Toon posts:

Nieuwe grafische kaart - raar beeld bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn nieuwe grafische kaart geïnstalleerd:

pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5

Dit is het moederbord:

pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

De kaart lijkt prima te werken bij games en video's en ik ben tot nog toe verder geen problemen tegen gekomen bij het gebruik.

Alleen bij het opstarten van de pc krijg ik nu een raar beeld. Het allereerste dat de pc normaal laat zien is een scherm met een kleurenplaatje van het moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/2sbq5a1.jpg

Maar nu met de nieuwe videokaart zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/2duyo0.jpg

Weet iemand waarom dit gebeurt en of het een probleem is?

Ik heb de laatste drivers geïnstalleerd. Alleen de chip drivers zouden nog ge-update kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2016 01:01 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:21
check de kabels eens na? Enkel bij opstarten? Klok de kaart eens 50Mhz terug. Misschien dat hij verkeerd aangestuurd word (verkeerde voltages/clocks) en als de driver laadt alles weer in order is? Als dit niet in games gebeurd zou ik wellicht een RMA aanvragen..

• tommyboy0606
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-01 17:34
Je hebt alle oude drivers verwijderd voordat je je nieuwe graka erin hebt gedaan en daarna alle nieuwe drivers geinstalleerd?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Als die zulke kleuren geeft bij de POST heeft het updaten van drivers geen enkele nut (drivers zijn op dat stadium van opstarten nog lang niet geladen, dat gebeurt pas bij het laden van je OS).

Eerlijk gezegd, als een nieuwe videokaart zulk beeld geeft bij de POST zou ik de kaart meteen RMA sturen.

Dat ie (nu nog) wel werkt in Windows is leuk en aardig, maar ik zou het ding niet vertrouwen en terug sturen.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

JW1

Typische kleurstelling. Het lijkt wel het CGA 4 kleurenpalet cyaan, magenta, wit, zwart en dan in 80x25 karaktermodus.
Het probleem zou behalve defect ook incompatibiliteit tussen chipset/BIOS en videokaart(VGABIOS) kunnen zijn. CGA compatibiliteit zat (zit misschien nog steeds) ingebouwd in het BIOS.
Wat heb je via je zoekmachine gevonden?

edit: wat kleine toevoegingen.

[ Voor 19% gewijzigd door JW1 op 21-03-2016 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels dit gevonden:

https://www.reddit.com/r/..._splash_screen_artifacts/

Blijkbaar zijn er redelijk wat mensen die precies hetzelfde hebben. Het lijkt een compatibiliteits issue te zijn tussen Gigabyte mobo's en de nieuwere AMD grafische kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
JW1 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:16:
Typische kleurstelling. Het lijkt wel het CGA 4 kleurenpalet cyaan, magenta, wit, zwart en dan in 80x25 karaktermodus.
Het probleem zou behalve defect ook incompatibiliteit tussen chipset/BIOS en videokaart(VGABIOS) kunnen zijn. CGA compatibiliteit zat (zit misschien nog steeds) ingebouwd in het BIOS.
Wat heb je via je zoekmachine gevonden?

edit: wat kleine toevoegingen.
Zou het updaten van de chipset drivers hierbij kunnen helpen denk je?

(Zie ook mijn post hierboven)

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:08:
Als die zulke kleuren geeft bij de POST heeft het updaten van drivers geen enkele nut (drivers zijn op dat stadium van opstarten nog lang niet geladen, dat gebeurt pas bij het laden van je OS).
Geldt dat ook voor chipset drivers?

Verwijderd

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op maandag 21 maart 2016 @ 07:28:
check de kabels eens na? Enkel bij opstarten? Klok de kaart eens 50Mhz terug. Misschien dat hij verkeerd aangestuurd word (verkeerde voltages/clocks) en als de driver laadt alles weer in order is? Als dit niet in games gebeurd zou ik wellicht een RMA aanvragen..
Ja alleen bij het allereerste scherm bij het opstarten 2 seconden lang. Heeft het terugklokken dan wel zin?

Verwijderd

Topicstarter
tommyboy0606 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:59:
Je hebt alle oude drivers verwijderd voordat je je nieuwe graka erin hebt gedaan en daarna alle nieuwe drivers geinstalleerd?
Nee was zo dom om dat andersom te doen.

Maar zoals JW al zei, drivers worden nog niet geladen in het begin dus dat kan de issue niet zijn.

Verwijderd

Ik had dit trouwens vaak wanneer crossfire aanstond op sommige games..

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:55:
[...]

Ja, drivers worden pas geladen tijdens het opstarten van het OS, wat dus ná de POST (Power On Self Test) gebeurt.

Gekkigheid tijdens de POST kan nooit te maken hebben met drivers, omdat die dan immers niet geladen zijn.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

JW1

Zoals boven al gezegd: de drivers worden pas later geladen. Dit geldt voor alle drivers.
Uit je topicstart begrijp ik dat als Windows geladen is het beeld normaal is. Waarschijnlijk is het al normaal als je het Windows vlaggetje ziet of anders bij het loginscherm (hier wordt de videokaartdriver of Windows software videodriver ingeschakeld).
Ik raad je aan naar een BIOS update te zoeken en zoals ik eerder gepost had te zoeken naar de combinatie chipset, BIOS en videokaart compatibiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
JW1 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 00:19:
Zoals boven al gezegd: de drivers worden pas later geladen. Dit geldt voor alle drivers.
Uit je topicstart begrijp ik dat als Windows geladen is het beeld normaal is. Waarschijnlijk is het al normaal als je het Windows vlaggetje ziet of anders bij het loginscherm (hier wordt de videokaartdriver of Windows software videodriver ingeschakeld).
Ik raad je aan naar een BIOS update te zoeken en zoals ik eerder gepost had te zoeken naar de combinatie chipset, BIOS en videokaart compatibiliteit.
Ja na de eerste 2 seconden is alles verder normaal, het Windows vlaggetje enz.

Ik zal gaan kijken naar een BIOS update. Bedankt voor je hulp!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:55:
Voor álle drivers / stuurprogramma's. :)

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-01 10:17
Site maker moederbord -> bios, chipset drivers downloaden en installen

Anders een reseat van de gpu proberen

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:21
mcelias5 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:44:
Site maker moederbord -> bios, chipset drivers downloaden en installen

Anders een reseat van de gpu proberen
Heeft toch geen zin?? Drivers laden op dat punt niet.

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-01 10:17
Puddi Puddin schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:56:
[...]

Heeft toch geen zin?? Drivers laden op dat punt niet.
Updates, als in bios versie updaten, die laden wel ;), bios drivers zijn er sowieso niet :>

• GuNMaN16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-01 11:17
Ik zie nergens terug wat voor een voeding je hebt, welke kaart had je hiervoor? En wat voor een voeding heb je?
Misschien krijgt de kaart te weinig juice?

Edit: lees dat hij het met games wel doet, dus zal het wel niet zijn :o

[ Voor 19% gewijzigd door GuNMaN16 op 23-03-2016 10:10 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26
Welke bios versie draai je nu ?

Versie F12 is de laatste bios versie welke beschikbaar is voor jouw moederbord. Er is ook nog een BETA Uefi bios beschikbaar.

http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=3973#bios

Wellicht eens updaten naar F12.
Pagina: 1