Toon posts:

Wat kan er mis zijn met mijn zelfbouw?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik en een maat hebben beide de zelfde computer gebouwd ongeveer een jaar terug maar die van hem heeft een onbekend probleem waar hij crashed op onbekende momenten. We dachten altijd dat het de GPU was maar een stresstest liet niets merken.

Nu hebben we net een stresstest gedaan op de cpu met Prime95 en toen crashde de pc dus.
(ik heb hier totaal geen verstand van overigens)
Houd dit in dat de cpu kapot is? moederbord niet goed?
Wat zou ik moeten doen?

Laatste screendump die ik kon nemen via skype:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2itn3g0.png

Specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,20€ 177,20
1ASRock B85M Pro4€ 61,-€ 61,-
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Fractal Design CORE 2300€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 36,95€ 36,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 29,99€ 29,99
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 64,95€ 64,95
1Corsair CX600M€ 74,-€ 74,-
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,54

Edit:

Zo daar ben ik weer. De kaart is inmiddels twee keer terug gestuurd naar Megekko en via hun naar ASUS.
Nu zou je denken, die fiksen het wel. Nou mooi niet, de kaart is niet defect ondervonden. En direct terug gestuurd. Ik weet nu niet meer wat ik in hemelsnaam moet doen. Het feit blijft dat die pc met deze kaart blijft uitvallen.. Onvoorstelbaar dit. Wat kan ik nu nog doen? |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2016 13:53 . Reden: Update ]

Verwijderd

Vraagje; crashed ie onregelmatig of altijd op een bepaald moment? Belangrijke info om het probleem te kunnen analyseren;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:32:
Vraagje; crashed ie onregelmatig of altijd op een bepaald moment? Belangrijke info om het probleem te kunnen analyseren;)
Haha, sorry! Hij crashed zeer onregelmatig. Er is geen specifiek moment waar het op gebeurt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Test het RAM geheugen eens goed. Prime gebruikt ook RAM geheugen en dit kan prima de reden zijn dat ie crashed. Draai Memtest86 eens een nachtje.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:36:
Test het RAM geheugen eens goed. Prime gebruikt ook RAM geheugen en dit kan prima de reden zijn dat ie crashed. Draai Memtest86 eens een nachtje.
Gaan we doen, is er een manier waarop ik iets kan uitsluiten? Na al die tijd weten we nog steeds helemaal niks. :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Haha, sorry! Hij crashed zeer onregelmatig. Er is geen specifiek moment waar het op gebeurt.
Ok, dat maakt het namelijk aannemelijker dat het een hardware probleem (verkeerd gebouwd) betreft ipv software. Mijn tip zou zijn: laat je performance doortesten bij een pcdokter oid;)

• PilatuS
  • Niet online
Je kan ook proberen om LinX met geheugen op all te draaien met 1 reepje tegelijk. Op die manier kan je binnen 1 uur weten of het RAM geheugen defect is. Deze manier gebruik ik om sneller een PC te testen. Meestal is er bij defect RAM maar 1 reepje defect. LinX met al het geheugen in gebruik gaat nooit 20 minuten goed draaien met defect RAM. Met Memtest haal je defect RAM er ook wel uit. Nadeel is alleen dat het erg lang kan duren.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:43:
Je kan ook proberen om LinX met geheugen op all te draaien met 1 reepje tegelijk. Op die manier kan je binnen 1 uur weten of het RAM geheugen defect is. Deze manier gebruik ik om sneller een PC te testen. Meestal is er bij defect RAM maar 1 reepje defect. LinX met al het geheugen in gebruik gaat nooit 20 minuten goed draaien met defect RAM. Met Memtest haal je defect RAM er ook wel uit. Nadeel is alleen dat het erg lang kan duren.
Wat is LinX precies :?

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Wat zijn de temperaturen van de CPU?

Show me your moves.

Verwijderd

Topicstarter
Koninkje schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:48:
Wat zijn de temperaturen van de CPU?
Wij zijn niet echt techs ofzo, ik heb geen idee dus misschien is het beter om iemand te vinden die er naar gaat kijken :|

• Koninkje

Koninkje

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:50:
[...]

Wij zijn niet echt techs ofzo, ik heb geen idee dus misschien is het beter om iemand te vinden die er naar gaat kijken :|
Mocht je in Leeuwarden wonen, dan wil ik nog wel langskomen, anders moet je even een temperatuur metertje downloaden, RealTemp ofzo en je CPU temperaturen meten.

Show me your moves.

Verwijderd

Topicstarter
Koninkje schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:58:
[...]

Mocht je in Leeuwarden wonen, dan wil ik nog wel langskomen, anders moet je even een temperatuur metertje downloaden, RealTemp ofzo en je CPU temperaturen meten.
Zit er niet in helaas, maar Amersfoort is om de hoek toch ;)?

