In Win 805 build: onhoorbaar gaming op medium / high

Pagina: 1
Acties:

• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 22:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het standaard huis, tuin en Office-gebruik redelijk wat 1080p gaming (paar uurtjes per dag als er tijd is). Op het moment Diablo 3 maar bv. Rise of the Tomb Raider zal binnenkort ook wel voorbijkomen. Over het algemeen action-RPG en dergelijke, geen FPS. Daarbij is 60 frames mooi maar lager is prima, als het boven de 30 blijft. Settings hoeven daarbij niet Ultra, High is goed genoeg.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op de €1000-1200 range.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n MSI GeForce GTX 960 Gaming 2G zet ik over.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Net als bij mijn huidige systeem wil ik de spellen die ik speel op redelijk hoge settings op minimaal 30 fps kunnen draaien, zonder dat m'n systeem daarbij hoorbaar wordt. De computer staat in de woonkamer, geen koptelefoon en geluid redelijk zacht dus hoe zachter hoe beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus voor het moederbord. Dit vanwege de fan control die (via Fan Xpert) geboden wordt. Met Fan Xpert 3 wordt dit weer een tikje beter (niet alleen maar sturen op CPU maar ook op andere referenties).

Voor de kast kijk ik naar de In Win 805...gewoon een prachtige kast (ja, da's subjectief) die daarnaast een USB type-C aan de voorkant heeft. Ik verwacht dat die aansluiting de komende jaren meer en meer langs gaat komen en daarvoor dan steeds aan de achterkant moeten zijn is niet handig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende lijstje op het moment. Merk hierbij op dat de keuze voor merk fans nog openstaat...zie verderop.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE€ 204,95€ 204,95
1In Win 805 Rood€ 156,-€ 156,-
1Alpenföhn Atlas€ 44,56€ 44,56
1be quiet! Silent Wings 2 PWM, 92mm€ 17,-€ 17,-
3be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm€ 19,51€ 58,53
1be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm€ 21,01€ 21,01
1Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm€ 21,95€ 21,95
3Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm€ 20,95€ 62,85
1G.Skill Trident Z 8GB€ 65,-€ 65,-
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 120,50€ 120,50
1Samsung 950 Pro 256GB€ 180,95€ 180,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.162,25

Korte toelichting:
  • De Asus GENE biedt 6 USB 3.0 poorten aan de achterkant. Bij m'n huidige systeem zit de achterkant ook helemaal vol dus minder dan 6 poorten is geen optie. Doordat alle poorten 3.0 zijn maakt het ook niet uit wat waar zit (makkelijker met kabels enzo).
  • De Atlas is wellicht wat verrassend. Doordat de In Win 805 wat minder breed is, passen een hoop full towers niet. De Atlas is wat minder fors en past daardoor wel. Verder is het deels uitstraling (hij is immers zichtbaar) en deels praktisch; ik ben van plan alleen een center fan te plaatsen waardoor er ook geen overlap op de RAM slots is (de Atlas moet 200W aankunnen, de i5 is maar 65W dus kan wellicht zelfs passief).
  • De Trident Z is een design afweging, ik vind het er beter uitzien dan vergelijkbare modules die ongeveer hetzelfde kosten. 8GB is voor nu prima en de verschillen zijn zover ik weet klein tussen de diverse merken. Een paar euro extra voor looks vind ik dan prima.
  • De Seasonic is de opvolger van de voeding in m'n huidige systeem (de 430W fanless Gold). Aangezien de voeding het hart van je systeem is, vind ik het geen probleem hier iets meer te betalen voor top-of-the-line. Bijkomend voordeel in de In Win 805 is dat je deze voeding niet ondersteboven hoeft te plaatsen.
  • De 950 Pro is een nvme M.2 'disk' en aangezien ik genoeg heb aan 256 GB is dit een mooie upgrade van m'n huidige 850 Pro.
Wat verwacht je van ons?
Advies in de fan keuze / configuratie. De In Win 805 heeft in de basis maar één fan (exhaust) en dat is niet genoeg om het koel te houden bij weinig geluid. De fan gaat dus vervangen worden, de drive-bay gaat eruit en er komen twee 120mm op de bodem (intake). Daarnaast nog een 140mm fan op de onderste front slot om airflow richting voeding, M.2 en GPU te hebben. Ik zit een beetje met de keus tussen Noctua en be quiet!...de Noctua fans kunnen meer airflow leveren, de be quiet! fan kunnen stiller. Bij 30 dB leveren ze ongeveer evenveel flow. In de testen is dit op 12V (be quiet!) en 7V (Noctua). Aangezien het PWM fans zijn zullen ze nog wat langzamer kunnen (minder geluid) maar de vraag is of de be quiet! fans dan nog genoeg flow genereren. Kan iemand hier wat over zeggen?

