Geen DTS of DD, alleen Dolby Pro Logic uit media

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik heb een vraag over hoe het komt dat er tijdens het afspelen van films en games alleen Dolby Pro Logic II gebruikt wordt en niet het echte surround van DD of DTS terwijl de afgespeelde media wel opgenomen is voor deze standaarden.

Ik speel deze media af via VLC media player op mijn computer: Dell Inspiron 7559 of mijn dvd speler: Samsung DVD-D530 (pricewatch: Samsung DVD-D530). Ik heb een speakerset van Teufel, de Concept E 450 Digital (http://www.teufelaudio.nl...gital-5.1-set-p15407.html), deze kan omgaan met Pro Logic II, DTS & DD. De computer heb ik aangesloten met een usb-kabel die door Teufel was voorzien om de computer direct op de speakers te kunnen aansluiten, waarbij het apparaat zelf het geluid decodeert. De dvd speler sluit ik digitaal aan via een coaxkabel.

Ik vraag me nu dus af of het aan de dvd-speler en aan de computer/software ligt, of dat ik het moet zoeken bij mijn speakers. Het kan zijn dat de DVD speler de codecs niet kan ontcijferen, waardoor stereogeluid verstuurd wordt naar de speakers en dat de computersoftware met hetzelfde probleem zit. Of het kan zijn dat de speakers de codecs niet goed ontcijferen en dan telkens Pro Logic gaan gebruiken. Helaas kan ik niet op de speakers zelf sturen wat er moet gebeuren omdat de het apparaat dit zelf regelt.

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik durf niet te zeggen of het mogelijk is om DTS dan wel Dolby Digital 5.1 bitstream over USB te sturen en als dat al mogelijk is of de DAC in de Teufel dat dan snapt (en niet gelimiteerd is tot bijvoorbeeld twee kanalen).

De DVD-speler heb je goed aangesloten. De Teufel heeft de decoders voor DTS en DD. Daardoor maakt het niet uit dat de DVD-speler die niet heeft. De DVD-speler hoeft alleen maar het geluid één op één door te zetten naar de Teufel (bitstream). Kijk eens in de instellingen dat de DVD-speler dus wel op bitstream staat en op termen als "passthrough".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 11:21
Als je eventueel op je pc een 5.1 geluidskaart hebt zitten kan je hem ook nog analoog aansluiten met 3x een mini-jack kabel.
Dan laat je de PC het geluid decoden en stuur je het door, Voor games heb je dan ook 5.1 geluid

Een betere keuze zou zijn een andere geluidskaart in je pc met digitaal uit (optisch) aangezien je de coax ingang al hebt gebruikt op je dvd speler.

Houd er wel rekening mee dat je dan met films DTS en DD5.1 hebt, maar met spellen nog steeds 2.0 (of via instellingen misschien prologic 5.1) of je moet een geluidskaart hebben met DTSlive of DD live of zo iets.

[ Voor 27% gewijzigd door Equazor_ op 22-03-2016 13:14 ]

• _Heisenberg_
Ik ben er achter gekomen dat mijn dvd speler wel degelijk DTS of DD doorgeeft aan mijn speakers en dat de ontvanger/subwoofer dit prima doorgeeft! Dus mijn subwoofer/ontvanger is prima in staat om echt surround af te spelen. Bedankt voor de tip Fear, het omzetten naar bitstream was al voldoende!

Nu ben ik alleen aan het klooien met de handleiding en drivers die teufel mij voorschoteld, ik heb wat gedownload en geïnstalleerd alleen lukt het niet om echt surround uit mijn computer te halen via usb. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is? Ik heb de vraag onderhand ook bij Teufel neergelegd, hopelijk is dit wel het geval, anders vind ik het wel erg jammer dat ze er zo mee adverteren dat het simpel plug & play is..

• _Heisenberg_
Equazor_ schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:56:
Als je eventueel op je pc een 5.1 geluidskaart hebt zitten kan je hem ook nog analoog aansluiten met 3x een mini-jack kabel.
Dan laat je de PC het geluid decoden en stuur je het door, Voor games heb je dan ook 5.1 geluid

Een betere keuze zou zijn een andere geluidskaart in je pc met digitaal uit (optisch) aangezien je de coax ingang al hebt gebruikt op je dvd speler.

Houd er wel rekening mee dat je dan met films DTS en DD5.1 hebt, maar met spellen nog steeds 2.0 (of via instellingen misschien prologic 5.1) of je moet een geluidskaart hebben met DTSlive of DD live of zo iets.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor geluidskaart er in mijn Dell Inspiron 7559 zit, al heb ik slechts 1 minijack en dus geen mogelijkheid om de speakers analoog aan te sluiten. Verder heb ik geen idee hoe ik surround sound uit mijn laptop ga krijgen, er wordt geadverteerd met plug & play, maar in de werkelijkheid zitten overal enorm veel haken en ogen aan. Ik ben er nog steeds niet achter of surround nu mogelijk is met deze Teufel set en usb aansluiting. In de beschrijvingen had ik gelezen dat deze set zelf een decoder heeft ingebouwd en alleen het geluid verstuurd hoefde te worden. Dit is dan ook wel zo, alleen krijg ik dan slechts pro logic II als surround en niet het echte DTS of DD surround.

