2e uitval IBM schijf binnen jaar

Pagina: 1
Acties:

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:35
Hoi,

Ik ben inmiddels aan mijn 3e IBM schijf toe binnen een jaar. Vorig jaar mei kocht ik een IBM DPTA 20,5 Gb. Deze ging in december stuk. Begin januari had ik een vervangende DPTA (refurbished ding denk ik) en die heeft vanochtend de geest gegeven. Hij maakt een krassend geluid bij het opstarten en vanochtend werd hij niet herkend door m'n computer. Na een flinke ram erop werkt hij weer nu even dus ik kon mijn belangrijke data nog even backuppen (op een 3 jaar oude, perfect werkende Seagate). Ik heb mijn vertrouwen in IBM inmiddels verloren en stap maar over op Maxtor. Hopelijk heb ik daar meer geluk mee. De schijf die ik via de garantie terugkrijg gebruik ik wel als reserve.

Verwijderd

Ja, ik zelf heb een Maxtor en die werkt erg goed. Die Quantum Fireballs zijn ook wel geinig :P

Verwijderd

Ik heb zo'n vermoeden waarom er van zoveel mensen hun IBM schijven kapot gaan.

Op die schijven zitten van die luchtgaatjes. Daar kan de warme lucht uit ontsnappen die het apparaat intern veroorzakt. Weet alleen niet of tegenwoordig alle HD's dit hebben :?

Zijn er tweakers die de HD's gewoon bovenop elkaar zetten, waardoor dat gaatje zowat helemaal geblokkeerd is, en de warmte niet goed weg kan.

Lijkt me toch wel een mogelijkheid waarom die dingen kapot kunnen gaan. Zelf heb ik er voor gezord dat er voldoende ruimte vrij is rondom dat gaatje.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

is verdomde jammer, IBM is toch een van de betere/stilste.
Mijn DPTA 20,5 Gb maakte pas ook rare geluiden, maar na een EZ smart en IBM toolcheck zou ie gezond moeten zijn. Tot nu toe gewoon goed gewerkt. Tough luck :(
Maar ik zou in jouw geval hetzelfde doen.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

verrek,dat heb ik nog niet eerder gehoord. in mijn kast heeft ie wel ruimte, heb express erboven niks geplaatst. Goede tip trouwens!

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:45
Op vrijdag 22 juni 2001 21:50 schreef 2Dutch2 het volgende:
is verdomde jammer, IBM is toch een van de betere/stilste.
Mijn DPTA 20,5 Gb maakte pas ook rare geluiden, maar na een EZ smart en IBM toolcheck zou ie gezond moeten zijn. Tot nu toe gewoon goed gewerkt. Tough luck :(
Maar ik zou in jouw geval hetzelfde doen.
Kheb afgelopen weekend hierover iets gepost met eenzelfde voorval met m'n Maxtor.

Ook krassend geluid bij aanzetten, niet herkend door BIOS, na FF uitzetten deedie het weer (nee ik geef er geen klap op, is een schijf van 5,5 maand oud) en hebbik alle data veilig kunne backuppen, nu doetie ut nog steeds.... vreemd geval.... SMART moet ik nog checken

• Knightwolf
Op vrijdag 22 juni 2001 21:49 schreef SoftIce het volgende:
Op die schijven zitten van die luchtgaatjes. Daar kan de warme lucht uit ontsnappen die het apparaat intern veroorzakt. Weet alleen niet of tegenwoordig alle HD's dit hebben :?
GAATJES in je HDD ?? Nog nooit van gehoord, ook nog nooit gezien, op alle merken en typen schijven die ik ken.

Maar dat je HDD vrij moet plaatsen, dus niet boven op elkaar stapelen, da's logisch, de warmte moet weg kunnen ja... Zeker met 7200 rpm schijven en die nog sneller zijn (10K en 15K dus helemaaaaal)

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 21:55 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

GAATJES in je HDD ?? Nog nooit van gehoord, ook nog nooit gezien, op alle merken en typen schijven die ik ken.

Maar dat je HDD vrij moet plaatsen, dus niet boven op elkaar stapelen, da's logisch, de warmte moet weg kunnen ja... Zeker met 7200 rpm schijven en die nog sneller zijn (10K en 15K dus helemaaaaal)
Ik bedoel gaatjes in de casing van de HD zelf, snappie :?

• biobak
Op vrijdag 22 juni 2001 21:53 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Kheb afgelopen weekend hierover iets gepost met eenzelfde voorval met m'n Maxtor.