Daarnaast de algemene vraag: zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 18% gewijzigd door Zarhrezz op 20-03-2016 18:09 ]

<GOT> Zarhrezz#2885

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mobo kan natuurlijk veel goedkoper door een "normale" plank te nemen, zoals de pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura, welke ook nog erg funky verlichting heeft, mocht je dan nog extra USB 3 poorten nodig hebben, kun je altijd een hub pakken.

Seasonic is eigenlijk wat meh geworden, of, beter gezegd, de competitie is een stuk beter geworden. pricewatch: Corsair RM550x is goedkoper en gewoon vreselijk goed, ook is zoiets een stuk beter voor je airflow, omdat ie gewoon zijn eigen lucht heeft.

Een NVME SSD, tja, je betaald 2x zoveel voor power die jij niet gaat gebruiken, maar wel extra problemen geeft, omdat die 950's heethoofden zijn. Zelf zou ik gewoon een normale SSD pakken, veel goedkoper, en het snelheidsverschil ga je toch niet merken. Gewoon een pricewatch: Crucial MX200 M.2 60mm 250GB of zijn 500GB broer pakken.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Zet al je onderdelen even in een lijstje Handleiding Pricewatch.

Het moederbord is absurd. Dat je USB poorten nodig hebt snap ik maar ze hoeven toch niet allemaal 3.0 te zijn. Met een bord als de pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura zal je ook goed uit de voeten kunnen en is bijna €100,- goedkoper.

Een goede lage koeler is de pricewatch: Cryorig H7. Doet erg stil zijn werk, koelt goed, past precies in de behuizing en ziet er goed uit.

De Seasonic is passief gekoeld en moet met de open kant naar boven gemonteerd worden anders kan de warmte iet goed weg. Het gevolg is dat de warmte in de behuizing komt wat ook weer afgevoerd moet worden. De fans zullen sneller gaan draaien. Weg geluidsvoordeel. Een betere en goedkopere oplossing is de pricewatch: Corsair RM550x, passief tot 40% belasting en daarboven onhoorbaar.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 12:37
Je moederbord is inderdaad een erg rare keuze, ga gewoon voor een ATX size moederbord, scheelt een hoop gedoe. Misschien wil je later toch nog meer PCI devices er in doen.
Als je graag een Asus ROG serie wil neem dan bijvoorbeeld de Ranger.
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER

Ook voor de voeding steun ik de keus hierboven van RobinHood voor een Corsair RM550x, een goede kwaliteit voeding nemen scheelt je in de toekomst. (Gaat langer mee, minder kans op failure waarin de voeding andere componenten 'opblaast'). Tevens is deze Corsair voeding tot een zekere belasting inderdaad ook passief gekoeld, dus zal ook erg stil zijn.
pricewatch: Corsair RM550x
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:40:
De Seasonic is passief gekoeld en moet met de open kant naar boven gemonteerd worden anders kan de warmte niet goed weg. (...)
In deze kast moet de 'fan' kant van de voeding sowieso naar boven gemonteerd worden, de onderkant van de kast is daar namelijk dicht.

Wat betreft je RAM keuze, neem liever één 8GB stick ipv 2x 4GB, hier zul je ook later blij mee zijn aangezien je dan nog de mogelijkheid houdt om up te graden naar meer dan 16GB zonder te vervangen.
G Skill heeft geen sets van 1x8GB, maar je zegt dat je die alleen koos voor de looks, dan moet het zwart van de HyperX ook niet zo verkeerd zijn, je ziet de ram sticks uiteindelijk toch nauwelijks.
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX430C15SB2/8
Let wel dat wanneer je overgeklokt geheugen gebruikt (>2400Mhz), dit kan leiden tot incompatibiliteit in je systeem.

Wat betreft het eruit halen van de HDD caddy, dit heb ik zelf ook gedaan om daar fans te plaatsen, houd er wel rekening mee dat er achter de moederbord tray maar 3x ruimte is voor een 2.5'' schijf. Plus dat je kabel management uitdagender wordt door de extra schijven daar.
Dit spreekt dus opzich weer voor je keuze voor een M2 SSD, maar of het de prijs goedpraat..

