Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 11:42
Heren, dames,

Zoals de titel al aangeeft, ben ik opzoek naar een antwoord. Ik zal een korte uitleg geven over de situatie.

Ik ben van plan om een RPi 3 aan te schaffen, in combinatie met een touchscreen. Deze zal in een auto geplaatst worden. Het systeem(pje) zal voornamelijk gebruikt worden om een laptimer voor op het circuit te draaien. Als er andere alternatieven zijn, voor de RPi 3, hoor ik dat ook graag. Een ODROID bijvoorbeeld.

Nu is er op bijvoorbeeld SOSsolutions een groot aanbod, met alle benodigde middelen.

De setup zou, zoals ik het in m'n hoofd heb, uit het volgende bestaan:

- Raspberry Pi 3
- 7" touchscreen
- Android OS
- GPS dongle
- Voeding vanaf een 12V accu, met een omvormer ertussen welke USB hubs voedt.

Nu gaan mijn voornaamste vragen over Android en het touchscreen. De voeding en de GPS module zijn niet al te lastig, daar ben ik niet bang voor.

Ik lees op de site van SOSsolutions, dat voor het in gebruik stellen van het beeldscherm Raspbian benodigd is. Hiermee worden de drivers ingeladen. Dit zou bijvoorbeeld niet met Android kunnen. De vraag is, is dit een eenmalig iets, het configureren van het beeldscherm, of zou dit niet werken?

Een andere mogelijkheid: Dualboot. Een SD kaart met zowel Raspbian als Android, waartussen valt te schakelen?

Ik ben op internet bezig om te zoeken hoe het zit met de Android ondersteuning voor de RPi, en ik heb een vermoeden dat ik óf verkeerd zoek, óf dat er weinig over bekend is. Wat is bijvoorbeeld een source om complete Android OS'en te downloaden?

Is er iemand die hier ervaring of tips over heeft? Ik zal in de tussentijd verder zoeken, en mijn bevindingen op de startpost toevoegen.

Alvast bedankt!

Jacco

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Een een tablet met android nemen en die dan inbouwen. Is dat geen optie?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 19:52
Android en raspberry pi is geen goede combinatie. Er is 1 Android 4.4.4 platform geloof ik, maar dat draait erg slecht. Wil je Android, koop dan een Android tablet, en installeer daar Harry's laptimer, of racechrono op. Dit werkt zeer goed icm een bluetooth gps dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
OcGuru schreef op zondag 20 maart 2016 @ 15:49:
Een een tablet met android nemen en die dan inbouwen. Is dat geen optie?
Dacuuu schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:32:
Android en raspberry pi is geen goede combinatie. Er is 1 Android 4.4.4 platform geloof ik, maar dat draait erg slecht. Wil je Android, koop dan een Android tablet, en installeer daar Harry's laptimer, of racechrono op. Dit werkt zeer goed icm een bluetooth gps dongle.
Dat zou een optie wezen. Enige wat ik niet echt fijn vind is om een tablet continue in de auto te hebben, ook dat de tablet dat continue onder spanning staat (accu).
Het gaat inderdaad om Harry's Laptimer, Racechrono nog nooit van gehoord.

Heb me net verdiept in die Odroids. Die leveren de nieuwste Androids op een SD kaart, en het 7 inch scherm is plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Als je een android app wil gebruiken, geen speciale raspberry functionaliteit wil gebruiken als de GPIO. dan lijkt een raspberry my geen goede keus.

Ik weer niet wat de reden is dat je geen tablet in de auto wil, maar als het om de looks gaat, kan je natuurlijk een tablet uit elkaar halen en de losse onderdelen gebruiken. Ik zou alleen niet zo goed weten waarom. Een tablet is ideaal omdat deze heel compact is, en out of the box werkt.

De tablet zou je natuurlijk makkelijk kunnen aan/uit kunnen schakelen met je auto, en zelfs de accu is mogelijk nog wel een optie.

