NAS met een twist...

Pagina: 1
Acties:

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 09:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair is het een NAS. En nu komt de twist, Ik wil er ook mijn Pioneer DDJ-SX op aankunnen sluiten. dus OS moet Windows worden, eventueel in VM indien mogelijk.
Het is dus een NAS, voor voornamelijk films/series. en dus ook een uitgebreidde muziekcollectie. Films en series worden afgespeeld met behulp van een mediaspeler.

Wat mag het systeem gaan kosten?
zo min mogelijk :) 200 E exclusief HDDs is denk ikwel de grens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, CPU staat vast dat wordt de Pentium G3220, die heb ik hier namelijk al slingeren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
verder een compleet systeem, voornamelijk over Mobo zit mijn knelpunt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, Intel is wel verplicht voor CPU en dus mobo. Omdat Serato niet zonder meer op AMD CPUs draait. Aangezien ik toch al een pentium heb, is dit trouwens triviaal.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
stilte is altijd goed.

Ga je overklokken?
nope.

Wat verwacht je van ons?[i]
In mijn zoektocht naar een voor mij ideaal systeem kom ik vooral op hele dure moederborden uit met features die ik echt nooit zal gebruiken. Ik wil namelijk de mogelijkhedi hebben op minstens 8 HDDS aan te kunnen sluiten. dan kom ik al gauw op de Z borden uit. die zijn veels te duur.
Dan blijft over om een raidcard te gaan gebruiken. hier ben ik totaal niet thuis in. geen idee welke goed zijn en welke ik moet vermijden.

ALs lijstje heb ik dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85 Pro4€ 68,-€ 68,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 58,50€ 58,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,40

met als keuze voor mobo deze:
http://tweakers.net/price...917;339018;412750;339072/
De ASRock B85 Pro4 heeft als enige al een intel NIC onboard. dit kan voor eventuele OSen een voorkeur hebben. Wel kan het een en ander opgelost worden met een NIC insteekkaart.

Geheugen is gewoon een van de goedkoopste setjes, de crucials zijn prima en zover ik weet wordt ECC geheugen toch niet ondersteund. Ook vraag ik mij af in hoeverre ECC geheugen voor mijn doeleinden iets toevoegt.
Verdere onderdelen als SSD voor OS(en) en de HDDs is wat minder van belang, daar weet ik zelf al voldoende van.

met bovenstaande systeem kan ik dus 1x SSD en 5 HDDs aansluiten, niet onaardig. Alleen ik wil wel de mogelijkheid hebben om uit te kunnen breiden. Mijns inziens is dat met dit systeem prima mogelijk. Raidcard erin, en klaar. alleen dan welke raidcard?

Dank voor het meedenken.

• Lednov
Ik dank jullie allemaal hartelijk voor het geboden advies! Ik ben er ontzettend meegeholpen. Het is dan natuurlijk ook iets anders dan een Game PC waar je het standaard riedeltje af kan draaien...

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20

KrazyJay

Graag gedaan! *;

offtopic:
zo gaat het je natuurlijk nooit lukken

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pentium G3220
En dan ook nog willen virtualiseren (waarschijnlijk). Dat lijkt een recipe for disaster maar die informatie had je waarschijnlijk ook al gevonden op de forums van jouw hypervisor.

Daarnaast is het zaak om je eventuele extra componenten, zoals de RAID-oplossing, even goed te herzien; je wil minstens 8 HDD's kunnen aansluiten maar het lijkt mij slimmer (alhoewel budgettair onhandig) om je disks te consolideren. Er bestaan tegenwoordig al 8TB single disks dus tenzij je een NAS wil bouwen met minimaal 64TB bruto opslag, vraag ik me af of de instelling van "het mag 200 Euro kosten" wel een goed idee is.

En dan wederom een RAID-oplossing; ook hiervoor gelden HCL's op basis van OS, hypervisor. Verder trek je geen lijn over de gewenste performance etc. van een dergelijke kaart. Er zijn al 2-port SATA-kaartjes te vinden voor een paar tientjes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Lednov
Dank voor je input Max. Indien mogelijk zou ik Win10 in VM laten draaien en alléén win10. Dit omdat de eerder genoemde DDJ-SX er op aangesloten dient te worden. Dit zodat niet constant win10 draait en de rest onder een ander OS kan. Misschien is het een gevoel, ik heb het idee dat andere OSen net wat zuiniger zijn.

