Zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

• Burakius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Puur als NAS gebruiken. Heb nog wat hardeschijven over + voeding (XFX PRO650W , ja overkill ik weet het). Zal in de woonkamer draaien dus het liefst zo min mogelijk geluidl. Wil wel een kleine behuizing (zo klein mogelijk het liefst). Verder heb ik WIFI nodig, want deze zal naast mijn tv staan waar ik geen UTP kabel wil.

Verder wil ik er ook een raspberry PI op aansluiten mogelijk in de toekomst.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Als NAS gebruiken dus met FREEnas + Plex.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Gezien ik al een voeding + hardeschijven heb, denk ik dat 200/250 euro gemakkelijk moet kunnen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Nu zit ik alleen nog te twijfelen of het slimmer is om gewoon een compleet systeem te kopen IPV zelf dit in elkaar te zetten. Heb voor de rest geen verstand van wat er precies in moet komen, maar ik ga er van uit dat het niet veel kracht zal nodig hebben. En ook geen videokaart uiteraard :).

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:06
Waarom wil je zelf bouwen? Er zijn zat NAS' te vinden in de pricewatch voor die prijs. Ik weet niet hoeveel disks je aan wou sluiten (sowieso wel handig om te vermelden in je startpost lijkt me) maar er staan ook wel enkele 4-disk NAS' in voor rond die prijs.

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 16:24
Echter kan je dan niet echt goed transcode met plex dus ik kan me voor stellen dat je zelfbouw koopt zodat, dit sneller en beter gaat. Dit is ook de reden dat ik een zelfbouw nas heb voor mijn plex en media server

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:43
Op een raspberry pi kan geen plex voor zover ik weet.

Daarnaast is het handig om zelf even met een lijstje te komen (ook verplicht trouwens) met onderdelen die je aan wil schaffen.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Hoeveel systemen wil je tegelijkertijd aansturen met Plex (en tegerlijkertijd transcoden). Dit kan nogal wat gevolgen hebben voor je eisenpakket qua processor

• Burakius
Hi all,

1 .Ik heb momenteel 2 hardeschijven van 2 tb each. En wil in de toekomst kunnen uitbreiden naar 4 stuks hardeschijven max.

2. Als Plex maar op de NAS kan :).

3. Onderdelen wil ik wel mee komen, maar als je totaal geen idee hebt hoe en wat is dit vrij moeilijk. Ik heb wel aangegeven welke voeding ik al zelf heb.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Het is dus de bedoeling dat je zelf al wat onderdelen bijelkaar zoekt. Dus wat heb je verder nodig:

- processor
- kast
- moederbord

Verdiep je er een beetje in en kom met een lijst. Hier kunnen wij dan op en aanmerkingen geven.

Een goede start hiervoor is wellicht de best buy guide: reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2016. Hier staat ook een NAS in, al is die denk ik iets te ligt voor jouw doeleinde.

Andere bronnen van info kunnen oudere topics zijn. bijvoorbeeld deze: NAS - PLEX/DL/Web. In dit topic werd ook gevraagd om een advies voor een NAS icm Plex.
Dit is dan weer voor een server die 3 streams moet kunnen transcoden, dus wellicht te zwaar. Maar dat hangt van jou eisen af

Er is iig genoeg info om met wat zoekwerk zelf eerst tot een systeem te komen

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:32

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou sterk afraden om je NAS via Wifi op je netwerk aan te sluiten. Ik ben erg benieuwd naar de motivatie dat deze perse in de woonkamer moet staan. Zelf zou ik hem neerzetten op een plek waar bedraad netwerk mogelijk is en waar het niet uitmaakt dat er alsnog een beetje geluid (spinnende schijven, ventilator) vanaf komt. Dat zijn eigenlijk de twee enige redenen die de plaatsing van een NAS bepalen, en jij kiest voor een plek waarbij deze twee juist niet gelden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Burakius
Back to the drawing board dus :).

Ik ga me eens verdiepen mannen.
Pagina: 1