Vraag

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:13

Goverman

not loaded

Topicstarter
Goedemorgen allen,

Ik ben op zoek naar een camera om foto’s te maken. Zo, nu wil ik advies… :P Ohw, wacht, ik moet natuurlijk wel even wat wensen en achtergronden neerzetten…

wat heb ik nu
Ik heb momenteel een Sony Alpha 100 met een 17-70 Sigma f2.8-4.5 en een Minolta 70-210 f4 objectief. Ik heb bijna tien jaar lang prima gefotografeerd met dat toestel, maar hij begint nu toch wel wat ouder te worden. Vanaf ISO 400 is dit toestel een (enorme) ruisbak… (en dat wordt niet minder door de jaren)

Daarnaast heb ik een smartphone en een Nikon coolpix AW100 voor allerlei outdoor avonturen.

wat wil ik
Er is een kleine op komst, mijn vrouw is zes maanden zwanger. Ik ben dus op zoek naar een camera waarmee ik onder alle lichtomstandigheden lekker foto’s kan maken van de kleine. Bovendien merk ik dat het wisselen van lenzen me een beetje meer tegen gaat staan. Dat wordt natuurlijk sterker naarmate die kleine er is. Een camera in de luiertas lukt wel, maar om daar ook objectieven bij te doen??

opties die ik zelf zie
nieuwe SLR met zoomkanon
Een nieuwe SLR met een Tamron 18-200 objectief. Vanwege de al aanwezige lenzen wordt dat dan een Sony A58. Setup kost € 369 voor de SLR en € 156 voor het objectief. Totaal dus 525 euro. Bovendien houd ik flexibiliteit: ik kan de aanwezige objectieven nog een keer gebruiken.

Voordelen:
+ flexibel
+ grote sensor
+ goede foto’s

Nadelen:
-groot
-neem je minder snel mee
-Nog steeds een SLR

Bridgecam: Sony RX10
Deze camera heeft erg positieve reviews. Mooi bereik (24-200) en enorm lichtsterk (f2.8 over hele bereik). Nadeel is dat de zoom niet heel snel is en dat de camera duur is. Qua formaat is het toestel wat groter, maar dat geldt natuurlijk niet echt als je van een SLR komt (dan is het toestel weer iets kleiner). Een nieuw exemplaar kost ongeveer € 730, maar op marktplaats heb ik nu een aanbod van € 450 staan (tweedehands, ZGAN, maar ja, wel een risico natuurlijk).

Voordelen:
+ lichtsterk
+ mooi bereik
+ camera neem je sneller mee

Nadelen:
-wat zwaarder
-prijs
-zoom niet heel snel
-vergt een nieuw tasje

Er zijn veel (goedkopere) alternatieven voor de Sony RX100, maar die zijn stukken minder lichtsterk en hebben een veel kleinere sensor. Wel hebben ze meer zoombereik, maar veel verder dan 200 mm. gebruik ik in de praktijk toch niet echt (misschien op vakantie, maar goed, met hoge resoluties kun je croppen).

premium compact: Sony RX100 mark 1
Een overjarig modelletje, maar met € 340 wel aardig geprijsd inmiddels. Camera levert goede resultaten, is lichtsterk en is compact. Het nadeel is dus dat er weinig zoombereik is. Ik neem hier even de Sony als voorbeeld, maar ik weet dat Panasonic en Canon alternatieven hebben (en de andere fabrikanten vast ook).

Voordelen:
+stop je in je jaszak
+mooi toestel
+licht

Nadelen:
-weinig zoombereik

Wat voor advies wil ik
Ik kan voor mezelf nog net de tweedehands RX10 verantwoorden qua prijs (dus 450 euro). De SLR + Tamron is eigenlijk al wat te duur. Nog duurdere alternatieven vallen af. Een systeemcamera valt ook af door wisselen lenzen (t.o.v. een SLR win ik daar dus niet veel mee).

Ik ben vooral benieuwd hoe de andere Tweakerouders hun kroost op de foto zetten. Dat is bepalend. Het gaat dan om foto’s die je snel wilt kunnen maken (spontaan moment in huis), maar ook tijdens een wandeling door het bos of een soort fotoshoot in huis. Ik wil dus een alleskunner hebben die niet al te groot is en die ik makkelijk mee kan nemen, maar waarmee ik wel met scherptediepte kan spelen.

