's of de Sony camera's.

Als je twijfelt tussen de Canon of een van de twee Nikons zou je eigenlijk even naar een fotowinkel moeten gaan, dan kan je ze gewoon naast elkaar vasthouden. Dat zal je denk ik meer opleveren dan de vraag hier te stellen.

Heb je er wel eens aan gedacht om een tweedehands toestel aan te schaffen? Misschien is dat ook nog wel het overwegen waard.

Overigens zijn DSLR's vaak wat waardevaster dan mirrorless camera's. Dit omdat de ontwikkeling hierin veel sneller gaat. Wat nu het top end model is is een jaar later het instapmodel.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zie ook: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Zonder te weten wat je zoekt kunnen we niet echt gericht advies geven. Het is daarom beter om de vragenlijst in te vullen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 22-03-2016 10:00 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
In dit budget (€800) zou ik ook naar een betere lens dan de kitlens kijken. Je kan bijvoorbeeld voor een Nikon D5300 met Sigma 17-50mm f/2.8 lens gaan. De D5300 is een uitstekende body en de lens vangt afhankelijk van hoever je ingezoomd bent 2 tot 4 keer meer licht dan de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ventieldopje schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:59:
Zie ook: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Zonder te weten wat je zoekt kunnen we niet echt gericht advies geven. Het is daarom beter om de vragenlijst in te vullen ;)
Wat is je beschikbare budget?
€800,-
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, ik wil er ook graag mee filmen.
Overige wensen aan de camera?
Timelapse optie zou wel erg tof zijn, en de resolutie moet sws 1080p zijn, fps 60, optioneel 4k filmen (dit lijkt me sterk in deze prijsklasse)
Gewenst bereik?
maximum 300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Als je (ook) wilt filmen moet je meer naar Sony en Panasonic. Je kan kiezen uit systeemcamera's (met verwisselbare lenzen) of compactcamera's (zonder verwisselbare lenzen).

Systeemcamera'sCompactcamera'sLees je eens goed in op de bovenstaande camera's. Op DPReview kan je veel goede reviews vinden, en TheCameraStoreTV heeft erg goede video reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ben opzoek naar een spiegelreflex, zoals ik eerder zei.

Het filmen zal niet vaak voorkomen, maar soms zul je eens een momentje hebben dat je even wat moet opnemen.

en dit beeld versnellen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 09:20
Ik zelf zie weinig voordeel in de 5500 tov de 3300. Maar zonder dat je je wensen goed neer zet is het lastig om een goed advies te geven. Als ik het zo hoor zou ik in ieder geval gaan voor de D3300 met 18-55 + 55-200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:20:
Sorry ben opzoek naar een spiegelreflex, zoals ik eerder zei.
Waarom dat per se? Systeemcamera's hebben tegenwoordig even goeden of zelfs betere prestaties.

En overweeg die Nikon D5300 met Sigma 17-50 f/2.8 lens die ik eerder noemde dan ook nog eens als je toch per se een spiegreflex wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Als je persé een DSLR wil, waarom kijk je niet naar een ouder toestel? De Canon 60D gooien ze voor minder dan 400,- euro achter je gat. Koppel dit met een leuke Tamron 17-50 F2.8 en je hebt een hele leuke combo waar je 95% gevallen mee toekomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Balance schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:43:
[...]
Waarom dat per se? Systeemcamera's hebben tegenwoordig even goeden of zelfs betere prestaties.
- spiegel vs EVF: tenzij de EVF met de snelheid van het licht kan verwerken blijft een spiegel altijd sneller.
- als je een teletoeter gebruikt heeft een SLR een betere balans
- SLR hebben doorgaans een grotere batterij dan een systeem
- In zijn omgeving heeft iedereen allemaal Canikon SLR, waardoor hij bv lenzen kan uitwisselen
- etc.

