Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastro11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09-2024
Hallo,

Ik zit te overwegen om een Surface of andere tablet met windows te kopen maar ik vind het moeilijk om te kijken welk apparaat goed presteert voor mijn doeleinden voor het liefst niet een te hoge prijs (ik ben student).

Waarom?

Momenteel heb ik thuis een goede pc die het zware werk doet. Ben ik ergens anders, dan verbind ik met bijvoorbeeld teamviewer met de pc en dan heb ik weer toegang tot alles.
Nou ben ik de laatste tijd steeds vaker op locaties waar dit niet meer wil wat het werken voor mij lastig maakt.

Wat verwacht ik van een tablet?

Momenteel studeer ik bouwkunde en maak ik regelmatig gebruik van 3d software als archicad en later ook revit. Blender 3d gebruikt ik ook regelmatig. Nou verwacht ik niet dat de tablet dit allemaal perfect kan. Ik verwacht wel dat de surface snel genoeg is om niet al te grote projecten vloeiend kan openen enzo. Voor het zware en grote werk kan ik dan altijd nog verbinden met de thuis pc die ook het zwaardere renderwerk voor mij doet.
En natuurlijk maak ik verslagen in word, gebruik ik outlook en meer van zulke standaard dingen.

Ik heb al wat rondgekeken naar tablets met Windows. Deze maken voornamelijk gebruik van de nieuwe m5 processoren die erg zuinig zijn maar met bijvoorbeeld 900 mhz durf ik niet voor mezelf te zeggen wat ik ervan mag verwachten.

Daarom graag wat advies voor mijn situatie en ik ben erg benieuwd wat ik in de praktijk kan verwachten.

Ik maak weinig gebruik van forums, dus excuses als ik teveel/teweinig info geef of het in het verkeerde topic o.i.d. staat. Correct me if im wrong ;).

edit1:
De tablet moet wel met minimaal 1 andere monitor kunnen verbinden (2 is zeker niet onwenselijk).

[ Voor 3% gewijzigd door elastro11 op 20-03-2016 11:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat de crux ligt in welke GPU's zijn "gecertificeerd" voor Blender, AutoCAD en andere zaken en daarvoor zou ik toch even aanraden om wat onderzoek te doen op de betreffende sites/forums en te bekijken of mensen met een Intel HD520 een acceptabele performance halen. Als alternatief moet/kan je dan kijken naar wat men vindt/merkt met de Intel Iris 540 GPU.

Ook lijkt het me interessant om te weten wat alles mag wegen; een student Bouwkunde zou moeten weten *kuch* dat een mobieler werkstation mogelijk ietsjes zwaarder kan zijn dan een, pak 'm beet, iPad Pro. Als je hier een beetje over na wil denken, en je budget mogelijk ietsjes wil nuanceren, zou een alternatief zijn om eens te kijken naar een Surface Book dGPU.

Op de Store-site van Microsoft worden een paar punten al besproken; een gewone Surface 4 Pro i7, is geschikt voor AutoCAD en weegt rond de 900 gram. Maar een Surface Book van rond de 1600 gram, geeft absolute power omdat er een dedicated Nvidia GPU mee komt alsmede een iets groter scherm met hogere resolutie.

De prijzen liegen er helaas niet om; ga ervanuit dat je al snel rond de 1500+ uitkomt als je een geschikt/rap Surface-model wil aanschaffen. Ik denk dat je je voor dat geld bijna beter uit bent met een (iets lompere) laptop.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastro11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09-2024
Gewicht is voor mij niet zo'n heel belangrijk punt. Het moet draagbaar zijn maar verder zal ik me er prima mee redden wanneer het 900 of 1600 gram is.

De reden waarom ik naar een tablet keek ipv laptop is omdat een tablet net iets mobieler is. Ik loop nu stage op de bouwplaats en dan kan het handig zijn om bepaalde tekeningen te openen vanuit een tablet. Met een laptop is dat minder praktisch. Ook het kunnen maken van een schetsje met de pen is een groot voordeel voor mij.

Ik zal de tablet niet zien als een workstation tablet. Ik zal ook niet verwachten dat ik complexere projecten in bijvoorbeeld autocad kan openen zoals de surface i7 kan. Het gaat me voornamelijk om klein tot middelgrote projecten.

Mijn budget zal ook niet boven de 1000 euro uit komen. Anders zou het mijn pc moeten vervangen gezien mijn geld ook nog niet op mijn rug groeit.
Als blijkt dat ik beter geen tablet kan kopen kan dat ook een conclusie zijn, maar dan ben ik wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een surface 4 pro i5 of een surface 3 of surface 3 pro (of miss een hele andere tablet) zou presteren.