Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 10:39
Beste Medetweakers,

Sinds vorige week ben ik de eigenaar van een Asus Z170 Pro Gaming, mij viel al meteen op dat deze echt extreem traag Post.
Meteen een BIOS update gedaan naar versie 1206 en deze gereset naar defaults.
Heb alle (voor mij) nutteloze dingen uitgezet zoals de S-ATA controller, Post-delay van 3 seconden naar 1 seconde, en verder kon ik eigenlijk niet veel vinden.
De enige setting die ik nog veranderd heb is de 'tuning' op XMP, maar dit maakte geen verschil, behalve dan dat het geheugen op de optimale settings draait.

Was eigenlijk onder de indruk dat we de 'trage bios-post' tijd al voorbij waren met fast-boot, maar de bios post duurt dus gewoon langer dan de tijd dat het windows kost om naar de desktop te booten.

Heeft iemand een idee hoe ik de post kan versnellen ?

De specs zijn als volgt:

#Product
1Intel Core i7-6700K Tray
1Asus Z170 PRO GAMING
1MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G
1Noctua NH-U14S
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14
1Corsair RM550x
1Samsung 950 Pro 512GB

[ Voor 12% gewijzigd door joon op 21-03-2016 10:41 ]

Beste antwoord (via joon op 22-03-2016 10:03)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

USB legacy support aanstaan ? Uefi aanstaan ipv bios/legacy?
Ik heb net 2 B150 bordjes uitgerold, bios en os boottime samen is 15 sec.
Fastboot aan, usb legacy uitstaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De NVME drive die langer duurt om te starten? De optie Fast Boot aangezet in UEFI?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Jeroenneman schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:45:
De NVME drive die langer duurt om te starten? De optie Fast Boot aangezet in UEFI?
Fast boot staat per default aan, het is niet de boot van windows die hier traag is, het is de BIOS Post die langer duurt dan het starten van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

joon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:47:
[...]

Fast boot staat per default aan, het is niet de boot van windows die hier traag is, het is de BIOS Post die langer duurt dan het starten van windows.
Apart, de Z170 wordt in alle reviews eigenlijk gezien als een goed betaalbaar bord zonder tekortkomingen, maar er zijn wel meer posts over lange boottimes.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 17:18
Ik wil een vergelijkbare setup kopen, wat is traag? Enkele seconden of een paar minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Koppel eens alle USB apparaten die aan je pc zitten los en probeer het dan nog eens. Gaat het dan wel snel, dan kun je daarna 1 voor 1 de apparaten weer aansluiten om erachter te komen welke het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
jantje.vlaam schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:56:
Ik wil een vergelijkbare setup kopen, wat is traag? Enkele seconden of een paar minuten?
Anoniem: 683497 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:11:
Koppel eens alle USB apparaten die aan je pc zitten los en probeer het dan nog eens. Gaat het dan wel snel, dan kun je daarna 1 voor 1 de apparaten weer aansluiten om erachter te komen welke het probleem veroorzaakt.
Ik ga er vanavond verder mee klooien, dan houd ik er meteen een stopwatch bij.

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 13:00
Ik heb dit mobo ook in mijn nieuwe PC zitten sinds 't weekend.

Ik heb er niet echt bij stilgestaan maar inderdaad, booten duurt relatief best lang. Vooral de tijd tussen het aanzetten van de PC en het verschijnen van de POST (Press delete or F2 key to change settings). Ik heb deze zelf van 3 (default) naar 2 seconden gezet verder zo goed als alles op default gelaten (buiten AI Tweaking om voor overklokken)- zodra POST scherm weg is is windows binnen enkele seconden opgestart.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 21-03-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 29-07 09:58
Idem als Lord_Dain en zelfs met dezelfde processor als OP (i7 6700K), ook een vrij trage POST. Het scherm blijft lang zwart en ook de Asus perfection propaganda blijft relatief lang staan.

Heb er niet zo veel tijd in gestoken omdat ik mijn PC toch niet zo vaak opnieuw opstart, maar toch...het blijft vreemd.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zie hier veel klachten over bj een search. Blijkbaar normaal bij dat bord. Speel het door aan asus zou ik zeggen. Je zou ook eens op Youtube kunnen kijken bij de build reviews of je het daar ook ziet.
Ben benieuwd, heb dit bord ook in bestelling staan.
Schijnt dat mem settings de oorzaak zijn bij andere z170 borden, wellicht hier ook.
Onderstaande link kun je proberen.
http://www.overclock.net/...-z170-deluxe-boot-time/60

[ Voor 26% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-03-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Goed gevonden! Mijn geheugen draait echter op de standaard 2133MHZ frequentie, alleen de processor is overgeklokt (met de multiplier) naar 4.6GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb 3200Mhz RAM modules welke op 2927Mhz draaien, nooit een probleem mee gehad tbh.

De lange boot tijd vind ik ook niet spannend, reboot mijn PC weinig, wel irritant natuurlijk als je dat wel veel doet. Citruspers uit nieuwsgierigheid, ik heb ook een 6700K met overklok (4,4Ghz) wat doet jouw CPU qua temperatuur? Ik heb de volgende setup;

gallery: Lord_Dain

VCore ingesteld op 1.3V adaptive, maar tijdens een potje MGS:V raakte ik de 75graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Bedankt allemaal voor de reacties, heb gisteren de bios helemaal uitgepluist en het is me gelukt om de post te verkorten, het lijkt wel dat dit ten koste gaat van legacy boot support.

