PC zorgt voor eruit klappen van de automaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 22:30
Ik heb een nieuw systeem in elkaar gezet maar heb nu het volgende probleem. Zodra ik de I/O schakelaar omzet slaat mijn automaat in de meterkast uit waarbij ook de aardlek eruit vliegt. Dat is overigens op mijn werkkamer waarbij ook andere apparatuur zijn aangesloten.
Om uit te sluiten dat de voeding kapot is of onderdelen niet goed zijn gemonteerd (of zelfs kapot) heb ik een aantal testen gedaan.

Wat heb ik geprobeerd:
1) Een test van de voeding met de paperclip methode. Voeding uit de kast gehaald, twee pinnen in de voeding verbonden met de paperclip en een losse 3 pins case fan aangesloten via een molex stekker. Voeding werkt dan gewoon zonder eruit de klappen.
2) Alles uit kast gehaald en op voeding aangesloten met alleen CPU, mem en koeler erop (mobo los op tafel etc). Ook alles gaat netjes aan zonder problemen.
3) Aantal onderdelen toegevoegd, een voor een, zoals schijf, ssd, meerdere fans etc. allemaal geen probleem

Bovenstaande testen overigens gedaan op een aparte groep uit mijn keuken. Dus er zit niks anders op die groep naast de PC. De paperclip test heb ik ook een keer op mijn werkkamer uitgevoerd maar dat ging goed. Fan van de case ging draaien.

4) Alles weer ingebouwd in de case en aangesloten op de voeding. Ook op diezelfde groep. Geen probleem, alles werkt. Overigens heb ik dit een keer eerder gedaan maar niet op de aparte groep maar andere contact doos uit de keuken (onder andere zitten hier ook delen van woonkamer op aangesloten). Toen klapte de schakelaar ook meteen om. Ook een keer een flink vonk te zien.

Aangezien bij test 4 alles in de case werkte op de aparte groep (16A automaat) lijkt mij het duidelijk dat er niks defect is aan onderdelen. De hele PC op werkkamer aangesloten (voor de zekerheid aantal andere apparaten uitgeschakeld, monitor, printer en dat soort dingen) maar meteen na omzetten van de I/O switch knalt automaat weer om.

Ook heb ik de PC op een verlengsnoer aangesloten en op een andere contactdoos aangesloten in de hal van de bovenverdieping. Een keer ging de PC aan andere keren vloog ook die automaat er meteen uit.

Nu heb ik hier een daar wat gelezen over de inschakelstroom van de voeding en dat deze wellicht te hoog is en de automaat te snel reageert waardoor deze afslaat. Alleen het lijkt mij toch niet normaal dat je niet gewoon een PC kan aansluiten ook al is de inschakelstroom hoog. Dat zou voor iedereen een probleem moeten zijn. Daarnaast zou volgens mij een automaat ook kortstondig een grote inschakelpiek moeten kunnen opvangen.

Ik ben wat radeloos aan het worden :). Iets zeg mij dat het aan de inschakelstroom ligt. Immers op een aparte groep werkt het als er werkelijk niks anders op aangesloten is. Maar goed met maar enkele apparaten erbij gaat het meteen mis.
Is de voeding toch kapot? Die heeft toch ook een inschakelstroom circuit lijkt mij om dit soort problemen te voorkomen.
Ook lees ik dat wanneer de voeding eenmaal is ingeschakeld (en aanblijft) dat condensatoren geladen zijn waardoor er geen piek belasting meer is.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen? Toch de voeding RMA sturen en een nieuwe installeren? Maar het lijkt mij niet dat de voeding kapot is. Immers paperclip methode werkt. Al is dat ook wel gek omdat die dan ook diezelfde inschakelstroom te verwerken krijgt. Maar kan ook zijn dat er flink meer stroom nodig is zodra alle componenten in de PC er op aangesloten zijn. Tenminste dat zou mijn conclusie zijn.

Zijn er opties om dit soort issues te voorkomen? Een bepaalde stekkerdoos wellicht die een inschakelvertraging heeft? Of kan een UPS wellicht helpen?
Ik heb geen idee, wellicht jullie wat ideeën?

Ik heb Phanteks Evolv ATX kast, Corsair RM550x voeding, i7 6700K, Gigabyte moederbord, 16GB mem, SSD van Samsung (m2 slot), WD 3 TB schijf, een Kraken x61 AIO koeler en een MSI 960GTX kaart.

[ Voor 0% gewijzigd door ROkkie op 20-03-2016 16:09 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Zodra ik de I/O schakelaar omzet slaat mijn automaat in de meterkast uit waarbij ook de aardlek eruit vliegt.
Dat de aardlek tript is zorgwekkend. Dat kan twee redenen hebben:
1. De voeding lekt teveel stroom naar aarde. Ik neem aan dat je het hebt getest op ge-aarde sockets? Goedzo, je hebt jezelf dan electrocutie bespaart.
2. De aardlek is kapot. Gaat de aardlek nog uit als je op de test knop drukt?

