Schakelmateriaal: Coax + 2x utp in merk afdekraam

Pagina: 1
Acties:

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik word gek!

Volgende inbouwdozen in de wand:
Afbeeldingslocatie: https://estarelektro.nl/image/cache/data/ABB/md4050-1-500x500.jpg
De abb md4050 multi doos. :)
Dubbele spruitjes aan de onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://images.elektrototaalmarkt.nl/fimg/134898_productfoto_normaal_product4134898/0/normaal/abb-haf-inzetstuk--mt-2x16-19.jpg

Probleem:
De bekende merken voor schakelmateriaal (Berker, Busch Jaeger, Gira, etc etc) hebben een breed assortiment waaronder ook inbouwmateriaal voor Coax en inbouw materiaal voor utp. Ook voor beide samen.
Maar: ik heb nog geen enkel merk-inbouwmateriaal gevonden dat de mogelijkheid biedt om 2x utp en 1x Coax aan te sluiten.

Gewenste oplossing:
- 1x coax, 2x utp (minimaal cat 5e)
- Inbouw
- Passend in merk schakelmateriaal (evt met tussenraam/adapterraam - waarom moet het per se merk zijn? omdat ik het nog ooit wil kunnen vervangen / bij kopen)
- Liefst passend op Gira, aangezien ik die al soort van heb gekozen

Al geprobeerd:
- Half internet afzoeken naar oplossingen die de bekende merken hebben, niemand heeft dat inbouwmateriaal
- Zoeken naar oplossingen, los van de merken, veel opbouw maar ook een aantal inbouw gevonden, echter deze passen niet op de afdekramen van de bekende merken...
- Gekeken naar modulaire modules, maar die vind ik of met 2 of 3 uitwisselbare dingetjes, en daarnaast vind ik ze niet met uitwisselbare coax dingetjes
- Gekeken naar keystone maar dat concept snap ik nog niet helemaal , maar ook dan gaat het waarschijnlijk weer niet passen in de afdekramen van Gira / BJ / Jung

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:21
Zoiets of toch maar een tweede doos ernaast hakken.

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/ikbcnbff5/www_coaxcombikabel_nl_Combi_Outlet_Coax_UTP_Ca.jpg

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-11 14:56
Grappig dit topic, dit is zo een item waar ik ook nog over moet nadenken voor de oplevering van ons nieuwbouwhuis, maar een coax keystone is natuurlijk ideaal voor zoiets.

Edit:
Een Keystone is overigens niet zo lastig en waarschijnlijk ook wel van de merken te krijgen.
een Keystone blokje heb je gewoon voor UTP (Cat 5e/6/6A) en monteer je aan de kabel, je hebt ze dus ook voor Coax, vervolgens monteer je die in een ijzeren frame en zet je er een afdekplaatje voor, op die manier kan je dus 3 aansluitingen maken, ik betwijfel alleen of je door 1 UTP buis een goede kwaliteit coax en 2x utp door krijgt.

[ Voor 56% gewijzigd door Powermage op 21-03-2016 22:01 ]

Join the club

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Powermage schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:57:
Grappig dit topic, dit is zo een item waar ik ook nog over moet nadenken voor de oplevering van ons nieuwbouwhuis, maar een coax keystone is natuurlijk ideaal voor zoiets.
Dan heb jij het waarschijnlijk iets makkelijker. :) Jij hebt alle vrijheid nog, ik heb een bestaande woning en kan dus niet zomaar even het halve huis op zijn kop zetten. :)
Edit:
Een Keystone is overigens niet zo lastig en waarschijnlijk ook wel van de merken te krijgen.
Ik heb ze nog niet kunnen vinden... En al helemaal niet wat ook echt in de series schakelmateriaal past...
een Keystone blokje heb je gewoon voor UTP (Cat 5e/6/6A) en monteer je aan de kabel, je hebt ze dus ook voor Coax, vervolgens monteer je die in een ijzeren frame en zet je er een afdekplaatje voor, op die manier kan je dus 3 aansluitingen maken, ik betwijfel alleen of je door 1 UTP buis een goede kwaliteit coax en 2x utp door krijgt.
Het zijn PVC buizen, niet utp buizen. :) al kan er zeker utp door.

Goede kwaliteit coax (Hirschmann koka799) is zo dik dat het heel lastig wordt er meer naast te trekken. Gelukkig heb ik dat probleem al getackled door de inbouwdoos met 2 spruitjes, ik heb dus 2x 16mm ipv 1x 16mm om de draden naar de doos te krijgen.
1 pijp voor de coax en 1 voor de 2 utp kabels.

En dat van die keystone wist ik inmiddels, maar het probleem is dat deze dan weer niet passen in de afdekramen van de merken. En/of mogelijk kleurverschil ook nog.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Dit heeft niet de privacy van TL nodig. ;)

Als je 2 buizen hebt, waarom boor je er geen doos naast, dubbel afdekraam en dan 1x de coax en de dubbele utp naast elkaar. Van de ene doos kan je doorlussen naar de andere.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En da's ws ook meteen de reden waarom ze weinig tot niet te vinden zijn. in 50%+ van de gevallen komt 1 buis op 1 doos uit. Ga maar eens 2x UTP en 1x coax door 1 buis heen trekken. Knappe jongen die dat goed voor elkaar krijgt ;)
Met twee buizen kan het idd, maar dar zie je veel meer bij nieuwbouw en dan kun je dus ook voor dubbele dozen gaan. Dan zie je idd 1 doos voor coax, en een dubbele leiding naar 1 doos met 2x UTP gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 12:52
Niet helemaal wat je zoekt, maar wij hebben deze doosjes van Niko (zowat de standaard in België, andere merken zullen iets vergelijkbaar hebben).

Maar daar zit toch geen coax aansluiting in? Inderdaad, maar er zit een handig klepje aan de bovenkant, en laat dat nu net groot genoeg zijn om een gaatje in te boren waar een coax kabel door past.

Dat heeft ons wat ruimte bespaard en ziet er proper uit. Al maakt dat laatste niet veel uit, want het zit bij ons toch achter het TV kastje.
Pagina: 1