Hoge idle temperaturen R9 290

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb kort geleden een nieuwe pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X aangeschaft. De kaart bevalt prima, een waardige upgrade vanaf mijn GTX 960.

Alles hieronder gaat over de kaart op stock snelheden

Er is alleen één probleem, de kaart idlet op vrij hoge temperaturen en komt heel weinig (lees: 'nooit') onder de 50 graden terwijl ik gewoon in de windows desktop zit.

Ik heb al met de fan-snelheden gespeeld maar ook dat helpt niet. Zelfs met fans op 90% (harder durf ik niet :+) krijg ik 'm niet/nauwelijks onder de 50 graden.

Ik dacht dat misschien de software het probleem was maar dat blijkt ook niet het geval te zijn. Heb openhardwaremonitor geprobeerd maar ook MSI Afterburner en gewoon voelen met de hand. Hij blijft heet.

Aan de airflow in de case zal het zeker weten ook niet liggen want die is optimaal.

In mijn kamer is het op het moment 19,3 graden Celsius (brrr) dus daar zal 't vast ook niet aan liggen.

Op een aantal fora werd er gesproken van temperaturen rond de 40/50 graden Celsius maar dit was bij alle gevallen een reference koeler in kamertemperaturen rond de 25 graden. Dat is dus een heel ander verhaal.

Heb even op internet rondgespeurd en ik vond een review van Tom's hardware waarin de temperaturen worden besproken (http://www.tomshardware.c...-290x,review-32872-6.html) en daar wordt onder andere getest met de Sapphire TRI-X kaart. Ongeveer dezelfde koeler, alleen wat agressiever.

Zij hadden idle temperaturen van rond de 32 graden........................................ ;w

Ik heb ook wat gegevens van de temperaturen onder load verzameld:

Mijn PC:

i5-4690k w/ Mugen 4 push-pull met FD fans (@stock snelheid voor deze benchmarks)
Asus z97-AR
16GB DDR3-1866
R9 290 Vapor-x (@stock snelheid voor deze benchmarks)
850 EVO 500gb
BeQuiet! Pure Power L8 630 Watt
BeQuiet! Silent base 600 (helemaal volgestopt met fans)

Verder over het aantal schermen, ik heb een vrij bescheiden setup met 2 monitoren (https://onedrive.live.com...0M&v=3&ithint=photo%2cjpg)
Één LG 29UM57-P (2560x1080) en één iiyama ProLite GE2488HS (1920x1080)

Heb even wat games getest die momenteel geïnstalleerd staan:

Just Cause 3: GPU max: 78 graden Fans: +-45%
HITMAN: GPU max: 74 graden Fans: +-40%
Battlefield 4: GPU max: 80 graden Fans +-50%
Furmark: GPU max: 81 graden Fans +-50%
3dMark frstrk: GPU max: 74 graden Fans +-40%

Niks mis met deze temperaturen, zelfs respectabel te noemen voor menig AMD kaart. Het is dus echt alleen de idle temp die veel te hoog is.

Weet iemand de oorzaak van deze hoge idle temperaturen :?

Beste antwoord (via Hebski op 22-03-2016 21:00)

• Pure_evil
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-01 13:11
Denk niet dat je meteen een probleem met temperatuur hebt hoor.

Mijn kaart haalt nu met +-21°C kamertemperatuur een idle temp van 38°C, onder Furmark gaat dit ook richting de 75-80.

Wat wel uitmaakt is je 2de scherm denk ik.
Toen ik dual-screen draaide bleef mijn kaart in 3d clockspeeds hangen wat de kaart een stuk warmer deed worden. Zodra ik terug naar single monitor ging dropten die wel gewoon terug naar de 2d speed.

2d: 300/150 GPU/MEM
3d: 1000/1300 GPU/MEM

Test anders eens met slechts één scherm, al is het enkel maar om uit te maken of dit je probleem veroorzaakt.

Edit: voor de gein even mijn clocks verhoogd naar 1001/1301 waardoor ik weet (en zie) dat mijn kaart fixed op die clocks loopt en ja hoor, minuutje of 2 later al meteen tegen de 50°C.