Dat de normale railautomaat tript wil eigenlijk alleen maar zeggen dat je heel veel lekstroom hebt. Dus nummer 2 is onwaarschijnlijk. Of deze is ook kapot, of er loopt al stroom zodat je minder nodig hebt om deze te trippen. Maar een normale B16 klasse mag niet uitschakelen bij het inschakelen van een simpele voeding.

Er is nog een derde optie, en dat is dat de aardlek al bijna bij zijn 30mA limit zit door overige apparatuur in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 20-03-2016 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Xtr3me4me in "Nieuwe game pc uitgevallen na gamen en start niet meer op"

Afstands schroeven vergeten tussen moederbord en backplate?

[ Voor 7% gewijzigd door Whatson op 20-03-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
Whatson schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:29:
Afstands schroeven vergeten tussen moederbord en backplate?
Er zitten afstandsschroeven in de case vanuit de fabriek.Dus volgens mij is dat wel Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
jeroen3 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:24:
[...]

Dat de aardlek tript is zorgwekkend. Dat kan twee redenen hebben:
1. De voeding lekt teveel stroom naar aarde. Ik neem aan dat je het hebt getest op ge-aarde sockets? Goedzo, je hebt jezelf dan electrocutie bespaart.
2. De aardlek is kapot. Gaat de aardlek nog uit als je op de test knop drukt?

Dat de normale railautomaat tript wil eigenlijk alleen maar zeggen dat je heel veel lekstroom hebt. Dus nummer 2 is onwaarschijnlijk. Of deze is ook kapot, of er loopt al stroom zodat je minder nodig hebt om deze te trippen. Maar een normale B16 klasse mag niet uitschakelen bij het inschakelen van een simpele voeding.

Er is nog een derde optie, en dat is dat de aardlek al bijna bij zijn 30mA limit zit door overige apparatuur in huis.
1. Yes, allemaal geaarde contacten (gelukkig ;))
2. De test knop heb ik niet gebruikt eerlijk gezegd. Dat zou ik nog kunnen proberen. Het kan goed dat er wat meer stroom al loopt door het huis. Weet niet exact wat er nog op zit maar op dezelfde verdieping kan ik wel gewoon een stofzuiger van 2000 watt gebruiken en een fohn. Dus een PC voeding moet geen issue zijn denk ik zo.
Het lijk mij ook dat een PC voeding zo aan moet kunnen zonder trip van de B16 automaat.

[ Voor 0% gewijzigd door ROkkie op 20-03-2016 21:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Een andere merk voeding lenen, en dan weet je het, of het de voeding is.
Ook google eens op je voeding, of er meer gebruikers zijn met dit probleem, dacht dat er vroeger eens een hele serie dit probleem had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ROkkie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:47:
[...]

Er zitten afstandsschroeven in de case vanuit de fabriek.Dus volgens mij is dat wel Ok.
Zitten ze ook op de JUISTE plaats voor je moederbord? Teveel afstandbussen veroorzaken natuurlijk ook kortsluiting. Maar dan zou je het probleem niet mogen hebben als je alles op een karton hebt liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door redfoxert op 20-03-2016 21:59 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

ROkkie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:47:
[...]

Gezien het werk dat je al in je zoektocht hebt gestoken lijken me dit soort aannames een beetje zonde van je werk, wellicht zit 1 van die afstandhouders niet op de juiste plek en heb je alsnog sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
Barrycade schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:59:
[...]

Gezien het werk dat je al in je zoektocht hebt gestoken lijken me dit soort aannames een beetje zonde van je werk, wellicht zit 1 van die afstandhouders niet op de juiste plek en heb je alsnog sluiting.
Er zitten 9 schroeven in de kast waarvan 6 onder moederbord bevestigd. 3 overigen zitten er nog in maar zijn zichtbaar aan de rechterkant van het moederbord (van boven naar beneden 3). Die 3 kan ik er wel uithalen voor de zekerheid maar ik zie dat geen van deze 3 contact maken met het bord.
Wel goed dat je het noemt :) Dit soort dingen kan je inderdaad zo over het hoofd zien. Ik ga ze zeker preventief eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
redfoxert schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:58:
[...]