Vanavond zal ik alle opties op een rij zetten die ik heb veranderd of heb uitgezet voor de andere Z170 Pro Gaming gebruikers :)
KillerAce_NL schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:03:
Jouw antwoord kwam het dichtste bij, de 'bios' gebruikt per default een combinatie van UEFI + Legacy om compilant te zijn met oudere hardware/systemen, USB had er in dit geval niets mee te maken.

[ Voor 43% gewijzigd door joon op 22-03-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Lord_Dain schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:23:
Ik heb 3200Mhz RAM modules welke op 2927Mhz draaien, nooit een probleem mee gehad tbh.

De lange boot tijd vind ik ook niet spannend, reboot mijn PC weinig, wel irritant natuurlijk als je dat wel veel doet. Citruspers uit nieuwsgierigheid, ik heb ook een 6700K met overklok (4,4Ghz) wat doet jouw CPU qua temperatuur? Ik heb de volgende setup;

gallery: Lord_Dain

VCore ingesteld op 1.3V adaptive, maar tijdens een potje MGS:V raakte ik de 75graden.
Om niet te ver offtopic te gaan DM ik je straks even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Ok de instellingen die ik heb veranderd zijn als volgt, welke er precies van toepassing zijn op de post tijd weet ik niet, ik heb ze namelijk allemaal in 1x veranderd omdat ik ze eigenlijk toch niet anders zou gebruiken.

Let wel op, een aantal van deze instellingen zorgen er voor dat het mainboard niet meer lief doet tegen legacy boot apparaten, plus deze instellingen gebruik ik met een M.2. SSD als boot device.

Advanced > Onboard Devices > Serial port: Off
Advanced > Network Stack Configuration > Network Stack: Off
Boot > Next Boot after AC Power Loss: Fast boot
Boot > Boot Logo Display: Disabled
Boot > POST Report: 1 Sec (je kan het ook hoger zetten als je meer tijd wilt om de bios in te komen)
Boot > CSM > Launch CSM: Disabled (denk dat dit de boosdoener was, als je dit uitzet staat je MB in volle EFI modus, je hardware moet dit ook ondersteunen)

[ Voor 7% gewijzigd door joon op 23-03-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb hier ook een update; mijn 3200Mhz memory welke op 2966Mhz draaide bij de overklok op mijn systeem, is na wat wijzigingen in mijn config teruggezet op de snelheid van 2133Mhz.. et voila, booten is met ruim 10 seconden sneller. Het lijkt hem dus echt in de memory (timings?) configuratie te zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Lord_Dain schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:59:
Ik heb hier ook een update; mijn 3200Mhz memory welke op 2966Mhz draaide bij de overklok op mijn systeem, is na wat wijzigingen in mijn config teruggezet op de snelheid van 2133Mhz.. et voila, booten is met ruim 10 seconden sneller. Het lijkt hem dus echt in de memory (timings?) configuratie te zitten..
Dat is best apart, want mijn bordje boot ook met XMP settings (2666Mhz) gewoon razendsnel.

Bij mij is de USB muis support echter "apart", want ik moet de muis dikwijls even ompluggen voordat ie weer herkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb mijn z170 pro gaming draaien. In combinatie met een Samsung 950 pro staat de login klaar binnen 10 sec.
Csm en usb legacy staan uit, laatste bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander37
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-05-2022
Buiten de al eerder genoemde Post-delay en FastBoot, heb ik tot nu toe 2 settings gevonden die de Post tijd behoorlijk kunnen verkorten:

MRC Fast Boot [Enabled]
MCH Full Check [Disabled]

Post duurt nu ongeveer 5 sec. en dan begint OS met booten.
(BIOS1904)

grt.
Sander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Heb zelf de Maximus VIII Gene met ook hetzelfde "probleem"

Lijkt echt alleen gerelateerd aan Asus Z170 bordjes.

GMKtec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ECP0WERS schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:17:
Heb zelf de Maximus VIII Gene met ook hetzelfde "probleem"

Lijkt echt alleen gerelateerd aan Asus Z170 bordjes.
Hier ook een Asus VIII Gene, OS staat op een Samsung 950 Pro M.2 SSD. OS laadt echt in 2 seconden maar PC aanzetten + wachten op POST duurt ~10 seconden. Nieuwste bios + allerlei tweaks geprobeerd. Denk dat ik na 6 jaar Asus moederborden maar eens een alternatief ga bekijken :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Hmmm, Ik heb een Asus z170 pro, en zag dit topic voorbij komen en vond mijn boot time ook wat lang.

Na de aanbevelingen gezet te hebben goed resultaat.

Ik zag ook dat er een 2003 update was, heb die via de bios EZ Flash 3 utility via de internet optie gedraaid en nu zit ik met een probleem:

Ik kom terug in het bios scherm, hij vraagt mij de update te verifieren. Echter als ik deze via dezelfde stappen doe, geeft de internet updater aan dat deze al up to date is, en dus niet hoeft geflashed to worden (met een smiley).

Heb al wat gegoogled maar kom geen ruk verder.

Alle flashes die ik via USB probeer geeft hij vrolijk aan dat het geen geldige cab is (al uitgepakt met windows ungebouwde unzipper, en met winrar, allebij op 2 verschillende USB sticks).

Ik zit nu dus zo vast als een huis en doorbooten doet hij ook niet omdat hij de terug de bios ingaat.

Een beetje inzicht (moet ik bv een specifieke poort gebruiken oid) zou ik zeer waarderen.

edit:

Ik maak wel even een nieuwe post.

edit 2:

Ik ben een grote idioot. Opgelost. Voor wie het boeit, de meest simpele oplossing ooit.

[ Voor 9% gewijzigd door Darkangle op 29-10-2016 14:49 ]

Pagina: 1