Edit2: net nog even getest met de kaart even goed te belasten (furmark) en dan manueel fan speed op 90% gezet en terug naar idle, kaart komt heel moeizaam rond de 50°C. Ik vermoed dus echt dat het dus echt ligt aan het feit dat je dual-monitor draait. Bij het terugzetten naar 25% fanspeed en stock settings waarbij terugclockt naar 300/150 dropte de temp binnen 2 seconden naar 44 om daarna terug rond de 40 te hangen en in full idle terug naar de 38-39 te gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Pure_evil op 22-03-2016 21:04 ]

Alle reacties

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Die temperatuur is niks mis mee. Mijn 290x Tri-x zit volgens mij ook rond de 50 idle. Het is gewoon hoe AMD de boel ontwerpt. Er is daarom ook niks mis met een hogere idle temperatuur.

Wat is de fan speed van je kaart als ie idle is? Die van mij komt niet boven de 20% uit.

www.ping-win.nl

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Rye schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 00:40:
Die temperatuur is niks mis mee. Mijn 290x Tri-x zit volgens mij ook rond de 50 idle. Het is gewoon hoe AMD de boel ontwerpt. Er is daarom ook niks mis met een hogere idle temperatuur.

Wat is de fan speed van je kaart als ie idle is? Die van mij komt niet boven de 20% uit.
Mijn fan speed is ook zo rond de 20% maar hoe kan het dan dat ik online overal lagere temperaturen zie?

http://www.tomshardware.c...-290x,review-32872-6.html
http://www.anandtech.com/...first-custom-cooled-290/4
http://www.legitreviews.c...deo-card-review_127216/11
http://www.overclock.net/...-x-r9-290-high-idle-temps

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als je er niet bang voor bent, en voorzichtig bent (zo eng is het niet), zou ik de thermal paste vervangen.

...

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
De temps zijn echt normaal voor een 290 hoor. Als je lagere temps wilt is thermal paste vervangen een goed idee, of de koeler een keer leegspuiten met een busje perslucht. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ook ik heb deze kaart gehad en dezelfde temperaturen. Onder load had ik overclocked en met GTA V op 4k te maken met temperaturen tussen de 84 en 92.
Dat was met een andere koeler omdat de stockkoeler mij veel te lawaaierig was.

Mijn kamer had geen verwarming meer nodig... heb hem vrij snel weer vervangen mede hierdoor.

(Ik had destijds wel een veel te kleine case waardoor de GPU koeler zo ongeveer tegen de bodem van de kast aan het blazen was.)

[ Voor 16% gewijzigd door ArthurMorgan op 22-03-2016 08:42 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:16
Je load temps zijn gewoon prima, idle ook, al is het wel vreemd dat de kaart idle op 90% fanspeed nog steeds 50 graden wordt. Misschien moet hij op een wat hogere snelheid draaien dan de meeste reviews omdat je meerdere monitoren hebt aangesloten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• mathijsbaks2000
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-01 13:37
Trevor schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:41:
Ook ik heb deze kaart gehad en dezelfde temperaturen. Onder load had ik overclocked en met GTA V op 4k te maken met temperaturen tussen de 84 en 92.
Dat was met een andere koeler omdat de stockkoeler mij veel te lawaaierig was.

Mijn kamer had geen verwarming meer nodig... heb hem vrij snel weer vervangen mede hierdoor.

(Ik had destijds wel een veel te kleine case waardoor de GPU koeler zo ongeveer tegen de bodem van de kast aan het blazen was.)
haha.
doet me denken aan de tijden dat ik een 580 had.
dat ding werd ook echt 95 graden.
in de winter gamede je met het raam op een kier omdat je kamer gewoon te warm werd. ( 4uur sessie )
maar in de zomer....
dat was nooit een pretje.

Acties:
  • Beste antwoord

• Pure_evil

Mijn kaart haalt nu met +-21°C kamertemperatuur een idle temp van 38°C, onder Furmark gaat dit ook richting de 75-80.

Toen ik dual-screen draaide bleef mijn kaart in 3d clockspeeds hangen wat de kaart een stuk warmer deed worden. Zodra ik terug naar single monitor ging dropten die wel gewoon terug naar de 2d speed.

