Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 09:28
Het einde van mijn Bachelor CS aan de VU is eindelijk in zicht. Nou komt voor mij de belangrijke vraag, ga ik nog een master doen of niet?

De belangrijkste vraag voor mij aan jullie is; hoeveel biedt een Master opleiding in CS als je niet van plan bent de kant van de wetenschap op te gaan?

Ik ben zelf al 26 nu dus een master van 2 jaar is nog een redelijke verlening. Dat is mijn enige negatieve punt. Zelf vind ik het heerlijk om nog te leren en financieel is het ook geen probleem om nog 2 jaar niet zo veel te gaan verdienen:)

Is het de investering waard? Ik hoor graag jullie ervaring! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen. Met een master is je start positie in de meeste gevallen gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 12:02
Ik kan inhoudelijk hier niets over vertellen, maar je hebt nog zeeën van tijd om te werken. En zoals al aangegeven je startpositie gaat erop vooruit.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke richting wil je op korte, middellange en lange termijn op in je werkende leven?

Ik persoonlijk vind een universitaire bachelor minder waard dan een HBO-bachelor. Los van de inhoud suggereert het ook opgeven en/of van de opleiding gestuurd te zijn. Ik adviseer dan ook doorgaan ;)

Hooguit niet als je al veel praktijkervaring hebt (goedbetaald en/of als devver significante bijdragen aan een bekend opensourceproduct).

Als niet: misschien kan je een goede bijbaan vinden, dan heb je over 2 jaar ook 2+ jaar werkervaring.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
Hmmm ik hoor dus links en rechts verschillende verhalen over of het een betere startpositie biedt. Ook van bedrijven die langs zijn gekomen blijkt vaak dat ze al meer dan tevreden zijn met een bachelor. Lastig lastig:). Ik bedank jullie in ieder geval voor jullie reacties!

Lange termijn heb ik nog niet echt per se een beeld van wat ik zou willen doen. Een ding weet ik wel zeker, ik hoef niet dat in dag uit te programmeren. Zelf zit ik meer richting consultancy o.i.d te denken.

Op de korte termijn vind ik het zeker niet erg om wat meer programmeer kennis/ervaring op te doen. Daar wil ik wel een goede basis in creëeren/krijgen. (Buiten de redelijk standaard kennis die ik op school op doe).

[ Voor 45% gewijzigd door GnrlSchnavy op 22-03-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
kun je de master misschien niet duaal via een werkgever volgen? heb je beide. Een baan en mogelijkheden tot doorstuderen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
koentjuh1987 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:24:
kun je de master misschien niet duaal via een werkgever volgen? heb je beide. Een baan en mogelijkheden tot doorstuderen...
Helaas zijn de master studies alleen vol tijd te volgen. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GnrlSchnavy schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:48:
Hmmm ik hoor dus links en rechts verschillende verhalen over of het een betere startpositie biedt. Ook van bedrijven die langs zijn gekomen blijkt vaak dat ze al meer dan tevreden zijn met een bachelor. Lastig lastig:). Ik bedank jullie in ieder geval voor jullie reacties!
Dat heeft een logische verklaring: Bedrijven staan te springen om technisch personeel, dus liever vandaag dan morgen. En met een bachelor ben je gewoon goedkoper ook.
Lange termijn heb ik nog niet echt per se een beeld van wat ik zou willen doen. Een ding weet ik wel zeker, ik hoef niet dat in dag uit te programmeren. Zelf zit ik meer richting consultancy o.i.d te denken.
De meeste (grotere) consultant kijken alleen naar mensen met een master, net zoals alle grote technische bedrijven (ASML/Shell/Philips/etc.)

Je kan zeker aan de slag met een bachelor, maar het is nu veel makkelijker nog even in jezelf te investeren, daar pluk je later de vruchten van.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
GnrlSchnavy schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:51:
[...]

maar wat wordt verstaan onder voltijd. 40 uur per week zul je niet les hebben. Hooguit elke dag of een groot gedeelte versnipperd door de week.

Wellicht kun je ergens met een min-max contract met flexibele uren gaan werken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Als ik op de NL vacaturesites kijk, wordt er veelal specifiek gevraagd om een master tenzij je op HBO functies wil solliciteren. Internationaal gezien liggen de zaken wat anders, daar voegt een master niet altijd veel toe (zelfs een troostprijs in het PHD-traject). Hoe ligt dit in CS-gebied?

Waarom duurt de master 2 jaar, is dit parttime? De meeste masters zijn toch 1 jaar? Is er geen interessante master die je in een jaar kan doen? Je noemt ook terecht een behoorlijk hoge leeftijd voor een starter, die gaat niet lager worden.

Ik zou kijken of je een goede baan kan vinden. Vind je die, dan kan je altijd nog in deeltijd een master gaan volgen. Die zijn er namelijk best, bijvoorbeeld Open Universiteit master Business Process Management and IT?

