Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een 24" Samsung 244T monitor met een kapotte backlight, mogelijk een probleem met de condensators. Maakte ook al jaren piepgeluiden, ik heb wat foto's bijgevoegd. Echte problemen herken ik niet direct maar ik heb er dan ook weinig verstand van, iemand met ervaring?
Dat kauwgomachtige spul is zeker hot glue?
Onder de afdekplaat links lijkt ook nog elektronica te zitten, weet iemand wat dat is?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UGai0izumDbzGxs3lNzPN1eg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gy0bslPpVkBI0cK1B2DxBHjl/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r7MIoEvBDjHI7X3tCVdu2tGE/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/psZ4Sc3MLuOAxG6qeqjjCkiw/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-03-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Niet helemaal hotglue, maar het lijkt er op ja. Vervult dezelfde functie.

Die condensatoren zien er stuk voor stuk uit alsof ze kaduuk zijn. Ik zou eens beginnen om die te vervangen. Best kans dat je scherm het dan weer doet. Mits je de backlight ook vervangt (ik neem aan dat je sowieso al vrij zeker bent dat die kaduuk is(

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nou, de backlight zelf is waarschijnlijk niet stuk maar alleen de voeding. Dan zou ik alleen de condensators op de rechter print vervangen toch of ook die op de linker / middelste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Op de linker print zien er prima uit. Dat zijn ook geen tradionele condensatoren met electrolyt, maar met polymeer. Die gaan uberhaupt niet zo gauw stuk.

De traditionele condensatoren op de rechter print (de gele, met de witte lijm zooi) staan allemaal bol. Dat betekent dat ze gekookt zijn van binnen en het electrolyt daar door uitgedroogd. Dan werken ze niet (goed) meer en zijn rijp om te vervangen.

Edit: voor je gaat solderen, laat dan op z'n minst de printplaat een dag met rust.
De condensatoren kunnen nog lading bevatten, en kunnen je een vervelende klap geven.
Je kan ze ook gewoon kortsluiten met een oude schroevendraaier. Dan zijn ze ook leeg.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 20-03-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is een repair kit als http://www.amazon.com/Sam...rs-Included/dp/B0053CZN5C de beste optie of is het beter die condensators los te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je zelf al tin, een tinzuiger of desoldeer litze, een fles spiritus en keukenpapier hebt liggen, dan zou ik het niet doen.
Je bent waarschijnlijk goedkoper uit als je gewoon bij de lokale electronica parts winkel vraagt om de correcte waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Gaat het niet om speciale low-ripple caps? Kwam dat laatst tegen in een andere Youtube video waarin gezegd werd dat normale caps het niet uit zouden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Low ESR, ja, maar die kan je ook gewoon bij je lokale electronicazaak krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45
Heb al meerdere monitoren weer tot leven gebracht met nieuwe condensatoren. Samsung gebruikt slechte kwaliteit cpas (CapXon). Vervang deze door Low ESR Panasonic of Rubycon, en grote kans dat je voor 10-15 euro weer verder kan. Let vooral ook op de afmetingen/diameter van die caps, het moet wel passen uiteraard.

Ik zie ook dat die grote cap een beetje bol staat, misschien die ook gelijk even meepakken.
verder kan je hier over heel veel info vinden op badcaps.net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
McKaamos schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:36:
Low ESR, ja, maar die kan je ook gewoon bij je lokale electronicazaak krijgen.
Wat ben je daar ongeveer kwijt? Ik heb totaal geen soldeerspul in huis.
Voor 16 euro heb je zo te zien die repair kit in huis.
John767 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:22:
Ik zie ook dat die grote cap een beetje bol staat, misschien die ook gelijk even meepakken.
verder kan je hier over heel veel info vinden op badcaps.net ;)
Bol betekent kapot toch? Volgens mij staat ie niet boller dan de rest.

[ Voor 35% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-03-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45
Bol betekend vaak dat deze niet goed meer is inderdaad.
Op badcaps zag ik een bericht dat het piepgeluid vaak komt door een falende grote cap, in geval van deze monitor.

Omdat Samsung dergelijk slechte caps gebruikt, zou ik ze allemaal vervangen.
Goedkoper dan een andere monitor, en gaat weer jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik hoop het. Enig idee wat je voor alle caps enzo bij een electronicazaak kwijt bent?
Pagina: 1