M2 SSD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thijsguelen22
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2025
helluu(p)

Ik heb gisteren een Samsung 850 Evo M2 ssd gekocht voor mijn nieuwe skylake systeem.
Na terugkomst van de winkel heb ik hem gelijk geinstalleerd, zonder success.
De SSD wordt niet herkent in het bios, en ook niet in de windows setup (zowel legacy als UEFI)

Na een hele avond kloten met BIOS updates die niet werden doorgevoerd, heb ik het uit frustratie opgegeven.
Vanmorgen is het mij dan eindelijk gelukt om het BIOS te updaten naar de nieuwste versie, maar dit maakt geen verschil.

Weet iemand hier een oplossing voor?

moederbord: Gigabyte Z170-HD3P
CPU: i7 6700k
SSD Samsung 850 Evo 250gb M2

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat ding moet gewoon meteen herkend worden in de bios, dus:
-de ssd zit niet goed in het slot, maakt geen goed contact of
-de ssd is stuk of
-het moederbord is stuk

@hieronder, inderdaad. Iets te snel was ik.

Wel zonde om een sata schijfje in een supersnel slot te willen laten werken. Misschien een goed idee om de juiste ssd aan te schaffen. Veel sneller.

[ Voor 38% gewijzigd door Reepje op 20-03-2016 17:30 ]

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-01 19:21
Staat de instelling voor het m.2 slot op NVMe? Misschien om die naar AHCI te zetten werkt ie wel (het is immers een 850 Evo, die technisch gezien over de SATA interface loopt)

• thijsguelen22
JaapN schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:22:
Staat de instelling voor het m.2 slot op NVMe? Misschien om die naar AHCI te zetten werkt ie wel (het is immers een 850 Evo, die technisch gezien over de SATA interface loopt)
dit antwoord heb ik al op meer plaaten gelezen. ik kan alleen nergens een instelling vinden waar ik de poort kan wisselen tussen NVMe en SATA.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er is een compatability list ... helpt dat?

http://www.gigabyte.us/pr...5495#M.2%20support%20list

Iperf

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoe die poorten werken weet ik niet,
maar als ik op de ssd supported list kijk, staat de M2 evo daar niet tussen.
Wel de reguliere sm951 modellen. Waar je mijns inziens veel beter mee uit bent

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarschijnkijk ondersteunt je M2 slot alleen maar PCIe en geen SATA.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat me opvalt aan M.2 SATA drives is dat ze aan beide kanten nokjes hebben die even breed en even ver van de kant zitten.
Misschien dat je hem op de kop gemonteert hebt? Dat zou verklaren waarom je hem niet eens in de BIOS ziet.
TommyboyNL schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:01:
Volgens de handleiding wel. De M.2 SATA lanes zijn gekoppeld aan de eerste SATA poort (SATA0).
Zou ook nog kunnen dat daar b.v. een harddisk of een DVD drive in geprikt zit. Dan zie je het M.2 slot ook niet verschijnen.

[ Voor 57% gewijzigd door McKaamos op 20-03-2016 18:09 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• thijsguelen22
Reepje schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:58:
Hoe die poorten werken weet ik niet,
maar als ik op de ssd supported list kijk, staat de M2 evo daar niet tussen.
Wel de reguliere sm951 modellen. Waar je mijns inziens veel beter mee uit bent
Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Al bied een support list geen garantie, omdat mijn huidige Crucial SSD niet in de support list staat bij de SATA SSD's, en het gewoon doet.
TommyboyNL schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:01:
Volgens de handleiding van het moederbord zou hij beiden aan moeten kunnen.

• thijsguelen22
McKaamos schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:06:
Wat me opvalt aan M.2 SATA drives is dat ze aan beide kanten nokjes hebben die even breed en even ver van de kant zitten.
Misschien dat je hem op de kop gemonteert hebt? Dat zou verklaren waarom je hem niet eens in de BIOS ziet.

[...]

Volgens de handleiding wel. De M.2 SATA lanes zijn gekoppeld aan de eerste SATA poort (SATA0).
Zou ook nog kunnen dat daar b.v. een harddisk of een DVD drive in geprikt zit. Dan zie je het M.2 slot ook niet verschijnen.
Dat had ik ook al gezien. ik probeer dadelijk de pc op te starten zonder enige drives op de sata poorten te hebben aangesloten. wat betreft de nokjes gaat het niet op, want de ene kant heeft 5 pinnetjes en de andere kant 6. die past er dus op de kop niet in.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JxhY9Qu.jpg

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
Welk besturingssysteem? Bij windows 10 moet je de schijf aanmelden. Ga naar configuratiescherm dan naar systeem en beveiliging en dan systeembeheer. Hier klik je op partitie harde schijf maken en formateren nu krijg je een venster schijfbeheer en kan je je nieuwe schijf zien hier maak je dan een partitie op aan en voortaan wordt je schijf herkend.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34
Gverboon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:38:
Welk besturingssysteem? Bij windows 10 moet je de schijf aanmelden. Ga naar configuratiescherm dan naar systeem en beveiliging en dan systeembeheer. Hier klik je op partitie harde schijf maken en formateren nu krijg je een venster schijfbeheer en kan je je nieuwe schijf zien hier maak je dan een partitie op aan en voortaan wordt je schijf herkend.
Nieuwe bril nodig ?

Hij word ook niet in de bios herkend dus dan zal geen 1 besturingssysteem heb zien.
Lezen is een vak apart.

• Gverboon
SpiriTNL schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:26:
[...]

Nieuwe bril nodig ?

Hij word ook niet in de bios herkend dus dan zal geen 1 besturingssysteem heb zien.
Lezen is een vak apart.
Hoe onwaarschijnlijk jou dit lijkt het is wel de manier. Nee heb geen nieuwe bril nodig maar jij wel manieren.

