Hallo allemaal,
Onder het motto "Klein maar fijn", zou ik graag de uitdaging aangaan en mijn eerste mini-ITX pc bouwen - werktitel: Het Dappere Broodroostertje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een systeem dat ik kan gebruiken voor surfen, gamen, films & muziek, en dat voldoet aan de aanbevolen specificaties voor de Oculus Rift. In verband met VR demo's moet het relatief makkelijk verplaatsbaar zijn.
Ik ben niet van plan te gaan overclocken, vooral uit temperatuuroverwegingen in deze kleine case.
Unlocked CPU of Z170 chipset zijn dus bijvoorbeeld niet nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik neem mijn grafische kaart (Asus STRIX GTX970), casefans, en externe HDD mee van mijn huidig/vorig systeem.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag een max. van €700 aanhouden. Des te meer bang-for-the-buck, des te beter.
Met onderstaande lijst wordt deze max. net overschreden, omdat er geen rekening wordt gehouden met de lopende moederborden cashback actie van ASUS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nope, geen voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wens is een balans te vinden tussen performance, geluidsniveau, en koelprestaties. Als ik twee moet kiezen, dan ga ik voor performance en koelprestaties.
Wat verwacht je van ons?
Een "compatibiliteitscheck" om te kijken of ik niks stoms gedaan heb. Specifiek twijfel ik nog over de voeding en de CPU koeler, dus daar zou ik vooral graag input op krijgen. Alle feedback wordt op prijs gesteld. Als je tot dit punt gelezen hebt: alvast bedankt voor je tijd!
Ok, hier volgt de lijst met vlak daarachter alternatieve CPU-koeler en voedng-mogelijkheden:
Voeding: Silverstone SFX 450W vs. Corsair 450W
Ik neig naar de Corsair, omdat deze een grotere ventilator heeft, wat ik goed kan gebruiken in de Node 202. Daarnaast is deze op moment van schrijven ~€20 goedkoper dan de Silverstone. Helaas vond ik er echter geen reviews van.
CPU koeler
Lastig, lastig. Volgens de Node 202 specs mag de koeler max. 56mm hoog zijn, maar 58mm past blijkbaar ook nog zag ik in andere builds. Ik twijfel nu tussen:
Onder het motto "Klein maar fijn", zou ik graag de uitdaging aangaan en mijn eerste mini-ITX pc bouwen - werktitel: Het Dappere Broodroostertje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een systeem dat ik kan gebruiken voor surfen, gamen, films & muziek, en dat voldoet aan de aanbevolen specificaties voor de Oculus Rift. In verband met VR demo's moet het relatief makkelijk verplaatsbaar zijn.
Ik ben niet van plan te gaan overclocken, vooral uit temperatuuroverwegingen in deze kleine case.
Unlocked CPU of Z170 chipset zijn dus bijvoorbeeld niet nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik neem mijn grafische kaart (Asus STRIX GTX970), casefans, en externe HDD mee van mijn huidig/vorig systeem.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag een max. van €700 aanhouden. Des te meer bang-for-the-buck, des te beter.
Met onderstaande lijst wordt deze max. net overschreden, omdat er geen rekening wordt gehouden met de lopende moederborden cashback actie van ASUS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Case: Fractal Design Node 202
- Moederbord: M.2, min. 4 x USB3, S/PDIF
- CPU: Skylake i5
- CPU koeler (aftermarket): Niet te hoog i.v.m. case!
- RAM: Overstap op DDR4
- PSU: SFX, modulair, 450W (denk ik?). Fractal verkoopt ook een Node variant incl. voeding, maar ik koop liever van iemand met een achtergrond in voedingen.
- SSD: Beginnen met een M.2. voor Windows en applicaties die er baat bij hebben. Kan altijd nog uitbreiden indien nodig.
Nope, geen voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wens is een balans te vinden tussen performance, geluidsniveau, en koelprestaties. Als ik twee moet kiezen, dan ga ik voor performance en koelprestaties.
Wat verwacht je van ons?
Een "compatibiliteitscheck" om te kijken of ik niks stoms gedaan heb. Specifiek twijfel ik nog over de voeding en de CPU koeler, dus daar zou ik vooral graag input op krijgen. Alle feedback wordt op prijs gesteld. Als je tot dit punt gelezen hebt: alvast bedankt voor je tijd!
Ok, hier volgt de lijst met vlak daarachter alternatieve CPU-koeler en voedng-mogelijkheden:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 183,- | € 183,- |
1 | Asus B150I PRO GAMING/AURA | € 100,95 | € 100,95 (excl. € 30 cashback) |
1 | Fractal Design Node 202 | € 76,- | € 76,- |
1 | Noctua NH-L9i | € 39,71 | € 39,71 |
1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 66,95 | € 66,95 |
1 | Corsair SF450 | € 90,02 | € 90,02 |
1 | Crucial MX200 M.2 80mm 500GB | € 145,38 | € 145,38 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 702,01 excl. cashback |
Voeding: Silverstone SFX 450W vs. Corsair 450W
Ik neig naar de Corsair, omdat deze een grotere ventilator heeft, wat ik goed kan gebruiken in de Node 202. Daarnaast is deze op moment van schrijven ~€20 goedkoper dan de Silverstone. Helaas vond ik er echter geen reviews van.
CPU koeler
Lastig, lastig. Volgens de Node 202 specs mag de koeler max. 56mm hoog zijn, maar 58mm past blijkbaar ook nog zag ik in andere builds. Ik twijfel nu tussen:
- Noctua NH-L9i (hoogte=37mm, diameter=94mm)
Noctua (=kwaliteit), laag genoeg, maar is een max. airflow van 57,5 m³/h genoeg?
Edit: Ik zou de A9x14 PWM die hier standaard op zit kunnen vervangen door de A9 PWM. Dan is de hoogte 23 + 25 = 48mm, met betere specs. Schroeven voor 25mm fans zijn inbegrepen bij de koeler. - Scythe Big Shuriken 2 Rev.B (h=58mm, d=120mm)
Goede reviews, eigenlijk te hoog, betere airflow dan de Noctua (78 m³/h) - Silverstone Argon AR06 (h=58mm, d=92mm)
Even duur als de Noctua, 68.3 m³/h, .. - Cryorig C7(h=47mm, d=92mm)
Weinig reviews gevonden, momenteel niet beschikbaar via pricewatch.