Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrits
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-08 11:37
Hallo allemaal,

Onder het motto "Klein maar fijn", zou ik graag de uitdaging aangaan en mijn eerste mini-ITX pc bouwen - werktitel: Het Dappere Broodroostertje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een systeem dat ik kan gebruiken voor surfen, gamen, films & muziek, en dat voldoet aan de aanbevolen specificaties voor de Oculus Rift. In verband met VR demo's moet het relatief makkelijk verplaatsbaar zijn.
Ik ben niet van plan te gaan overclocken, vooral uit temperatuuroverwegingen in deze kleine case.
Unlocked CPU of Z170 chipset zijn dus bijvoorbeeld niet nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik neem mijn grafische kaart (Asus STRIX GTX970), casefans, en externe HDD mee van mijn huidig/vorig systeem.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag een max. van €700 aanhouden. Des te meer bang-for-the-buck, des te beter.
Met onderstaande lijst wordt deze max. net overschreden, omdat er geen rekening wordt gehouden met de lopende moederborden cashback actie van ASUS.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Case: Fractal Design Node 202
  • Moederbord: M.2, min. 4 x USB3, S/PDIF
  • CPU: Skylake i5
  • CPU koeler (aftermarket): Niet te hoog i.v.m. case!
  • RAM: Overstap op DDR4
  • PSU: SFX, modulair, 450W (denk ik?). Fractal verkoopt ook een Node variant incl. voeding, maar ik koop liever van iemand met een achtergrond in voedingen.
  • SSD: Beginnen met een M.2. voor Windows en applicaties die er baat bij hebben. Kan altijd nog uitbreiden indien nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, geen voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wens is een balans te vinden tussen performance, geluidsniveau, en koelprestaties. Als ik twee moet kiezen, dan ga ik voor performance en koelprestaties.

Wat verwacht je van ons?
Een "compatibiliteitscheck" om te kijken of ik niks stoms gedaan heb. Specifiek twijfel ik nog over de voeding en de CPU koeler, dus daar zou ik vooral graag input op krijgen. Alle feedback wordt op prijs gesteld. Als je tot dit punt gelezen hebt: alvast bedankt voor je tijd! :)
Ok, hier volgt de lijst met vlak daarachter alternatieve CPU-koeler en voedng-mogelijkheden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1Asus B150I PRO GAMING/AURA€ 100,95€ 100,95 (excl. € 30 cashback)
1Fractal Design Node 202€ 76,-€ 76,-
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 66,95€ 66,95
1Corsair SF450€ 90,02€ 90,02
1Crucial MX200 M.2 80mm 500GB€ 145,38€ 145,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,01
excl. cashback

Voeding: Silverstone SFX 450W vs. Corsair 450W
Ik neig naar de Corsair, omdat deze een grotere ventilator heeft, wat ik goed kan gebruiken in de Node 202. Daarnaast is deze op moment van schrijven ~€20 goedkoper dan de Silverstone. Helaas vond ik er echter geen reviews van.

CPU koeler
Lastig, lastig. Volgens de Node 202 specs mag de koeler max. 56mm hoog zijn, maar 58mm past blijkbaar ook nog zag ik in andere builds. Ik twijfel nu tussen:
  • Noctua NH-L9i (hoogte=37mm, diameter=94mm)
    Noctua (=kwaliteit), laag genoeg, maar is een max. airflow van 57,5 m³/h genoeg?
    Edit: Ik zou de A9x14 PWM die hier standaard op zit kunnen vervangen door de A9 PWM. Dan is de hoogte 23 + 25 = 48mm, met betere specs. Schroeven voor 25mm fans zijn inbegrepen bij de koeler.
  • Scythe Big Shuriken 2 Rev.B (h=58mm, d=120mm)
    Goede reviews, eigenlijk te hoog, betere airflow dan de Noctua (78 m³/h)
  • Silverstone Argon AR06 (h=58mm, d=92mm)
    Even duur als de Noctua, 68.3 m³/h, ..
  • Cryorig C7(h=47mm, d=92mm)
    Weinig reviews gevonden, momenteel niet beschikbaar via pricewatch.
Ik kijk erg uit naar jullie input. Als jullie nog informatie missen, vraag! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie samenstelling!