• Koninkje

Koninkje

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:01:
[...]

Zit er niet in helaas, maar Amersfoort is om de hoek toch ;)?
Nou, kom maar langs met je kast dan ;)
Maar de CPU is nu pas kapot gegaan? Of heeft hij al een jaar lopen klieren op een PC die random crashte?

Edit: Excuus, ik bedoelde natuurlijk wanneer de PC mankementen is gaan vertonen.

[ Voor 12% gewijzigd door Koninkje op 21-03-2016 22:10 ]

Show me your moves.

Verwijderd

Koninkje schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:04:
[...]

Nou, kom maar langs met je kast dan ;)
Maar de CPU is nu pas kapot gegaan? Of heeft hij al een jaar lopen klieren op een PC die random crashte?
CPU kapot? Waar haal je dat vandaan?
Verder:
PilatuS schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:36:
Ga hier mee aan de slag! Vaak is het zo bij prime crashes dat het geheugen faalt.
Krijg je na een nachtje memtest draaien errors dan kun je er vergif op innemen dat het geheugen niet in orde is.
Voor de duidelijkheid: krijg je fouten, test dan ook iedere module apart.

• PilatuS
  • Niet online
Een programma om de stabiliteit van de PC te testen. Het word voornamelijk gebruikt om te testen met overklokken. Het is een vergelijkbaar programma als wat je al gebruikt hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:08:
[...]

CPU kapot? Waar haal je dat vandaan?
Verder:

[...]

Ga hier mee aan de slag! Vaak is het bij zo prime crashes dat het geheugen faalt.
Krijg je na een nachtje memtest draaien errors dan kun je er vergif op innemen dat het geheugen niet in orde is.
Voor de duidelijkheid: krijg je fouten, test dan ook iedere module apart.
Gaan we als eerst doen dan maar..

• PilatuS
  • Niet online
Geef trouwens ook even aan wat er precies gebeurt. Crashed zegt niet zo heel veel. Krijg je een zwart scherm, strepen op het scherm, een BSOD of gaat de PC helemaal uit ? Al deze dingen geven verschillende problemen aan. Strepen op het scherm voor de videokaart. Een BSOD voor software of RAM. Als ie helemaal uitgaat bijvoorbeeld de temperatuur of voeding.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:42:
Geef trouwens ook even aan wat er precies gebeurt. Crashed zegt niet zo heel veel. Krijg je een zwart scherm, strepen op het scherm, een BSOD of gaat de PC helemaal uit ? Al deze dingen geven verschillende problemen aan. Strepen op het scherm voor de videokaart. Een BSOD voor software of RAM. Als ie helemaal uitgaat bijvoorbeeld de temperatuur of voeding.
Het scherm word zwart, vaak eerst een soort corruptie, dan is hij zwart en doet hij niks meer of valt hij uit. Geen BSOD niks. vroeger bleef de pc nog wel eens aan maar was het scherm gewoon zwart.

• PilatuS
  • Niet online
Wat bedoel je met corruptie ? Dat zijn de dingen die wat kunnen zeggen.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Staat die pc ook op dezelfde plek? Als jou vriend hem bijvoorbeeld in een kast heeft weggepropt dan kun je wel eens airflowproblemen hebben. Oftewel warmteproblemen.
Draai prime95 nog eens met de kast open. Crashed hij niet dan heb je een hitteprobleem.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
Okay daar ben ik weer. We hebben de ram balkjes beide getest maar weet toch bijna zeker dat het niet de ram is.

Ook kunnen we hem laten crashen door de volgende dingen tegelijk te doen.
Start GTA V
Kijk hd film in VLC
Browsen van internet
en het gebruik van skype

Mijn gevoel zegt nog steeds videokaart. Maar als iemand een beter idee heeft, PLEASE!

De pc blijft overigens in een stand waarin de schermen zwart zijn, niks meer werkt .. Terwijl ik dit typ ging 1 scherm weer aan met de error code: MACHINE_CHECK_EXEPTION
Ik ga nu googlen maar als je weet wat dit kan zijn let me know! :)

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
ik verdenk een probleem met de voeding.

kun je van iemand anders een voeding lenen?

Verwijderd

Topicstarter
frankym schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:34:
ik verdenk een probleem met de voeding.

kun je van iemand anders een voeding lenen?
Ik probeer wat te regelen, is er iets in de tussentijd wat ik kan doen om het iets zekerder te weten?

• frankym
Wat je zou kunnen doen, bij sommige moederborden kun je zien in de bios hoeveel voltage er wordt geleverd door je voeding.
Je voeding leverd 3 voltages
12V
5V
3V

Deze mogen 5% afwijken Positief is goed , negatief kun je afvragen of de voeding nog wel het voltage(en vermogen ) kan leveren.