En zo heeft systeem natuurlijk ook voordelen: compacter / lichter.
Maar de belangrijkste reden is nog wel: Waarom blijven doordrammen als hij al duidelijk zijn voorkeur heeft uitgesproken ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
GoT schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:36:
- spiegel vs EVF: tenzij de EVF met de snelheid van het licht kan verwerken blijft een spiegel altijd sneller.
Met een EVF zie je precies wat je foto gaat worden, hij is beter bruikbaar in het donker, je kan een histogram, horizontal level, focus peaking en vele andere gegevens in je EVF projecteren, ik zie zelf mee voordelen dan nadelen van een EVF.
- als je een teletoeter gebruikt heeft een SLR een betere balans
Je kan best een grote systeemcamera maken met dezelfde goede balans, en is geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen. Kijk naar de NX1 bijvoorbeeld. Bovendien kan je ook altijd een vertical grip aan je camera toevoegen voor een beter balans.
- SLR hebben doorgaans een grotere batterij dan een systeem
Klopt, maar ook dat hoeft niet per se zo te zijn, het is gewoon een afweging die fabrikanten maken.
- In zijn omgeving heeft iedereen allemaal Canikon SLR, waardoor hij bv lenzen kan uitwisselen
Dat zou een goede reden kunnen zijn, maar ook dat is niet per se een voordeel van een spiegelreflex, maar een voordeel van een specifiek merk met een specifieke lens mount.
Maar de belangrijkste reden is nog wel: Waarom blijven doordrammen als hij al duidelijk zijn voorkeur heeft uitgesproken ?
Het hele punt wat ik wil maken is: Een spiegel maakt een camera niet magisch beter of professioneler. Vroeger was het de beste manier om een camera met zoeker en autofocus te maken, de laatste jaren is het niet meer de beste manier maar een van de manieren. Een andere minimaal even geschikte manier is om AF punten op de sensor zelf en een EVF te gebruiken, zoals in systeemcamera's wordt gedaan, zodat je geen spiegelmechanisme meer nodig hebt, beter autofocus in video- en liveview hebt en een EVF kan gebruiken (wat naar mijn mening een voordeel is).

Als je doel is om de beste camera binnen je eisen, wensen en budget te vinden moet je ook alle camera's overwegen, niet per se alleen camera's met een spiegelmechanisme.

[ Voor 4% gewijzigd door Balance op 23-03-2016 10:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 17:10
Ieder systeem heeft zijn voor en nadeel. Heel veel zaken hebben ook met gevoel te maken, iets wat je niet in cijfers kan uitdrukken. Je kan prima met een Sony toestel een foto maken, maar de menu's en knoppenindeling is vaak belabberd en onlogisch, volgens de vele gebruikers. Persoonlijk ben ik erg te spreken over de ergonomie en de menuopbouw van Canon. Dat is voor mij de reden geweest om voor Canon te kiezen.

Nikon was altijd wat minder geschikt dan Canon voor video, dat had iets te maken met hoe ze technisch bepaalde zaken hadden opgelost. Ze hebben dit bij de nieuwste modellen wel wat verbeterd, ik weet dan ook niet hoe de huidige stand van zaken is. Als het filmen voor erbij wordt gebruikt en echt maar af en toe dan zal het wel voldoen, maar voor serieus filmen zijn er betere camera's zoals de Panasonic camera's of de Sony camera's.

Als je twijfelt tussen de Canon of een van de twee Nikons zou je eigenlijk even naar een fotowinkel moeten gaan, dan kan je ze gewoon naast elkaar vasthouden. Dat zal je denk ik meer opleveren dan de vraag hier te stellen.

Heb je er wel eens aan gedacht om een tweedehands toestel aan te schaffen? Misschien is dat ook nog wel het overwegen waard.

Overigens zijn DSLR's vaak wat waardevaster dan mirrorless camera's. Dit omdat de ontwikkeling hierin veel sneller gaat. Wat nu het top end model is is een jaar later het instapmodel.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balance schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:43:
[...]
En overweeg die Nikon D5300 met Sigma 17-50 f/2.8 lens die ik eerder noemde dan ook nog eens als je toch per se een spiegreflex wilt.
Met deze twee heb je een meer dan uitstekende combi, ik zou voor dit geld niet verder hoeven zoeken. ;)

Als er evt. nog iets te miepen valt, dan zou het een afwezig GPS zijn, dat heeft deze Nikon niet zover ik weet.
Het is ook maar net hoeveel belang je daar aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 00:50
De D5300 heeft juist wel GPS en WiFi. De D5500 alleen WiFi.
Pagina: 1