Toon posts:

Home Cinema set aansluiten via TV met Horizonbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik de Horizonbox van Ziggo binnen en kwam er al snel achter dat het niet meer mogelijk is om het geluid harder en zachter te zetten via de Horizonbox zelf. Nu heb ik al tal van forums afgestruind, maar ik kom er niet uit hoe ik het beste mijn home cinema set kan aansluiten met de Horizonbox.

Wat ik wil: mijn home cinema set via de TV laten lopen, zodat ik maar 1 afstandsbediening nodig heb. Uiteraard met Dolby Surround als het kan.
Wat heb ik: Horizonbox, Samsung UE46H5303A TV, Philips HTS3164 Home Cinema set.

Mijn Home Cinema set is al wat ouder en heeft geen digitale ingangen. Hoe kan ik de drie apparaten het beste aansluiten voor het beste geluid?

Ik heb twee afbeeldingen toegevoegd van de in- en uitgangen van mijn cinema set en tv.

Hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.

Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/ziggo-nl/attachment/081e8290-0967-4e6f-8a4d-626a773a37d6.png

Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/ziggo-nl/attachment/cf5abb58-e949-4f83-87ce-2dea75e0d4e0.png

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:08
Kijk eens bij de instellingen van je tv of je onder audio iets in kan stellen dat geluid via je surround set gaat?
Dit is eigenlijk je enige optie behalve je surround set verkopen en een andere halen welke een optische ingang heeft of wellicht zowel optisch als wat de Horizon box uit kan spugen.

Als je tv alle inkomende audio eruit kan gooien via de scart aansluiting (vaak kan dit, maar niet altijd, sommige doen het ook automatisch), dan moet je een scart naar Rood, wit, geel hebben waarbij je rood en wit in je surround set steekt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mijn TV inderdaad op 'TV Speaker' of op 'Audio Output(you can hear the TV's sound via your headphones or via optical cable with Audio Out)' zetten. Scart van de TV naar Scart van de Cinema Set had ik al geprobeerd, maar werkte niet. Maar jouw optie naar tulp zou ik ook nog kunnen proberen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:08
Scart van de tv naar cinema set werkt niet omdat op je cinema set dit alleen een uitgang is.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 14:22
Horizonbox -> HDMI -> TV
Horizonbox -> rood/wit tulp/RCA -> Home Cinema

Dit is volgens mij je enige optie. Nu hopen dat je TV en Home Cinema gesynchroniseerd audio uitspugen (wellicht kan je dit uitzetten in de TV).

[ Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 21-03-2016 12:48 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:28

FeaR

In GoT we trust

Jumpman schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:48:
Horizonbox -> HDMI -> TV
Horizonbox -> rood/wit tulp/RCA -> Home Cinema

Dit is volgens mij je enige optie. Nu hopen dat je TV en Home Cinema gesynchroniseerd audio uitspugen (wellicht kan je dit uitzetten in de TV).
Of vanaf de TV de optische kabel trekken, goedkope DAC er tussen en dan wederom eindigen met Stereo RCA. Is de kans groter dat het geluid in synch is aangezien je de Audio Out van de TV gebruikt. Wel de stap om te nemen na bovenstaande natuurlijk aangezien je dan geen DAC hoeft te halen. Het resultaat is altijd hetzelfde: maximaal 2.0 stereo. Je kan simpelweg niet meer de Home Cinema invoeren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01 13:40

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Voorheen was het zo dat de mediabox een eigen volumeregeling had, waardoor je de HC op een vast volume kon instellen en met de mediabox het volume van de output naar de HC kon regelen. De nieuwe AB sturen echter het signaal direct naar de televisie, wat het zo ingewikkeld maakt.

Wij hebben hetzelfde probleem bij mijn ouders. Als je het geluid via de optical out laat lopen, dan wordt het TV volume geblokkeerd en word je geacht het via de AB van de cinema-set te doen. Dan werkt het dus ook niet als je de AB van Horizon instelt op de TV. Een mogelijke optie zou zijn om te proberen om de AB van de home cinema set in te stellen op de AB. Al moet je dan alsnog switchen om het volume te regelen.

De simpele oplossing is je koptelefoon-out van de TV naar de tulp-in van de home cinema set (je heb toch alleen maar 5.1 wanneer je een DVD er mee afspeelt. Je hebt niet de ingangen om een DTS signaal in te voeren..)

