NAS voor films en storage.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-11-2020
Ik wil graag een NAS bouwen mijn budget is 1200,- euro. Ik heb nu al een systeem samengesteld, maar ik krijg het idee dit verpruts te hebben. Voor dit bedrag is het volgens mij best mogelijk ECC memory te kopen een simpele Xeon processor en een mooi bijpassend moederbord.

CPU: Intel Core i5-6400 Boxed. Prijs 180,- euro.
CPU-fan: Scythe mugen 4 PCGH. Prijs 40,- euro.
MOBO: MSI B150M BAZOOKA. Prijs 75,- euro.
RAM: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16. Prijs 80,- euro.
GPU: MSI GeForce GT 610 (810MHz) 1GB. Prijs 35,- euro.
HDD: WD Red WD40EFRX, 4TB. 3X Prijs 450,- euro.
SSD: Kingston SSDNow V300 60GB. Prijs 40,- euro.
CASE: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black). Prijs 75,- euro.
PSU: Corsair HX750i. Prijs 150,- euro.

Dit is de configuratie die ik heb samengesteld als server. Ik keek vandaag een video op Linus Tech tips over moederborden. Toen werd ik onzeker hij zij dat je je moederbord kiest voor je gebruik. Ik heb volgens mij meer een systeem gebouwd voor gaming dan om als server te gebruiken. Wat ik dan anders heb gedaan is de GPU simpeler maken en veel meer opslag samengesteld.

Ik wil sowieso 16GB of 24GB aan RAM wat op de hoogst mogelijke snelheid werkt. 12TB aan opslag verdeeld over 3 keer een 4TB WD RED HDD. Het OS wil ik gaan draaien op een SSD van 60GB of 120GB. Het systeem moet vrij geluid stil zijn, omdat hij op mijn kamer komt te staan waar ik ook slaap. Het is heel belangrijk dat het ook een niet stroom slurpend systeem is.

Ik weet nog niet welk OS ik er op ga draaien ik zit erg te twijfelen tussen Unraid en Freenas. Ik heb geen probleem te betalen voor Unraid als het beter werkt. Als jullie mij daarin kunnen adviseren zou dat ook heel welkom zijn.

Ik heb al geprobeerd een NAS te draaien met een externe HDD aangesloten op een Dell T3400 dit werkte niet. Het was heel traag door de 4GB RAM en ik vind het het niet waard om hem nog te upgraden.

Beste antwoord (via Patatje19 op 23-03-2016 21:49)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vind je het erg als ik zeg dat me dit ongelofelijke overkill lijkt voor een NAS?
Waarom 16GB+ aan RAM, waarom een Skylake i5, waarom B150 board?
Wat zijn jouw plannen met het ding? Want alleen maar een NAS heeft niet meer nodig dan 512MB RAM en een CPU uit een smartphone (getuige de specs van een willekeurige Synology of Qnap NAS).

Kortom, als het alleen maar een NAS hoeft te zijn, ben je compleet het verkeerde aan het samenstellen.

Ik mis ook compleet wat je met die T3400 aan het doen was. Externe harddisks zijn sowieso trager dan interne disks. Helemaal als je op USB2 werkt.
En dan hebben we nog niet gepraat over hoe je LAN in elkaar zit. Switches, accesspoints, bekabeling, gebruik je Wifi? Hoe heb je de snelheid getest?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:51
Je hebt volgens mij een beetje gedaan aan overkill. Je moederbord wordt geadverteerd als 24 uur getest als gaming bord. En die I5 voor alleen wat files serveren? Dat en een videokaart lijkt mij niet logisch.

LinusTechtips geeft een goede voorzet :

https://linustechtips.com...s-how-do-you-start-guide/

Je wilt 3 schijven van 4Tb dus deze kan je gebruiken als basis lijkt mij.

https://linustechtips.com...ith-a-nas/#comment-662704

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Vind je het erg als ik zeg dat me dit ongelofelijke overkill lijkt voor een NAS?
Waarom 16GB+ aan RAM, waarom een Skylake i5, waarom B150 board?
Wat zijn jouw plannen met het ding? Want alleen maar een NAS heeft niet meer nodig dan 512MB RAM en een CPU uit een smartphone (getuige de specs van een willekeurige Synology of Qnap NAS).

Kortom, als het alleen maar een NAS hoeft te zijn, ben je compleet het verkeerde aan het samenstellen.