[ Voor 46% gewijzigd door bombadil op 22-03-2016 12:58 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bombadil schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:51:
Als ik op de NL vacaturesites kijk, wordt er veelal specifiek gevraagd om een master tenzij je op HBO functies wil solliciteren. Internationaal gezien liggen de zaken wat anders, daar voegt een master niet altijd veel toe (zelfs een troostprijs in het PHD-traject).
De reden dat in bijv. de VS de master minder populair is zit hem in de hoge tuition fees, voor een master mag je flink betalen, bij een PhD krijg je betaalt en kan je met een aantal extra credits je master erbij krijgen. Vandaar dat het in de VS gebruikelijker is om direct het PhD traject in te gaan. Maar dichter bij huis is de master toch vaak het minimum. Bijv. in de landen die nog niet zo lang de bachelor/master indeling kennen. Bijv. in Duitsland waar een Diplom-Ing. nog steeds een hoger aanzien kent dan een MSc.
Ik begrijp alleen niet waarom de master 2 jaar duurt, is dit parttime? De meeste masters zijn toch 1 jaar?
Technische masters zijn bijna altijd twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Zoals iemand al hier eerder aanhaalde: dan lijkt WO mij de beste keuze. Vergis je niet dat nogal wat consultancy firma's / multinationals WO als harde eis hebben. Je wilt niet dat je later spijt hebt omdat je dat ene papiertje niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
System en Network Engineering master @ de Universiteit van Amsterdam is een éénjarige master. Het behalen van de intake toetsen is wel een vereiste, als je je nu inschrijft kun je aanstaande donderdag mee doen :-)

Zoals al eerder gezegd, een WO studie biedt zeker meerwaarde. Steeds meer bedrijven hebben inderdaad de harde eis dat een WO nodig is. Het lijkt dat WO steeds meer de norm wordt bij grote organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 18:15
Ik heb ook na mijn HBO een WO studie gedaan en kan je uit eigen ervaring dit wel aanbevelen. Ik ben overigens tijdens mijn studie al deeltijd aan de slag gegaan bij een Big4 kantoor. Zo doe je toch gelijk mooie ervaring tijdens je studie op, verdien je een mooi salaris en sta je toch met een been al in het bedrijfsleven. Ik ben daar overigens ook afgestudeerd en kreeg gelijk een full-time contract aangeboden :)

Los van de carrièrekansen vond ik overigens mijn MSc. een ontzettende intellectuele verrijking. Ik ben nog nooit met zoveel plezier naar een studie gegaan; gemotiveerde mede-studenten, betere docenten (mix van hoogleraren en bedrijfsleven) en aanvullende vakken als filosofie.

[ Voor 31% gewijzigd door Katseviool op 22-03-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
Top heren bedankt voor alle reacties. Ik ga het allemaal even verwerken (en snel een beslissing nemen:) ).

[ Voor 14% gewijzigd door GnrlSchnavy op 23-03-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 14:08
Ik ga (hopelijk) in februari starten met ICT in Business in Leiden. Met name vanwege het "better safe than sorry" verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Zoals vele al zeiden, ga er voor. 28 jaar is nog genoeg om 40 dienstjaren bij een arbeidgever vol te kunnen maken. Heb ook de zelfde vraag gesteld, wel iets jonger en geen MSc in CS, maar allen in mijn omgeving die al een master hadden zeiden eenduidig: als je de kans hebt, doe je master voor het werken, niet tijdens. Het klopt dat een studie niet gelijk staat aan 40+ uur werken, geniet daar van en geniet van je studie met nog meer gemotiveerde studenten en docenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 21:22
Naar mijn een idee is een bachelor bij de universiteit in de praktijk minder waard dan bij een hbo-instelling. Het is ook geen volwaardige opleiding. Ik zou je master altijd af maken, al is het maar zodat je je later niets kunt verwijten. Want geloof me, deeltijd is taai dus de kans is kleiner dat je het dan afrondt.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Neem dan ook zeker mee aan wat voor bedrijf je zit te denken. Zeker als starter heeft dat invloed in de consultancy wereld.

Bijvoorbeeld; de grote consultancy clubs met goede naam (KPMG, PWC, EY) kom je zonder master echt niet binnen. Er zijn er echter ook waar ze bij starters alle HBO/WO hetzelfde laten starten, onafhankelijk van achtergrond (Capgemini bijvoorbeeld).

In het eerste geval is de master noodzakelijk, in het tweede geval is het (tenminste voor het begin van je carriere) verspilde moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 14:56
Mythio schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:51:
[...]

Neem dan ook zeker mee aan wat voor bedrijf je zit te denken. Zeker als starter heeft dat invloed in de consultancy wereld.