Omdat een videokaart veel vermogen trekt van de 12V is deze (op dit moment ) het belangrijkste.

Indien je het niet kunt zien in je bios zou ik gewoon proberen met een andere voeding en jou trip-test doen ( GTA + HD film enz..)

Verwijderd

Topicstarter
frankym schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:28:
Wat je zou kunnen doen, bij sommige moederborden kun je zien in de bios hoeveel voltage er wordt geleverd door je voeding.
Je voeding leverd 3 voltages
12V
5V
3V

Deze mogen 5% afwijken Positief is goed , negatief kun je afvragen of de voeding nog wel het voltage(en vermogen ) kan leveren.

Omdat een videokaart veel vermogen trekt van de 12V is deze (op dit moment ) het belangrijkste.

Indien je het niet kunt zien in je bios zou ik gewoon proberen met een andere voeding en jou trip-test doen ( GTA + HD film enz..)
12 was oke, 6 ook goed en 3 zat er een heel miniscuul beetje onder, wel binnen 5% marge nog.
Ik ga nu checken of ik een andere psu kan lenen.

• frankym
Top! Hoe heb je dit getest? Kon je het zien in je bios of heb je het gemeten met een multimeter?

Ik weet niet waar je precies woont, maar mocht je in de buurt van Rozenburg (Rotterdam) wonen kunnen we er samen naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
frankym schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:35:
Top! Hoe heb je dit getest? Kon je het zien in je bios of heb je het gemeten met een multimeter?

Ik weet niet waar je precies woont, maar mocht je in de buurt van Rozenburg (Rotterdam) wonen kunnen we er samen naar kijken.
Ik kon het zien in de Bios. Nee helaas woon ik in Afoort

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de cooling paste vervangen en netter erop gedaan dan de vorige persoon dat heeft gedaan. Het leek iets te hebben gedaan maar na een half uurtje flink te belast begaf hij het toch weer.. Mega raar Maar ik kan dat ding wel uit het raam gooien :'D

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:03:
Ik heb zojuist de cooling paste vervangen en netter erop gedaan dan de vorige persoon dat heeft gedaan. Het leek iets te hebben gedaan maar na een half uurtje flink te belast begaf hij het toch weer.. Mega raar Maar ik kan dat ding wel uit het raam gooien :'D
Download HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe

Draai Prime95 en hou met HWMonitor de temperaturen in de gaten van Core#0, Core#1, Core#2 en Core#3.
Dan weten we in ieder geval hoe warm je CPU wordt en kun je uitsluiten of het daaraan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorrige bericht is niet geplaatst, ik heb de gpu's omgewisseld en nu valt de andere pc uit. Kan ik zeggen dat de kaart faulty is?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Niemand die de 290 verdenkt? Die kaart kan gruwelijk heet worden met de standaard fancurve..

Ik zag 2e pagina niet. Excuus

[ Voor 17% gewijzigd door legendareN op 11-04-2016 11:36 ]

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:11:
Mijn vorrige bericht is niet geplaatst, ik heb de gpu's omgewisseld en nu valt de andere pc uit. Kan ik zeggen dat de kaart faulty is?
Daar ziet het wel naar uit dan.
Al temperatuur van de GPU gecheckt onder load? Je zegt dat je stresstest hebt gedraaid, maar niet of je ook temperaturen hebt bekeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjant2 op 11-04-2016 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arjant2 schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:08:
[...]

Daar ziet het wel naar uit dan.
Al temperatuur van de GPU gecheckt onder load? Je zegt dat je stresstest hebt gedraaid, maar niet of je ook temperaturen hebt bekeken.
Nee ik heb veel gezeur gehoord over de 290 maar de temperatuur bleef mega stabiel altijd. Hij stuurt zijn kaart nu terug voor garantie nu.

Verwijderd

Topicstarter
Zo daar ben ik weer. De kaart is inmiddels twee keer terug gestuurd naar Megekko en via hun naar ASUS.
Nu zou je denken, die fiksen het wel. Nou mooi niet, de kaart is niet defect ondervonden. En direct terug gestuurd. Ik weet nu niet meer wat ik in hemelsnaam moet doen. Het feit blijft dat die pc met deze kaart blijft uitvallen.. Onvoorstelbaar dit. Wat kan ik nu nog doen? |:(

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Hoe warm wordt de gpu? na een tijdje.
Als asus/meg hem 5 min test best kans dat hij dan niet heet genoeg wordt om uit te vallen en dan als niet defect retour komt.
Dus hoe warm wordt hij na een half uurtje?

