Met m'n eerste inkomstenbelasting als ZZP'er voor de deur heb ik even een paar vraagjes, vooral ter bevestiging:
- Als starter mag ik bedrijfsmiddelen van > 450,- willekeurig afschrijven. Volgens mij mag ik ook dit jaar 0% afschrijven en volgend jaar 100%. Klopt toch?
- [br]
- De belastingdienst zegt:
Meerdere kleine investeringen
Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.
Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.
Nu heb ik een videocamera die over meerdere maanden steeds verder is uitgebreid met lenzen, filters, audiotoebehoren, follow focus, monitor, etc. Het gros van die onderdelen is zonder de camerabody niet te gebruiken. Vice versa is dat soms wel het geval (dus de camera is wel te gebruiken zonder de onderdelen). In hoeverre kan ik al die aankopen als één bedrijfsmiddel van > 450,- aanmerken? Hoe oprekbaar is het begrip "bedrijfsmiddel" bestaande uit verschillende over maanden verspreid los van elkaar aangeschafte onderdelen?
[ Voor 5% gewijzigd door Ph0en1x op 21-03-2016 12:10 ]