Bijvoorbeeld; de grote consultancy clubs met goede naam (KPMG, PWC, EY) kom je zonder master echt niet binnen. Er zijn er echter ook waar ze bij starters alle HBO/WO hetzelfde laten starten, onafhankelijk van achtergrond (Capgemini bijvoorbeeld).

In het eerste geval is de master noodzakelijk, in het tweede geval is het (tenminste voor het begin van je carriere) verspilde moeite.
Ja dat is ook mijn tip. Binnen de IT is werkervaring belangrijker dan een master papiertje. En ik spreek uit ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 09:01
Aan de andere kant heb ik een paar jaar terug een recruiter van Capgemini gesproken die vond dat met een universitaire bachelor je studie "niet af" was. Dat beeld heerst dus nog wel bij sommige mensen, en kan in je nadeel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

polli_ schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:33:
[...]

Ja dat is ook mijn tip. Binnen de IT is werkervaring belangrijker dan een master papiertje. En ik spreek uit ervaring!
Is natuurlijk niet zo algemeen te stellen. Je kan op heel veel manieren in 'de IT' zitten. Als je praktisch bezig bent is (werk)ervaring vaak waardevoller, maar met een master kom je juist niet perse in de praktische hoek terecht. Genoeg mensen die met een master CS ergens aan de slag gaan schrijven nooit meer een regel code.

Dat is denk ik het grootste voordeel, met een master kan je nog alle kanten op. Terwijl alleen een bachelor je toch kan beperken in je latere carrière. Je zult als je stappen omhoog wilt maken altijd moeten concurreren met anderen. Daarvan zullen de meesten wel een master hebben, dan sta je meteen al op achterstand.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 10-04-2016 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19

defiant

Moderator General Chat
SE op de UvA kan in deeltijd, link.
Afhankelijk van welke consultancy kant je op wilt, kan je ook kiezen voor een informatiekunde of gerelateerde opleiding, hiervan zijn er meerdere die 1 jaar zijn.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Heb er zelf veel spijt van geen master gedaan te hebben. Met m'n 36 jaar, 2 kids en een baan is het toch een stuk lastiger dan wanneer je in 1 keer door gaat. Wat mij betreft: als je twijfelt altijd doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
defiant schreef op zondag 10 april 2016 @ 00:41:
[...]

SE op de UvA kan in deeltijd, link.
Op de OU heb je CS, SE en BPMIT in deeltijd: http://portal.ou.nl/web/informatica/master-bpmit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Altijd extra certificeren. Je bewijst gewoon ermee dat je een bepaald niveau aankan. Ik wou duaal nog een extra diploma halen maar door de tijd en het werk nooit aan toegekomen. Dus best dat diploma halen voordat je gaat werken.

Nadeel kan zijn dat je steeds meer over steeds minder weet. Of dat jij je uit de markt prijst

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 20:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

[...]

Dat is voor zo ver ik weet niet waar, iig 4 jaar geleden nog niet. Je kon toen prima een voltijd studie in deeltijd doen, je doet er dan alleen wel 4 jaar over ipv 2.

De belangrijkste vraag naar mijn idee is het volgende: waar wil je gaan werken? Als dit binnen Nederland is moet je eigenlijk een master doen, tenzij je nu al concreet zicht hebt op een baan of met een eigen bedrijf (hip: start-up) wil gaan beginnen. Wil je als ZZP'er of in loondienst gaan dan wordt je in Nederland zo goed als niet aangenomen als je geen master hebt. Dit komt omdat in Nederland men je universitaire studie nog steeds als "niet af" ziet zonder je drs/msc titel.

Wil je echter in het buitenland gaan werken (denk dan vooral aan de UK of US) dan zal dit minder een issue zijn. Wel is het vinden van een baan dan over het algemeen wat lastiger.

Op mijn 27e ben ik afgestudeerd van mijn CS master en heb daarna prima een baan kunnen vinden. Werkgevers waarvoor je misschien "te oud" zou zijn zijn vaak ook de werkgevers die absoluut niemand aannemen zonder master. Vaak heb je dan te veel levenservaring om makkelijk naar hun hand te kunnen worden gezet en gekneed naar de bedrijfscultuur >:).

Als je de juiste universiteit in NL kiest voor je research master, als je tenminste in NL verder wil, is het ook nog heel goed mogelijk om je afstudeerscriptie in het buiteland of bij een bedrijf te schrijven. Zelf heb ik voor mijn scriptie een jaar lang aan een universiteit in de UK gestudeerd, iets dat ik met geen goud zou willen missen. Later, als je werkt, zijn dit soort ervaringen nog steeds mogelijk maar een stuk duurder en lastiger.

Ook kan je nog overwegen om een 1-jarige CS master te doen, iig de UvA heeft (of had) die. Wel een titel, minder tijd ;).

Succes met je zoektocht!

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Pagina: 1