[ Voor 8% gewijzigd door Point.Flare op 21-03-2016 12:57 ]

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

FeaR schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:50:
[...]

Of vanaf de TV de optische kabel trekken, goedkope DAC er tussen en dan wederom eindigen met Stereo RCA. Is de kans groter dat het geluid in synch is aangezien je de Audio Out van de TV gebruikt. Wel de stap om te nemen na bovenstaande natuurlijk aangezien je dan geen DAC hoeft te halen. Het resultaat is altijd hetzelfde: maximaal 2.0 stereo. Je kan simpelweg niet meer de Home Cinema invoeren.
HC set van TS heeft geen optical in. Dat maakt het wel moeilijker. :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Point.Flare schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:51:
[...]

HC set van TS heeft geen optical in. Dat maakt het wel moeilijker. :)
Daarom zet ik de losse DAC er ook tussen ;)

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

FeaR schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:54:
[...]

Daarom zet ik de losse DAC er ook tussen ;)
Lezen ook moeilijk. Excuses.

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:41:
Scart van de tv naar cinema set werkt niet omdat op je cinema set dit alleen een uitgang is.
Voorheen had ik mijn oude mediabox met HDMI verbonden aan mijn tv en met scart verbonden aan de Cinema Set. Dat werkte prima.

Verwijderd

Topicstarter
Point.Flare schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:50:
Voorheen was het zo dat de mediabox een eigen volumeregeling had, waardoor je de HC op een vast volume kon instellen en met de mediabox het volume van de output naar de HC kon regelen. De nieuwe AB sturen echter het signaal direct naar de televisie, wat het zo ingewikkeld maakt.

Wij hebben hetzelfde probleem bij mijn ouders. Als je het geluid via de optical out laat lopen, dan wordt het TV volume geblokkeerd en word je geacht het via de AB van de cinema-set te doen. Dan werkt het dus ook niet als je de AB van Horizon instelt op de TV. Een mogelijke optie zou zijn om te proberen om de AB van de home cinema set in te stellen op de AB. Al moet je dan alsnog switchen om het volume te regelen.

De simpele oplossing is je koptelefoon-out van de TV naar de tulp-in van de home cinema set (je heb toch alleen maar 5.1 wanneer je een DVD er mee afspeelt. Je hebt niet de ingangen om een DTS signaal in te voeren..)
Ja precies, super irritant. Dat is inderdaad ook zo wat betreft die optical out. Deze output geeft wel de beste kwaliteit toch? Ik gebruik nu inderdaad de koptelefoon-out van mijn TV, maar wat je dan krijgt is dat als je de TV opnieuw aanzet, je het stekkertje er eerst uit moet trekken en er weer opnieuw in moet steken voordat ie werkt.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:08:
[...]

Voorheen had ik mijn oude mediabox met HDMI verbonden aan mijn tv en met scart verbonden aan de Cinema Set. Dat werkte prima.
Het is ook niet de SCART. Het probleem zit hem er in dat waarschijnlijk de TV boxen / volume geblokkeerd worden op het moment dat je een externe geluidsbron gebruikt. Aangezien de Horizon box geen interne volumeregeling meer heeft, ben je overgeleverd aan de tweede afstandsbediening. Daar kan je simpelweg niets aan veranderen als je de SCART blijft gebruiken (dit geldt net zo goed wanneer je de optical out zou gebruiken). Je moet dus het geluid dusdanig uitvoeren dat de TV denkt dat de uitvoer via de eigen DAC verloopt en dus de volumeregeling niet blokkeert... Een externe DAC met OPT-in gaat het probleem dus ook niet oplossen. Je loopt tegen hetzelfde aan: Je stelt de TV in om een extern apparaat te gebruiken. Dus wordt je volume-control van de TV geblokkeerd.

Het is raar dat je de headphones moet uitpluggen elke keer als de TV aan gaat. Dat is mij niet bekend....

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:50:
[...]

Wat dus inhoud dat je uit alle 5 de boxen hoe dan ook hetzelfde geluid hoort toch? Maar hoe kan het dan dat ik wel Surround sound had met mijn oude mediabox? Of is het apparaat gewoon te oud geworden: http://www.philips.nl/c-p/HTS3164_12/hdmi-1080p

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:18:
[...]

