Toon posts:

SSD Performance verlies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem. We hebben hier een machine die SSD's zuipt/sloopt en ik kan me nog niet bedenken waarom.

Het is een Windows 7 machine met TFS Build, draait heel de dag MSBuilds scripts en is dus lekker bezig, veel read en writes.

nu draaien de agents zelf allemaal op een aparte SSD, welke al een keer vervangen zijn. Die doen het prima.
Nu is de C schijf moeilijk aan het doen.

Om concreet te zijn. Met CrystalDiskMark test ik de performance. De schrijfwaardes zijn nog maar 10% van wat ze waren. Dit merk je uiteraard aanzienlijk in performance.

Allereerst dacht ik, ook deze SSD is bijna overleden en aan vervanging toe. Omdat het hier om het OS gaat en niet een simpele data schijf die we kunnen vervangen, heb ik de SSD gecloned naar een nieuwe met een liveCD van CloneZilla.
Het clonen gaat allemaal prima, Windows boot na het clonen en een performance test is weer wat ik er van verwacht.

Een aantal dagen later doet het probleem zich weer voor. 10% van de schrijf performance over.
Ik gaf deze (gebruikte) SSD de schuld en heb hem gecloned naar een nieuwe.

Nu 2 weken later, hebben we weer het zelfde probleem. Reboots en DiskChecks maken niets uit.
Als ik naar de performance monitor in Windows zelf kijk voert hij vrij weinig uit, dus hij is niet overbelast tijdens de testen. De disk queue length loopt wel sneller op dan bij andere schijven, maar dan kan natuurlijk door de schrijf issues komen.

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken ? we zien dit probleem maar bij 1 system, 3 andere vergelijkbare systemen hebben het niet. Na het clonen doet hij het prima voor dagen/weken, maar het probleem komt terug.

Waar zou ik dit kunnen zoeken ?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:59
Hoe vol is de SSD? Ik meen te herinneren dat een volle ssd enorme last heeft van inkakkende performance.

Verder wel win7 specifieke settings aangezet? Ik dacht dat stock win 7 slechte settings heeft voor ssd's (dingen zoals defragmenteren wat je eigenlijk uit wilt hebben, etc.)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02
Windows 7 is volgens mij niet echt geoptimaliseerd voor SSD's. Gebruik je een hulpprogrammaatje van de fabrikant eventueel, om dit te optimaliseren. Zoals bij Samsung: Magician bijvoorbeeld?

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:09
Je zou dit eens kunnen controleren:
http://lifehacker.com/564...-state-drive-in-windows-7

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-12-2025

Liberteh

All your base belong to me

Trim wordt standaard opgepakt door Windows 7 wanneer het een SSD detecteert voor zover ik weet, dat lijkt mij het probleem dus niet...

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

tiguan schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:56:
Windows 7 is volgens mij niet echt geoptimaliseerd voor SSD's.
Ongefundeerde onzin is dit. In Windows 7 en alle opvolgers is juist de 4k alignment goed geregeld. In Windows XP omgeving klopt je bewering wel.

@TS Wat voor voeding heb je?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-01 12:28
Liberteh schreef op maandag 21 maart 2016 @ 17:11:
Trim wordt standaard opgepakt door Windows 7 wanneer het een SSD detecteert voor zover ik weet, dat lijkt mij het probleem dus niet...
Klopt, maar er willen wel eens gekke dingen optreden als je installaties van een HDD af cloned en op ssd plaatst. Wellicht is dat hier ook het geval? Het loont dus zeker om even te controleren of je Trim aan staat!

En om welke SSD's gaat het hier concreet? Firmware allemaal up to date? Er zijn best wel een aantal series SSD's met mindere performance over tijd door performance bugs.

En wat eerder al gemeld is hier ook, hoeveel vrije ruimte is er nog. In tegenstelling tot HDD's worden SSD's wel degelijk trager als ze helemaal vol staan. 10-20% vrij houden (of over provisionen) scheelt echt enorm in performance.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sleepkever schreef op maandag 21 maart 2016 @ 17:43:
[...]
En om welke SSD's gaat het hier concreet? Firmware allemaal up to date? Er zijn best wel een aantal series SSD's met mindere performance over tijd door performance bugs.
nieuws: Samsung verhelpt degradatieproblemen 840 EVO-ssd's bijvoorbeeld.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

anti.ea, zou je extra informatie willen geven zoals het merk en type SSDs dat je hebt gebruikt en een screenshot van de prestaties zoals behaald met CrystalDiskMark en/of AS SSD?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien zit de ssd in de "sloop" pc op een verkeerde sata poort?

