Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vlan's op cisco catalyst 3550

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:58
Dag allemaal,

Ik ben bezig bij ons op de stichting het netwerk een beetje op orde te brengen. Omdat er wens is naar het scheiden van verkeer (kassasystemen, pc's medewerkers, en een hotspot) wil ik gebruik maken van 3 vlan's.
Omdat er weinig geld is probeer ik dat met de apparatuur die er al is.

Er staat een Draytek vigor 2920
Daarachter een cisco catalyst 3550 switch
Diverse accespoints
Hier en daar een unmanaged switch.

Nu was mijn idee om de vigor 3 vlan's aan te laten maken, met aparte subnet, die onderling niet kunnen communiceren.
De router zit aangesloten op de switch, en de poort wordt netjes gezien als trunk poort.

Als ik nu via smartports een aantal poorten toewijs aan de diverse vlan's gaat dat goed zo lang ik er direct 1 pc aan hang.

Als ik nu op de switch een accespoint aansluit (ondersteunen geen vlan's) kan ik met 1 device verbinding maken met het accespoint, en is er netjes op het juiste vlan dataverkeer. Komt daar een 2e device bij, dan krijgt deze geen óf ip adres meer en is er geen dataverkeer meer, óf de switch maakt van de poort automatisch een trunk poort en al het verkeer gaat via vlan 1.

Het maakt niet zo veel uit welk type poort ik instel in smartport beheer.

Wat ik eigenlijk wil is dat ik een poort op de switch kan toewijzen aan een vlan, en dat deze dan al het verkeer afhandelt op dat vlan. ongeacht of er 1 pc aan hangt, een switch met meer pc's of een accespoint.

Wil ik nu iets dat niet kan, of doe ik wat verkeerd?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een flink aantal unmanaged switches kan/zal geen VLAN-ondersteuning hebben. In essentie kan je dus de situatie hebben dat het verkeer tussen een managed en unmanaged switch over VLAN A gaat en het verkeer van unmanaged switch naar clients over "alles". Dat is de hele crux; zodra je ineens naar unmanaged apparatuur overstapt (wat je zelf ook al post), kan al het tagged verkeer komen te vervallen.

Wat gebeurt er trouwens als je op device A alle IP-configuratie hard instelt naar het subnet voor VLAN A en op device B alles instelt voor het subnet voor VLAN C?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• yannickudb
  • Laatst online: 22-11 08:58
Ik zit een beetje te twijfelen, ben gaan zoeken naar aanleiding van jouw reactie, en volgens mij wordt het een probleem om dit met unmanaged apparatuur goed werkend te krijgen.

Ik kan van de vigor ook gewoon 3 poorten als gescheiden lan's instellen. Zou ik de switch zo in kunnen stellen dat deze zich gedraagt als 3 'kleinere'. Bijv poort 1-16 17-36 en 37-48 die met elkaar kunnen communiceren. Dan laat ik t hele idee van vlans vallen en maak ik een fysiek gescheiden systeem.
Ik gok dat dat nu het makkelijkste is zonder meteen te moeten investeren.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

yannickudb schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:31:
Zou ik de switch zo in kunnen stellen dat deze zich gedraagt als 3 'kleinere'.
Ja, dat heet vlannen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gravit0n
  • Niet online
Is ip routing geconfigureerd op die Catalyst?

[ Voor 85% gewijzigd door Gravit0n op 21-03-2016 09:14 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Je zou de managed switches kunnen gebruiken met 3 vlans, en daarna "domme switches" gebruiken enkel binnen het zelfde vlan. Kortom, 1 3550 switch met 3 vlan's ,en hieronder voor ieder vlan een domme switch. 1 cisco en 3 domme switches in totaal dan.

Yet again, de EOL reeks (ook gezien als lab switches) van Cisco komen erg goed in prijs omlaag. Het voordeel van deze producten is ook dat zij routing ondersteunen, iets waar jij (volgens mij) geen gebruik van maakt. Wat je zou kunnen proberen is, als je genoeg heb aan 100mb, een paar goedkope cisco 2950 switches opkopen. EOL, maar wel alles wat jij nodig heb om een leuk netwerkje te bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 21-03-2016 09:28 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1