Welke hardware combinatie om tv te kunnen kijken vanaf NAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik kijk eigenlijk zelden TV. Als ik TV kijk, is het via uitzendinggemist.nl (npo.nl). Verder kijk ik vooral films en/of series.

Momenteel heb ik geen TVs. Ik kijk alles op mijn laptop maar dit begint vervelend te worden. Ik ben nu op zoek naar het volgende.

Ik wil 1 TV kopen voor in de woonkamer en 1 voor in de slaapkamer. Films wil ik niet langer downloaden naar mijn laptop maar naar een (nog aan te schaffen) NAS. Ik wil vanaf beide TVs deze films kunnen streamen, en zo nodig ook op TV naar npo.nl streams kunnen kijken.

Ik ga er vanuit dat ik een TV met USB poorten moet kopen om daarin een WIFI module te kunnen zetten die verbinding maken met het NAS. Ik heb gelezen over chromecast, maar weet niet in hoeverre dit compatibel is met een willekeurig NAS.

Kan iemand mij in de goede richting sturen voor wat betreft de setup waar ik aan moet denken?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is je budget, welke NAS en welke TV's wil je kopen? Dat is momenteel het meest relevant.

Ik heb hier thuis een setup draaien met Plex.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je op je NAS Plex installeert, en je een TV koopt met ondersteuning voor DLNA streaming, dan heb je daarnaast geen extra hardware nodig.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je hebt een aantal opties.

1: Een SmartTV met DLNA ondersteuning, een NAS en een DLNA app op je Smartphone/tablet.
SmartTV's hebben tegenwoordig vaak geintegreerde WiFi en/of LAN, of kunnen worden voorzien van een WiFi stickje.
NASsen hebben nagenoeg allemaal Twonkymedia geinstalleerd op de achtergrond, maar dat wordt vaak verstopt achter de term Mediaserver, DLNA of iets van die strekking.
Dan nog een DLNA app op je telefoon (zoals AirWire of BubbleUPNP) op je smartphone of tablet.
DLNA is een systeem met 3 rollen. Controllers, Sources en Renderers. De Controller babbelt met Sources en Renderers en vertelt ze wat ze naar elkaar toe moeten sturen. De TV is de Renderer en de NAS is de Source. Je telefoon/tablet de Controller.
Nadeel: DLNA is meestal vrij beperkt in de mediainformatie en extra features. Je krijgt een lijst, eventueel gesorteerd en gesplitst op alfabet (op bestandsnaam of eventueel op de metainformatie in de bestanden zelf), en daar moet je het mee doen.
Een app op je telefoon maakt het makkelijker. Meestal is het browsen op de TV zelf een drama.

2: Een domme TV met een Chromecast stick, Android mediabox of iets vergelijkbaars, een NAS en een smartphone.
Zelfde princiepe, iets uitgebreider en je stick/box kan van zichzelf ook wat apps draaien, want er draait Android op.

3: Een domme TV, een kleine computer (Raspberry Pi of een andere fruitsmaak, Intel NUC of iets van die strekking zoals een Brix/Cubi//Giada/LivaX/etc) met daarop Kodi, Plex, etc, en natuurlijk weer een NAS.
Voordeel: Plex en Kodi maken échte indexen van je bestanden en downloaden desgewenst extra meta informatie (DVD covers, plot info, cast info, etc), houden afleveringen van series bij elkaar (ook per seizoen e.d.), weten wat je al gekeken hebt en bieden de mogelijkheid om midden in een aflevering te stoppen en later verder te kijken vanaf de seconde waar je was gebleven, hebben rete veel plugins voor online streaming diensten (zoals NPO gemist), kunnen geskinned worden en je hebt de keus om ze te gebruiken met een draadloos toetsenbord+muis, een smartphone app of met een afstandsbediening.

Persoonlijk zou ik de laatste optie kiezen.