Zitten ze ook op de JUISTE plaats voor je moederbord? Teveel afstandbussen veroorzaken natuurlijk ook kortsluiting. Maar dan zou je het probleem niet mogen hebben als je alles op een karton hebt liggen.
Klopt. Ik heb alles ook een keer op karton gelegd aan aangesloten. Echter was die setup zo wel aangesloten op een aparte groep van mijn keuken waar alleen normaal de magnetron op aangesloten is. Toen geen probleem met de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ROkkie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:05:
[...]

Klopt. Ik heb alles ook een keer op karton gelegd aan aangesloten. Echter was die setup zo wel aangesloten op een aparte groep van mijn keuken waar alleen normaal de magnetron op aangesloten is. Toen geen probleem met de automaat.
En diezelfde test maar dan op de plek waar je je pc wilt hebben? Cross reference check... als het dan werkt dan ligt het aan je kast.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
jan99999 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:57:
Een andere merk voeding lenen, en dan weet je het, of het de voeding is.
Ook google eens op je voeding, of er meer gebruikers zijn met dit probleem, dacht dat er vroeger eens een hele serie dit probleem had.
Klopt. Ook dat even nagezocht. De vorige serie Corsair RM had wat problemen. De RM550x is beter van kwaliteit en overal als goed gevonden door de betere review sites. (Uiteraard geen garantie dat die van mij nu wel goed ;))
Helaas zijn voedingen vrij duur en heb ik geen tweede zo liggen. Ik kan deze zo RMA'en maar wil uitsluiten dat het inderdaad het de voeding is. Anders had ik dit weekend er ff eentje gekocht en daarmee geprobeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
redfoxert schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:06:
[...]

En diezelfde test maar dan op de plek waar je je pc wilt hebben? Cross reference check... als het dan werkt dan ligt het aan je kast.
Klopt. Zou ik nog kunnen doen inderdaad. Was dit weekend beetje moedeloos van alles eruit en weer erin dat ik dat niet meer had gedaan. Eigenlijk ook omdat ik alles in de kast had zitten. In mijn keuken getest en daar ging er niks mis. Dus ik dacht dan moet dat boven ook niet meer zijn. Helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Ik zou de voeding testen los van je pc.
Voeding starten met een paperclip (verbind groen met zwart) en kijk wat er dan gebeurt.
Hang wel iets aan je voeding (ventilator bijvoorbeeld) , het ding moet wel enigzins belast zijn als hij ingeschakeld is.

Meer uitleg over de paperclip test: http://support.antec.com/...y-dead-the-paperclip-test

Eigenlijk bedoeld om te testen of je voeding nog wel start. Maar ook prima te gebruiken of het de voeding is die problemen geeft.

Andere test: de stekker van je voeding (in het stopcontact) 180 graden te draaien, en bekijken of dat verschil maakt.

[ Voor 44% gewijzigd door job op 20-03-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
Bedankt voor de ideeen. Weer een weekje voorbij en wat tijd gehad om wat te testen.

Alles nagekeken in de kast of er mogelijke punten zijn waar kortsluiting kan ontstaan. Daar kon ik echt niets ontdekken, dus geen schroefjes die ergens contact maken, afstand moederbord kast en afstandshouders die ergens per ongeluk contact maken, voeding die kortsluit met de kast na het erin schroeven etc.

Alles aangesloten op de verdieping waar de computer uiteindelijk komt te staan. Daar ook meteen automaat die afslaat. De PC uiteindelijk in dezelfde staat aangesloten op een losse groep in mijn keuken. Daar slaat de automaat niet af en PC functioneert zoals het hoort.
Mijn vermoeden is met deze test wel bevestigd dat het simpelweg aan de inschakelstroom ligt die samen met andere apparatuur op de werkamer samen zorgt dat de automaat afslaat.

Om de inschakelstroom te begrenzen zou je dit apparaatje kunnen aanschaffen.

https://www.conrad.nl/nl/...kers-wit-ip20-622412.html

Ik ben zelf nog aan het kijken naar een eenvoudige UPS. Nu is mijn vraag of een UPS ook een inschakelstroom kan opvangen. Zo niet dan moet ik beiden kopen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb je een wat "oudere" meterkast? dan kan het ook zijn dat je spul gewoon wat overgevoeliger is geworden..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
Nee 9 jaar oud huis. Maar het huis is onlangs verbouwd waarbij er een verdieping is bijgekomen. Dus ik denk dat twee kamers verbonden zijn met een groep van misschien de CV ketel of vloerverwarmingspomp. Dus er is dan al wat belastig. Met daarbij de PSU zorgt net voor korte piek wat automaat niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vroeger wel mee gemaakt dat de aardlek klapte.. draaide je die weer om klapte de groep er vaak pas uit..
later de boel vervangen.. en toen was er geen enkel probleem meer :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 22:26
Dat zou het meest waarschijnlijke zijn, als de hele PC goed draait in de keuken en vervolgens in de werkkamer de automaat laat omslaan.
Heb je echt geen idee wat er verder op dezelfde groep zit samen met de werkkamer? Meestal is dit op bouwtekeningen etc wel terug te vinden.