Verwijderd

Topicstarter
Elmo_b schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:26:
Hoe warm wordt de gpu? na een tijdje.
Als asus/meg hem 5 min test best kans dat hij dan niet heet genoeg wordt om uit te vallen en dan als niet defect retour komt.
Dus hoe warm wordt hij na een half uurtje?
Ik heb al een keer getest op temperatuur en daar kwam helemaal niks spannends uit.
Ik zal nogmaals kijken voor de zekerheid maar verwacht geen andere resultaten.

• PilatuS
  • Niet online
Heb je nu al LinX gedraait ? Zo niet, doe dit even. Even LinX pakken met AVX en 3 uur laten draaien met geheugen op All. Draait dit 3 uur lang goed ben ik er zeker van dat CPU en RAM echt in orde is. Er is natuurlijk best een grote kans dat dit niet het probleem is, maar dan weet je dat in ieder geval.

Verder kan een uurtje Furmark ook vast geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:12:
Heb je nu al LinX gedraait ? Zo niet, doe dit even. Even LinX pakken met AVX en 3 uur laten draaien met geheugen op All. Draait dit 3 uur lang goed ben ik er zeker van dat CPU en RAM echt in orde is. Er is natuurlijk best een grote kans dat dit niet het probleem is, maar dan weet je dat in ieder geval.

Verder kan een uurtje Furmark ook vast geen kwaad.
Misschien heb je het niet gelezen, maar ik en een maat hebben dezelfde kaart en met mijn kaart in die van hem blijft hij gewoon werken zonder probleem en valt die van mij juist uit zoals beschreven.

Ik weet eigenlijk niet meer wat ik nu moet doen, het kan haast niks anders zijn dan de GPU.

LinX heb ik nog niet geprobeerd, kan ik proberen maar dat klinkt ook een beetje onnodig.. Furmark heb ik wel geprobeerd maar dat werkte probleemloos..

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Al geprobeerd om je geheugen en gpu te onderklokken? meestal geeft als dit een probleem is artifacts maar voor de zekerheid is het te proberen.
Via msi afterburner is dat het makkelijkste.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:03:
[...]

Misschien heb je het niet gelezen, maar ik en een maat hebben dezelfde kaart en met mijn kaart in die van hem blijft hij gewoon werken zonder probleem en valt die van mij juist uit zoals beschreven.

Ik weet eigenlijk niet meer wat ik nu moet doen, het kan haast niks anders zijn dan de GPU.

LinX heb ik nog niet geprobeerd, kan ik proberen maar dat klinkt ook een beetje onnodig.. Furmark heb ik wel geprobeerd maar dat werkte probleemloos..
Dat Furmark wel goed werkt is vreemd, met een defecte GPU zou dat eigenlijk niet goed mogen gaan. Als je de kaart omwisseld en het dan wel goed werkt geeft dan wel weer aan dat het de GPU zou moeten zijn.

Ik zou je eigenlijk aanraden om de GPU van die vriend er iets van 2 dagen in te zetten en heel erg veel te testen. Gaat het dan echt 2 dagen goed zonder problemen, dan moet het inderdaad wel de GPU zijn.

Zulk soort gevallen zijn ook gewoon lastig. Als de fabrikant de GPU test met Furmark en dat gaat goed is het niet vreemd dat je de kaart terug krijgt. Furmark belast de kaart zwaarder dan welk spel dan ook. Ik heb ooit eens een soort gelijk geval gehad waarbij de kaart tot 3x toe opgestuurd is en 3x is terug gekomen. Ging ik dan testen was het gewoon echt 100% zeker dat het aan de kaart lag, maar de fabrikant kon dus niets vinden. Uiteindelijk heb ik de kaart voor de 4e keer terug gestuurd, maar toen gaf ie geen beeld meer en werd het opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS Ja ik word er helemaal gek van, maar ik ga niet 20 keer die kaart opsturen tot hij eindelijk niet door de test komt bij hun.. Iemand tips?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:36
Tja, je zal er toch voor moeten zorgen dat het zaakje consistent hetzelfde gedrag vertoont. Heb je de kaart ook al eens in een andere hardware samenstelling gezet? Voor zover ik kan begrijpen uit je posts hebben jij en je maatje dezelfde hardware. Misschien zit het net in een randgevalletje dat het probleem zich manifesteert met jullie identieke hardware en dat de marges bij hun gebruikte testhardware net wat hoger liggen waardoor de kaart het probleem niet stelt? Heb ik ook ooit wel eens gehad met een moederbord, had alleen bij mijn ouderlijke woning problemen en nergens anders.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 31-05-2016 15:56 ]

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 00:40
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:31:
@PilatuS Ja ik word er helemaal gek van, maar ik ga niet 20 keer die kaart opsturen tot hij eindelijk niet door de test komt bij hun.. Iemand tips?
In mijn ervaring is Megekko best redelijk met support, leg deze case ook even aan hun voor. Leg ze uit wat je hebt geprobeerd (GPU in andere pc testen), situaties (wanneer doet het zich voor), gebruikte diagnose/test programma's (memtest, furmark) etc. Misschien kunnen zij gewoon wat voor je betekenen.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Furmark maakt niet gebruik van alle DX functies. Kort gezegd vereisen sommige DX11+ functies meer V op de core, of minder MHz. Probeer zoals eerder voorgesteld ofwel de core terug te clocken ofwel de voltage te verhogen.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• HyperBart
Ik begrijp eigenlijk niet waarom hij dit zou moeten doen? Als die kaart stock al fouten vertoond zonder gekke tweaks is het voor mij toch heel snel een RMA hoor...

