Vraag

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Beste Tweakers,

Mijn vraag

Na een bios update versie 1.8 krijg ik helemaal geen beeld maar. Lampjes op het mobo gaan branden en de HDD begint te spinnen en fans beginnen te draaien. Dit geeft mij het beeld dat er wel leven in zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 242,63€ 242,63
1MSI Z170A GAMING PRO€ 146,80€ 146,80
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 351,95€ 351,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT S340 Wit€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
2Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 43,95€ 87,90
1Seasonic M12II Evo 520W€ 62,95€ 62,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- bios batterij vervangen ( CMOS reset)
- geboot zowel met als zonder GPU.
- compleet kaal systeem geboot (cpu, ram, sdd, cpu fan.)

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025

• MichaelvD
Alle mogelijk ram configuraties met zowel 1 als 2 sticks geprobeerd. Gaat hier overigens ook over een iets ander mobo en een nieuwere versie van de bios. Maar had deze thread inderdaad als gezien maar mocht ook niet baten

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 14:44
Staat je clear cmos jumper goed? Niet verkeerd terug geplaatst ?

• MichaelvD
Galaxis schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:48:
Staat je clear cmos jumper goed? Niet verkeerd terug geplaatst ?
Zit geen jumper bij het moederbord. Las op internet dat de cmos settings ook worden gereset als je de batterij er 20 minuten uit laat en de power volledig van het systeem af is. Toen dat nog geen kik gaf heb ik de batterij er weer uitgehaald voor 20 minuten en er daarna een nieuwe batterij ingezet. Wederom zonder resultaat.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 14:44
Volgens je manual ( die heb ik daarstraks doorgenomen ) zit er wel degelijk een clear cmos jumper op als ik het goed las.

maar afijn, als je daar niet aan hebt gezeten staat deze nog goed.

Bord op sturen ter RMA ? Ik heb eens hetzelfde gehad met een MSI bord, ( z97 gaming ) na bios update gedaan te hebben had ik exact hetzelfde als jij.

• MichaelvD
Galaxis schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:55:
Volgens je manual ( die heb ik daarstraks doorgenomen ) zit er wel degelijk een clear cmos jumper op als ik het goed las.

maar afijn, als je daar niet aan hebt gezeten staat deze nog goed.

Bord op sturen ter RMA ? Ik heb eens hetzelfde gehad met een MSI bord, ( z97 gaming ) na bios update gedaan te hebben had ik exact hetzelfde als jij.
Zit inderdaad wel een jumper op maar er zat geen jumper cap bij om hem sluiting te geven.

Tja RMA was eigenlijk de enige optie die ik nog voor ogen had maar hoop dat er toch nog een andere optie is.

Bedankt voor je imput in ieder geval

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Mijn idee over hoe jij de cmos clear hebt uitgevoerd is niet helemaal duidelijk.

Probeer dit: Laat alles gewoon op en aan je pc zitten dat zal het probleem denk ik niet zijn. Haal je cmos batterij eruit en haal je pc van de stopcontact. Wanneer je dit hebt gedaan hou je aanknop van je pc 1min vast zodat hij volledig ontlaad. Laat dan nog je pc minimaal 20min stil staan zonder enige stroomtoevoer. Start dan je pc op zonder cmos batterij en sluit hem dan weer af en start hem dan weer op met cmos batterij. Dit heeft bij mij geholpen met een Asrock moederbord.

• MichaelvD
Galinsky schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:16:
Mijn idee over hoe jij de cmos clear hebt uitgevoerd is niet helemaal duidelijk.

Probeer dit: Laat alles gewoon op en aan je pc zitten dat zal het probleem denk ik niet zijn. Haal je cmos batterij eruit en haal je pc van de stopcontact. Wanneer je dit hebt gedaan hou je aanknop van je pc 1min vast zodat hij volledig ontlaad. Laat dan nog je pc minimaal 20min stil staan zonder enige stroomtoevoer. Start dan je pc op zonder cmos batterij en sluit hem dan weer af en start hem dan weer op met cmos batterij. Dit heeft bij mij geholpen met een Asrock moederbord.
Dat is dus wat ik al ongeveer heb gedaan. Maar geen idee of ik hem daarna eerst heb aangezet zonder bios batterij. Maar omdat ik op dit moment toch geen andere opties heb ga ik dit nogmaals proberen.

Op hoop van zege _/-\o_

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

Na een bios update versie 1.8 krijg ik helemaal geen beeld maar.
Hoe en waarom heb je de BIOS geupdate?
Een BIOS update moet je alleen doen wanneer je met je huidige versie tegen een probleem aanloopt (CPU support als je een CPU upgrade doet, of soms GPU support bij een GPU upgrade).
Ook word bij een BIOS update vaak aangeraden om dit via de 'handmatige' manier te doen met een USB stick.
Veel moederborden hebben ook een automatische update functie, die zelf leuk op zoek gaat naar updates en dan de BIOS gaat flashen wat nog best wel vaak verkeerd gaat.
Lampjes op het mobo gaan branden en de HDD begint te spinnen en fans beginnen te draaien. Dit geeft mij het beeld dat er wel leven in zit
Dit doet gebeurt ook als je de BIOS chip van het moederbord verwijderd, dus zegt helaas niet zo veel ;)

• MichaelvD
Galinsky schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:16:

Helaas. Geeft nog steeds geen scherm output.
Nemesizz schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:58:
[...]