Test anders eens met slechts één scherm, al is het enkel maar om uit te maken of dit je probleem veroorzaakt.

Edit: voor de gein even mijn clocks verhoogd naar 1001/1301 waardoor ik weet (en zie) dat mijn kaart fixed op die clocks loopt en ja hoor, minuutje of 2 later al meteen tegen de 50°C.

Edit2: net nog even getest met de kaart even goed te belasten (furmark) en dan manueel fan speed op 90% gezet en terug naar idle, kaart komt heel moeizaam rond de 50°C. Ik vermoed dus echt dat het dus echt ligt aan het feit dat je dual-monitor draait. Bij het terugzetten naar 25% fanspeed en stock settings waarbij terugclockt naar 300/150 dropte de temp binnen 2 seconden naar 44 om daarna terug rond de 40 te hangen en in full idle terug naar de 38-39 te gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Pure_evil op 22-03-2016 21:04 ]

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Pure_evil schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:46:

Edit2: net nog even getest met de kaart even goed te belasten (furmark) en dan manueel fan speed op 90% gezet, kaart komt heel moeizaam rond de 50°C. Ik vermoed dus echt dat het dus echt ligt aan het feit dat je dual-monitor draait.
Heel erg bedankt voor dit (uitgebreide) antwoord! Als ik thuis ben zal ik het meteen testen met 1 monitor!

• Pure_evil
hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:01:
[...]

Heel erg bedankt voor dit (uitgebreide) antwoord! Als ik thuis ben zal ik het meteen testen met 1 monitor!
Bekijk ook mijn edits met kleine testjes :)

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Potjandorie, het is inderdaad die 2e monitor. Ik idle nu ook op 30 graden...

Heel erg bedankt voor het meedenken iedereen!

Hier mag een slotje op.

• Pure_evil
hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:11:
Potjandorie, het is inderdaad die 2e monitor. Ik idle nu ook op 30 graden...

Heel erg bedankt voor het meedenken iedereen!

Hier mag een slotje op.
Dacht het wel.

Wat je wel nog kan proberen om een klein beetje het verbruik terug te schroeven is met MSI afterburner (indien je technisch genoeg kennis hebt) de stock voltages wat te verlagen.
Ikzelf heb geen al te schitterend exemplaar van de kaart maar kan op stock settings wel tot -50mV voltage op mijn kaart gaan op stock clock speeds. In je temperatuur zal je niet heel veel merken maar als je de elektriciteit zelf moet betalen ... is elke euro bespaard niet slecht.

Als je wil weten hoe je dit moet doen verwijs ik je naar google :)
Gewoon goed testen of je kaart nog steeds stabiel blijft achteraf.

[ Voor 9% gewijzigd door Pure_evil op 22-03-2016 21:28 ]

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Pure_evil schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:27:
[...]

Dacht het wel.

Wat je wel nog kan proberen om een klein beetje het verbruik terug te schroeven is met MSI afterburner (indien je technisch genoeg kennis hebt) de stock voltages wat te verlagen.
Ikzelf heb geen al te schitterend exemplaar van de kaart maar kan op stock settings wel tot -50mV voltage op mijn kaart gaan op stock clock speeds. In je temperatuur zal je niet heel veel merken maar als je de elektriciteit zelf moet betalen ... is elke euro bespaard niet slecht.

Als je wil weten hoe je dit moet doen verwijs ik je naar google :)
Gewoon goed testen of je kaart nog steeds stabiel blijft achteraf.
Het is voor mij niet mogelijk om zelf de core voltage te veranderen in Afterburner. Ik heb de power limiet wel lekker op +50% staan :+. Maar nou maakt me dat ook niet zoveel uit aangezien het waarschijnlijk de temperaturen niet omlaag zal brengen en ik de rekening niet zelf betaal 8).

Wel valt het mij op dat mijn kaart de genoemde overclocks van iedereen op internet never nooit haalt, 40 mhz extra en hij geeft het al op maar dit is voor een andere keer :p

• Pure_evil
hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:34:
[...]