• PilatuS
  • Niet online
Als je de mogelijkheid hebt om te testen met een andere voeding zou ik dat zeker eens proberen. Ook al lijkt het vrij zeker dat het de GPU is kan het ook beste de combinatie met de voeding zijn.

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 00:40
HyperBart schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:01:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom hij dit zou moeten doen? Als die kaart stock al fouten vertoond zonder gekke tweaks is het voor mij toch heel snel een RMA hoor...
En dat is al gedaan, alleen is er geen defect gevonden door Megekko. Heeft Megekko niet uitbundig genoeg getest? Of is er wat anders aan de hand? Het is (lijkt mij) in ieder geval wel iets waar Megekko iets mee kan/mag doen.

• HyperBart
Ionicawa schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:10:
[...]

En dat is al gedaan, alleen is er geen defect gevonden door Megekko. Heeft Megekko niet uitbundig genoeg getest? Of is er wat anders aan de hand? Het is (lijkt mij) in ieder geval wel iets waar Megekko iets mee kan/mag doen.
:) :) -->
HyperBart schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:54:
Tja, je zal er toch voor moeten zorgen dat het zaakje consistent hetzelfde gedrag vertoont. Heb je de kaart ook al eens in een andere hardware samenstelling gezet? Voor zover ik kan begrijpen uit je posts hebben jij en je maatje dezelfde hardware. Misschien zit het net in een randgevalletje dat het probleem zich manifesteert met jullie identieke hardware en dat de marges bij hun gebruikte testhardware net wat hoger liggen waardoor de kaart het probleem niet stelt? Heb ik ook ooit wel eens gehad met een moederbord, had alleen bij mijn ouderlijke woning problemen en nergens anders.

Verwijderd

Topicstarter
Ionicawa schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:10:
[...]

God knows wat Megekko gedaan heeft, wat ik er uit begrijp is dat hij naar Asus is gestuurd en zijn hun testjes hebben gedaan zonder resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Wat stel je voor?

Ik ga sowieso LinX proberen maar ben er ook wel een beetje klaar mee zoals je vast kan zien aan de datum van dit topic. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:04:
Als je de mogelijkheid hebt om te testen met een andere voeding zou ik dat zeker eens proberen. Ook al lijkt het vrij zeker dat het de GPU is kan het ook beste de combinatie met de voeding zijn.
Dat zou niet moeten zijn toch? Zijn kaart op mijn voeding crashde nog steeds, en mijn kaart op zijn kaart was gewoon stabiel.

Ram is ook omgewisseld, maar dat deed net zo min..

• PilatuS
  • Niet online
Dan zou ik de kaart toch nog een keer opsturen en duidelijk aangeven wat je allemaal getest hebt, een hele lijst dus. En dat de kaart in een compleet andere PC ook niet goed werkt. Dan mag ik hopen dat ze de boel beter gaan testen. Misschien even precies aangeven met welk dingen het goed gaat en met welke dingen het juist fout gaat. Als ze dan uitgebreider gaan testen zou het probleem toch naar boven moeten komen.

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Wat ik uit jouw reacties haal is dat jouw videokaart in de pc van je vriend blijft werken en zijn videokaart in jouw pc blijft crashen. Als ik het niet heb verwisseld, ligt het niet aan de videokaart.

Hebben jullie ook de voeding met elkaar verwisseld? Dus jouw normale setup, met zijn voeding. Zijn eigen setup met jouw voeding. Klinkt meer als een voeding probleem. Anders zou jouw kaart in zijn setup ook crashen als het aan de videokaart lag.

[ Voor 14% gewijzigd door Suli op 31-05-2016 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sulaine schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:47:
Wat ik uit jouw reacties haal is dat jouw videokaart in de pc van je vriend blijft werken en zijn videokaart in jouw pc blijft crashen. Als ik het niet heb verwisseld, ligt het niet aan de videokaart.