Komt me heel bekend voor, heb ditzelfde gehad in een studentenhuis waar ik zat: deelde 1 16A groep met de kamer naast me. Dus terug van vakantie rustig aan na elkaar de NAS, printer, PC en monitors weer aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:37
Als je al die apparaten tijdelijk uitschakelt/ stekkers uit wcd haalt; dus de belasting minimaliseert van die groep, wat gebeurt er dan als je de pc inschakelt? Als hij er weer uit klapt is er wat mis met de elektra.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
beascob schreef op maandag 28 maart 2016 @ 23:23:
Als je al die apparaten tijdelijk uitschakelt/ stekkers uit wcd haalt; dus de belasting minimaliseert van die groep, wat gebeurt er dan als je de pc inschakelt? Als hij er weer uit klapt is er wat mis met de elektra.
Ik had eerder inderdaad alle apparatuur met stekkers eraf gehaald, lampje, monitor, NAS, switch etc. Maar niet CV ketel of vloerverwarming. Dat gaf nog steeds een probleem. Het lijkt me sterk dat het iets is met de elektra. Een stofzuiger van 2000 Watt werkt wel. Maar die heeft initieel geen inspanningsstroom piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
ShitHappens schreef op maandag 28 maart 2016 @ 23:22:
Dat zou het meest waarschijnlijke zijn, als de hele PC goed draait in de keuken en vervolgens in de werkkamer de automaat laat omslaan.
Heb je echt geen idee wat er verder op dezelfde groep zit samen met de werkkamer? Meestal is dit op bouwtekeningen etc wel terug te vinden.

...
Ik heb geen elektra bouw tekening van de verbouwing. Weet niet precies welke kamer op welke groep zit. Wasmaschine en droger zijn aparte groepen maar dacht dat twee kamers op andere slaapkamers zitten. Omdat die bij elkaar weinig verbruiken tezamen.

[ Voor 0% gewijzigd door ROkkie op 28-03-2016 23:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
die heeft geen elco's die opgeladen worden denk ik ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
Klopt..die verrekte elco's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:37
Ik zou zelf nog checken of niet de nul en aarde draad verwisseld zijn in deze wcd.
Maar misschien raaskal ik...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 18:28

Mojo

The Power Within

Wat gebeurd er als je alle andere groepen in je huis uitschakelt en alleen de werkkamer aan laat. Knalt de aardlek er dan ook uit?

Ik denk dat je te veel lekstroom in huis hebt. Want je aardlek en groep tegelijk eruit is vreemd.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
beascob schreef op maandag 28 maart 2016 @ 23:38:
Ik zou zelf nog checken of niet de nul en aarde draad verwisseld zijn in deze wcd.
Maar misschien raaskal ik...
dan zou die er met alles uit moeten fietsen lijkt me ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
Mojo schreef op maandag 28 maart 2016 @ 23:39:
Wat gebeurd er als je alle andere groepen in je huis uitschakelt en alleen de werkkamer aan laat. Knalt de aardlek er dan ook uit?

Ik denk dat je te veel lekstroom in huis hebt. Want je aardlek en groep tegelijk eruit is vreemd.
Dat zou ik inderdaad eens kunnen testen. Alle groepen uit en checken of de aardlek eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
Bedankt voor de reacties. Probleem opgelost. Ik heb vorige week een UPS aangekocht. Deze vangt de inschakelstroom op die de PSU nodig heeft. Dus gelukkig niks mis met de PC zelf maar simpelweg teveel stroom verbruik op de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
ROkkie schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:04:
Bedankt voor de reacties. Probleem opgelost. Ik heb vorige week een UPS aangekocht. Deze vangt de inschakelstroom op die de PSU nodig heeft. Dus gelukkig niks mis met de PC zelf maar simpelweg teveel stroom verbruik op de groep.
Je moet toch wel behoorlijk je best doen om een 16A groep tot zijn limiet te drijven, of de bedrading in huis zit raar aangesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Kijk niet raar op als de UPS ook een keer tript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Whatson schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:54:
[...]

Je moet toch wel behoorlijk je best doen om een 16A groep tot zijn limiet te drijven, of de bedrading in huis zit raar aangesloten ;)
een standaard automaat ( B ) kan je toch behoorlijk overtikken voor die moeilijk doet :P

ging altijd prima op er 4400 Watt door te jagen :P gelukkig warmde de frituurpannen snel genoeg op om voor dat de automaat tripte de belasting naar beneden te trekken :P

404 Signature not found

Pagina: 1