• SpiriTNL
Gverboon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:04:
[...]

Hoe onwaarschijnlijk jou dit lijkt het is wel de manier. Nee heb geen nieuwe bril nodig maar jij wel manieren.
Staat het niet in de bios dan zal windows hem ook niet zien.
Ik heb het zelfde mobo en de bios MOET hem eerst herkennen voor je er verder wat kunt doen.

Verwijderd

Gverboon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:04:
[...]

Dat is op geen enkele manier ooit de manier om een SSD aan het werk te krijgen die zelfs in het Bios niet gezien wordt.

• Gverboon
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:11:
[...]

Dat is op geen enkele manier ooit de manier om een SSD aan het werk te krijgen die zelfs in het Bios niet gezien wordt.
Mocht die niet gezien worden probeer hem dan tijdelijk in een andere computer en zet er een MBR of GPT op en plaats hem dan eens terug. Je hebt natuurlijk ook nog de kans dat het een DOA is maar dan werkt hij ook niet in een andere computer.

Verwijderd

Gverboon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:54:
[...]

Mocht die niet gezien worden probeer hem dan tijdelijk in een andere computer en zet er een MBR of GPT op en plaats hem dan eens terug. Je hebt natuurlijk ook nog de kans dat het een DOA is maar dan werkt hij ook niet in een andere computer.
zucht...

Hij wordt HARDWAREMATIG al niet gezien in de bios/uefi. Je kan hem dus NIET activeren in windows, en een MBR/GPT is voor booten, dus dat gaat je probleem OOK niet oplossen.

• Gverboon
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:56:
[...]

zucht...

Hij wordt HARDWAREMATIG al niet gezien in de bios/uefi. Je kan hem dus NIET activeren in windows, en een MBR/GPT is voor booten, dus dat gaat je probleem OOK niet oplossen.
Je kan of wil het niet snappen dus ik verspil hier geen energie meer aan.

• SpiriTNL
Einde nutteloze discussie. Gverboon weet het beter en laat hem in die waan.

@ topicstarter: Heb je hem al in een andere computer geprobeerd ?
Lijkt mij dat de SSD niet goed is.

• Gverboon
SpiriTNL schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:29:
Einde nutteloze discussie. Gverboon weet het beter en laat hem in die waan.

@ topicstarter: Heb je hem al in een andere computer geprobeerd ?
Lijkt mij dat de SSD niet goed is.
Ik neem aan dat jij zelf een nieuwe bril nodig heb dit is wat ik hiervoor al voorstelde, kwestie van lezen en begrijpen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gverboon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:47:
[...]

Ik neem aan dat jij zelf een nieuwe bril nodig heb dit is wat ik hiervoor al voorstelde, kwestie van lezen en begrijpen.
Heel eerlijk gezegd stel je dat pas later voor.
Maargoed, we nemen maar even aan dat je dat bij je eerste bericht al bedoelde. Andere PC en dan daar de partitietabel in MBR of GPT zetten.

Dat heeft absoluut z'n toepassingen, bijvoorbeeld wanneer de installatie van Windows de drive niet kan zien.
Iets wat optreed als je BIOS met een GPT partitietabel gebruikt, of wanneer je een UEFI met MBR partitietabel gebruikt.
Je zit dan met een mismatch in de combinatie en dat vindt Windows niet leuk.
Je kan dat trouwens ook oplossen vanuit de WIndows installer door op Shift+F10 te tikken. Je krijgt dan de commandprompt en start daar vandaan Diskpart. Select disk x, clean, exit. En dan is je disk clean en kan naar wens worden gebruikt door de Windows installer.

Maargoed, dan terug naar het issue. Dat is dat de BIOS/UEFI de disk als geheel niet detecteert.
BIOS/UEFI kijkt namelijk niet zelf naar de partitietabel. Die kijkt alleen maar of er respons door het SATA kabeltje gaat (of in dit geval door de SATA circuits op de printplaat/moederbord, gezien het M.2 is).
Is er geen respons, dan laat de BIOS/UEFI geen schijf zien en beschouwt hem als niet-aangesloten.
Dat ligt dus nog voor het moment dat er gekeken kan worden naar de inhoud van de disk.

Daarom is het wel zinnig om de disk in een andere PC te stoppen en te controleren of hij daar wel gedetecteerd wordt, maar niet om te gaan kijken naar partitietabellen.

• thijsguelen22
In een andere computer proberen is inderdaad een goed idee. Probleem is dat ik alleen geen tweede pc heb met M2 slot (ben een student, heb daar geen geld voor). Ik ga aanstaande vrijdag met de SSD terug naar de winkel. Misschien dat ze hem daar kunnen testen. Mocht daaruit komen dat hij werkt, dan ruil ik hem in voor een sata drive.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:03

TheBorg

Resistance is futile.

Als het ding wel werkt eventueel ruilen voor een Samsung SM951. Die staat wel in de compatability list. Is alleen wel een heel stuk duurder (en sneller).

• thijsguelen22
TheBorg schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:32:
Als het ding wel werkt eventueel ruilen voor een Samsung SM951. Die staat wel in de compatability list. Is alleen wel een heel stuk duurder (en sneller).
Meh... ik ruil hem denk ik in voor het model met gewone sata interface. Voor nu skip ik M2 eventjes.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

TheBorg schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:32:
Dan liever een 950Pro.
Kost net zo veel, maar heeft geen (of in ieder geval fors minder) last van oververhittingsproblemen.

Zie ook: http://www.legitreviews.c...-pcie-ssd-review_161689/3

Pagina: 1