Ik mis ook compleet wat je met die T3400 aan het doen was. Externe harddisks zijn sowieso trager dan interne disks. Helemaal als je op USB2 werkt.
En dan hebben we nog niet gepraat over hoe je LAN in elkaar zit. Switches, accesspoints, bekabeling, gebruik je Wifi? Hoe heb je de snelheid getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik heb ook het idee dat je niet echt weet waar je moet beginnen.

Ik weet ook niet wat je wensen zijn, maar als je per se zelf wat wilt bouwen, begin dan eens hier!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ter info: ik heb, voor hedendaagse begrippen, een hele simpele pricewatch: HP Proliant Microserver N36L met 1GB, Windows 7 en haal daar circa 80 MB/s write en zo'n 100 MB/s read mee.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Ik snap jullie punt compleet en ik dacht zelf ook waar ben ik mee bezig. Waarvoor zou zo'n systeem dan meer geschikt zijn. Ik weet inderdaad echt niet waar ik moet beginnen. Bij een game PC is het makkelijk je zoekt je GPU en bouwt de rest er om heen, maar bij een NAS weet ik het niet. Waarvoor zou de samen- stelling dan wel juist zijn. Ik had de Dell T3400 bedraad op de router aangesloten en de HDD met een 3.0 USB aansluiting.

Mijn NAS zal gebruikt worden om films vanaf te gaan kijken een Minecraft server te draaien en files sharen binnen en buiten het netwerk.

Alvast erg bedankt voor de reactie ik kan zeker weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Patatje19 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:22:
Mijn NAS zal gebruikt worden om films vanaf te gaan kijken een Minecraft server te draaien en files sharen binnen en buiten het netwerk.

Alvast erg bedankt voor de reactie ik kan zeker weer verder.
Als ik anderen mag geloven op GoT, kan je Minecraft al draaien op een Raspberry Pi. Pak je daar de zwaarste uitvoering van met aanvullende accesoires, ben je misschien 150 Euro verder.

Zet je ernaast mooi een DS416 neer, bijvoorbeeld, met de disks die je wil, zit ik totaal even snel onder jouw budget van 1200 Euro en heb je losstaande zaken die beiden veeeeel stiller & zuiniger zijn dan je startpost, onafhankelijk een reboot/maintenance kunnen krijgen etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik zou voor een HP Microserver Gen8 gaan, zoals Mick1990 ook voorstelt.
En dan een reepje extra geheugen erin zetten (8Gb totaal) en dan Xpenology opzetten.
Kan je met de Docker App op de Synology minecraft servers draaien.
Dan ben je voor de helft van het geld klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MAX3400 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:29:
[...]

Als ik anderen mag geloven op GoT, kan je Minecraft al draaien op een Raspberry Pi. Pak je daar de zwaarste uitvoering van met aanvullende accesoires, ben je misschien 150 Euro verder.

Zet je ernaast mooi een DS416 neer, bijvoorbeeld, met de disks die je wil, zit ik totaal even snel onder jouw budget van 1200 Euro en heb je losstaande zaken die beiden veeeeel stiller & zuiniger zijn dan je startpost, onafhankelijk een reboot/maintenance kunnen krijgen etc.
Naja, dit dus.

Minecraft op een RaspberryPi heb ik m'n twijfels bij, daar zou ik wel een PC voor inzetten. (maja, ik speel weinig Minecraft en als ik t doe, draai ik iets van TechnicPack oid, en dat heeft veel meer nodig dan kale mod-loze Minecraft)
Maja, dan kom je op een simpel Core2Duo apparaat. Een Dell Optiplex 330 of een HP DC5700 machine heb je al op de kop getikt voor 50 euro via Vraag&Aanbod of Marktplaats, is vrij zuinig en most of all: erg stil.
Linux er op, Java installeren, Minecraft er op. Klaar.

En ls je toch alles wil samenvoegen in één machine, dan is de tip voor een HP Microserver ook een hele goeie. Kost in totaal wat meer dan een Synology of Qnap van een goeie 100 euro + een oude kantoorPC, maar dan heb je het wel in 1 doos zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Dank jullie wel allemaal voor de steun. Ik ga er nog even goed over nadenken, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik ga voor de zelfbouw NAS van de BBG. Dan ben ik voor 1000,- euro klaar en dat is ook ongeveer mijn budget. Ik vind het het leukst om hem zelf te bouwen, omdat het voor mij ook een leer project is. Als OS ga ik gebruiken van Freenas dat prima gaat werken. Nogmaals bedankt iedereen.
Pagina: 1