Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09-2024
Met m'n eerste inkomstenbelasting als ZZP'er voor de deur heb ik even een paar vraagjes, vooral ter bevestiging:
  • Als starter mag ik bedrijfsmiddelen van > 450,- willekeurig afschrijven. Volgens mij mag ik ook dit jaar 0% afschrijven en volgend jaar 100%. Klopt toch?
  • [br]
  • De belastingdienst zegt:

Meerdere kleine investeringen

Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.

Nu heb ik een videocamera die over meerdere maanden steeds verder is uitgebreid met lenzen, filters, audiotoebehoren, follow focus, monitor, etc. Het gros van die onderdelen is zonder de camerabody niet te gebruiken. Vice versa is dat soms wel het geval (dus de camera is wel te gebruiken zonder de onderdelen). In hoeverre kan ik al die aankopen als één bedrijfsmiddel van > 450,- aanmerken? Hoe oprekbaar is het begrip "bedrijfsmiddel" bestaande uit verschillende over maanden verspreid los van elkaar aangeschafte onderdelen?
Ik heb namelijk dusdanig veel kosten dat ik voor optimaal belastingvoordeel zoveel mogelijk aankopen als 'bedrijfsmiddel' wil aanmerken zodat ik die niet dit jaar maar over volgende jaren kan afschrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Ph0en1x op 21-03-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

om als 1 geheel te worden gezien moet je het wel als 1 geheel aankopen niet in losse stappen.
Maar willekeurig afschrijven is interessant als je dit jaar heel veel zou moeten betalen aan de belastingdienst.Dat zal niet het geval zijn verwacht ik. Daarom kan je die afschrijving beter over meerdere jaren doen. Willekeurig afschrijven houdt niet in dat je iedere keer een stukje koopt en het dan op 1 hoop mag gooien. Je moet wel degelijk aan de meer dan 450 euro voldoen (excl btw als je btw plichtig bent). Verder kan het interessant zijn om te kijken hoeveel van die grote bedragen je totaal hebt.

De KIA kleine investerings aftrek is dacht ik ergens rond de 2300 euro dan krijg je 28% terug als heffingskorting. Bedrag en percentage even bij benadering nu niet bij de hand. Als je uitgave onder de 450 euro is dan mag je deze direct af trekken van de belasting maar heb je geen kia voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De objectieven dienen ervoor om de videocamera in de staat te brengen waarin je het wilt gebruiken. Daarover bepaalde de Hoge Raad het volgende (al ging het om een ondernemingspand):
HR 19 november 1958, nr. 13 693, BNB 1959/6 (noot Van Dijck):
Overwegende dat het Gerechshof terecht heeft beslist, dat, indien een belastingplichtige ten behoeve van zijn bedrijf een pand koopt en daaraan werkzaamheden doet verrichten ten einde het in den staat te brengen, waarin hij het voor zijn bedrijf wil gebruiken, de kosten van die werkzaamheden, onverschillig of zij voor het onderhoud dan wel ter verbetering van het pand zijn verricht, deel uitmaken van de aanschaffingskosten van het pand en tezamen met de met den aankoop gemoeide kosten behoren te worden geactiveerd, terwijl op het totaal bedrag dan de in artikel 8 van het Besluit op de Inkomstenbelasting 1941 bedoelde jaarlijkse afschrijving dient te worden toegepast;
Ik zou de videocamera met objectieven daarom als één bedrijfsmiddel zien. Als je in 2015 de camera hebt gekocht en dit jaar alle lenzen, kun je alle lenzen dit jaar als bedrijfsmiddel voor de KIA opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo zwart wit zou ik het toch niet zien en denk ook niet dat de belastingdienst dat zo zwart wit gaat zien.
Koop je alle lensen in 1x of zijn ze per stuk boven de 450 euro zal het prima zijn.

Maar koop je elke 2 maanden een lens van 300 euro bijvoorbeeld dan zal de belastingdienst dat beschouwen als losse investering en niet als iets dat samen hangt. Als het samen hangt moet het ook kort op elkaar gekocht worden veelal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Die objectieven zelf zijn inderdaad al 450+, maar bijvoorbeeld een filter wat op de lens hoort, een follow focus systeem, rigging/cage om het aan elkaar te knopen, etc zitten daar per stuk onder, maar zouden oa mbt de KIA nog wel interessant zijn om gezamenlijk als investering aan te merken. Bovendien: als ik toch willekeurig mag afschrijven, heb ik liever investeringen dan kosten want dan kan ik zelf bepalen wanneer ik m'n winst druk.

Maar er is dus geen expliciet vermeldde regel van "moet binnen x aantal dagen van elkaar besteld zijn" of "moet op dezelfde factuur staan" etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:54:
zo zwart wit zou ik het toch niet zien en denk ook niet dat de belastingdienst dat zo zwart wit gaat zien.
Koop je alle lensen in 1x of zijn ze per stuk boven de 450 euro zal het prima zijn.