Ook krassend geluid bij aanzetten, niet herkend door BIOS, na FF uitzetten deedie het weer (nee ik geef er geen klap op, is een schijf van 5,5 maand oud) en hebbik alle data veilig kunne backuppen, nu doetie ut nog steeds.... vreemd geval.... SMART moet ik nog checken
SMART zegt geen moer. Mijn vorige IBM was gewoon helemaal naar ze mallemoer, maar SMART gaf aan dat de disk gezond was.
Anyway, ik heb nu een 30,7 Gb 7200 rpm Maxtor erin en die draait als een zonnetje. De defecte schijf kan richting IBM gestuurd worden. Hmm, wat moet ik nu met 50 Gb als ik de vervangende IBM terug heb gekregen? :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11
Op zaterdag 23 juni 2001 15:54 schreef biobak het volgende:

[..]

SMART zegt geen moer. Mijn vorige IBM was gewoon helemaal naar ze mallemoer, maar SMART gaf aan dat de disk gezond was.
Anyway, ik heb nu een 30,7 Gb 7200 rpm Maxtor erin en die draait als een zonnetje. De defecte schijf kan richting IBM gestuurd worden. Hmm, wat moet ik nu met 50 Gb als ik de vervangende IBM terug heb gekregen? :)
50Gb zit zoooo vol bij mij :(

ik heb nu 45GB, maar ga er een 40GB bij kopen :9~
('k heb nu nog 200MB vrij :( )

• Aikon
  • Niet online
Op vrijdag 22 juni 2001 21:49 schreef SoftIce het volgende:
Ik heb zo'n vermoeden waarom er van zoveel mensen hun IBM schijven kapot gaan.

Zijn er tweakers die de HD's gewoon bovenop elkaar zetten, waardoor dat gaatje zowat helemaal geblokkeerd is, en de warmte niet goed weg kan.

Lijkt me toch wel een mogelijkheid waarom die dingen kapot kunnen gaan. Zelf heb ik er voor gezord dat er voldoende ruimte vrij is rondom dat gaatje.
Ja tuurlijk joh. Door een gaatje van 0.5 mm moet de warmte weg. |:( De HD raakt zijn warmte gewoon kwijt aan de behuizing, nix geen speciale gaatjes ofzo daarvoor.

Dat gaatje is ervoor om luchtdrukverschillen te compenseren. Achter dat gaatje zit een membraapje (ofzo) dit kan heen en weer bewegen en zo de "lucht-inhoud" van de HD vergroten & verkleinen (heel miniem maar natuurlijk). De Hd is natuurlijk wel luchtdicht/stofdicht afgesloten.
Extra ruimte hierom heen laten heeft dus geen nut, want het beweegt alleen een heel klein beetje als je een berg oprijdt ofzo.

Duidelijk? Nee? Jammer. :)

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 20:25 schreef Aikon het volgende:

[..]

Ja tuurlijk joh. Door een gaatje van 0.5 mm moet de warmte weg. |:( De HD raakt zijn warmte gewoon kwijt aan de behuizing, nix geen speciale gaatjes ofzo daarvoor.

Dat gaatje is ervoor om luchtdrukverschillen te compenseren. Achter dat gaatje zit een membraapje (ofzo) dit kan heen en weer bewegen en zo de "lucht-inhoud" van de HD vergroten & verkleinen (heel miniem maar natuurlijk). De Hd is natuurlijk wel luchtdicht/stofdicht afgesloten.
Extra ruimte hierom heen laten heeft dus geen nut, want het beweegt alleen een heel klein beetje als je een berg oprijdt ofzo.

Duidelijk? Nee? Jammer. :)
Och gut ja hoor slimme vogel |:(

En waardoor ontstaan die drukverschillen denk je :?

Door verschillen in temperatuur |:(
Het drukverschil oftewel, de warme lucht kan makkelijker door dat gaatje naar boven dan af te staan aan de behuizing.

Sorry dat ik het niet wat natuurkundiger had uitgelegd, wist niet dat ik nog in de schoolbanken zat |:(

Goh en vreemd hoe warme lucht, zoals stoom toch zo makkelijk zich door de kleinste gaatjes kan wurmen als er maar genoeg druk is.

Heb ik nou nog nooit begrepen |:(

Ik heb de schurft aan mensen die proberen wijs te zijn en beetje dom lopen zieken over hoe ik iets verwoord.

Het was mijn bedoeling om die persoon een mogelijke oplossing te geven voor het kapot gaan van z'n ibm schijf.

• Aikon
  • Niet online
Op zaterdag 23 juni 2001 21:28 schreef SoftIce het volgende:

[..]

Och gut ja hoor slimme vogel |:(

En waardoor ontstaan die drukverschillen denk je :?

Door verschillen in temperatuur |:(
Het drukverschil oftewel, de warme lucht kan makkelijker door dat gaatje naar boven dan af te staan aan de behuizing.

Sorry dat ik het niet wat natuurkundiger had uitgelegd, wist niet dat ik nog in de schoolbanken zat |:(

Goh en vreemd hoe warme lucht, zoals stoom toch zo makkelijk zich door de kleinste gaatjes kan wurmen als er maar genoeg druk is.

Heb ik nou nog nooit begrepen |:(

Ik heb de schurft aan mensen die proberen wijs te zijn en beetje dom lopen zieken over hoe ik iets verwoord.

