Oude HDD's benaderen via dock of wat anders?

Pagina: 1
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:33

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Kort geleden is na bijna 7 jaar trouwe dienst mijn Toshiba laptop (Satellite P300 1GI) stuk gegaan. Hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem aan de videokaart, want alles start op zoals normaal, incl. de normale piepjes en ventilatorgeluiden, maar dan zonder beeld. Voordat dit gebeurde kreeg ik allerlei blokken strepen in beeld, dus het ligt voor de hand dat het of de videokaart of het display is. Ik heb de 2 HDD's eruit gehaald om de data over te zetten naar mijn nieuwe laptop. (Veel waardevolle foto's en wat belangrijke administratie.) Daarvoor wil ik een HDD-dock kopen.

Ik weet niet of ik de HDD's na afloop nog ga (her)gebruiken, of niet, dus snelheid is - bij eenmalig gebruik - niet perse een groot issue, maar natuurlijk wel fijn als ik vaker zo een HDD wil benaderen. Temeer omdat het zo om 100GB aan data gaat. Hiervan heb ik verschillende backups, maar die zijn allen incompleet en alleen op de laptop staat alles. Met andere woorden, een fijne manier om erbij te kunnen is een absolute pré.

Mijn nieuwe laptop (pricewatch: Acer Aspire VN7-792G-761S) beschikt over in elk geval:
USB 2.0,
USB 3.0,
USB 3.1 (Type-C, G2, 10Gb/s) incl. Thunderbolt 3

Zo te zien beschikt mijn laptop niet over een eSata aansluiting.

De betreffende HDD's uit de oude Toshiba:
Toshiba hdd2h02 / MK2552GSX.

Dat heb ik opgezocht en dat zijn S-ATA 300 / SATA II 300 HDD's.
http://www.testhdd.com/To...250-GB-SATA-300-3415.html
http://www.cnet.com/produ...gb-sata-300-series/specs/

Nu lees ik dat je een nieuwere HDD, bijv. Sata III 600 prima in een oudere aansluiting kunt steken en dat hij dan werkt. Geldt die backwards compatibility ook andersom? Dus een oudere HDD met oudere SATA aansluiting in een nieuwer dock?

De volgende docks leken mij het interessantst:
http://tweakers.net/price...166;354573;426819;441319/
Er zijn er echter nog veel meer.

Wat ik me nu vooral afvraag is het volgende:
  • Werken mijn oude HDD's in deze docks?
  • Welke verbinding kan ik het beste gebruiken om een stabiele en snelle overdracht te hebben?
  • Zijn deze docks betrouwbaar, of kan ik ze beter links laten liggen en verder kijken?
  • Zijn de duurdere docks echt veel beter dan die van € 22?
  • Het eerste dock (met USB 3.1 gen. 2) wordt geleverd met een Type-B kabel. Die gaat niet in mijn USB Type-C aansluiting passen. Met de juist kabel kan ik, neem ik aan, wel van die snelheid gebruik maken?
Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 22-03-2016 00:00 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 09:49

NielsNL

DigiCow

USB 2.0 is al goed voor 480 Mbit/s, voldoende voor jouw schijven dus. Wat de belangrijkste vraag is, is dit om 1-malig je gegevens over te zetten? Zo ja, dan is een simpele SATA >> USB adapter al voldoende. Wanneer je van plan bent regelmatig data van 1 van de schijven te halen, of ze als back-up te gebruiken, dan is 1 van de modellen uit je link prima.

M'n Oma is een site aan het haken.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Als die schijven verder nog goed zijn, is het op zich wel handig om nog een opslag- / backup-mogelijkheid te hebben. Maar dat is een fijne extra. Het allerbelangrijkste is het terughalen van mijn data.

SATA (data) naar USB 2.0 A of 3.0 A of andersom USB 2.0 A of 3.0 A naar SATA
Prijzen liggen tussen € 10 en € 60. En voor dat geld kan ik dan ook een compleet dock kopen. Biedt een dock dan nog voordeel t.o.v. een enkele kabel?

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 22-03-2016 00:11 ]

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 09:49

NielsNL

DigiCow

Als het maar voor 1 keer is, lekker de goedkoopste pakken.

Wat mij het allerbelangrijkste lijkt, is een goede backup oplossing. ;) Een goede backup gaat sowieso automatisch. Kijk bijvoorbeeld een naar dropbox, onedrive of mega.nz

M'n Oma is een site aan het haken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Harde schijven zijn opslagtechnologie. Daarvoor hebben we het subforum... Opslagtechnologie.

Move OH -> OT

Oslik blyat! Oslik!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
KIk heb de sharkoon gebruikt om data te repareren toen mijn raid5 van mijn nas faalde. Ik had er vijf HDD's met USB verbonden en heb op die manier mijn raid gerepareerd en mijn data gered.

De sharkoons deden het goed en geen enkel probleem. Ik kan ze aanraden. Goedkoop is in dit geval geen duurkoop. Op USB 3.0 zijn ze gewoon erg snel.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik ga die Sharkoon eens proberen. Dat geeft me toch iets meer dan alleen een kabeltje voor mijn gevoel. Dat was trouwens wel een heel goed idee Niels. Daar had ik nog niet aan gedacht.

@ dion: ik twijfelde. De dock is meer een verbindingsding, maar de schijf weer opslag natuurlijk.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Jorgen schreef op maandag 21 maart 2016 @ 23:54:

knip ... verhaal ... (Veel waardevolle foto's en wat belangrijke administratie.) ... etc.
Ik hoop dat je je nu wel realiseert dat voor hetzelfde geld de harddisk het geen 7 jaar vol had gehouden je nu die data gewoon kwijt zou zijn. Je hebt veel geluk gehad denk ik.
Had je echt die post van Niels nodig om te bedenken dat je backups van je bestanden moet maken ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Huh? Nee, natuurlijk niet. Er zijn ook backups, maar die zijn verspreid. Het is veel makkelijker en sneller om ze compleet van de HDD af te halen. En daar staan de laatste versies van wat bestanden op. Wat niet kwijt hoeft te zijn, heb ik graag weer terug.

Ik bedankte hem voor de tip om ook naar een usb-sata kabel te kijken. Daar had ik nog niet aan gedacht.

[ Voor 46% gewijzigd door Jorgen op 22-03-2016 23:23 ]

Pagina: 1