Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06 20:30
Ik heb een Samsung Galaxy S3 (met Android 4.3) die het nu zo'n vier jaar perfect heeft gedaan. Helaas heeft hij in de laatste paar maanden een vaag probleem ontwikkeld.
Wat er gebeurd is dat de accu vanuit het niets opeens leeg blijkt (en dan ook echt 0%). Dit gebeurt ergens rond de 40-50%. Althans, hij gaf de laatste keer dat ik keek aan dat er nog 40-50% over is en dan is ie binnen enkele uren, misschien zelfs een uur helemaal leeg.

Wanneer de telefoon van de lader wordt gehaald (rond 8 uur 's ochtends) valt hij vaak nog voor 5 uur 's middags uit en de telefoon is dan weinig of zelfs niet gebruikt. Het is een dagelijks terugkerend probleem.

Hij heeft dit probleem met drie verschillende accu's, dus daarmee kan ik toch wel uitsluiten dat het een accu-probleem is.

Wat ik heb geprobeerd is om er een temperatuur-app op te installeren zodat ik (achteraf) kan zien of misschien een app zorgt voor een hoge cpu-load en dus sneller de accu leeg maakt, maar wanneer de telefoon uitvalt, is het logbestand/de grafiek ook weg.

Ik heb de telefoon een factory reset gegeven om uit te sluiten dat een app die er op stond het probleem veroorzaakt, maar het probleem blijft bestaan.
De enige apps die er (naast de standaard voorgeinstalleerde apps) nu op zijn geïnstalleerd: SwiftKey Keyboard en Whatsapp.

Na de reset leek het probleem in de eerste instantie opgelost omdat hij drie dagen zonder problemen aan bleef. De telefoon is in die drie dagen zo goed als niet gebruikt en er was nog zo'n 20% over voordat ik besloot hem weer op te laden; prima gang van zaken dus.
Nadat ik hem weer oplaadde viel de telefoon weer rond de 45% uit (na anderhalve dag denk ik). Ik kan hem nooit op heterdaad betrappen met het uitvallen want wanneer ik de telefoon gebruik (van bijvoorbeeld 60 naar 30%) doet hij gewoon z'n werk.

Het toestel (en apps) zijn geupdate naar de laatste versie en hij is niet geroot.

Iemand een goede tip?

:D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
In de afgelopen week is de telefoon weer verschillende keren uitgevallen tussen de 40 en 50% en ook dat hij weer 0% aangeeft na het opnieuw opstarten.
Vannacht heb ik de telefoon opgeladen, maar toen ik zonet op een knop drukte reageerde hij niet; scherm bleef uit.
Ik heb de batterij eruit gehaald, er weer in gedaan en toen hij opstartte gaf hij 96% aan. Dit terwijl de oplader er de hele tijd aan heeft gehangen.

Dus wat hier nu constant misgaat is mij nog altijd een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 15:20
Ik denk dat de accu langzaam kapot gaat, nieuwe kopen dus (kost ook niet zoveel voor een S3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Het gebeurt met alle drie de accu's die ik erbij heb. Het lijkt me sterk dat ze allemaal (rond januari) stuk zijn gegaan/aan het gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:15
Heb je ook al getest met een andere oplader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
yes, drie verschillende. Ook andere kabels

[ Voor 6% gewijzigd door KoffieNT op 26-03-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Zitten er tussen die 3 accu's ook nieuwe, of zijn ze allemaal 4 jaar oud? In 4 jaar zijn li-ion accu's vaak wel afgeschreven.

Had met mijn SIII exact hetzelfde probleem wat wel was opgelost met een nieuwe accu.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:15
Dan vrees ik dat er een defect zit op het moederbordje. Alle andere potentiële oorzaken zijn zo definitief uitgesloten. Samsungs durven nogal eens lastig doen over het oplaadkabeltje maar als dat ook niet het geval is vrees ik er een beetje voor.

Ik heb er al verschillende voor binnen gehad en de meesten waren opgelost met een nieuwe batterij. Enkelen werden opgeladen met een foute lader maar hier en daar zit er eentje tussen die gewoon niet meer te herstellen is.

(Overigens is het argument van Xander wel nog terecht: een accu die je gewoon laat liggen degradeert ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Misschien ook een idee om een baterij calibratie te doen?

Zijn apps voor te vinden in de playstore, houd voornamelijk in dat deze de batterij-stats opnieuw resetten. Lost je probleem niet op maar kan wel helpen wanneer hij zal uitvallen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Xander schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:16:
Zitten er tussen die 3 accu's ook nieuwe, of zijn ze allemaal 4 jaar oud? In 4 jaar zijn li-ion accu's vaak wel afgeschreven.

