Openstaande sessies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat doet eigenlijk de lijst "Openstaande sessies" en wat is het nut ervan? https://secure.tweakers.net/my.tnet/sessions/
Een hoezo openstaand, wat staat er dan open? Blijkbaar wordt de lijst regelmatig opgeschoond, want hij is niet eindeloos lang bij mij, slechts 12 sessies. Maar in mijn beleving tamelijk willekeurig. De oudste krap een jaar geleden. Ik kan er geen systeem van wel of niet bewaren in ontdekken.
...

Beste antwoord (via Techneut op 21-03-2016 11:03)

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

De standaardinstelling van Tweakers voor een sessie-cookie is een jaar. Maar stel je logt in bij eender wie en vergeet uit te loggen, dan kun je die sessie op afstand uitzetten, anders kan iemand misbruik van je account maken.

Dat is de hoofdreden om sessies te kunnen beëindigen. Gewoon, stukje veiligheid en ook inzicht. Mocht nou blijken dat er heel veel sessies van jou openstaan op een systeem waarvan je zeker bent dat je het zelf niet hebt, dan is er a) iets loos (logingegevens door iemand anders misbruikt) en b) kun je je login aanpassen en de rest beëindigen, zodat de ander(e) perso(o)n(en) niet meer kunnen inloggen op jouw account (mocht dat nou snel weer wel gebeuren, dan zou ik op zoek gaan naar een keyboardsniffer of iets anders op een van je systemen ;) )

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

De standaardinstelling van Tweakers voor een sessie-cookie is een jaar. Maar stel je logt in bij eender wie en vergeet uit te loggen, dan kun je die sessie op afstand uitzetten, anders kan iemand misbruik van je account maken.

Dat is de hoofdreden om sessies te kunnen beëindigen. Gewoon, stukje veiligheid en ook inzicht. Mocht nou blijken dat er heel veel sessies van jou openstaan op een systeem waarvan je zeker bent dat je het zelf niet hebt, dan is er a) iets loos (logingegevens door iemand anders misbruikt) en b) kun je je login aanpassen en de rest beëindigen, zodat de ander(e) perso(o)n(en) niet meer kunnen inloggen op jouw account (mocht dat nou snel weer wel gebeuren, dan zou ik op zoek gaan naar een keyboardsniffer of iets anders op een van je systemen ;) )

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat kan een andere browser op zelfde pc, maar ook bijv een sessie die je op je telefoon hebt hwbt ingelogt. J staat dus gewoon op 12 plekken ingelogt dus

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik geloof dat het muntje bezig is te vallen. Op de andere computer log ik wel eens in, maar meteen daarna weer uit. Een enkele keer blijft dit wel eens achterwege. Op de computer waar ik het meest actief ben, de andere is van mijn vrouw, log ik vaak niet uit. Komt het daardoor dat ondanks het af en toe wel uitloggen, ook nu even voor proef, de tussenliggende sessies in de lijst blijven staan? Als dat het geval is, valt bij mij het muntje helemaal. Hoewel, ik nog niet alle data kan plaatsen m.b.t. wel of niet uitloggen.

Weliswaar zijn er daarnaast nog cookies in de uitzonderingslijst van CCleaner, maar voorzover ik het zie kan dit niet van invloed zijn op die lijst, want cookiebeheer is volledig lokaal.

Edit:
Precies zoals dat verwoord wordt in onderstaande reactie, het met behulp van een cookie terugvinden van de inloggegevens die elders op de PC zijn opgeslagen heeft niets met de online gegevens te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 20-03-2016 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik me niet vergis gebruikt je browser een cookie om je sessie die op de server van tweakers bestaat 'terug te krijgen'. Als jij je cookies verwijdert met bijvoorbeeld CCleaner dan verdwijnt daarmee niet de sessie op tweakers.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45
GR -> LA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inmiddels zijn ook de laatste vraagjes die ik nog had na een beetje experimenteren helemaal beantwoord.
Ik plaats dit afsluitende bericht omdat mogelijk iemand anders ook met onduidelijkheden hierover zou kunnen zitten.

Wat ik me namelijk aanvankelijk niet volledig genoeg realiseerde, maar wat nu duidelijk werd, was dat ik een aantal keren op de andere computer had ingelogd en daarna niet uitgelogd. De lijst vermeldde die keren duidelijk met datum en tijdstip en als automatische einddatum precies een jaar later. Op die data zouden ze dus automatisch uit de lijst verdwijnen. Die 12 sessies die ik in mijn startpost noemde, waren dus op de andere PC en niet op 12 verschillende plaatsen zoals in een van de antwoorden werd verondersteld. Hetgeen overigens ook onmogelijk was.

Voor de proef logde ik op die PC nog een keer in, bewust nog zonder na afloop uit te loggen. Daarna ging ik weer terug naar m'n eigen PC en jawel, wat ik al min of meer verwachtte stond die sessie in de lijst er bij.
Vervolgens opnieuw opnieuw ingelogd op de andere PC en nu wel uitgelogd.
En geheel naar verwachting was de lijst nu leeg, met uitzondering van de huidige sessie.
Bedankt bij het op weg helpen, het is me helemaal duidelijk.
Pagina: 1