Wat dus inhoud dat je uit alle 5 de boxen hoe dan ook hetzelfde geluid hoort toch? Maar hoe kan het dan dat ik wel Surround sound had met mijn oude mediabox? Of is het apparaat gewoon te oud geworden: http://www.philips.nl/c-p/HTS3164_12/hdmi-1080p
SCART gebruikt 3 pins voor de audio OUT en 3 pins voor de audio IN. Plat gezien is dat L, R en Ground.. Dat is dus wel stereo imaging en mogelijk dat jouw Philips daar een vaag filter of een bandpass overheen mikt (met delay) wat het idee van 5.1 geluid geeft. De enige keer dat je echt 5.1 zou moeten hebben is wanneer je een DVD afspeelt. Omdat die audio signalen direct in de DAC van de cinema set worden gelezen en niet via stereo kabels aankomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Point.Flare op 21-03-2016 13:23 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:18:
[...]
Je voert 2.0 in. Wat de home cinema daar van maakt is aan jou. Je kan (bijvoorbeeld, ik weet niet of deze optie aanwezig is op jouw home cinema) kiezen voor een optie als "All Channel Stereo", dan heb je inderdaad over de rear speakers hetzelfde geluid als de front speakers. Een andere optie is Dolby Pro Logic II (dan wel DTS Neo 6), een stukje software wat van 2.0 surround tracht te maken. Hoe dan ook zal je met SCART nooit meer dan stereo 2.0 in kunnen voeren. Je zal met deze Philips Home Cinema nooit surround invoeren.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:27:
[...]

Je voert 2.0 in. Wat de home cinema daar van maakt is aan jou. Je kan (bijvoorbeeld, ik weet niet of deze optie aanwezig is op jouw home cinema) kiezen voor een optie als "All Channel Stereo", dan heb je inderdaad over de rear speakers hetzelfde geluid als de front speakers. Een andere optie is Dolby Pro Logic II (dan wel DTS Neo 6), een stukje software wat van 2.0 surround tracht te maken. Hoe dan ook zal je met SCART nooit meer dan stereo 2.0 in kunnen voeren. Je zal met deze Philips Home Cinema nooit surround invoeren.
Ik kan mijn cinema set inderdaad op Dolby Pro Logic II zetten. Thanks voor de info. Maar het komt er dus op neer dat mijn set niet zo veel te maken heeft met surround sound hahah :F

Verwijderd

Topicstarter
Point.Flare schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:16:
[...]

Het is ook niet de SCART. Het probleem zit hem er in dat waarschijnlijk de TV boxen / volume geblokkeerd worden op het moment dat je een externe geluidsbron gebruikt. Aangezien de Horizon box geen interne volumeregeling meer heeft, ben je overgeleverd aan de tweede afstandsbediening. Daar kan je simpelweg niets aan veranderen als je de SCART blijft gebruiken (dit geldt net zo goed wanneer je de optical out zou gebruiken). Je moet dus het geluid dusdanig uitvoeren dat de TV denkt dat de uitvoer via de eigen DAC verloopt en dus de volumeregeling niet blokkeert... Een externe DAC met OPT-in gaat het probleem dus ook niet oplossen. Je loopt tegen hetzelfde aan: Je stelt de TV in om een extern apparaat te gebruiken. Dus wordt je volume-control van de TV geblokkeerd.

Het is raar dat je de headphones moet uitpluggen elke keer als de TV aan gaat. Dat is mij niet bekend....
Thanks voor alle info. Ik kan er dus eigenlijk niet omheen om twee afstandsbedieningen helaas. Maar dan kan ik het geluid dus net zo goed niet via de TV laten lopen. Eventueel met 3,5mm jack?

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:53:
[...]

Thanks voor alle info. Ik kan er dus eigenlijk niet omheen om twee afstandsbedieningen helaas. Maar dan kan ik het geluid dus net zo goed niet via de TV laten lopen. Eventueel met 3,5mm jack?
De 3,5mm naar tulp vanaf je TV naar de HC is je beste gok. Alleen daar zit je met het rare euvel dat je elke keer de 3,5mm moet uitpluggen en inpluggen (al in de instellingen gekeken hiervoor?)...

Ik zie verder geen makkelijke oplossingen, nee.. misschien een (luxe) universele afstandsbediening oid. Daar ben ik niet thuis in. Logitech Harmony zou je op kunnen zoeken. Al kost het allemaal geld.. :)
Pagina: 1