Houdt er ook rekening mee dat je fans heel goed zichtbaar zullen zijn, ik vind de Noctua fans zelf onwijs lelijk (kleur) en zou ze dan ook nooit in deze kast willen stoppen.

De kast ben ik volkomen met je eens, ik heb hem immers zelf ook, en ik kan het niet laten toch even een plaatje er bij te doen.
Bedenk alleen wel dat dit geen uitermate stille kast is, daar is hij niet voor gemaakt. Je afweging wordt dus stilte tegenover uiterlijk. Natuurlijk kan de kast best stil zijn, maar een kast gemaakt voor stilte zal het altijd beter doen met dezelfde inhoud.
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/nNqt9/67241d72b9.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door Nycrea op 20-03-2016 17:25 ]

🇺🇦

• Zarhrezz
Dank voor de reacties!
Ik heb 'em even geupdate. Ik had het initieel gedaan, maar ik had niet door dat het de italic tags waren die 'em sloopte.
Het moederbord is absurd. Dat je USB poorten nodig hebt snap ik maar ze hoeven toch niet allemaal 3.0 te zijn. Met een bord als de pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura zal je ook goed uit de voeten kunnen en is bijna €100,- goedkoper.
Ik zal 'em nog eens bekijken...dat bord heeft helaas maar 3 fan headers (naast de CPU). Daar moet ik dan omheen werken. De Ranger aan de andere kant is nauwelijks goedkoper en daar zitten de USB 3 poorten helemaal beneden.
Een goede lage koeler is de pricewatch: Cryorig H7. Doet erg stil zijn werk, koelt goed, past precies in de behuizing en ziet er goed uit.
Die is inderdaad net wat lager dan normaal, maar helaas maar 1 aanbieder.
Nycrea schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:04:
Ook voor de voeding steun ik de keus hierboven van RobinHood voor een Corsair RM550x, een goede kwaliteit voeding nemen scheelt je in de toekomst. (Gaat langer mee, minder kans op failure waarin de voeding andere componenten 'opblaast'). Tevens is deze Corsair voeding tot een zekere belasting inderdaad ook passief gekoeld, dus zal ook erg stil zijn.
pricewatch: Corsair RM550x

[...]

In deze kast moet de 'fan' kant van de voeding sowieso naar boven gemonteerd worden, de onderkant van de kast is daar namelijk dicht.
Ik wil inderdaad een top-kwaliteit voeding. Seasonic was altijd de top en ik ben zeer tevreden over m'n huidige Seasonic Fanless. Wat betreft de genoemde voeding: 550W is wat mij betreft overkill. Ik heb m'n huidige systeem destijds aan een meter gehad en in-game (GPU 99%) trok het systeem zo'n 200-220W. De maximum power draw die ik gemeten heb gedurende 3 weken was 225W. Aan de andere kant zie ik nog een 88% efficiency bij 200W, da's wel netjes. Jammer dat de fan een rifle bearing heeft...op de kop gemonteerd kan dat wel eens tikken geven.
Wat betreft je RAM keuze, neem liever één 8GB stick ipv 2x 4GB, hier zul je ook later blij mee zijn aangezien je dan nog de mogelijkheid houdt om up te graden naar meer dan 16GB zonder te vervangen.
G Skill heeft geen sets van 1x8GB, maar je zegt dat je die alleen koos voor de looks, dan moet het zwart van de HyperX ook niet zo verkeerd zijn, je ziet de ram sticks uiteindelijk toch nauwelijks.
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX430C15SB2/8
Let wel dat wanneer je overgeklokt geheugen gebruikt (>2400Mhz), dit kan leiden tot incompatibiliteit in je systeem.
De exacte part number staat niet op de compatibility list, maar de 4x 4GB versie en de 2x 8GB kits wel. Ik verwacht daarmee dus geen probleem. Nu al 16 GB zou kunnen, maar ik vraag me af of ik dat echt nodig ga hebben de komende jaren. Kingston heb ik ook bekeken, ook zeker geen verkeerde modules.
Wat betreft het eruit halen van de HDD caddy, dit heb ik zelf ook gedaan om daar fans te plaatsen, houd er wel rekening mee dat er achter de moederbord tray maar 3x ruimte is voor een 2.5'' schijf. Plus dat je kabel management uitdagender wordt door de extra schijven daar.
Dit spreekt dus opzich weer voor je keuze voor een M2 SSD, maar of het de prijs goedpraat..
De 256 GB is m'n enige schijf, voor disk image / backup gebruik ik een externe drive. Er hoeft dus niets naar de achterkant en de caddy zou gewoon leeg zijn. Op de disk besparen zou kunnen, maar ja, de huidige heb ik ook al jaren...als er over 3-4 jaar iets meegaat naar een nieuw systeem, is de disk een grote kanshebber. Ik vind het dus niet erg nu wat extra te investeren op dat vlak.
Houdt er ook rekening mee dat je fans heel goed zichtbaar zullen zijn, ik vind de Noctua fans zelf onwijs lelijk (kleur) en zou ze dan ook nooit in deze kast willen stoppen.
Ja...dat is inderdaad een flink punt in nadeel van Noctua, hoewel de industrial serie nog wel gaat (jammer van de hoeken alleen). Grote kans dat het de be quiet! fans worden.
De kast ben ik volkomen met je eens, ik heb hem immers zelf ook, en ik kan het niet laten toch even een plaatje er bij te doen.
Gelijk heb je =)
Bedenk alleen wel dat dit geen uitermate stille kast is, daar is hij niet voor gemaakt. Je afweging wordt dus stilte tegenover uiterlijk. Natuurlijk kan de kast best stil zijn, maar een kast gemaakt voor stilte zal het altijd beter doen met dezelfde inhoud.
Het is inderdaad wel iets van een trade-off, maar zonder HDDs en met een passieve voeding zijn het alleen de fans die bewegen. Daar de juiste keuze in combinatie met goede PWM regeling en ik zou zeggen dat het onhoorbaar moet zijn...