Edit:
Ik ben zelf meer thuis in Kodi trouwens, maar Plex heeft naar mijn weten vergelijkbare functionaliteit en misschien zelfs wat meer. Genoeg tweakers die er laaiend enthausiast over zijn.
Voor Kodi maakt het in ieder geval niet uit welke NAS je koopt. Als er er maar een methode is om bij de bestanden te komen (en laat een NAS nou precies daar voor zijn :P ) Windows File Sharing, NFS, Appletalk, maakt allemaal vrij weinig uit. Kodi lust het wel.
Mocht je NAS een MySQL (of compatible) database kunnen draaien, dan kan je zelfs de hele database van Kodi daar in opslaan en met meerdere Kodi draaiende apparaten dezelfde database delen. Dan is je bijvoorbeeld je kijkgeschiedenis op alle aangesloten Kodi apparaten gelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 20-03-2016 01:45 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:06
Je kunt het zo duur maken als je wilt, het meeste is hierboven al gezegd.
Transcoderen van bestanden is niet nodig voor het streamen naar een tv, dus heb je in beginsel geen "zware" nas nodig.
De meeste tv's beschikken over een ingebouwde mediaplayer (usb) en/of een mediaserver (via netwerk) en ik ga er gemakshalve even vanuit dat je hiervan gebruik wilt gaan maken.
Download voor aanschaf de handleidingen van de tv's die je op het oog hebt en kijk na o.a.
• mediaspeler en/of -server; en
• welke bestandsformaten worden ondersteund;
• Audio: wordt DTS ondersteund of alleen Dolby Digital (AC3);

Vooral het laatste is mogelijk van belang bij ingebakken mediaspelers. Niet alle spelers ondersteunen DTS. Terwijl bij de meeste filmdownloads DTS standaard is. Natuurlijk kun je DTS snel omzetten naar AC3 maar vergt weer een extra handeling die je op een computer of laptop moet uitvoeren.
Televisieprogramma's kennen dit probleem niet deze hebben meestal een AC3-geluidspoor.
AAC en mp3 geluidsporen worden over het algemeen door de meest basale mediaspelers ondersteund.
D4NG3R schreef op zondag 20 maart 2016 @ 01:11:
Wat is je budget, welke NAS en welke TV's wil je kopen? Dat is momenteel het meest relevant.

Ik heb hier thuis een setup draaien met Plex.
Servio of Twonky werken ook prima. Plex en Kodi zijn overigens meer dan prima maar als je tv geen Plex of Kodi app heeft wordt de eventuele metadata en extra's (covers, beschrijving, rolbezetting, etc.) niet weergegeven.
[b][message=46234387,noline]Ik ga er vanuit dat ik een TV met USB poorten moet kopen om daarin een WIFI module te kunnen zetten die verbinding maken met het NAS. Ik heb gelezen over chromecast, maar weet niet in hoeverre dit compatibel is met een willekeurig NAS.
Een usb-WIFI-dongle zal niet werken, deze wordt door de meeste (alle?) niet herkend.
Een Chromecast (en vergelijkbare apparaten) is een usb-stick met een HDMI-uitgang die aangesloten wordt op een van de HDMI-poorten van de tv.

Zelf gebruik ik overigens twee powerline adapters om het signaal van de nas via het stroomnet naar de tv's boven door te sturen. Mijn ervaring is dat dit stabieler is dan wifi.

[ Voor 20% gewijzigd door ariekanari op 21-03-2016 17:54 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

NAS = Synology. Perfecte software en updates. Automatisch films downloaden met Couchpatato en Transmission. Gemak dient de mens.

Streamen middels Mediaserver of Plex op je Synology. Ik zelf heb een Panasonic Plasma en die streamt met zijn mediaserver perfect alle MKV's met ondertitels inclusief DTS. Check dit aub even bij de nieuwe Pana's.

NB: op een Synology is nog veel meer mogelijk maar daarvoor verwijs ik je naar het forum. Teveel om op te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Bedankt voor de reakties! Mijn leefsituatie: ik woon in een studio, en de NAS komt achter de bank te staan. Als deze geluid maakt, hoor ik dat bv. 's nachts als ik ga slapen. Hoe geruislozer de NAS, hoe beter dus.

Ik lees hier dat Plex geschikbaar is voor verschillende NASsen, en de voorkeur schijnt hierboven uit te gaan naar een Synology. Ik wil niet teveel geld uitgeven aan de setup. Een instap NAS is bijvoorbeeld deze Synology met 2x2TB.