Verder is het budget exclusief HDDs dat kan ik zou gek maken als ik zelf wil. Ik denk dus zo rond de 200E uittegeven voor de spullen die ik in mijn lijstje heb. Liever goedkoper dan duurder natuurlijk. Alleen als een bepaald mobo of voeding een duidelijke meerwaarde heeft ben ik best bereid wat meer uit te geven. (binnen het redelijke :) )

Performance: Ik had ook gezien dat er kaartjes zijn die enkele tientjes kosten. Ook die enkele honderden Euro's kosten en zelfs ruim over de 1500E.

Een en ander zal natuurlijk best met kwaliteit en stabiliteit te maken hebben. Alleen die kaarten zijn mij te duur. Wat ik zo op mijn zoektocht op het internet tegen kom zijn voornamelijk controllers van Highpoint. Lijken een mooie prijs/kwaliteit verhouding te hebben.
Verder hoeft het niet allemaal ultra snel te zijn, het gaat om het serveren van films en series naar de MP en muziek draaien met de midicontroller. Verder het gebruikelijke donwloaden en wat office. Dat moet prima kunnen, dunkt me.
waar het wel omgaat is dat er een stabiele NAS staat. niet dat de schijven om de haverklap uitvallen, dat ik een Backup schijf kan gebruiken (of twee)
het is allemaal niet zo heel spannend. En misschien is het aanschaffen van grote HDDs wel een betere en logischere keuze dan een raidcontroller. Daarom dat ik hier ook om advies vraag :)

• Lednov
Ik breng het nog maar eens voor een laatste keer onder de aandacht...

Systeem ex. raidcard zoals in OP is hoe het er nu voorstaat om aan te schaffen. Iemand nog op en aanmerkingen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 17:33
Als je NAS-functie niet door Windows ingevuld gaat worden, waardoor dan wel? En wat wil je gebruiken om die VM op te hosten? Want dat kan flink invloed hebben op je keuzes...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lednov
Hoe bedoel je, wat ik je gebruiken om VM op te hosten? SSD? of CPU? CPU ligt min of meer vast omdat ik die hier heb liggen en het zonde vind om een aparte CPU aan te schaffen. E2a hierdoor ligt socket en dus chipset ook vast.

Verder wil ik FreeNAS gaan gebruiken met er naast een Win10 installatie. Eventueel in een VM als dat mogelijk is. Anders als stand alone OS die ik dan gewoon opstart wanneer ik het nodig heb. VM is dus géén eis, alleen lijkt mij een en ander makkelijker maken.
Hoewel ik uit jouw vragen merk dat dat misschien een verkeerde gedachtte is.

Edit, wat (hele) slordige tikfouten verwijderd en dat vm geen eis is. zoals het stond leek het of het een eis was.

[ Voor 15% gewijzigd door Lednov op 26-03-2016 10:16 ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom eigenlijk een VM? Je hebt windows blijkbaar nodig dus gooi je die er lekker op.
Je films, series en muziek kan je ook prima onder windows sharen.

• Lednov
Ik heb het net aangepast, het leek net of er stond dat VM een eis is, en dat is niet zo. Was een slordige tikfout.

Ja, ik heb dat nu ook onder Win7 allemaal gehost. Alleen die PC is stokoud, verbruikt veels te veel naar huidige maatstaven en is een AMD CPU. daardoor werkt serato niet, en dus niet de DDJ-SX.
Ik kan dus alles gewoon één op één over zetten naar een SSD en klaar.

En tsja ik weet het niet, misschien is het een gevoel en totaal niet juist. het lijkt mij dat freenas een stuk zuiniger met zijn verbruik is dan een Win10 instal is. en aangezien het ding 24/7 aanstaat is elke watt die het nutteloos verbruikt een teveel.

• fm77
  • Niet online
Volgens mij zal het OS niet heel veel invloed hebben op het verbruik. Misschien wel een klein beetje, maar niet iets wat je in je stroomrekening zal merken.
Je gaat de machine volgens mij ook als dekstop gebruiken (office/downloaden), dus dan zou ik het gewoon lekker simpel houden.

• Lednov
En dus systeem uit OP bestellen, en als ik meer opslag wil. grotere schijven er in fietsen?
das inderdaad de meest simpele oplossing.