<GOT> Zarhrezz#2885

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Heb je wel eens naar de pricewatch: NZXT Grid+ V2 gekeken? Je kunt er 6 fans op aansluiten en regelen via software.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-12 13:43
Okee dus je gaat voor DDR4 en je wil 2X4GB gaan gebruiken? Zou ik niet doen. Dual channel is een voordeel in games, dus dat zou ik wel lekker laten. 1X 8GB zou ik derhalve ook niet doen. Ik zag echter wel dat je voor hetzelfde bedrag een dualchannel 16GB kitje hebt: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Zou ik die doen.

• Zarhrezz
Kiet Stiemer schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:58:
Heb je wel eens naar de pricewatch: NZXT Grid+ V2 gekeken? Je kunt er 6 fans op aansluiten en regelen via software.
Ik zie de meerwaarde van fan control op die manier niet zo...waarom die €30 niet besteden aan een bord met voldoende PWM headers? Het is duidelijk een ding bedoeld voor systemen met enorm veel fans; het ding kan 30W leveren...met minder dan 1W per fan dus minimaal 30 fans (via splitters). Stilte is ook niet het doel; het zijn 3-pins aansluiting dus je zit aan voltage regulation waardoor je laagste fan speed hoger ligt dan bij een PWM oplossing.
supersnathan94 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:44:
Okee dus je gaat voor DDR4 en je wil 2X4GB gaan gebruiken? Zou ik niet doen. Dual channel is een voordeel in games, dus dat zou ik wel lekker laten. 1X 8GB zou ik derhalve ook niet doen. Ik zag echter wel dat je voor hetzelfde bedrag een dualchannel 16GB kitje hebt: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Zou ik die doen.
Nog eens nagedacht over het RAM en ik ga inderdaad naar 16GB...toch wel een hoop titels die tegenwoordig met 8GB recommended komen en dat zal niet minder worden de komende jaren.

Ik heb nog eens goed naar de Aura gekeken en met een PWM splitter (de 2 intake fans op de bodem) komt het wel uit. RAM is dan locked op 2133 MHz dus hoge clock is dan niet meer interessant. Om de looks ook een beetje leuk te houden kijk ik dan naar deze setjes:
1G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-16GVR€ 69,50€ 69,50
1Kingston HyperX Savage HX424C12SB2K2/16€ 87,28€ 87,28

Vraag is het prijsverschil het CAS verschil waard is (15 vs 12). Ik gok van niet, maar wellicht vergis ik me daarin.

<GOT> Zarhrezz#2885

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Weet niet of ik iets raars zeg maar misschien is het een idee om die gtx te verkopen over een paar maanden en dan een gpu te kopen uit de nieuwe lichting videokaarten die er binnenkort aankomen ( AMD in het back to school seizoen). met zon budget als dit kan je ook makkelijk 1080p ultra spelen.

edit: ben trouwens benieuwd, hoe zou je lijstje er nu uitzien?