Hebben jullie ook de voeding met elkaar verwisseld? Dus jouw normale setup, met zijn voeding. Zijn eigen setup met jouw voeding. Klinkt meer als een voeding probleem. Anders zou jouw kaart in zijn setup ook crashen als het aan de videokaart lag.
Ja misschien heb ik het niet zo duidelijk uitgelegd, maar de (vermoedelijk) kapotte kaart neemt de problemen mee naar de andere computer. Dus de kaart waar ik van denk dat hij kapot is werkt in geen van beide computers en veroorzaakt dus crashes. De kaart die het dus wel goed doet, werkt in beide computers stabiel voor in ieder geval 2 dagen.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:46:
Dan zou ik de kaart toch nog een keer opsturen en duidelijk aangeven wat je allemaal getest hebt, een hele lijst dus. En dat de kaart in een compleet andere PC ook niet goed werkt. Dan mag ik hopen dat ze de boel beter gaan testen. Misschien even precies aangeven met welk dingen het goed gaat en met welke dingen het juist fout gaat. Als ze dan uitgebreider gaan testen zou het probleem toch naar boven moeten komen.
Het vervelende is dat het zo'n vreemd verhaal is dat ik echt bang ben dat bij hun weer niet naar boven komt en dan kan ik hem wel blijven heen en weer sturen. De kaart heeft het wel eens eerder een paar dagen zonder problemen gedaan. ;(

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 11:04
Geven je windows logboeken ook wat aan? vaak wordt hier de fout vermeld van het crashen.

Mochten hier vaak dezelfde fouten in staan dan zou je hierop kunnen zoeken. online (ik had ooit een site met alle id's met oplossingen maar zit al 3 jaar niet meer in de reparatie)

Verder is het RMA sturen naar de fabrikant niet veel verschillend met wat je hier doet.
Je kaart wordt daar even 2 dagen "opgestookt" met veel van de hiervoor genoemde testjes.

En eigenlijk alleen "afgekeurd" als er artifacts oid dergerlijks onstaan. (uitvallen ook maar die kans is zo klein in een test omgeving)

Als ik het allemaal zo lees hier zou ik eens kijken naar een andere voeding (of desnoods even een ander proberen)

Verwijderd

Topicstarter
eehbiertje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:34:
Geven je windows logboeken ook wat aan? vaak wordt hier de fout vermeld van het crashen.

Mochten hier vaak dezelfde fouten in staan dan zou je hierop kunnen zoeken. online (ik had ooit een site met alle id's met oplossingen maar zit al 3 jaar niet meer in de reparatie)

Verder is het RMA sturen naar de fabrikant niet veel verschillend met wat je hier doet.
Je kaart wordt daar even 2 dagen "opgestookt" met veel van de hiervoor genoemde testjes.

En eigenlijk alleen "afgekeurd" als er artifacts oid dergerlijks onstaan. (uitvallen ook maar die kans is zo klein in een test omgeving)

Als ik het allemaal zo lees hier zou ik eens kijken naar een andere voeding (of desnoods even een ander proberen)
Na het googlen van artifacts kan ik wel zeggen dat dit exact is wat ermee gebeurt..

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 11:04
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:12:
[...]

Na het googlen van artifacts kan ik wel zeggen dat dit exact is wat ermee gebeurt..
dus als je pc crasht of als je aan het spelen bent heb je last van artifacts?

Afbeeldingslocatie: http://forum.gram.pl/upl/forum/2007_14/20070407210628.jpg

zoiets als dit bijvoorbeeld? (hiermee wordt het dan een stuk duidelijker)
en in dit geval zal je kaart ook gewoon defect zijn.

je kan hier vaak nog wel mee doorspelen als dit verschijnt. (in het ergste geval crasht de pc)

Verwijderd

Topicstarter
eehbiertje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:39:
[...]

dus als je pc crasht of als je aan het spelen bent heb je last van artifacts?

[afbeelding]

zoiets als dit bijvoorbeeld? (hiermee wordt het dan een stuk duidelijker)
en in dit geval zal je kaart ook gewoon defect zijn.

je kan hier vaak nog wel mee doorspelen als dit verschijnt. (in het ergste geval crasht de pc)
In dit geval crashed hij altijd, het lijkt echter meer op het volgende (van google, heb geen foto):
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/1139911.jpg

• Jelle Brolnir
  • Laatst online: 07:19
Hm, had soortgelijk probleem met mijn 7970 ghz. Kreeg alleen geen artifacts, na lang aankloten en driver rollbacks gewoon andere videokaart gekocht. Had in ieder geval de rare crashes zonder aanwijsbare oorzaak...voeding prima...psu prima...cpu prima..temp prima..geheugen prima...Dat lostte bij mij het probleem op.

Zou lekker de knoop doorhakken.