Kortom, beste Tweakers, als aanstaande papa is dit dus zo’n ding waar ik mij mee bezig houd. Wie kan me op weg helpen? De babykamer is namelijk al af en ook de maxicosy, kinderwagen en hydrofiele luiers zijn al in huis. En de roze kleertjes, dat is de afdeling van mijn vrouw. :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Alle reacties

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:05
kleine kinderen en buiten fotograferen is geen enkel probleem. Binnen gaat het je met die Tamron 18-100 niet lukken. De lens is te traag (qua lichtsterkte en focussnelheid) en zal veel gaan hunten. Over compactcamera's en de bridge kan ik niets zeggen.

Mijn advies is om een externe flitser aan te schaffen. Kantel de flitskop naar achter zodat je indirect flitst. Dan kun je zelfs met die antieke alpha 100 nog strakke platen schieten. De sigma lens heb ik ook lang gehad, en die is gewoon fantastisch. Misschien zou je nog een jongere Alpha aanschaffen, icm met de bestaande lens en nieuwe flitser.

Wil jij trouwens per-se bij Sony blijven? Er zijn vele andere alternatieven.

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Ik zie een DSLR, bridge camera en high-end compact camera genoemd worden. Overweeg anders ook een systeemcamera?

Ik ben met DSLR begonnen toen ik vader werd en meer eisen ging stellen aan een camera. Ik ben ondertussen overgestapt naar een systeemcamera. De flexibiliteit van de lenzen behouden, maar veel lichter en compacter. Ik heb zelf gekozen voor een M43 systeem, waarmee ik qua sensor tussen een DSLR met ASP-C sensor en een high-end compact camera met 1" sensor in zit.

En ja, die kleine lensjes gaan soms gewoon mee in de luiertas :-)

• sjihttam
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 20:41
De apparatuur die jij noemt in je post ken ik niet, maar als mede tweakerouder zijn dit mijn ervaringen.

Mijn twee jonge kinderen heb ik veel en mooi (imho) gefotografeerd met een Nikon D3100 met oa snelle 35mm/1,8 lens.

Omdat ik ook op zoek was naar een wat handzamere oplossing heb ik ooit een Fuji X100-S gekocht. Schitterende camera maar wat ik heel snel miste (en me vooraf niet gerealiseerd had) was de face detect van de autofocus. Dat was de reden dat ik de camera toch minder vaak pakte als de Nikon.

Ondertussen is de X100 omgeruild voor een Sony A6000, ik ben nog aan het sparen voor een mooie snelle prime, maar qua gebruikerservaring vind ik het een erg prettige camera en snel focussen op kinderen gaat echt super met deze camera. Nu valt deze wel buiten je budget maar misschien is een A5000 een goed alternatief.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47
Zelf ook twee kinderen en ik zou zowiezo niet kiezen voor een lens trager dan F2.8 en dan nog is het lastig om binnenshuis bewegende kinderen knap vast te leggen zonder flits.

Kijk ook bijvoorbeeld naar de LX100, klein formaat en geen gezeur met lenzen wisselen maar wel flexibel bereik met een snelle lens. Ook een voordeel is 4k video mode.

Instagram

Verwijderd

De Panasonic FZ1000 is een zeer goede allround bridge camera, met 16x zoom (25-400mm). Met de 4K Photo mode, kan je filmen in 4K en iedere frame saven als een 8mp photo. Ideaal voor spelende kinderen, omdat men op deze manier minder kans heeft het goede moment te missen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 13:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Furfoot schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:09:
Zelf ook twee kinderen en ik zou zowiezo niet kiezen voor een lens trager dan F2.8 en dan nog is het lastig om binnenshuis bewegende kinderen knap vast te leggen zonder flits.
De f/2.8 is fijn omdat de lens een bak licht doorlaat en de camera daardoor sneller kan scherpstellen. Echter zou ik niet alles op f/2.8 gaan schieten, omdat het risico weer groot is dat de kinderen zich buiten de kleine DoF bevinden als ze zich bewegen.

Dus een snelle lens voor een snel scherpstellen (hangt natuurlijk ook van de camera en lens zelf af). En een flitser voor voldoende licht omdat je toch je diafragma gaat knijpen bij het maken van de foto.

This footer is intentionally left blank

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

mennovanw

Canon? You can!