• Paul
Lednov schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:07:
Hoe bedoel je, wat ik je gebruiken om VM op te hosten? SSD? of CPU?
Een VM is een Virtuele Machine. Welke hypervisor / software wil je gebruiken om die VM op te draaien? ESXi? Hyper-V? XenServer? KVM?
Verder wil ik FreeNAS gaan gebruiken met er naast een Win10 installatie. Eventueel in een VM als dat mogelijk is. Anders als stand alone OS die ik dan gewoon opstart wanneer ik het nodig heb. VM is dus géén eis, alleen lijkt mij een en ander makkelijker maken.
"Ernaast" kan, fysiek in plaats van virtueel, maar dan moet je dus FreeNAS uitzetten, de NAS opnieuw opstarten en bij het opstarten kiezen dat je Windows op wil starten. Dat is zeker mogelijk, maar wel wat omslachtig :) Al is een hypervisor optuigen ook niet zo heel simpel... Het is maar net wat je wil en waar je kennis van hebt :)
Lednov schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:21:
AMD CPU. daardoor werkt serato niet, en dus niet de DDJ-SX.
Ik kan dus alles gewoon één op één over zetten naar een SSD en klaar.
Hmm, het lijkt er op dat Serato nogal eisen stelt... Je G3220 is volgens hun niet voldoende...
En tsja ik weet het niet, misschien is het een gevoel en totaal niet juist. het lijkt mij dat freenas een stuk zuiniger met zijn verbruik is dan een Win10 instal is. en aangezien het ding 24/7 aanstaat is elke watt die het nutteloos verbruikt een teveel.
Windows is net zo zuinig en af en toe zelfs zuiniger dan bijvoorbeeld FreeNAS, daar is behoorlijk wat aandacht aan geschonken door Microsoft :) Ze hebben het niet voor niks (ook) voor telefoons en tablets ontwikkeld...

Ik zou dus gewoon Windows 10 (als enige) op die machine zetten. Mocht blijken dat de G3220 toch te traag is kun je altijd nog een i3 kopen...

Qua storage: RAID is geen backup. Zelfs met de duurste raid-controller kun je data verliezen als er meerdere schijven tegelijk stuk gaan, als je zelf per ongeluk iets verwijderd, als je een virus oploopt... Beter zorg je gewoon dat je een backup hebt :) Dat hoeft misschien niet van alles (films en dergelijke hoeven vaak niet, je eigen muziekproducties wil je echter wel heel goed opgeslagen hebben...) maar ik zou liever investeren in een backupoplossing dan in een RAID-controller. Je kunt er voor kiezen die backup lokaal op te slaan en daar een harde schijf voor te kopen, maar bij brand of diefstal is het alsnog weg. Je kunt er ook voor kiezen het bij een online backup-dienst neer te zetten, dan is het weg als die lui een foutje maken of failliet gaan. Beiden hebben voor of nadelen, en met sommigen (bijvoorbeeld Crashplan) kun je beiden: De software gebruiken om lokaal een backup te maken en hun clouddienst gebruiken om die ook te uploaden.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lednov
Verdorrie, hebben ze de eisen aangepast! laatste keer dat ik keek was een Pentium nog voldoende... Is ook al een tijdje terug, dat dan weer wel. Nou ja, ik ga het iig gewoon proberen, mocht het inderdaad niet voldoende zijn, dan een goedkoper i3 ofzo. hoewel het verschil tussen Pentium en i3 eigenlijk ook heel klein is.

En ja, serato is wat kieskeurig, mogelijk door dat zij denken dat alleen DJs die midi controllers gebruiken, automatisch op Apple producten werken....

Raid is inderdaad geen back up. daar ben ik terdege van bewust. Films en series zijn te verwaarlozen. hoewel het een ramp is om nog sommige opnieuw binnen te halen, is daar geen prio I voor.
wel voor muziek, ik heb stukken muziek die echt met geen mogelijkheid meer opnieuw te verkrijgen is. daar heb ik jarenlang voor moeten verzamelen en als ik dat kwijt rijk.... dat is gelukkig op meerdere manieren gebackupped. op HDDs op DVDs zowel on als off site. en dan nog in een cloud. ik heb een hekel aan 'de cloud'. voor dit soort back up doeleinden is het toch wel handig.

Ik zei al, het is een gevoel. misschien ook ingegeven door moderne componenten. Win10 kan dan inderdaad net zo zuinig zijn. Of misschien is Win7 gewoon onzuinig dat kan ook. :)

Liever lui dan moe... nu is opstarten met een SSDtje zo gebeurt, maar toch.

vSphere is als ik het goed begreep VMware gratis variant. daarmee kan ik iig Freenas mee laten draaien en win10 zou ook geen problemen moeten geven.

Alleen hoe langer ik erover denk hoe makkelijker het is om
A gewoon win10 installeren en klaar.
of
B als ik dan toch per se moeilijk wil doen, freenas en win10 naast elkaar en dan ff heropstarten.

Nee, VM is duidelijk aan het afvallen :)

• fm77
  • Niet online
Ik zou voor A gaan. En al zou je graag freenas willen draaien zou je die evt op een vm kunnen draaien. Ik zie alleen de meerwaarde daar niet echt van.