Had met mijn SIII exact hetzelfde probleem wat wel was opgelost met een nieuwe accu.
VanStino schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:19:
Dan vrees ik dat er een defect zit op het moederbordje. Alle andere potentiële oorzaken zijn zo definitief uitgesloten. Samsungs durven nogal eens lastig doen over het oplaadkabeltje maar als dat ook niet het geval is vrees ik er een beetje voor.

Ik heb er al verschillende voor binnen gehad en de meesten waren opgelost met een nieuwe batterij. Enkelen werden opgeladen met een foute lader maar hier en daar zit er eentje tussen die gewoon niet meer te herstellen is.

(Overigens is het argument van Xander wel nog terecht: een accu die je gewoon laat liggen degradeert ook.)
Dan ga ik het toch nog proberen met een nieuwe batterij. De batterijen die ik heb zijn 4 jaar oud (de originele) en 1.5~2 jaar oud. Ik vind het wel erg toevallig dat ze sinds hetzelfde tijdstip hetzelfde probleem veroorzaken, maar wie weet is het stiekem toch opgelost met een nieuwe :).
(komt komende week binnen. Ik zal te zijner tijd opnieuw posten.)
sapphire schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:20:

Zijn apps voor te vinden in de playstore, houd voornamelijk in dat deze de batterij-stats opnieuw resetten. Lost je probleem niet op maar kan wel helpen wanneer hij zal uitvallen.
Ik heb een calibratie-app geinstalleerd en de stats gereset. Ik hou het in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
sapphire schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:20:

Ik heb de batterij-stats gereset en alle drie de batterijen gaven "good condition" aan. Toch bleef de telefoon uitvallen.

Inmiddels heb ik een nieuwe batterij ontvangen en in gebruik (prod. datum 2016.03.04). Het leek de afgelopen drie weken goed te gaan met de telefoon, maar toch heb ik in de afgelopen week nog een tweetal keren gehad dat de telefoon uit is gevallen met 30+ % over..
Na het aansluiten op de oplader duurt het een aantal minuten voordat de telefoon ergens op reageert en daarna geeft hij aan dat de batterij op 0% is..precies zoals het eerst was dus.

Wellicht een ander probleem, maar ik zet het er toch even bij:
Wat opvalt is dat deze nieuwe batterij ontzettend kort meegaat. Nauwelijks 24 uur bij geen gebruik (lees: Minder dan 2 minuten scherm-aan-tijd).
Ook na de nieuwe batterij een keer of 10 volledig te hebben opgeladen is er geen verschil op 1 keer na, waarbij hij 45 uur is meegegaan en er nog 15% over was..daarna ging hij weer terug na nauwelijks 24 uur met zo goed als geen gebruik.
Er zijn geen apps of andere dingen die rare verbruikwaardes aangeven.

Ik denk zo langzamerhand dat deze telefoon mijn tablet/afstandsbediening gaat worden want betrouwbaar lijkt ie helaas nog steeds niet.

edit: @batterijverbruik. Gisteren heb ik de telefoon in plaats van, zo goed als niet te gebruiken, eens een tijdje een Youtubefilmpje af laten spelen (~30min) en daarna de telefoon weer weggelegd. Nu was ie zonet op 15% en heeft hij totaal 39 uur aangestaan. wtf?
Geen crashes meer tot nu toe, dus dat is mooi. Toch nog maar een tijdje afwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door KoffieNT op 02-05-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Ik denk dat ik gevonden heb wat het probleem is.
Het komt niet echt voor dat de batterij opeens leeg is, maar de telefoon valt nog wel op de meest random momenten uit, waarna de batterij er uit en in moet om hem weer aan te krijgen.

http://hubpages.com/techn...hip-Sudden-Death-Problems
Google Play: eMMC Brickbug Check

De app geeft bij mij ook "chip insane" aan wat dan duidt op een kapot geheugen. Dit zou vooral voorkomen bij de eerste modellen van de Galaxy S3/I9300 (die ik dus heb).

Ik post de links in de hoop dat iemand met eenzelfde probleem er eventueel ook iets aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Is gefixt in een systeem update van Samsung een aantal jaar terug, geen paniek. Die insane chip veroorzaakte een boot probleem waardoor je toestel een dure boekenlegger kon worden.
Pagina: 1