Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het standaard huis, tuin en Office-gebruik redelijk wat 1080p gaming (paar uurtjes per dag als er tijd is). Op het moment Diablo 3 maar bv. Rise of the Tomb Raider zal binnenkort ook wel voorbijkomen. Over het algemeen action-RPG en dergelijke, geen FPS. Daarbij is 60 frames mooi maar lager is prima, als het boven de 30 blijft. Settings hoeven daarbij niet Ultra, High is goed genoeg.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op de €1000-1200 range.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n MSI GeForce GTX 960 Gaming 2G zet ik over.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Net als bij mijn huidige systeem wil ik de spellen die ik speel op redelijk hoge settings op minimaal 30 fps kunnen draaien, zonder dat m'n systeem daarbij hoorbaar wordt. De computer staat in de woonkamer, geen koptelefoon en geluid redelijk zacht dus hoe zachter hoe beter.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus voor het moederbord. Dit vanwege de fan control die (via Fan Xpert) geboden wordt. Met Fan Xpert 3 wordt dit weer een tikje beter (niet alleen maar sturen op CPU maar ook op andere referenties).
Voor de kast kijk ik naar de In Win 805...gewoon een prachtige kast (ja, da's subjectief) die daarnaast een USB type-C aan de voorkant heeft. Ik verwacht dat die aansluiting de komende jaren meer en meer langs gaat komen en daarvoor dan steeds aan de achterkant moeten zijn is niet handig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende lijstje op het moment. Merk hierbij op dat de keuze voor merk fans nog openstaat...zie verderop.
Korte toelichting:
Advies in de fan keuze / configuratie. De In Win 805 heeft in de basis maar één fan (exhaust) en dat is niet genoeg om het koel te houden bij weinig geluid. De fan gaat dus vervangen worden, de drive-bay gaat eruit en er komen twee 120mm op de bodem (intake). Daarnaast nog een 140mm fan op de onderste front slot om airflow richting voeding, M.2 en GPU te hebben. Ik zit een beetje met de keus tussen Noctua en be quiet!...de Noctua fans kunnen meer airflow leveren, de be quiet! fan kunnen stiller. Bij 30 dB leveren ze ongeveer evenveel flow. In de testen is dit op 12V (be quiet!) en 7V (Noctua). Aangezien het PWM fans zijn zullen ze nog wat langzamer kunnen (minder geluid) maar de vraag is of de be quiet! fans dan nog genoeg flow genereren. Kan iemand hier wat over zeggen?
Daarnaast de algemene vraag: zie ik nog iets over het hoofd?
Naast het standaard huis, tuin en Office-gebruik redelijk wat 1080p gaming (paar uurtjes per dag als er tijd is). Op het moment Diablo 3 maar bv. Rise of the Tomb Raider zal binnenkort ook wel voorbijkomen. Over het algemeen action-RPG en dergelijke, geen FPS. Daarbij is 60 frames mooi maar lager is prima, als het boven de 30 blijft. Settings hoeven daarbij niet Ultra, High is goed genoeg.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op de €1000-1200 range.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n MSI GeForce GTX 960 Gaming 2G zet ik over.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Net als bij mijn huidige systeem wil ik de spellen die ik speel op redelijk hoge settings op minimaal 30 fps kunnen draaien, zonder dat m'n systeem daarbij hoorbaar wordt. De computer staat in de woonkamer, geen koptelefoon en geluid redelijk zacht dus hoe zachter hoe beter.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus voor het moederbord. Dit vanwege de fan control die (via Fan Xpert) geboden wordt. Met Fan Xpert 3 wordt dit weer een tikje beter (niet alleen maar sturen op CPU maar ook op andere referenties).
Voor de kast kijk ik naar de In Win 805...gewoon een prachtige kast (ja, da's subjectief) die daarnaast een USB type-C aan de voorkant heeft. Ik verwacht dat die aansluiting de komende jaren meer en meer langs gaat komen en daarvoor dan steeds aan de achterkant moeten zijn is niet handig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende lijstje op het moment. Merk hierbij op dat de keuze voor merk fans nog openstaat...zie verderop.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 208,95 | € 208,95 |
| 1 | Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE | € 204,95 | € 204,95 |
| 1 | In Win 805 Rood | € 156,- | € 156,- |
| 1 | Alpenföhn Atlas | € 44,56 | € 44,56 |
| 1 | be quiet! Silent Wings 2 PWM, 92mm | € 17,- | € 17,- |
| 3 | be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm | € 19,51 | € 58,53 |
| 1 | be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm | € 21,01 | € 21,01 |
| 1 | Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm | € 21,95 | € 21,95 |
| 3 | Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm | € 20,95 | € 62,85 |
| 1 | G.Skill Trident Z 8GB | € 65,- | € 65,- |
| 1 | Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless | € 120,50 | € 120,50 |
| 1 | Samsung 950 Pro 256GB | € 180,95 | € 180,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.162,25 | |
Korte toelichting:
- De Asus GENE biedt 6 USB 3.0 poorten aan de achterkant. Bij m'n huidige systeem zit de achterkant ook helemaal vol dus minder dan 6 poorten is geen optie. Doordat alle poorten 3.0 zijn maakt het ook niet uit wat waar zit (makkelijker met kabels enzo).
- De Atlas is wellicht wat verrassend. Doordat de In Win 805 wat minder breed is, passen een hoop full towers niet. De Atlas is wat minder fors en past daardoor wel. Verder is het deels uitstraling (hij is immers zichtbaar) en deels praktisch; ik ben van plan alleen een center fan te plaatsen waardoor er ook geen overlap op de RAM slots is (de Atlas moet 200W aankunnen, de i5 is maar 65W dus kan wellicht zelfs passief).
- De Trident Z is een design afweging, ik vind het er beter uitzien dan vergelijkbare modules die ongeveer hetzelfde kosten. 8GB is voor nu prima en de verschillen zijn zover ik weet klein tussen de diverse merken. Een paar euro extra voor looks vind ik dan prima.
- De Seasonic is de opvolger van de voeding in m'n huidige systeem (de 430W fanless Gold). Aangezien de voeding het hart van je systeem is, vind ik het geen probleem hier iets meer te betalen voor top-of-the-line. Bijkomend voordeel in de In Win 805 is dat je deze voeding niet ondersteboven hoeft te plaatsen.
- De 950 Pro is een nvme M.2 'disk' en aangezien ik genoeg heb aan 256 GB is dit een mooie upgrade van m'n huidige 850 Pro.
Advies in de fan keuze / configuratie. De In Win 805 heeft in de basis maar één fan (exhaust) en dat is niet genoeg om het koel te houden bij weinig geluid. De fan gaat dus vervangen worden, de drive-bay gaat eruit en er komen twee 120mm op de bodem (intake). Daarnaast nog een 140mm fan op de onderste front slot om airflow richting voeding, M.2 en GPU te hebben. Ik zit een beetje met de keus tussen Noctua en be quiet!...de Noctua fans kunnen meer airflow leveren, de be quiet! fan kunnen stiller. Bij 30 dB leveren ze ongeveer evenveel flow. In de testen is dit op 12V (be quiet!) en 7V (Noctua). Aangezien het PWM fans zijn zullen ze nog wat langzamer kunnen (minder geluid) maar de vraag is of de be quiet! fans dan nog genoeg flow genereren. Kan iemand hier wat over zeggen?
Daarnaast de algemene vraag: zie ik nog iets over het hoofd?
[ Voor 18% gewijzigd door Zarhrezz op 20-03-2016 18:09 ]