• Lednov
Heren, ik dank u hartelijk!

Bestelling ga ik met pasen ff eens fijn in orde maken!

• Paul
Lednov schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:58:
Hoewel het verschil tussen Pentium en i3 eigenlijk ook heel klein is.
Een i3 is een Pentium met HyperThreading :) Maar als je nu al weet dat je een nieuwe CPU gaat kopen dan valt de verplichting voor socket 1150 af en kun je voor een Skylake systeem gaan; toch weer een stukje sneller :)
Win10 kan dan inderdaad net zo zuinig zijn. Of misschien is Win7 gewoon onzuinig dat kan ook. :)
Windows 7 is helemaal niet zo onzuinig, alleen moet je wel de BIOS goed instellen en alle drivers installeren :)
vSphere is als ik het goed begreep VMware gratis variant.
Ja en nee. Als we gaan muggenziften dan is vSphere Hypervisor de gratis variant, en vSphere betaald, maar je kunt willekeurig welke van de twee downloaden en er de licentie van de ander in zetten, dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit hoe je het noemt :P ESXi is ook een veel gehoorde naam voor hetzelfde.
daarmee kan ik iig Freenas mee laten draaien en win10 zou ook geen problemen moeten geven.
FreeNAS gebruikt ZFS. Dat is heel fijn voor je data-integriteit, maar in combinatie met ESXi zitten er toch een aantal angels aan. Goed gedocumenteerde en bekende angels, maar je bent wel een paar honderd euro verder als je het veilig wilt doen :P "Nee, VM is duidelijk aan het afvallen :) "

Ik zou inderdaad gewoon voor Windows 10 gaan. Ik weet niet hoe het met jou zit maar de drempel om naar Windows 10 te booten is dan toch te hoog, zit je in Windows 10 dan heb je natuurlijk weer net dat ene bestand nodig dat op de NAS staat etc etc :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lednov
Paul schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:49:
[...]
Een i3 is een Pentium met HyperThreading :) Maar als je nu al weet dat je een nieuwe CPU gaat kopen dan valt de verplichting voor socket 1150 af en kun je voor een Skylake systeem gaan; toch weer een stukje sneller :)
Tsja, dan zit ik met een CPU waar ik weer niets aan heb ;) vind ik best zonde. net dat HT kan dus het verschil zijn waarom het wel werkt op i3 en niet op pentium. geen idee in hoeverre Serato daar gebruik van maakt...
Je maakt mij aan het twijfelen. want indien serato niet werkt, moet ik als nog een andere CPU halen. en dan kan ik net zo goed in één keer wat leuks bestellen voor skylake. *zucht*
[...]
Windows 7 is helemaal niet zo onzuinig, alleen moet je wel de BIOS goed instellen en alle drivers installeren :)
[...]
OP huidige NAS is dat gedaan, alleen de CPU zelf is gewoon al onzuinig van zichzelf naar huidige maatstaven. alleen op de stroomkosten ga ik minstens de helft besparen met nieuw systeem.
Ja en nee. Als we gaan muggenziften dan is vSphere Hypervisor de gratis variant, en vSphere betaald, maar je kunt willekeurig welke van de twee downloaden en er de licentie van de ander in zetten, dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit hoe je het noemt :P ESXi is ook een veel gehoorde naam voor hetzelfde.
[...]
FreeNAS gebruikt ZFS. Dat is heel fijn voor je data-integriteit, maar in combinatie met ESXi zitten er toch een aantal angels aan. Goed gedocumenteerde en bekende angels, maar je bent wel een paar honderd euro verder als je het veilig wilt doen :P "Nee, VM is duidelijk aan het afvallen :) "
Nee ik hou het wel bij win10! FreeNAS is leuk en aardig alleen door de twist in mijn nas niet erg handig. of ik moet weer flink investeren, geen zin in.
Ik zou inderdaad gewoon voor Windows 10 gaan. Ik weet niet hoe het met jou zit maar de drempel om naar Windows 10 te booten is dan toch te hoog, zit je in Windows 10 dan heb je natuurlijk weer net dat ene bestand nodig dat op de NAS staat etc etc :P
zie bovenstaande :)

• Lednov
Ik vind het risico te groot om met een systeem te zitten dat perfect als NAS werkt alleen waarop serato net wel of niet werkt. Ik vermoed dat het wel kan, zeker gezien er veel laptops gebruikt worden en die CPUs zijn over algemeen minder krachtig dan desktop varianten.

Anyhow, ik stel wel een skylake systeem samen eerdaags. en gebruik ik de pentium voor een leuk Pctje voor mijn Oma ofzo.
Pagina: 1