Verwijderd

Topicstarter
Jelle Brolnir schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:48:
Hm, had soortgelijk probleem met mijn 7970 ghz. Kreeg alleen geen artifacts, na lang aankloten en driver rollbacks gewoon andere videokaart gekocht. Had in ieder geval de rare crashes zonder aanwijsbare oorzaak...voeding prima...psu prima...cpu prima..temp prima..geheugen prima...Dat lostte bij mij het probleem op.

Zou lekker de knoop doorhakken.
Maar 300 neert tikken voor iets wat niet mijn fout is lijkt mij ook niet de oplossing. Megekko lijkt geen geld terug te doen maar heb nog niet helemaal 100% doorgelezen

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 14:56

MsG

Forumzwerver

Als jullie dezelfde kaart hebben en jouw kaart werkt wel bij die vriend van jou, kan je dan eerst niet blijvend omruilen met elkaar totdat hij bijvoorbeeld wel problemen ervaart? Voor hetzelfde geld is het een gekke combinatie van hardware die dit veroorzaakt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Jelle Brolnir
  • Laatst online: 07:19
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:01:
[...]

Maar 300 neert tikken voor iets wat niet mijn fout is lijkt mij ook niet de oplossing. Megekko lijkt geen geld terug te doen maar heb nog niet helemaal 100% doorgelezen
Ach, daar heb ik even overheen gelezen. Het nare was bij mij inderdaad dat het niet aantoonbaar is, verschil is ik had inderdaad geen garantie meer. Lastige situatie.

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 11:20
ik weet niet of die asus kaart(en) daar ook last van hebben, maar voor de Sapphire r9 290 Tri-X ('oude editie') was het bekend dat de voeding niet genoeg meeschakelde met gpu-clock veranderingen.
GPU loopt op topsnelheid, voeding levert genoeg prikkel (of het nu juist volts of ampere's waren weet ik niet meer). GPU krijgt het even rustig, dus kan de voeding ook wat terugschakelen.. Als vervolgens de GPU het weer zwaar krijg, op topsnelheid gaat draaien schakelde de voeding niet snel genoeg mee. waardoor hij voor die GPU clock niet genoeg stroom lever, resulteerd in zwarte schermen en andere vage hangers.

Ik heb dat gehad, zo'n (sapphire 290 tri-x) kaart tweedehands gekocht. Draaide verder prima, maar leidde ogenschijnlijk spontaan en willekeurig tot Zwarte schermen en BSOD's met error code's die aan geheugen deden denken.. Gek genoeg kon SOMS windows recoveren, Gaf een melding dat er iets met de display driver gebeurd was, waarna ik het vanaf de desktop weer opnieuw kon proberen..

Ook ik heb toen met m'n handen in mn haar gezeten, geheugen testen (was ook nieuw/tweedehands dus verdacht, LINX testen want ook cpu was nieuw tweedehands en verdacht, ook gpu stressen met furmark).. en dan daar nooit problemen.. achteraf ook niet zo gek.. want gpu stressen leid tot altijd op topsnelheid draaien, en dan schakelt de niet terug,, maargoed dat wist ik toen niet..

Dan in spellen toch weer rare crashes op echt vreemde tijdstippen.. Juist vaak als ik menu opende, of 2d fullscreen map opende.. Pas toen ik dat ging betrekken in mijn zoektocht werd ik gewezen op bovenstaand probleem. Achteraf dus heel duidelijk, zodra de gpu het makkelijk kreeg, en terug kon schakelen naar lagere clock, en daarna weer naar ingame switchede onstonden de fouten.

De oplossing voor de sapphire was uiteindelijk, nieuwe firmware flashen, maar omdat die niet officieel te downloaden zijn (wel te verkrijgen via mailwisseling met sapphire support) heb ik hem toch RMA gestuurd, met ook deze specifieke beschrijving erbij.. (inclusief het technische verhaal over terug en opclocken en voltages enzo). Alternate heeft hem to doorgestuurd naar sapphire

Heeft helaas 6 weken geduurd. Toen ik hem terughad was het wel gefixed though.. ik denk ook te zien dat de kaart minder makkelijk terugklokt, maar dat kan bijgeloof zijn.. Sinsdien geen crashes gehad in vergelijkbare situaties (menu/map/alt-tab)

Al met al denk ik dat mijn kaart bij sapphire gewoon een firmware update gekregen heeft, en dat de 6 weken vooral in het heen en weer sturen/ op de stapel liggen heeft geleden.. Achteraf had ik liever het bios zelf geflashed (al dan niet in overleg met sapphire support)

Duss. moraal van het verhaal. Als jij ook je crashes kunt relateren aan momenten dat de gpu het opnieuw moeilijk krijgt, nadat hij het ff makkelijker kreeg door 2d/menu/alt-tab. Dan zou ik es contact opnemen met ASUS-support..