Hoe en waarom heb je de BIOS geupdate?
Een BIOS update moet je alleen doen wanneer je met je huidige versie tegen een probleem aanloopt (CPU support als je een CPU upgrade doet, of soms GPU support bij een GPU upgrade).
Ook word bij een BIOS update vaak aangeraden om dit via de 'handmatige' manier te doen met een USB stick.
Veel moederborden hebben ook een automatische update functie, die zelf leuk op zoek gaat naar updates en dan de BIOS gaat flashen wat nog best wel vaak verkeerd gaat.
Update gedaan via M-flash in de bios. En heb een bios update gedaan omdat ik wil upgrade naar een pci-e ssd en zag dat de laatste bios update (en ook een paar bios updates daarvoor) extra compatibiliteit gaven voor pci-e ssd's

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

MichaelvD2203 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:29:
[...]

[...]

Update gedaan via M-flash in de bios. En heb een bios update gedaan omdat ik wil upgrade naar een pci-e ssd en zag dat de laatste bios update (en ook een paar bios updates daarvoor) extra compatibiliteit gaven voor pci-e ssd's
Oke, ik vroeg het maar even omdat je heel vaak ziet dat mensen denken dat een BIOS update net zoiets is als een driver update (wat niet zo is, BIOS update zitten meer risico's aan vast). En via M-Flash was ook inderdaad de aanbevolen manier (ipv een auto-update).

Heb nog wat zitten nazoeken over BIOS recovery, maar daar zijn ze niet echt duidelijk in.
Vaak kom je dan ineens bij andere serie borden uit en dan ook nog eens modellen met een dubbele BIOS (zover ik kan vinden heeft het bord dat jij gebruikt die functies niet).

Wat soms helpt bij een foute BIOS flash (met nadruk op 'soms', want bij de ene fabrikant werkt het, en een ander heeft weer een heel ander recovery systeem), is om de driver CD/DVD in de drive te doen en de PC even aan laten, soms word dan een oudere versie van de BIOS terug geflasht in het geval dat een eerdere update mislukt is.

Bij andere borden/BIOS, kan het soms ook door de BIOS file op de root van een USB (let op FAT32 bestandsysteem) stick te zetten en de PC opstarten, dan wil de recovery soms automatisch opzoek gaan en flasht die de BIOS.

(het wil soms helpen om dingen als hardeschijven even los te koppelen, is niet altijd nodig maar hoe minder aangesloten drives hoe minder kans op problemen).

Het zijn maar suggesties, want zoals gezegd wil het nog wel eens per fabrikant wisselen van wat werkt en wat niet qua recovery.

• MichaelvD
Nemesizz schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:04:
[...]

Oke, ik vroeg het maar even omdat je heel vaak ziet dat mensen denken dat een BIOS update net zoiets is als een driver update (wat niet zo is, BIOS update zitten meer risico's aan vast). En via M-Flash was ook inderdaad de aanbevolen manier (ipv een auto-update).

Heb nog wat zitten nazoeken over BIOS recovery, maar daar zijn ze niet echt duidelijk in.
Vaak kom je dan ineens bij andere serie borden uit en dan ook nog eens modellen met een dubbele BIOS (zover ik kan vinden heeft het bord dat jij gebruikt die functies niet).

Wat soms helpt bij een foute BIOS flash (met nadruk op 'soms', want bij de ene fabrikant werkt het, en een ander heeft weer een heel ander recovery systeem), is om de driver CD/DVD in de drive te doen en de PC even aan laten, soms word dan een oudere versie van de BIOS terug geflasht in het geval dat een eerdere update mislukt is.

Bij andere borden/BIOS, kan het soms ook door de BIOS file op de root van een USB (let op FAT32 bestandsysteem) stick te zetten en de PC opstarten, dan wil de recovery soms automatisch opzoek gaan en flasht die de BIOS.

(het wil soms helpen om dingen als hardeschijven even los te koppelen, is niet altijd nodig maar hoe minder aangesloten drives hoe minder kans op problemen).

Het zijn maar suggesties, want zoals gezegd wil het nog wel eens per fabrikant wisselen van wat werkt en wat niet qua recovery.
Helaas heb ik geen sata CD/DVD drive binnen handbereik. USB heb ik vanochtend ook nog geprobeerd maar na 20 minuten laten lopen heb ik de hoop maar opgegeven. Dus hij is inmiddels ingepakt en ligt klaar voor een RMA.

Iedereen bedankt voor de suggesties.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Nog even voor mijn beeld, je zegt er zitten wel CMOS reset pins, maar geen jumper. Heb je ze wel met een schroevendraaiertje oid even kortgesloten gehad?

• MichaelvD
Rataplan_ schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:22:
Nog even voor mijn beeld, je zegt er zitten wel CMOS reset pins, maar geen jumper. Heb je ze wel met een schroevendraaiertje oid even kortgesloten gehad?
Ja heb ik inderdaad ook gedaan. Wederom zonder resultaat.
Pagina: 1