PC valt uit Videokaart/PSU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-01 22:01
Mijn vraag
Sinds ik de Nvidia driver 362.47 heb gedownload valt mijn pc tijdens het gamen na ongeveer 5 min uit. Soms blijft de computer tijdens gamen wat langer aan maar uiteindelijk valt de pc alsnog uit.

Ik las op internet dat de 362.47 voor heel wat problemen zorgde dus heb ik via DDU (Safe mode) de driver uninstalled en een oude driver geprobeerd(intussen al 5 verschillende drivers) maar de computer blijft uitvallen.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat mijn moederbord 4 gb aangaf terwijl ik 8 gb heb dus ik een ander moederbord erin gezet en de 8gb wordt nu wel weergegeven. Ik dacht dus " Oh dit was het probleem " Alles geformateerd, windows 10 opnieuw geinstalleerd maar nog steeds uitval na een aantal minuten gamen. Zwaar frustrerend en sinds de 362.47 driver. PC werkt idle prima en pas wanneer ik game valt deze uit.

Geheugen test uitgevoerd: Prima
HDD test uitgevoerd: Prima

Temp CPU idle: ~30 C
Temp CPU gaming: ~45 C

Temp GPU idle: ~28
Temp GPU gaming: ~60C (fan: 72%)

Nu valt het mij op dat ik geen BSOD krijg maar echt een uitval. Ik las verschillende topics hierover met ongeveer hetzelfde probleem waarbij werd gezegd dat als je PC echt uitvalt zonder iets weer te geven het een grote kans is dat het je PSU is.

Mijn PSU is ongeveer 5 maanden oud. Ik heb de Sharkoon WPM600 Bronze

Systeem specificaties:

Moederbord: MSI Z68MA-45 (B3)
Processor: i7 2600k
Geheugen: Crucial Ballistix 4GB DD3 800 mhz
Videokaart: Asus GTX 770 Direct CU II
Voeding: Sharkoon WPM600 Bronze
Kast: Fractal Design Refine S
SSD: Crucial BX100 120 gb
HDD: Western Digital Blue 1 TB
Componenten: Logitech 502 Proteus Core - Logitech Illuminated Keyboard

Wat denken jullie?

Alvast onwijs bedankt.

Beste antwoord (via thisisjazz op 23-03-2016 00:08)

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-01 10:17
Hoi, hier een paar dingen,
Ik had exact het zelfde probleem (voor zover ik het zie)

- Systeem minimaal 24 uur helemaal zonder load.
- lichte load op cpu
- lichte load op gpu

Maar als het systeem zonder enige melding uitgaat is het ~95% de voeding.

Edit
Lees nu het stukje over idle nog een keer, dit is de voeding.

Bij gpu sluit het systeem vaak niet eens af, gewoon een zwart scherm even en daarna de "driver crash" msgbox
Bij de cpu krijg je een mooi blauw scherm met ":(" erop
Bij ram ook
Niks mis met de temps btw

[ Voor 35% gewijzigd door Ayyylias op 22-03-2016 09:39 ]

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Is waarschijnlijk gewoon de voeding, vervangen en je zit weer goed.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Monitor eerst je temperaturen even, maar het kan inderdaad ook de voeding zijn.

Verwijderd

De temperaturen zijn goed. Grote kans dat het inderdaad de voeding is, om dit zeker te weten moet je eigenlijk gewoon een andere voeding proberen. Wat je ook nog kunt doen is je videokaart uit je pc halen en gaan gamen met de iGPU van je CPU. Dan haal je wel lage frames, maar als het dan wel goed werkt weet je in ieder geval dan het of de voeding of de videokaart is en niet iets anders.

• thisisjazz
Temperaturen zijn inderdaad goed. Niet erg hoog in ieder geval. Het is frapant dat drivers(Die nvidia overigens helemaal van de website heeft gehaald ivm de vele klachten) voor zulke problemen kunnen zorgen.

Bron:
http://wccftech.com/nvidia-users-beware-latest-drivers-damage-pc/

"Will not damage your PC" Heb ik ff pech dan ;w

Had ook niet verwacht dat mijn PSU het maar 5 maanden zou volhouden. Misschien toch maar voor een ander merk gaan :). Gelukkig nog wel garantie.

Bedankt voor de hulp tot dusverre, en zal inderdaad even een andere voeding proberen!

[ Voor 18% gewijzigd door thisisjazz op 21-03-2016 15:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-01 10:17
Hoi, hier een paar dingen,
Ik had exact het zelfde probleem (voor zover ik het zie)

- Systeem minimaal 24 uur helemaal zonder load.
- lichte load op cpu
- lichte load op gpu

Maar als het systeem zonder enige melding uitgaat is het ~95% de voeding.

Edit
Lees nu het stukje over idle nog een keer, dit is de voeding.