Indien je per see toch met losse delen wil werken, zou ik overwegen om een android mini PC te komen zoals ze met bergen op Aliexpress staan.

Misschien kan daar dan zo'n touschreen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 19:52
Een odroid + scherm of een tablet scherm, maakt volgens mij weinig uit als het om diefstal gaat.
Voeding kan je ook zo maken dat zodra de sleutel er uit gaat, de spanning van de tablet lader is.

Racechrono vind ik persoonlijk een prettige app. Leg hem maar eens naast harry, ieder zijn keuze natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:54
Als je de LapTimer App (of applicatie) gewoon zelf wilt maken, kun je redelijk simpel met QT ( http://www.qt.io/ ) iets in elkaar bouwen
QT op een RPi is niet zo moeilijk, kan dan op een default linux distributie worden gedraaid en heb je meer controle over IO en dergelijke.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:27

houthakker

Poehé

Waarom niet gewoon een 2 DIN Android radio, zit gps al in....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:39

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb een beugeltje gemaakt die ik in de (defecte) cd speler schuif. Op dat beugeltje klik ik mijn Nexus 7 2013 net zo makkelijk vast als los klikken bij parkeren.

Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/30/9189683c5ec1da264a290018971d4ead.jpg

In combinatie met Timur's Kernel for Nexus 7 2013 + Nexus 9 helemaal ideaal.

Mijn Bluetooth OBD dongle gekoppeld aan de Torque app geeft interessante informatie.
VB: Afbeeldingslocatie: http://www.b15u.com/attachment.php?attachmentid=41345&d=1357578795

Tablet gaat diep 'slapen' wanneer de sleutel uit het contact gaat.
Ondersteuning voor USB DAC. In combinatie met een groundloop isolator en Spotify Offline zeer goede geluidskwaliteit.
Ondersteuning voor USB-OTG laden/gebruiken tegelijk.
Offline navigatie.
Opstart en afsluit logotjes / filmpjes van merk auto naar wens.
Ondersteuning voor achteruitrijcamera...

USB Host Mode + External Power
Fast Charging while in USB Host Mode
Preferred Slot Auto-Mounting of up 4 USB Drives
Firm Sleep + RTC Alarm Killer
New: Easy App-Killer for reliable Suspend mode
New: Powerdown + Powerup Custom Configuration Dialogs
New: Power-Up On-Screen-Display with live USB-Device detection + drive mounting
New: HD/Hi-Res UVC Frame-Grabber support
for Backup-Cam with MJPG encoding up to 2592x1944 pixels - Demo video (N9)

_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 25-03-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Heren, even een samenvattende reactie op alle reacties.

De reden voor de inbouw zoals gezegd, is om een laptimer te herbergen, plus misschien een ODB functionaliteit. Navigatie is ook mooi meegenomen, maar voornamelijk de laptimer.

De reden waarom ik geen tablet wil is omdat dat ten eerste qua prijs, net zo duur is, afhankelijk van het model en dergelijke, plus dat de inbouw alleen maar onhandig is, tenzij je de tablet uit elkaar trekt.
Er is geen frame voor, of iets dergelijks. Met zuignappen wil ik niet werken. Plus dat je met een oplaadkabel zit, en een aan/uit knop op de zijkant van de tablet.

De auto waar het inkomt betreft eentje die voor het circuit is, dus er zit niks in qua radio of dergelijke.
Ik heb paneel op het oog, waar onder andere de bediening van alle verlichting, benzinepompen, fans, het starten zelf en 2 schermen opkomen. Een voor de thermostaat, de ander voor de laptimer.

Van de week ben ik wezen struinen op de site van Odroid, Hardkernel, en heb daar de C2 besteld met een touchscreen. Zag er naar mijn inzien goed uit, met een mogelijkheid om met een eMMC module Android voorgeïnstalleerd te krijgen. Niet dat dat de moeite is, maar ik ben iemand die de gemakkelijke weg (soms) kiest.

Ik zal binnenkort mijn bevindingen wel posten hier, plus wat foto's.
Pagina: 1