Ik heb voor dezelfde overweging gestaan een maand of 16 geleden toen ik vader werd.. Aan (D)SLR's en lenzen geen gebrek 😎 maar ik wilde iets wat ik makkelijker mee kon nemen voor de occasionele babypic.. Ik heb de Canon G7x gekocht; een equivalent van de Sony RX100 serie. Geen spijt van gehad - de beste camera is degene die je bij hebt - samen met de luiers, de flesjes, de doekjes, je verschoningskleed, de reservekleding, etc etc 😉

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11 19:11

Blauw

De Schreeuw

Ik heb ongeveer dezelfde overweging gemaakt ruim 8 maanden geleden toen ik vader werd (gefeliciteerd trouwens!) en ben uiteindelijk voor een systeemcamera gegaan. Denk er ook aan dat moeder de vrouw wellicht soms ook nog foto's wil maken. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Olympus OMD EM10, ook omdat die wifi heeft, en ik dat toch wel een soort van pre vind hebben vanwege het feit dat je ze dan (ook onderweg) snel op een smartphone kunt zetten en naar de opa's en oma's kunt sturen. Dat laatste is ook belangrijk :P

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Bezit zelf de Sony Rx100ii. Een geweldige camera. Redelijk eenvoudig in gebruik en simpel mee te nemen.

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Beste mensen,

Thumbs up voor alle reacties, dank jullie wel! De zaken die het meeste hielpen waren:
- de beste camera is degene die je meeneemt
- let op gezichtsdetectie
- lichtsterkte is belangrijk

Het alternatief van indirect flitsen is het niet geworden: het is weer een extra ding dat mee moet en ik heb vorig jaar een flitser verkocht, omdat ik er te weinig mee deed. Ook de systeemcamera is het niet geworden. Ik wil dus eigenlijk niet meer van lenzen wisselen met een aanstaande kleine... (misschien overdreven angst).

Wat is het uiteindelijk geworden? Welnu, ik heb alle antwoorden gelezen en meegenomen in de overweging. En ik heb alle toestellen geprobeerd: de A58 (SLR) had ik al eens geprobeerd en de RX10/RX100 heb ik bij de Mediamarkt geprobeerd, net als diverse alternatieven (De Panasonic Lumix FZ1000, een Nikon en de Canon G7x en nog een paar andere die ik zo niet meer weet). Dat maakte voor mij dat ik toch voor een bridgecam wilde gaan: net iets meer body en net wat meer instelmogelijkheden (maar ook een mooie automatische functie). Een compact vond ik toch net wat... te compact, zowel qua zoom (ik vind dat toch lekker) en qua vasthouden...

Uiteindelijk zag ik een paar advertenties op marktplaats langskomen voor de RX10 (had ik al aangegeven). Ik heb voor 450 euro een mooie tweedehands Sony RX10 gekocht. Deze had minder dan 2500 opnames op de teller staan en was gekocht in april 2014.

Man man, wat een instelmogelijkheden... Dat doet dus niet onder voor een SLR, zowel qua opties als qua knopjes. En wat heb ik een innovaties gemist. Bijv. ik kan met een smartphone de camera bedienen (ik kom dus van een Alpha 100). En ISO 800 is geen probleem (dat was het bij de Alpha 100 al duidelijk wel).

Ik sta versteld van de resultaten. Veel details te zien op de foto's. Ik heb nog niet heel veel vergelijkende foto's kunnen maken met diverse diafragma's e.d. Mijn eerste ingeving is dat f5.6 wat scherper is dan f2.8 (logisch) bij 200 mm. Daar ga ik me morgen maar eens mee bezighouden. :)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Veel plezier met je camera en we zien je resultaten wel op moment dat je daadwerkelijk pappa bent geworden!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Beste mensen,

In een andere post heb ik de geboorte van Genevieve wereldkundig gemaakt. De camera die ik had gekocht (een tweedehands Sony RX10 mark I) heeft sindsdien natuurlijk overuren gemaakt.

Camera doet het prima! Zelfs in het ziekenhuis (op verzoek van mijn vrouw erg weinig licht) kon ik heel behoorlijke foto's maken. Van de bevalling, van Genevieve. En ook daarna kan ik aan een stuk doorschieten. Met name het kunnen schalen in ISO (tot 1600 geen merkbaar kwaliteitsverschil in JPG) is echt een sprong vooruit t.o.v. de Alpha 100. De camera gaat standaard mee als we op pad gaan.

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11 23:17
Gefeliciteerd!!!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
PageFault schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:29:
Veel plezier met je camera en we zien je resultaten wel op moment dat je daadwerkelijk pappa bent geworden!
Nou, vooruit. Een foto dan... De camera heeft een maximaal diafragma van f2.8, op een sensor van 1". Dat is qua scherptediepte ongeveer gelijk aan f4 op een fullframe (qua lichtsterkte maakt het niet uit).

Dit was afgelopen week op een bankje in de buurt: de baby over de schouder bij mijn vrouw. Foto is in JPEG geschoten en is verder niet bewerkt (wel verkleind via wireless transfer naar de mobiel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fgCvnxq7e0wRYnx84a0HlhPm/full.jpg

Pagina: 1