Maar koop je elke 2 maanden een lens van 300 euro bijvoorbeeld dan zal de belastingdienst dat beschouwen als losse investering en niet als iets dat samen hangt. Als het samen hangt moet het ook kort op elkaar gekocht worden veelal.
Er kunnen zakelijke redenen zijn waarom je niet alles in 1x aanschaft. Je kunt aanbiedingen afwachten, of het is financieel onverantwoord om in 1x alles te kopen. Zolang er geen jaar tussenzit, vind ik het verdedigbaar dat het om een investering in hetzelfde bedrijfsmiddel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
In dit geval was het meer dat de praktijk leerde dat ik het goed kon gebruiken, telt dat ook? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:49:
De objectieven dienen ervoor om de videocamera in de staat te brengen waarin je het wilt gebruiken. Daarover bepaalde de Hoge Raad het volgende (al ging het om een ondernemingspand):

[...]

Ik zou de videocamera met objectieven daarom als één bedrijfsmiddel zien. Als je in 2015 de camera hebt gekocht en dit jaar alle lenzen, kun je alle lenzen dit jaar als bedrijfsmiddel voor de KIA opvoeren.
Is dat arrest uit 1958 nog actueel gezien de verwijzing naar het Besluit op de Inkomstenbelasting 1941? De IB wetgeving is sindsdien verschillende malen aangepast.

Belangrijkste regel in op de site van de belastingdienst is de volgende:
Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.
Je kan het dus het beste aan de belastingdienst voorleggen. De vraag is of het continu uitbreiden van een bedrijfsmiddel in de geest van regeling is die jij quote. Ik denk dat daar argumenten voor en tegen voor zijn te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door PolarBear op 21-03-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:48:
[...]

Is dat arrest uit 1958 nog actueel gezien de verwijzing naar het Besluit op de Inkomstenbelasting 1941? De IB wetgeving is sindsdien verschillende malen aangepast.
Zeer zeker. De definitie van een bedrijfsmiddel is onveranderd gebleven.
Belangrijkste regel in op de site van de belastingdienst is de volgende:

[...]
En juist die regel klopt niet, het is de wet die dit bepaalt. De belastingdienst voert slechts de wet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zou dit toch echt eerst eens voorleggen aan de belastingdienst / boekhouder.
Zou mij niet verbazen als ze dit niet goedkeuren en dan zit je achteraf met een hoop extra kosten. Ook weet je of je je investeringen dan beter kunt bundelen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:14:

En juist die regel klopt niet, het is de wet die dit bepaalt. De belastingdienst voert slechts de wet uit.
Nee, de Belastingdienst oordeelt ook bij zaken die beoordeling behoeven. En dit is er zo een. Ben je het er niet mee eens kan je in beroep gaan. De Belastingdienst oordeelt 100 keren per dag binnen de wettelijke richtlijnen. In de wet zal je nergens tot op de punt en komma vinden wanneer meerdere investeringen een bedrijfsmiddel vormen.

Als ik het voorbeeld van de belastingdienst pak en in januari een nieuwe PC koop voor 400 euro en in september een nieuw beeldscherm voor 400 euro dan kan ik fluiten naar de investeringsaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:16:
ik zou dit toch echt eerst eens voorleggen aan de belastingdienst / boekhouder.
Een boekhouder is niet gekwalificeerd om fiscale adviezen te geven. Hiervoor heb je een fiscaal jurist nodig.
PolarBear schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:34:
[...]

Ben je het er niet mee eens kan je in beroep gaan.
Hiermee geef je al aan dat het niet de Belastingdienst is die dit soort zaken bepaalt.
PolarBear schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:34:
[...]

Als ik het voorbeeld van de belastingdienst pak en in januari een nieuwe PC koop voor 400 euro en in september een nieuw beeldscherm voor 400 euro dan kan ik fluiten naar de investeringsaftrek.
Dat hangt helemaal van de omstandigheden af. Heb je die pc in de tussentijd gebruikt met een ander beeldscherm? Voordat je dit doortrekt naar de camera: als je in januari de PC koopt en pas in september ten volle kunt gebruiken omdat je nog een snelle videokaart erin moest zetten ter ontlasting van de onboard gpu, is dat toch maar één bedrijfsmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3281

Heb je het betreffende jaar > 1.225 uur voor je bedrijf gewerkt?
Dat is een voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de willekeurige afschrijving voor starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 16:45
Kleine, kick maar dit topic is voor mij nu weer actueel.

Het einde van het kalenderjaar komt dichterbij en om in aanmerking te komen voor de Kleine Investerings Aftrek (KIA) moet ik nog een bedrag van 350 euro uitgeven om het minimale bedrag van 2300 te halen.

Nu heb ik niet direct iets nodig wat > 450 excl kost. Nu begreep ik dat je ook een samengesteld bedrijfsmiddel mag kopen wat samengesteld meer is dan 450 euro. Bijvoorbeeld monitor, pc, muis en toetsenbord.

Nu is mijn thuiswerkplek broodnodig aan vervanging toe en wil ik samengesteld een nieuw bureau, bureaustoel, extra monitor en eventueel een rolkast kopen. Mijn vraag is of één van jullie misschien weet of deze samenstelling is toegestaan.
Pagina: 1