Het is voor mij niet mogelijk om zelf de core voltage te veranderen in Afterburner. Ik heb de power limiet wel lekker op +50% staan :+. Maar nou maakt me dat ook niet zoveel uit aangezien het waarschijnlijk de temperaturen niet omlaag zal brengen en ik de rekening niet zelf betaal 8).

Wel valt het mij op dat mijn kaart de genoemde overclocks van iedereen op internet never nooit haalt, 40 mhz extra en hij geeft het al op maar dit is voor een andere keer :p
Hmm, mits wat gericht googlen denk ik wel dat undervolten zoals het heet wel moet lukken, het is te lang geleden dat ik het zelf gedaan heb dus weet het niet echt meer maar ik moest denk ik wel een config file zelf aanpassen (kan mis zijn).

Ivm de overclocks, ikzelf haal 1150/1500 met +75mV overvoltage (en +31 op aux), kan misschien nog wat strakker maar heb geen zin om dagen te spenderen aan het testen en ik gebruik het toch maar in heel beperkte situaties waar ik een bepaalde game echt wat wil boosten om 60 fps te halen. Meestal haal ik dat wel met gxf die ik kan accepteren gewoon op stock clocks.

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Pure_evil schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:45:
[...]

Hmm, mits wat gericht googlen denk ik wel dat undervolten zoals het heet wel moet lukken, het is te lang geleden dat ik het zelf gedaan heb dus weet het niet echt meer maar ik moest denk ik wel een config file zelf aanpassen (kan mis zijn).

Ivm de overclocks, ikzelf haal 1150/1500 met +75mV overvoltage (en +31 op aux), kan misschien nog wat strakker maar heb geen zin om dagen te spenderen aan het testen en ik gebruik het toch maar in heel beperkte situaties waar ik een bepaalde game echt wat wil boosten om 60 fps te halen. Meestal haal ik dat wel met gxf die ik kan accepteren gewoon op stock clocks.
Zojuist toch weer een poging gedaan en hoger dan dit kom ik niet: 1100/1475

SCORE:5141 points (85 FPS, 60000 ms) haal ik in Furmark.

Hoeveel haal jij ongeveer?

• Luxicon
hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:05:
[...]

Waar stond je voltage op? Bijvoorbeeld +50mV?

...

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Luxicon schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:36:
[...]

Waar stond je voltage op? Bijvoorbeeld +50mV?
Hoi,

Zoals ik hierboven heb aangegeven is het voor mij niet mogelijk om zelf het voltage te bedienen in Afterburner. Ik heb dit dus ook niet veranderd. Wel staat de power limit op +50%

• Luxicon
Ah juist, dat is niet verkeerd, mooie overclock :)

...

• Pure_evil
hebski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:05:
[...]

Welke benchmark run je? Zijn een paar knoppen met benchmark op.
Op stock voltage is dat wel heel netjes hoor die oc.
Om daar ongeveer te raken moest ik al richting +50mV gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Pure_evil op 23-03-2016 17:00 ]

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Pure_evil schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:59:
[...]

Welke benchmark run je? Zijn een paar knoppen met benchmark op.
Op stock voltage is dat wel heel netjes hoor die oc.
Om daar ongeveer te raken moest ik al richting +50mV gaan.
Gewoon de standaard 1080p preset :)

• Pure_evil
Net even getest, haal 5352 punten, 89fps.

Sinds kort wel pas de crimson drivers geinstalleerd en sindsdien men OC settings nog niet gebruikt.
Heb +81mV moeten gebruiken anders crashte driver :/

Lijkt erop dat crimson de OC niet zo leuk vind.

• Hebski

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Pure_evil schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 17:06:
Net even getest, haal 5352 punten, 89fps.

Sinds kort wel pas de crimson drivers geinstalleerd en sindsdien men OC settings nog niet gebruikt.
Heb +81mV moet gebruiken anders crashte driver :/

Lijkt erop dat crimson de OC niet zo leuk vind.
Dat is wel een mooie score zeg!

• Pure_evil
Heb je mijn berichtje gekregen?
Niet nodig om steeds dit topic omhoog te spammen dus doe ik verder met berichtjes als het werkt.
Pagina: 1