[ Voor 10% gewijzigd door Ergo op 21-03-2016 21:01 ]

• Zarhrezz
Nate-Senpai schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:57:
Weet niet of ik iets raars zeg maar misschien is het een idee om die gtx te verkopen over een paar maanden en dan een gpu te kopen uit de nieuwe lichting videokaarten die er binnenkort aankomen ( AMD in het back to school seizoen). met zon budget als dit kan je ook makkelijk 1080p ultra spelen.
Een eventuele videokaart upgrade zie ik wel als de volgende generatie GPUs er is. Vooralsnog is er uit beide kampen nog niets definitiefs bekend over wanneer de nieuwe generatie gaat komen, dus het kan rustig Q4 worden voordat de interessante kaarten op de markt komen.
edit: ben trouwens benieuwd, hoe zou je lijstje er nu uitzien?
Met de memory keus nog open heb ik nu dit staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1Asus B150 Pro Gaming/Aura€ 114,50€ 114,50
1In Win 805 Rood€ 156,-€ 156,-
1Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2)€ 5,76€ 5,76
1Alpenföhn Atlas€ 44,56€ 44,56
1be quiet! Silent Wings 2 PWM, 92mm€ 17,-€ 17,-
3be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm€ 19,51€ 58,53
1be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm€ 21,01€ 21,01
1G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-16GVR€ 69,50€ 69,50
1Kingston HyperX Savage HX424C12SB2K2/16€ 87,28€ 87,28
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 118,-€ 118,-
1Samsung 950 Pro 256GB€ 181,95€ 181,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,04

<GOT> Zarhrezz#2885

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
Waarom zet je er voor 100 euro aan fans in die 500W kunnen verplaatsen? Met zo'n zuinig systeem heb je genoeg aan 1 of max 2 fans, die dan niet perse hard hoeven te draaien en dus erg stil kunnen zijn.

• Zarhrezz
mitsumark schreef op maandag 21 maart 2016 @ 23:11:
Waarom zet je er voor 100 euro aan fans in die 500W kunnen verplaatsen? Met zo'n zuinig systeem heb je genoeg aan 1 of max 2 fans, die dan niet perse hard hoeven te draaien en dus erg stil kunnen zijn.
Zou je dit wat verder toe kunnen lichten? Ik moet zeggen dat ik op gebied van benodigde fan capaciteit eigenlijk weinig (tot niets) weet. Van de be quiet! fans weet ik dat ze op hun laagste PWM toeren onhoorbaar zijn. M'n huidige systeem heeft er 3 (2 intake, 1 exhaust), naast de CPU fan, en de boel blijft koel genoeg.

De fans zoals ik gepland heb:
  • 1x 120mm vervanging exhaust (meegeleverde fans zijn doorgaans niet bepaald stil en vaak geen silent mounting)
  • 2x 120mm intake. Door hier 2 stuks te plaatsen (vs 1 exhaust) is er overdruk in de case, dus stof wordt niet via kieren aangezogen.
  • 1x 140mm op de onderste front slot. Deze is om flow richting de M.2 en GPU te creëren (omdat de intakes verticaal aanzuigen).
  • 1x 92mm om de fan van de koeler te vervangen.
Ik kan me goed voorstellen dat met minder fans er ook genoeg koeling is, maar ik zou niet weten hoe dit door te rekenen. Mocht je daar meer over kunnen vertellen dan hoor ik het graag!

<GOT> Zarhrezz#2885

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
Ik heb er geen berekening bij, maar ik ken systemen die de helft aan fans hebben met dubbel verbruik aan componenten welke nog steeds extreem stil zijn.

Helaas geeft BQ niet op hoeveel luchtverplaatsing er is op een lager voltage, dat maakt het lastig 'berekenen'.

Ik zou het in eerste instantie proberen met 1x 140mm fan aan de onderkant/voorkant, originele fan achter en originele fans op de cpu koeler (en gpu).
Met daarnaast een voeding met fan (zodat er minder warmte de kast in gaat).

Mocht er dan nog teveel herrie zijn naar jouw idee kun je dan kijken waar dat precies vandaan komt en dan eventueel nog iets vervangen / bij plaatsen.

Zolang een 120-140mm fan onder de 500-600rpm blijft hoor je deze per definitie niet.
Een kleinere fan (92mm) hoor je waarschijnlijk tot 800rpm niet.
Moet 1 van de fans dus meer rpm draaien om het system koel genoeg te houden kun je eraan denken meer fans te plaatsen.
Ik denk ook niet dat je PWM fans nodig hebt, als ze op 5/7V maar continu op max 600 rpm kunnen draaien (afhankelijk van de diameter).