Het was mijn bedoeling om die persoon een mogelijke oplossing te geven voor het kapot gaan van z'n ibm schijf.
Nu zeg je iets heel anders. Je zei eerst de warmte moet wegt, das heel wat anders.

Maar ik heb geen zin om hier op in te gaan.

Nog een paar smiley's waar je zo blij mee bent: |:( |:( |:(

• Knightwolf
Op zondag 24 juni 2001 12:39 schreef Aikon het volgende:
Nog een paar smiley's waar je zo blij mee bent: |:( |:( |:(
;) ;) ;) ;) ;) sech we chaan toch nie legge katte he? :P

• Knightwolf
Op zaterdag 23 juni 2001 20:25 schreef Aikon het volgende:

Precies, niks geen gaatje voor lucht, dat KAN simpelweg ook niet aangezien ELKE HDD helemaal luchtdicht (en dus ook stofdicht) is afgesloten.

Daarom heb ik ook nog nooit van gaatjes in je HDD-behuizing gehoord

Verwijderd

Je zou ook eens wat op cd's kunnen branden.. één crash en alles is weg.. >:)
Op zaterdag 23 juni 2001 16:04 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

50Gb zit zoooo vol bij mij :(

ik heb nu 45GB, maar ga er een 40GB bij kopen :9~
('k heb nu nog 200MB vrij :( )

• biobak
Op zondag 24 juni 2001 14:06 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Daarom heb ik ook nog nooit van gaatjes in je HDD-behuizing gehoord
Kijk maar eens op de hd. Bij mijn IBM staat ergens: breather hole, do not cover (oid)

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 12:18

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Ik heb altijd WD schijven gehad, nooit problemen mee. Toen een 60 GB Maxtor gekocht en die was al vrij snel kapot. Winkel eerst opgebeld maar daar deden ze mij een beetje te moeilijk dus toen zelf maar de RMA-procedure geregeld. Voor het geld hoef je dat niet te laten, je betaald voor de verzending naar hun (UK of Ierland). Dat kostte mij 50 piek en hun betaalden voor de bezorging. Binnen 1 a 2 weken hadden ik weer een nieuwe want hij zat weer netjes in het plastic (wat je open moet knippen).

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Verwijderd

Okok, ik verwoordde het wat krom.

Maar iig rond dat gaatje moet ruimte vrij zijn

• Aikon
  • Niet online
Op zondag 24 juni 2001 16:01 schreef SoftIce het volgende:
Okok, ik verwoordde het wat krom.

Maar iig rond dat gaatje moet ruimte vrij zijn
:)

Verwijderd

Ik ben op zoek naar 3x40 gieg voor mijn 3ware 6400, maar weet niet welk merk ik zal nemen, of wd of ibm of seagate barracuda III! IBM wordt het waarschijnlijk niet met al dat gezeik over 60gxp schijven WD heb ik nu, maar die seagate III schijnt ook supersnel te zijn, iemand suggesties??

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Installeer je de HD wel goed. Vrije ruimte omheen en zo. Het is bekend dat HD's een veel korter leven beschoren zijn als ze hun hitte niet kwijt kunnen. Sommige systeemkaste vereisen dat je de HD direct onder de floppy installeert met marginale ruimte voor evt. hitteverwerking.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op zondag 24 juni 2001 22:07 schreef tineau het volgende:
Ik ben op zoek naar 3x40 gieg voor mijn 3ware 6400, maar weet niet welk merk ik zal nemen, of wd of ibm of seagate barracuda III! IBM wordt het waarschijnlijk niet met al dat gezeik over 60gxp schijven WD heb ik nu, maar die seagate III schijnt ook supersnel te zijn, iemand suggesties??
Crisis man !!! Investeer je zoveel in IDE. Een U160 Controller met een aantal U160 schijven zal je denk ik veel meer plezieren !

Je komt er dan wel achter wat het verschil met SCSI en IDE is !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• biobak
Op maandag 25 juni 2001 16:18 schreef Papillon het volgende:
Installeer je de HD wel goed. Vrije ruimte omheen en zo. Het is bekend dat HD's een veel korter leven beschoren zijn als ze hun hitte niet kwijt kunnen.
Ja, de oude schijf zat alleen in een rekje voorin de kast met een 80 mm fan als harde schijf koeler (het is zo'n zwarte Chieftec/Antec kast waarbij je in de drive-houder een 80 mm fan kan klikken).

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

Wimo.

Shake and Bake!

Nou je bent niet de enigste.. Ik heb vandaag een 45 gb 7200 rpm maxtor verloren.. Ik had hem vandaag 2e hands gekocht.. netjes partities gemaakt :)

Toen geformateerd.. en bij partitie 2 liep ie vast.. krakend geluid en flink hard ook :(

Nou boot ie niet eens meer.. meteen die tering herrie en pc ziet hem niet

Fantastisch
Pagina: 1