Is er nog een mogelijkheid om dit via hdmi te doen? Ik heb dan wel geen hdmi aansluiting op mijn subwoofer/receiver, maar met een soort omvormer moet dat kunnen toch? Alleen gebruik ik de hdmi aansluiting ook voor een externe monitor, is er dan een mogelijkheid om de hdmi te splitten voor audio en voor beeld?

Al wordt ik niet echt blij van die laatste optie want het is al een vrij grote kabelbende op mijn kamer nu.. O-)

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-12-2025
Heb je toevallig al geprobeerd of het probleem niet bij VLC ligt door een andere player te gebruiken als mpc hc of iets dergelijks?

Via hdmi zou mogelijk moeten zijn met een hdmi audio extractor (hdmi in --> optisch + hdmi uit). Daarbij is het wel noodzakelijk dat deze extractor DD en DTS ondersteuning heeft.
Als een andere mediaplayer niet werkt zou ik echter eerst proberen het met Teufel op te lossen voor je geld uit gaat geven om een beloofde eigenschap werkend te krijgen.

• _Heisenberg_
Gyrrack schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:19:
Heb je toevallig al geprobeerd of het probleem niet bij VLC ligt door een andere player te gebruiken als mpc hc of iets dergelijks?

Via hdmi zou mogelijk moeten zijn met een hdmi audio extractor (hdmi in --> optisch + hdmi uit). Daarbij is het wel noodzakelijk dat deze extractor DD en DTS ondersteuning heeft.
Als een andere mediaplayer niet werkt zou ik echter eerst proberen het met Teufel op te lossen voor je geld uit gaat geven om een beloofde eigenschap werkend te krijgen.
Ik ga morgen/overmorgen bellen met Teufel als ik geen reactie terug heb gehad. Verder zie ik ook externe geluidskaarten die usb 2.0 omzetten in S/PDIF coax of optisch en ook Dolby Digital en DTS kunnen weergeven, dus eigenlijk zou mijn Teufel set dat ook moeten kunnen zonder een extra externe geluidskaart, aangezien deze een eigen 5.1 geluidskaart aan boord heeft.. Dan denk ik inderdaad dat het aan mijn software ligt of aan de configuratie van mijn PC. Dat laatste heeft Teufel een zeer beperkte handleiding voor, waar ik na een aantal stappen niks meer begrijp (is ook voor Windows 8, terwijl ik W10 heb).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Wat de Teufel doet hangt maar net af van welke chipset er achter de USB-ingang hangt. Je kan niet alle USB geluidskaarten over één kam scheren. Zoals ik in een eerdere post aangaf moet je weten of je vis USB wel surround in kan voeren en dat het niet gelimiteerd is op 2.0 stereo. Het decoderen van geluid (dus van DTS dan wel DD) is wat anders dan (in games) real time DTS dan wel DD maken.

Indien dat het geval is zal je naar andere opties als bijvoorbeels een losse geluidskaart moeten kijken. Waarbij je dan af moet weten of je analoog of digitaal aan gaat sluiten in verband met de genoemde software voor surround in games: DTS Connect of Dolby Digital Live. Beeld en geluid via HDMI kan ook waardoor je dan een genoemde HDMI Extractor nodig hebt. Geluid stuur je dan wel al LPCM uit en niet als bitstream. Dat kan gewoon surround zijn, maar de Teufel zal dat signaal nooit als Dolby Digital of DTS herkennen.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 23-03-2016 17:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• _Heisenberg_
Met die mpc hc player lukt het me niet om zelf pro logic II te kunnen inschakelen, ik kom geen steek verder. Enige wat me lukt is nepsurround met VLC.

Ik heb de handleiding van Teufel gevolgd (http://www.teufelaudio.nl...ncept-e-digital-1303.html), alleen bij punt 7 loopt het spaak, ik weet niet wat ik moet selecteren.. En krijg nog steeds alleen pro Logic II:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2jdl56s.png

ik heb wel alle luidsprekers geconfigureerd met volledig bereik, volgens mij moeten die surroundluidsprekers niet meedoen toch?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/21dlt82.png

En welke van de twee moet ik nou selecteren: digitaal of degene die nu als standaard staat? digitaal klinkt beter en geeft Pro Logic II, die luidspreker usb geeft geen codec:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35ddn3t.png

@Fear ik weet dat ik dan Dolby Digital Live nodig heb, maar het is nu eerst even wachten op het antwoord van Teufel. In het ergste geval kan ik deze set altijd nog terugsturen aangezien ik 8 weken bedenktijd heb, maar ik heb liever dat alles werkt en dat ik van dit gedoe af ben ;)

[ Voor 19% gewijzigd door _Heisenberg_ op 24-03-2016 00:20 . Reden: wijziging situatie ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Vink digitaal spdif uitgang eens aan anders herkent de set nooit dts of dolby.
Dan speel je een dvd of een andere bron met dolby of dts spoor af en zou het moeten werken.
Wel in vlc menu spdif als uitgang selecteren
Pagina: 1