Bij gpu sluit het systeem vaak niet eens af, gewoon een zwart scherm even en daarna de "driver crash" msgbox
Bij de cpu krijg je een mooi blauw scherm met ":(" erop
Bij ram ook
Niks mis met de temps btw

[ Voor 35% gewijzigd door Ayyylias op 22-03-2016 09:39 ]

• thisisjazz
Ik heb ondertussen een nieuwe voeding Coolermaster G750M. PC werkt weer als een trein. Het was dus inderdaad de voeding. Gelukkig nog wel garantie maar begin niet meer aan die voeding :).

Dank voor alle hulp/tips!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:22:
De temperaturen zijn goed. Grote kans dat het inderdaad de voeding is, om dit zeker te weten moet je eigenlijk gewoon een andere voeding proberen. Wat je ook nog kunt doen is je videokaart uit je pc halen en gaan gamen met de iGPU van je CPU. Dan haal je wel lage frames, maar als het dan wel goed werkt weet je in ieder geval dan het of de voeding of de videokaart is en niet iets anders.
Oh, op de een of andere manier compleet over de temperaturen heen gelezen, die zijn prima idd :p.

@TS;
Mooi dat het opgelost is.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
PS ik zie dat het probleem opgelost is, maar ik had laatst dus ook mijn nvidia systeem geupdate. Waarna ik erachter kwam dat deze driver onstabiel was en crashes veroorzaakte. Ze hebben gemeld dat schade niet zou moeten gebeuren en toch was ook bij mij mn psu kaduuk gegaan. Voor de veiligheid van het systeem raad ik toch aan even de drivers een stapje naar beneden te trekken..

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:41

D4NG3R

kiwi

:)

thisisjazz schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 00:09:
Ik heb ondertussen een nieuwe voeding Coolermaster G750M.
WTF denk je te moeten doen met een 750W voeding? Een degelijke 450W voeding was al ruim voldoende geweest.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
D4NG3R schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:43:
[...]

WTF denk je te moeten doen met een 750W voeding? Een degelijke 450W voeding was al ruim voldoende geweest.
Misschien wil hij wel een 2e videokaart, of een zwaardere videokaart.. Wie weet hé.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:41

D4NG3R

kiwi

:)

GiannoezNL schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:18:
[...]

Misschien wil hij wel een 2e videokaart, of een zwaardere videokaart.. Wie weet hé.
Mooie aannames waar in 9/10 gevallen hier op Tweakers niks van klopt. I.P.V. dat men in het geopende topic vraagt welke voeding ze zouden moeten overwegen gaan ze over op een impulsaankoop van een veel te lompe voeding.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• thisisjazz
D4NG3R schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:43:
[...]

Ik geloof best dan een voeding met minder watt ook prima geweest zou zijn echter ben ik nu voor de komende tijd wel zoet en wie weet in de toekomst een 2e videokaart. Liever teveel dan te weinig. Ik betwijfel echter of 450W voldoende geweest zou zijn.

• thisisjazz
PC zaakje zit bij mij om de hoek dus zou de voeding kunnen omruilen.

Is dit wat?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Die Seasonic voeding is inmiddels wat gedateerd en zeker ook niet de stilste helaas. In die prijsklasse zou ik persoonlijk de cooler master GM 550 halen :)

Edit: deze dus https://www.alternate.nl/html/product/1088923

[ Voor 135% gewijzigd door stin00 op 23-03-2016 20:54 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• thisisjazz
stin00 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:52:
Die Seasonic voeding is inmiddels wat gedateerd en zeker ook niet de stilste helaas. In die prijsklasse zou ik persoonlijk de cooler master GM 550 halen :)

Edit: deze dus https://www.alternate.nl/html/product/1088923
Lijkt exact op die ik nu heb en die bevalt wel! Alleen wat zuiniger :P

Verwijderd

Als je bij Alternate haalt zou ik https://www.alternate.nl/...duct/1253693?tk=7&lk=9307 of https://www.alternate.nl/html/product/1253695 nemen. Betere kwaliteit dan de CM.

• thisisjazz
Oké top, ik ga naar beide kijken en zal een keuze maken! Thanks

• thisisjazz
Update: intussen een 550 watt van corsair en mijn pc werkt weer prima!

Ik heb zojuist wel van alternate onderstaand bericht ontvangen.

* Wij hebben uw voeding getest door middel van een Universal ATX Power Supply Tester waarbij er geen afwijkingen zijn geconstateerd bij de voltages. Vervolgens hebben we de voeding aangesloten op een complete configuratie die zonder enige problemen opstarten naar Windows. Vanuit Windows hebben we de voeding nog uitvoerig gestrest waarbij er geen problemen zijn geconstateerd. Mogelijk was de voeding niet naar behoren aangesloten of werd het probleem door een ander onderdeel veroorzaakt. Uw voeding is niet defect en functioneert naar behoren.

Het scheen blijkbaar aan de drivers te liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door thisisjazz op 08-04-2016 16:06 ]

Pagina: 1