De Noctua zal voldoende koelen. Zoveel warmte produceert de cpu niet. Wil je wat anders dan zou je ook de pricewatch: Phanteks PH-TC12LS CPU COOLER kunnen overwegen.

Als voeding zou ik de Corsair kiezen. Is nog maar net op de markt en nog geen review van te vinden maar ik verwacht een kwaliteit als de RMx serie.
Formaat van de ventilator zal voor de airflow in de behuizing niets uit maken. De voeding wordt immers met de fan naar beneden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrits
Bedankt voor de snelle reactie, ACB2401!

De Phantek was ik nog niet tegengekomen, ook interessant. Een eerste blik op de website was vooral verwarrend: "Requiring only 74mm of vertical clearance, PH-TC12LS is a suitable low profile heatsink for compact computer cases". Later staat er weer dat hij 45mm hoog is, dus die 74mm zullen dan wel een typefout zijn.

Ik heb geen ervaring met Corsair voedingen, maar de reviews voor de RMx serie zijn zeker niet verkeerd. Dan zal ik wel de eerste review plaatsen voor T.net ;)

Maar goed, eerst eens kijken wat de rest nog te zeggen heeft over deze build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Ik vind het in ieder geval een erg goede werktitel! ;)

Ook lijkt me niks mis met je lijstje, ik zou de Corsair voeding nemen. Je moet even bedenken of je echt 16GB ram nodig hebt, 8GB voldoet in principe voor jouw doeleinden. (Al weet ik het niet zeker voor VR) Dan kun je gewoon 1 stick van 8 nemen en als 't nodig is later een tweede er bij. De koeler: tja, met de Noctua lijkt me niks mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Kiet Stiemer schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:12:
Ik vind het in ieder geval een erg goede werktitel! ;)

Ook lijkt me niks mis met je lijstje, ik zou de Corsair voeding nemen. Je moet even bedenken of je echt 16GB ram nodig hebt, 8GB voldoet in principe voor jouw doeleinden. (Al weet ik het niet zeker voor VR) Dan kun je gewoon 1 stick van 8 nemen en als 't nodig is later een tweede er bij. De koeler: tja, met de Noctua lijkt me niks mis.
16gb is niet perse nodig maar futureproof is het zeker wel. Daarbij komt ook nog dat de ram prijzen momenteel erg laag liggen dus ik zeg doen.

Voor de rest heeft ts een mooi lijstje samengesteld

+1 voor de corsair voeding trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrits
Bedankt allemaal voor de reacties :)

Het worden de Corsair voeding en de Noctua koeler met de NF-A9 (25mm) i.p.v. de meegeleverde NF-A9x14 (14mm). Ik ga voor de 16GB om te futureproofen en om in te zetten als RAM disk voor tijdelijke opslag/bewerkingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1Asus B150I PRO GAMING/AURA€ 100,95€ 100,95
1Fractal Design Node 202€ 76,-€ 76,-
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Noctua NF-A9 PWM, 92mm€ 14,-€ 14,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 66,95€ 66,95
1Corsair SF450€ 91,-€ 91,-
1Crucial MX200 M.2 80mm 500GB€ 141,35€ 141,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,96

Ik zal na het in elkaar zetten een (korte) evaluatie plaatsen. Link komt in deze thread te staan.
Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeegbers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-01-2024
Interessante samenstelling Chrits! Hoe bevalt ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrits
Jeegbers schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:15:
Interessante samenstelling Chrits! Hoe bevalt ie?
Daar kan ik helaas nog niets over zeggen, omdat ik het moment van bestellen nog even moet uitstellen :-(
Ik plaats een update zodra hij besteld/gebouwd is.
Pagina: 1