Maar inderdaad, we weten niet welke pc, zelfs niet welke ssd, welke drivers, dus inderdaad eerst even concreet vermelden waar we het over hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

De PC (Workstation) waar het om gaat is een Dell Precision R7610, een krachtige machine met dubbele voeding. De machine is vanaf het begin al uitgerust met SSD's, Windows is initieel dus ook geinstalleerd op een SSD en heeft daarmee ook de juiste settings.

De Clone was van een 256GB ssd -> 256GB SSD

Diskspace is wel in het rood, maar nog wel 10GBvan de 256 vrij, hoewel ik weet dat 10% zeker aan te raden is om vrij te houden. Ik zal kijken wat ik hier aan kan doen.

Wat betreft de SSD's, deze komen van Dell en zijn dus OEM schijven.
Het merk is iig Samsung, via de Samsung Magician kan ik type PM871 zien, maar hier vind ik verder niet veel op terug online.

Ik kan via mn werk geen screenshot plek vinden waar ik bij kan, dus dan maar in Text

Seq: 433 MB/s Read & 112 MB/s Write (dit was gisteren nog 45MB/s)
512K 408 MB/s Read & 113 MB/s Write
4k 29MB/s Read & 80MB/S Write
4k QD32 210 MB/s Read & 102 MB/s Write

De E schijf, welke een Samsung SM841N is geeft deze performance, ik weet niet in hoevere deze performance beinvloed wordt door een trage C (en dus Temp) schijf.
Seq: 489 MB/s Read & 389 MB/s Write
512K 422 MB/s Read & 263 MB/s Write
4k 30 MB/s Read & 85 MB/S Write
4k QD32 217MB/s Read & 170MB/s Write

De Magician software kan verder alleen benchmarks doen, de rest is Grayed out, ik verwacht omdat dit een OEM schijf is?

Ik zal allereerst wel Diskspace terug zien te krijgen, kijken of dat invloed heeft.

• Reepje
  • Niet online
Wat ik zo snel uit deze waardes kan zien, ze zijn goed.
En 10% vrij is natuurlijk erg slecht, niet voor niets dat dit rood wordt aangegeven. Aangezien je aangeeft dat deze machine een hoop werkt verricht, kan ik me voorstellen dat die schijf zelfs helemaal volloopt (temp files, scratch, read/write buffers). Ja, en dan kakt die natuurlijk helemaal in.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 70GB vrij, zelfde performance.

Wat betreft het vol lopen. Tijdens de jobs vult hij de Temp niet aanzienlijk. hij lees en schrijft er wel veel, maar gebruikt niet GB's tegerlijk in de temp, voornamelijk kleine files.

Ik verwacht schrijf waardes zoals de 2e schijf, zoals ik aangaf, gisteren was het nog veel erger.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Worden niet al die writes gecheckt door je AV ?
Ik verwacht dat het probleem in je software zit en niet je hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat sluit ik ook nog niet uit.

Wat ik er nog bij kan vertellen.
Bij een van de SSD's die ik heb gecloned en vervangen heb ik offline ook nog een performance test gedaan, dus als secondairy drive. Deze gaf toen dezelfde (trage) performance.
Toen deed ik een quick format en weer een test en toen was deze zo snel als ik hem zou willen.

Dit verbaasd mij opzich wel. Waarom zou een SSD performance test opeens veel sneller zijn na een quick format. Fragmentatie moet hij geen last van hebben..

• Reepje
  • Niet online
Als er ruimte genoeg is, moet de schijf natuurlijk nog wel even op adem komen.
Snel verlies van snelheid kan door een volle schijf komen, al dan niet in combinatie met trim dat niet goed werkt. En dat laatste lijkt bij jouw het geval.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Is je partitie wel goed 'aligned'? Met Clonezilla heb ik daar vaker problemen mee gezien en dat beïnvloed je wirte prestatie (en levensduur) wel te nadele.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Staat er hardware versleuteling aan op het moederbord? Dat helpt de TRIM functionaliteit van Windows om zeep.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Post de SMART waardes en post exact de types van de SSD's die je gebruikt. Een logje van een dag qua I/O usage zou ook niet verkeerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie.

ik zal morgen nog even naar de laatste 3 reacties kijken, we hebben nu weer last van problemen, het ging misschien een week even goed.
Pagina: 1