Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gisteren heb ik samen met een kameraad mijn nieuwe PC gebouwd. alle hardware samengesteld met hulp van de leden hier op tweakers. Let op: mijn kennis van soft en hardware is zeer beperkt.

Alles lijkt goed te functioneren, maar mij viel op dat windows aangaf dat er maar 8 GB RAM in zat, terwijl ik twee reepjes van 8gb geinstalleerd heb in slot 1 en 3 van het mobo. Dat klopt dus niet, dit zou 16 gb moeten zijn.

Uiteraard heb ik na bouwen eerst windows geinstalleerd en daarna de meegeleverde software van het mobo geinstalleerd.

Ik ben de BIOS ingedoken, en daar gaf hij aan dat er enkel in slot 3 een reepje van 8 gb zat. Slot 1 vond hij niks. Vervolgens de reepjes van plek verwisseld. Toen herkende hij enkel een reepje in slot 1.

Kan ik hier uit concluderen dat er 1 reepje defect geleverd is? Of kom ik te snel tot deze conclusie.

Alvast bedankt voor de hulp.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 79,95€ 79,95
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 347,50€ 347,50
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 38,90€ 38,90
1TP-Link Archer T9E€ 55,95€ 55,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 163,18€ 163,18
2BitFenix Alchemy Connect 6x LED-Strip 12cm - blue€ 8,52€ 17,04
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 66,95€ 66,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 132,-€ 132,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.160,84

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Even contact opnemen met de winkel waar het geheugen gekocht is en een RMA aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:09

Nibbz

Postmaster General

trek de werkende RAM module eruit, vervang die met degene waarvan je vermoed het niet doet. En kijken of de PC dan opstart. (en start op met alleen de niet werkende, in het slot, waar je de werkende uit haalde :) )

Mocht hij dan niks doen, kun je denk ik wel zeggen dat hij defect is.

[ Voor 18% gewijzigd door Nibbz op 20-03-2016 11:52 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt heren,

Zojuist een mail gestuurd naar de webshop waar het geheugen vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is het antwoord van Brilsmurfffje het beste antwoord? |:(

Als ik zo eens kijk naar het moederbord vermoed ik dat je het geheugen al in het verkeerd slot hebt zitten. Slot 1 en 2 dien je te gebruiken indien je maar 2 reepjes hebt gebruikt.

Je gaat er nu vanuit dat het geheugen stuk is terwijl dat net zo goed het moederbord kan zijn. Simpel iedere keer met 1 reepje geheugen opstarten en dan ieder slot afgaan geeft veel meer uitsluitsel. En dat dan natuurlijk met ieder reepje geheugen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus, Ciris, misschien iets te voorbarig geweest. In mijn vooronderzoek kwam namelijk telkens naar voren dat je RAM geheugen altijd in slot 1 en 3 of 2 en 4 te moeten steken voor duaal gebruik.

Uit jou reactie begrijp ik dat dat niet zo is?

Ik zal nog eens wat variaties proberen met het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:09
Ja dus kan het zijn dat je Mbord die reepjes niet in dual kan draaien, dat moet je eerst uitsluiten.
Maar het lijkt erop als hij eenzaam en alleen ook niet draait dat dat reepje stuk is.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:14:
Hoe is het antwoord van Brilsmurfffje het beste antwoord? |:(

Als ik zo eens kijk naar het moederbord vermoed ik dat je het geheugen al in het verkeerd slot hebt zitten. Slot 1 en 2 dien je te gebruiken indien je maar 2 reepjes hebt gebruikt.

Je gaat er nu vanuit dat het geheugen stuk is terwijl dat net zo goed het moederbord kan zijn. Simpel iedere keer met 1 reepje geheugen opstarten en dan ieder slot afgaan geeft veel meer uitsluitsel. En dat dan natuurlijk met ieder reepje geheugen doen.
Lees je in vervolg in voordat je zomaar wat zegt:
http://www.gigabyte.com/p...page.aspx?pid=5491#manual
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:20:
Excuus, Ciris, misschien iets te voorbarig geweest. In mijn vooronderzoek kwam namelijk telkens naar voren dat je RAM geheugen altijd in slot 1 en 3 of 2 en 4 te moeten steken voor duaal gebruik.

Uit jou reactie begrijp ik dat dat niet zo is?

Ik zal nog eens wat variaties proberen met het geheugen.
Nee 1 & 3 of 2 & 4 ligt er aan of je DDR3 of DDR4 hebt. Dat kun je zelf uitzoeken:

Maar wat wel handig is om alleen de waarschijnlijke defecte alleen te proberen in meerdere slots.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:24:
[...]

[...]

Nee 1 & 3 of 2 & 4 ligt er aan of je DDR3 of DDR4 hebt. Dat kun je zelf uitzoeken:

Maar wat wel handig is om alleen de waarschijnlijke defecte alleen te proberen in meerdere slots.
Als je nu eens goed leest wat ik schrijf.
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:14:

Als ik zo eens kijk naar het moederbord vermoed ik dat je het geheugen al in het verkeerd slot hebt zitten.
De rest van mijn stappenplan blijft gewoon prima van kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hij heeft anders gewoon gelijk. Slot DDR4_1 en slot DDR4_2 dienen gebruikt te worden; dit zijn de twee grijze RAM sloten. De twee zwarte sloten zijn slot DDR4_3 en DDR4_4. Dit staat toch duidelijk op de afbeelding van het moederbord. Naast de RAM sloten staat hun respectievelijke benummering.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000816268.jpeg

Edit: Verder zou ik inderdaad even de 2 RAM reepjes afzonderlijk proberen in 2 verschillende slots, puur om het een en ander uit te sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door stin00 op 20-03-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:24:
[...]

[...]

Als je de manual trouwens eens goed leest dan spreken ze zich daar tegen. De tekst zegt iets anders dan dat het diagram laat zien. Het diagram bevestigt wat ik vermoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik had alleen de tekst gelezen. Mijn fout als ik het verkeerd had. Blijkt maar weer eens dat we allemaal wat verder moeten kijken dan onze neus lang is. :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niks meer van, ik heb de reepjes afzonderlijk getest, Ze deden het allebei prima, wanneer er 1 reepje in het mobo zat. Toen slot 1 en 3 (grijze slots in het plaatje) geprobeerd samen, weer maar 8gb.

Daarna slots 2 en 4, zelfde verhaal.

Nu heb ik de onderste twee slots van het plaatje geprobeerd, EN HIJ DOET HET, Dus 1 reep in de grijze slot, en 1 in de zwarte. Ik dacht dat dat niet de bedoeling was?

Maar windows detecteert nu ook 16gb RAM. Opgelost denk ik dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kijkt verkeert.

Slot 1 en 3 zijn de onderste twee. Slot 1 en 2 zijn de beide grijze slots. 2 en 4 zijn de zwarte.

De volgorde van de slots is dus van boven naar beneden,

4 zwart
2 grijs
3 zwart
1 grijs

Het diagram in de manual zegt 1 en 2 of 3 en 4 bij 2 reepjes maar de tekst in de manual zegt 1 en 3 of 2 en 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad verkeerd gekeken, Wat je zegt klopt helemaal, wel verwarrend van Gigabyte zeg.
Pagina: 1