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 22-03-2016 18:23 ]

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 12:37
Let bij de fan die je wil gebruiken om de CPU cooler fan te vervangen op dat deze een hoge static pressure heeft.
Dit betekent dat de fan goed lucht kan drukken door obstakels (de heatsink) case fans hoeven alleen genoeg flow te hebben, want er zitten niet veel obstakels voor.

Daarnaast zou ik zeker de 120mm aan de achterkant verbannen (ik wou vervangen schijven, maar dit past ook wel) deze is namelijk echt spuuglelijk en kwalitatief slecht. Ik heb hem aan een vriend gegeven die het wel leuk vond met rode leds.

Over het ram, Cas 12 VS Cas 15 maakt best veel verschil, je zult het misschien niet actief merken maar elke ram acces is net iets sneller, dat telt wel op.
Let wel op dat je nu dus een goedkoper mobo hebt dat niet meer dan 2133 MHz aankan.

🇺🇦

• Zarhrezz
mitsumark schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:18:
Ik zou het in eerste instantie proberen met 1x 140mm fan aan de onderkant/voorkant, originele fan achter en originele fans op de cpu koeler (en gpu).
Met daarnaast een voeding met fan (zodat er minder warmte de kast in gaat).
Omdat de voeding moet aanzuigen vanuit de kast (fan upwards) heb ik daar wat gemengde gevoelens bij. Een voeding met fan gaat de GPU exhaust de kast uit werken en wordt daardoor zelf dus warmer. Een passieve voeding doet dat niet (omdat de warmere lucht van de GPU niet naar beneden komt). De Seasonic is ook een platinum voeding, dus de hoeveelheid warmte die afgegeven wordt is minimaal.

Na aanleiding van deze video en deze video ben ik van plan het eens als volgt te proberen:
  • 1x 120mm exhaust aangesloten op CPU header
  • 2x 120mm intake (bottom)
De fan van de CPU koeler eruit dus. Door overdruk opbouw zou er onderaan voldoende flow moeten zijn om de voeding op temperatuur te houden en de pull van de exhaust in combinatie met overdruk zou voldoende moeten zijn voor de CPU koeler. De warmte van de GPU stijgt op en gaat via de exhaust.

De 140mm front en de 92mm CPU fans kunnen dan later alsnog toegevoegd worden, mocht dit nodig blijken.
Nycrea schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:33:
Let bij de fan die je wil gebruiken om de CPU cooler fan te vervangen op dat deze een hoge static pressure heeft.
Dit betekent dat de fan goed lucht kan drukken door obstakels (de heatsink) case fans hoeven alleen genoeg flow te hebben, want er zitten niet veel obstakels voor.
De Silent Wings 2 92mm heeft een static van 1.98 mm H2O op 12V (bij 17dB). Da's op zich niet heel hoog maar als je de static al kan vinden in de specs, zie je wel dat fans met 4-5 mm al snel 40 dB doen...da's niet het geluidsniveau waar ik op mik.

Ik hoop dat het zonder fan kan...de fan op m'n Mugen 3 heeft het tijden niet gedaan terwijl ik het niet door had en de i5-3570 heeft een hogere TDP dan de i5-6500 die ik nu op het oog heb. De Atlas zal iets minder metaal zijn maar veel zal het niet schelen.
Daarnaast zou ik zeker de 120mm aan de achterkant verbannen (ik wou vervangen schijven, maar dit past ook wel) deze is namelijk echt spuuglelijk en kwalitatief slecht. Ik heb hem aan een vriend gegeven die het wel leuk vond met rode leds.
Dat was inderdaad het plan. Er zijn maar bar weinig cases waar de meegeleverde fans geen afbreuk doen aan het geheel. Helaas zijn premium cases geen uitzondering.
Over het ram, Cas 12 VS Cas 15 maakt best veel verschil, je zult het misschien niet actief merken maar elke ram acces is net iets sneller, dat telt wel op.
Let wel op dat je nu dus een goedkoper mobo hebt dat niet meer dan 2133 MHz aankan.
Ja, daar ben ik me van bewust. De HyperX Savage is welliswaar 2400 MHz geheugen, maar wel CAS 12. Ik ga er vanuit dat die 12 blijft als de module op 2133 draait. Deze set is de goedkoopste CAS 12 in de price watch (de CAS 10 Corsair Dominator is bijna twee keer zo duur, da's wel erg overdreven).

<GOT> Zarhrezz#2885

Pagina: 1