OOk kun je firmware versies van jou en je maat vergelijken, (hoe weet ik niet, mag je zelf aan google of meelezende collega-tweaker vragen)

• PilatuS
  • Niet online
@Giordino. Zoiets kan het ook prima zijn. Dat de kaart door een Furmark test heen komt is ook vreemd te noemen. Het zal wel zoiets zijn wat jij aangeeft of een raar probleem met het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:17:
Als jullie dezelfde kaart hebben en jouw kaart werkt wel bij die vriend van jou, kan je dan eerst niet blijvend omruilen met elkaar totdat hij bijvoorbeeld wel problemen ervaart? Voor hetzelfde geld is het een gekke combinatie van hardware die dit veroorzaakt.
Dit heb ik al eerder beantwoord, de kaart veroorzaakt in beide computer crashes.

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
Lang en breed over hebben, feit is gewoon dat er wat aan die kaart mankeert hoe klein dan ook...Ik zou ook contact opnemen met ASUS support.

• Birdy D
Lang en breed over hebben, feit is gewoon dat er wat aan die kaart mankeert hoe klein dan ook...Ik zou ook contact opnemen met Asus support.

• Birdy D
Sorry, dubbel.. 8)7
Birdy D schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:41:
Lang en breed over hebben, feit is gewoon dat er wat aan die kaart mankeert hoe klein dan ook...Ik zou ook contact opnemen met Asus support.

Verwijderd

Topicstarter
Oke de bios is hetzelfde, maarrrr Tada:

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/8rjni988f/grafische.png

Wat is er met die geheugens aan de hand??

Edit:
De linker (win10) heeft de kapotte kaart.
Ik weet niet of het klopt maar ik kreeg de volgende gedachte; Wat als de kaart geheugen gebruikt wat niet bestaat. Zou dat de crash kunnen veroorzaken?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2016 09:15 . Reden: Extra info ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:14:
Oke de bios is hetzelfde, maarrrr Tada:

[afbeelding]

Wat is er met die geheugens aan de hand??

Edit:
De linker (win10) heeft de kapotte kaart.
Ik weet niet of het klopt maar ik kreeg de volgende gedachte; Wat als de kaart geheugen gebruikt wat niet bestaat. Zou dat de crash kunnen veroorzaken?
Dat is overigens normaal. Windows kan ook een deel van je gewone RAM toewijzen aan het videogeheugen.
Voor games/programma's die het gebruiken als cache werkt dat wel, actief gebruik kakken je framerates finaal in (RAM geheugen is aanzienlijk trager dan VRAM).

Maar meestal word dat extra toegewezen geheugen nooit echt gebruikt, omdat in de meeste gevallen het VRAM op de kaart zelf voldoende is.

Verwijderd

Topicstarter
@Nemesizz, hier kan ik dus ook niks mee ofwel?

• HyperBart
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:26:
@Nemesizz, hier kan ik dus ook niks mee ofwel?
Ik begrijp eigenlijk niet dat je nog altijd achter acties blijft vissen terwijl de algemene teneur hier toch wel is dat je het zaakje terug mag sturen.
Heb je nog een derde PC die niet over dezelfde hardware types beschikt als jouw PC en die van je maat? Zoals ik al zei, even goed ligt de tolerantie van jullie specifieke moederbordje/CPU/geheugen/voeding net wat buiten spec's voor die kaart en heb je dat probleem. Ik weet het niet, maar dat is zo ongeveer het laatste wat ik kan bedenken en die conclusie trek ik uit het feit dat de winkel het probleem niet kan reproduceren...

Samenvattend:
  1. Jij en je vriend hebben dezelfde hardware, exact
  2. Het probleem reist mee met de grafische kaart, als de kaart wordt gewisseld naar jouw PC dan stelt het probleem zich daar
  3. Je hebt alleen nog maar de kaart opgestuurd naar de winkel, misschien moet je dan eens de hele PC opsturen naar hen, want het probleem stelt zich niet op de test hardware die de winkel heeft
Steek er desnoods video's bij met het probleem, de twee machines langs elkaar en stuur daarna de machine met de kaart op of rij bij voorkeur even langs met het hele handeltje om het te demo'en?

Punt is dat het geen "makkelijke" weg gaat zijn, je gaat moeite en frustratie er in moeten steken om het gefxied te krijgen. Of je doet die moeite, of je kapt er mee en je neemt je verlies en laat 'm een nieuwe kopen.

Lijkt me redelijk zinloos om nog troubleshooting tijd er in te steken als het zootje er uit flikkert en het probleem mee reist met de kaart. :X
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:34:
[...]

Wat stel je voor?

Ik ga sowieso LinX proberen maar ben er ook wel een beetje klaar mee zoals je vast kan zien aan de datum van dit topic. 8)7
Dan laat je de maat een nieuwe kaart kopen, klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 02-06-2016 11:34 ]

Pagina: 1