Laptop: crash na korte tijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Lenovo Z580 laptop, enkele jaren oud. Jaren geleden een ssd in gestoken, verder niets speciaals met hardware gedaan.

Probleem: na opstarten valt de laptop telkens na ~1 min geheel uit. Het ligt niet aan de ssd (als ik de laptop zonder/in bios aanzet gebeurt hetzelfde). Het maakt niet uit hoeveel tijd ik tussen 2 boots laat, altijd valt ie na ongeveer 1min uit.

Enige andere symptoom is dat de fans harder blazen dan normaal.
Dat laatste duidt op oververhitting, maar er zijn twee zaken die dit niet ondersteunen:
- Na uitvallen kan ik de pc per direct opnieuw opstarten en duurt het ongeveer even lang voor ie opnieuw uitvalt.
- Heb de temperaturen een keer heel vlug gechecked met Coretemp en die gaven ~60C aan (vlak voor het uitvallen).
Daarnaast is de fan perfect schoon, dus zou enkel losgekomen koelpasta kunnen zijn.

Daarnaast werkten de touchknoppen boven het toetsenbord sinds een maand niet meer, maar in tussentijd werkte de rest wel.
Verder een keer getest zonder batterij. Bios reset geprobeerd. Haalt niets uit.

Ben zelf ten einde raad, iemand suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Is dit probleem gekomen nadat je je ssd erin hebt gedaan?

plus dan mag je het wel in de bios aangepast hebben dat hij niet de ssd meetelt maar het object de ssd is nog steeds bezig en misschien met de hardwarecheck wat een moederboard altijd doet loopt het daar vast..?
Kan een mogelijkheid zijn.

doet je laptop hetzelfde als je hem zonder accu direct aan het netstroom legt?

En na die 1min blijft hij ook uit?

touchknoppen tja dat kan gewoon een defect zijn.. Sommige bios's hebben daar ook instellingen voor in-/ uitschaken misschien die checken?

Wat gebeurd er als je in safemodus opstart?
Wat gebeurd er als je een lange tijd in je bios blijft/ dus niks doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Galinsky op 20-03-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Galinsky schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:28:
Is dit probleem gekomen nadat je je ssd erin hebt gedaan?
Neen, laptop heeft jaren zonder problemen gewerkt.
plus dan mag je het wel in de bios aangepast hebben dat hij niet de ssd meetelt maar het object de ssd is nog steeds bezig en misschien met de hardwarecheck wat een moederboard altijd doet loopt het daar vast..?
Neen, de pc boot gewoon in Windows of BIOS, kan dat ook gewoon gebruiken (zonder enige problemen, enkel de fans blazen harder dan normaal).
doet je laptop hetzelfde als je hem zonder accu direct aan het netstroom legt?
Jup, zoals in openingspost staat.
En na die 1min blijft hij ook uit?
Ja, tot ik hem zelf opstart door op de knop te drukken.
touchknoppen tja dat kan gewoon een defect zijn.. Sommige bios's hebben daar ook instellingen voor in-/ uitschaken misschien die checken?
Geen instellingen in bios. Lijkt mij niet gerelateerd te zijn, vermeldde het gewoon even.
Wat gebeurd er als je in safemodus opstart?
Het is geen softwareprobleem. Als ik de ssd eruit haal en vervolgens in bios boot (dus zonder opslagmedium aanwezig in de pc) gebeurt net hetzlfde.
Wat gebeurd er als je een lange tijd in je bios blijft/ dus niks doet.
Hetzelfde, de laptop valt na ongeveer een minuut uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dan maar even de koelpasta vervangen, na 1 minuut al 60graden is toch wel hoog, hoort eerder 35-45 te zijn.