Nare opdonder na aanraken van kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-08 22:29
Ik heb een pc van ongeveer 5 jaar oud met een i3 uit de 2de generatie. Laatst wou ik een hdmi kabel aansluiten maar toen kreeg ik opdonder na het aanraken van de kast. Nou gaat mijn eerste gedachte uit dat dit aan de voeding ligt maar ik weet dit niet zeker. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en kan het niet op Google vinden(ik weet vrijwel zeker dat ik Google verkeerd gebruik). Ik heb meerdere keren een opdonder gekregen en heb in de kast gekeken maar zie niks aparts. Hebben jullie misschien ideeën?

Kwa specs kan ik alleen zeggen dan ik een i3 uit de 2de generatie heb en dat het een AOpen solutions componenten voeding is. Ik durf de pc niet meer aan te zetten terwijl hij het nog wel doet.

P.S. excuses als dit verkeerd staat!

Alvast bedankt!

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

is de pc geaard?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als die HDMI aan de andere kant aan je TV zat en je raakt het metaal aan dan zijn dat soort potentiaalverschillen niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is tegenwoordig vrij normaal. komt door de netfilters. als niet alles geaard is wat je aan elkaar wil koppelen kun je wel eens een potentiaalverschil voelen (niet dodelijk wel vervelend). geld ook voor cai, als die geen geaarde galvanische ontkoppeling heeft (e.g. tras 1000-b) kan je ook lekkere opdonders krijgen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 20:47
Als je de PC niet geaard aangesloten hebt is het gemiddelde potentiaal 115V AC, dat is normaal. Enkele ingangsfilters in de voeding zijn hiervoor verantwoordelijk, het is niet gevaarlijk maar wel vervelend, en voornamelijk te merken als je zelf op een of andere manier wel "redelijk geaard bent" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:01
Als je dit wilt voorkomen kun je het beste alle aangesloten randapparatuur (dus ook bijv. TV via HDMI) aarden. Belangrijk is dan ook je coax aardepunt te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
Hoe bedoel je?
Bigs schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:35:
Als die HDMI aan de andere kant aan je TV zat en je raakt het metaal aan dan zijn dat soort potentiaalverschillen niet ongebruikelijk.
Dat zou ook nog eens kunnen maar heb dit nog nooit eerder gehad. En gebruik die hdmi redelijk vaak

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou, is hij op een geaard stopcontact aangesloten ....

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
Fish schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:40:
[...]

Nou, is hij op een geaard stopcontact aangesloten ....
Oh zo, stom van me! Maar nee dat is die niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

daxcy schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:42:
[...]

Oh zo, stom van me! Maar nee dat is die niet!
ok mooi, nou dan weet je de oorzaak.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
Bedankt voor jullie snelle reacties! Laatste vraag: Kan mijn pc hiervan kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Nee, het is voornamelijk slecht voor jouw humeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
base_ schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:58:
Nee, het is voornamelijk slecht voor jouw humeur ;)
hahaha bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
daxcy schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:52:
Bedankt voor jullie snelle reacties! Laatste vraag: Kan mijn pc hiervan kapot gaan?
Ja. Als het eerste contact tussen deze twee potentialen niet op de mantel van de connector plaatsvind, maar op een van de voeding of data lijnen dan gaat de electronica mogelijk kapot.

Gelukkig zijn de connectoren tegenwoordig zo ontworpen dat er eerst met de mantel contact is, daarna pas met de data en voeding.
Behalve de 3.5mm audio stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Vrijwel alle externe connectoren hebben een bescherming, ook tegen statische onladingen, door idd mantel/afscherming maar ook vaak clamping diodes. Wat betreft de audiostekker: als je deze aansluit/losmaakt terwijl de (actieve) speakers aanstaan heb je een redelijke kans dat je de speakers opblaast, echter zijn deze meestal ook niet geaard dus een aarde helpt dan ook niet echt: speakers uitzetten voor aansluiten/losmaken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja .. opblaast ...... dat is ook overdreven

je hoort iig wel een vette plopkrak (als je volume hoog genoeg staat) anders hoor je een zachte plopkrak

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Dat hangt vooral van het ingestelde volume af, ik heb de buren menigmaal laten schrikken in ieder geval ;)
Pagina: 1