Een eenvoudige "domme" TV is dan bijvoorbeeld deze Samsung UE32J5 met 1x USB 2.0 poort.
ariekanari schreef op maandag 21 maart 2016 @ 17:44:
De meeste tv's beschikken over een ingebouwde mediaplayer (usb) en/of een mediaserver (via netwerk) en ik ga er gemakshalve even vanuit dat je hiervan gebruik wilt gaan maken.
Nou ja, de beslissing lijkt dus te zijn OF een domme TV met een NAS OF een tv met ingebouwde mediaspeler. Ik ben wat in de war over wat nu de beste setup is.
Servio of Twonky werken ook prima. Plex en Kodi zijn overigens meer dan prima maar als je tv geen Plex of Kodi app heeft wordt de eventuele metadata en extra's (covers, beschrijving, rolbezetting, etc.) niet weergegeven.
Met andere woorden: met een NAS met Plex heb je nog steeds een smarttv nodig met een Plex app? Ik lees hier dat alleen LG en Sony tv's officieel ondersteund worden door Plex. Is deze informatie achterhaald?
Een Chromecast (en vergelijkbare apparaten) is een usb-stick met een HDMI-uitgang die aangesloten wordt op een van de HDMI-poorten van de tv.
De tv die ik hierboven linkte heeft een HDMI-uitgang. Wat is het voordeel van Chromecast boven Plex? Is het te vergelijken? Als ik voor een chromecast stick ga, heb ik dan op de NAS geen Plex meer nodig?

Overigens verbind ik mijn setup het liefst via wifi, om de eenvoudige reden dat ik plavuizen op de vloer heb, en niet in de muren mag boren etc (welkom in Zwitserland). Draden trekken en netjes wegwerken wordt dus lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Reveller op 22-03-2016 23:50 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

Reveller schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:47:
[...]
Nou ja, de beslissing lijkt dus te zijn OF een domme TV met een NAS OF een tv met ingebouwde mediaspeler. Ik ben wat in de war over wat nu de beste setup is.
Nee, dan heb je het verkeerd begrepen. Plex is een mediaserver, wat je installeert op je NAS zodat je media naar je TV (of een ander device) kan streamen. Je maakt daarmee geen mediaspeler van je NAS.
[...]
Met andere woorden: met een NAS met Plex heb je nog steeds een smarttv nodig met een Plex app? Ik lees hier dat alleen LG en Sony tv's officieel ondersteund worden door Plex. Is deze informatie achterhaald?
Je hoeft niet per se de Plex-client/app te gebruiken. Plex streamt ook over DLNA, wat volgens mij de meeste TVs wel ondersteunen. Dat werkt in mijn ervaring best prima.
[...]

De tv die ik hierboven linkte heeft een HDMI-uitgang. Wat is het voordeel van Chromecast boven Plex? Is het te vergelijken? Als ik voor een chromecast stick ga, heb ik dan op de NAS geen Plex meer nodig?
Nee, het is totaal iets anders. Een Chromecast is een mediaspeler, Plex is een mediaserver. Je zou (als je geen Smart TV hebt) een Chromecast kunnen gebruiken om films te streamen vanaf je NAS (met Plex).

Ik neem aan dat je HDMI-ingang bedoelt, trouwens? ;)

Je kunt overigens ook best streamen over reguliere file sharing protocollen (SMB, NFS of FTP), in plaats van DLNA dus. Het voordeel van DLNA (met Plex als implementatie) is echter dat het automatisch transcoding kan doen (mits nodig), een bibliotheek voor je kan bijhouden, vaak beter ondersteund is op TVs, enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 23-03-2016 00:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:06
Hier vind je een overzicht van de Samsung tv-apps. Plex staat er tussen maar hiermee is niet gezegd dat Plex voor elk 2015 model daadwerkelijk beschikbaar is, en wat je dus vooraf moet zien te controleren. Ik zou een bezoekje aan een winkel daarom aanraden.
Je kunt het ongeveer zo zien: een tv (met ingebouwde mediaserver [= cliënt]) herkent de mediaserver die draait op een NAS en op de tv wordt dan een directoryachtige structuur getoond met een thumbnail/tegel van de aanwezige bestanden. Er wordt dan gestreamd via de standaard protocollen (zie het bericht van Compizfox) maar zonder serverspecifieke extra's: metadata. De metadata wordt alleen weergeven als de tv dit ondersteund. In het geval van een Plex server op een NAS moet de tv over een plex-app beschikken om de specifieke metadata te kunnen weergeven. Is dit niet het geval dan 'val je terug' naar de standaardsteamingmethode zonder metada.

Naast draadloos kun je ook een powerlineadapterset aanschaffen zodat je een bedrade verbinding via het stroomnet maakt en er niet geboord hoeft te worden. Al denk ik niet dat dit echt nodig zal zijn zolang de afstand tussen modem en tv gering is.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 18:59
ik heb een synplogy nas met serviio mediaserver. dat werkt echt heel fijn
Pagina: 1