Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen domein naam bereiken binnen netwerk

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Okee, normaal gesproken hou ik niet zo van de ogenschijnlijke simpele vragen stellen op een forum, maar ik zie mezelf echt als een meer dan geavanceerde computergebruiker, maar van netwerken heb ik werkelijk waar geen kaas gegeten. Mede daarom heb ik ook moeite om op de goede zoektermen te komen....

Okee, even de situatie schetsen:
- Simpel Ziggo/UPS kabelaansluitinkje thuis met een vrij simpele router (dus niet zo'n mega-horizon ding!): Ubee EVW 3226
- Al het verkeer loopt bedraad/draadloos via dat routertje
- Synology NAS in het netwerk welke als VPN server fungeert
- Domeinnaam welke doorverwijst naar mijn thuis IP (nas.xxx.nl)
- De enige poort open op de router zijn de VPN poorten naar de Synology toe

Okidoki, so far so good. Wat probeer ik te bereiken?
Ik wil op mijn laptop, zowel thuis, als buiten bij mijn shares kunnen (SMB/WebDAV/whatever) en dat werkt perfect, namelijk als ik binnen het netwerk ben connect ik naar 192.168.x.xxx en als ik ergens anders ben verbind ik eerst met het VPN op nas.xxx.nl en daarna naar 10.x.x.x en dat werkt top.

Echter, het lijkt me dat dit ook makkelijker moet kunnen, namelijk altijd naar een gemeenschappelijke naam verbinden, bijvoorbeeld nas, of altijd naar nas.xxx.nl kunnen verbinden. Dat laatste werkt niet en resulteert in een time-out. Ik heb een vermoeden wat er gebeurt, maar als iemand dat misschien kan uitleggen lijkt me dat fijn.

Als ik een vaste computer zou hebben zou ik gewoon in het hosts bestand het e.e.a. kunnen doen, maar dat is niet het geval.

Ik heb zo'n vermoeden dat het bij een DNS-server zou moeten liggen. Dus als ik binnen het normale thuisnetwerk ben moet nas naar 192.168.x.xxx moeten verwijzen en als ik op het VPN ben moet ie naar 10.x.x.x. Nou heb ik zitten kijken op de router en daar zit geen DNS functie op, en als ik naar de Synology zie ik dat er een mooie DNS package bestaat, maar ik heb het gevoel dat dat misschien een beetje overkill is.....

Wie kan me een duwtje in de goede richting geven? (iets met leren vissen voor een leven of vis hebben voor een dag...). :)

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 20-03-2016 16:18 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Na 1 minuut googlen dit gevonden http://www.tech365.nl/geb...ation-dns-server-netwerk/ Denk dat je daar wel mee verder kunt. Loop je ergens tegenaan dan roep maar.

• armageddon_2k1
bobsquad schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:19:
Na 1 minuut googlen dit gevonden http://www.tech365.nl/geb...ation-dns-server-netwerk/ Denk dat je daar wel mee verder kunt. Loop je ergens tegenaan dan roep maar.
Ja, die had ik ook al gevonden. Ik was er alleen niet zeker van of dat mijn probleem op zou lossen. Ik ga het eens proberen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
armageddon_2k1 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:16:
namelijk als ik binnen het netwerk ben connect ik naar 192.168.x.xxx en als ik ergens anders ben verbind ik eerst met het VPN op nas.xxx.nl en daarna naar 10.x.x.x en dat werkt top.
Waarom?

Kun je geen route voor 192.168.x.xxx zetten in je VPN client/vanaf je VPN server?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het mogelijk is, installeer dan pi-hole als dns server. Deze filtert ook een boel advertising netwerken er tussenuit.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
Wat je zoekt heet hairpin NAT. Of je router dat ondersteund is de volgende vraag.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• armageddon_2k1
Thralas schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:32:
[...]

Waarom?

Kun je geen route voor 192.168.x.xxx zetten in je VPN client/vanaf je VPN server?
Geen idee. Ik ben er niet echt bekend mee, anders zou ik dit topic niet openen.
Vooralsnog schijnt het te lukken door de Synology als DNS server in te stellen.

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik heb voor mijn shares op de nas een aantal nerwerkverbindingen gemaakt met lokale IP-adressen. Wanner ik buitenshuis ben en inlog op de VPN-server (in de router) dan kan ik dezelfde netwerkverbindingen gebruiken. Lijkt mij het makkelijkst wanneer je je VPN zo inricht dat jij dit ook kan doen. Heb trouwens ook de Pi-hole als DNS server, maar dat staat los van dit issue.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 13:59
Als je de NAS via je domeinnaam oproept is het niet heel gek dat je geen verbinding krijgt met je SMB share. Je hebt deze poorten immers dicht staan op je router en je domein naam verwijst waarschijnlijk naar je extern IP adres. Hier gaat NAT hairpinning (of NAT loopback) niks aan doen.

Het makkelijkste is als je via VPN verbind de hostnaam van je NAS te gebruiken. Bijv. "\\SynologyNAS"

Anders zou je nog kunnen proberen op je interne DNS server een record toe te voegen die het domein naar het adres van je nas verwijst.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
armageddon_2k1 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:12:
[...]

Geen idee. Ik ben er niet echt bekend mee, anders zou ik dit topic niet openen.
Vooralsnog schijnt het te lukken door de Synology als DNS server in te stellen.
Je zou 't uit kunnen zoeken. Gebruik je OpenVPN?
Tick Allow clients to access server's LAN to permit clients to access the server's LAN.
Lijkt me dat een handige optie. Die pusht vast een route.

• armageddon_2k1
Thralas schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:17:
[...]

Je zou 't uit kunnen zoeken. Gebruik je OpenVPN?

[...]

Lijkt me dat een handige optie. Die pusht vast een route.
Dank, ik was gister op mijn werk en had geen tijd om het direct uit te zoeken.
GEi schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:52:
Ik heb voor mijn shares op de nas een aantal nerwerkverbindingen gemaakt met lokale IP-adressen. Wanner ik buitenshuis ben en inlog op de VPN-server (in de router) dan kan ik dezelfde netwerkverbindingen gebruiken. Lijkt mij het makkelijkst wanneer je je VPN zo inricht dat jij dit ook kan doen. Heb trouwens ook de Pi-hole als DNS server, maar dat staat los van dit issue.
Begrijp ik goed dat je thuis dan naar bijvoorbeeld 192.x.x.x verbind en via het VPN ook? Is het VPN geen ander IP range dan?

[ Voor 48% gewijzigd door armageddon_2k1 op 22-03-2016 07:55 ]

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik maak verbinding met de OpenVPN client. Ik krijg dan inderdaad een IP-adres uit de beschikbare range (ben op het werk; iets in de trant van: 10.0.0.x). Echter wanneer ik dubbelklik op een netwerkshare krijg ik netjes de inhoud gepresenteerd. Ook wanneer ik (in Windows) dubbelklik op Netwerk, zie ik alle aangesloten netwerkapparaten, inclusief router.
Zo had ik het mij ook voorgesteld toen ik in het verleden begon met OpenVPN in te richten. Het is als ware ik thuis op het netwerk zit, alleen fysiek elders op deze wereld.
Heb een Asus RT-AC68U router met redelijk gedateerde RMerlin-firmware. Maar omdat alles nu feilloos functioneert heb ik nog steeds niet geupdate naar een recentere versie.
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 07:54:
<KNIP>
Begrijp ik goed dat je thuis dan naar bijvoorbeeld 192.x.x.x verbind en via het VPN ook? Is het VPN geen ander IP range dan?
Pagina: 1