Wat vragen over videokaarten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnovdBerg
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-08 19:18
Hallo,

Ik ben een beetje aan het kijken naar videokaarten.

Maar nu zie ik veel mensen zeggen: een GTX 970 Ti is wat minder dan een GTX 780Ti,
maar dat denk ik een 970 is toch een hoger getal als een 780 ( ik snap dat dit een beetje dom over komt, maar ik weet niet precies hoe ik het anders moet uitleggen :) )

Kunnen jullie mij misschien uitleggen wat dat allemaal inhoud, ook met het aantal GB ?

Ook zie ik dezelfde videokaarten maar de 1 is van MSI en de ander is van NVIDIA etc.
En zijn er ook verschillen tussen die merken en AMD?

wat voor verschillen zitten hier in.

ik hoor graag van jullie.

mvg

[ Voor 6% gewijzigd door JarnovdBerg op 19-03-2016 23:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

ten eerste er bestaat geen 970Ti ;) je bedoelt waarschijnlijk een 970.
Maar heel ruw gezegd:
............780ti=980
..............780=970
.......680=770=960
580=670=760=950

(ze hebben de 800 serie overgeslagen voor dekstop gpu's)

dit is wat bij nvidia even snel is aan elkaar heel ruw gezien

Daarnaast:
Nvidia en Amd maken de chips/ grafische processoren.

Daarnaast zijn er fabrikanten die deze grafische processoren gebruiken om er kaarten van te maken
zoals msi gigabyte asus evga etc.
Dus wanneer je een gtx 770 van msi ziet zit daar dezelfde chip in van nvidia als een gtx 770 van asus.
Alleen het printplaatje en de cooler zijn anders.
er zijn ook reference kaarten dit zijn kaarten die wel zelf door nvidia of amd gemaakt zijn.
reference kaarten kunnen ook uitgebracht worden onder msi evga asus etc.

Eigenlijk moet je dit hetzelfde zien als moederborden. Je heb er een processor op van intel of amd maar het moederbord zelf is van een ander merk. Bij grafische kaarten is dit net zo alleen dan zit alles al in 1 pakketje.

nu het lijstje voor amd
de r9 300 serie is inderdaad beter dan de r9 200 serie net als dij nvidia de 900 serie beter is als de 700 serie.

maar bij amd is dit weer hetzelfde idee als nvidia.

r9 290=r9 380
r9 280=r9 370
r9 270=r9 360
dit is ook weer heel ruw geschat.

Tuurlijk zijn er verschillen in merken. Bij amd zou ik vooral kijken of er geen blower cooler op zit dan ben je al een heel eind. (dit is een blower cooler: http://tinyurl.com/zj68nhz)

Verder nog hoeveel GB's
Tja hoe meer hoe beter alhoewel is dit niet altijd zo. bijv. bij een 960 heb je 4gb edities maar daar krijg je weinig meer performance van maar je betaald er wel voor.
kaarten met low performance moet je al helemaal niet naar de vram kijken dat is vrijwel onnodig.
(vram is videoram dus hoeveel GB een grafische kaart heeft)

Over het algemeen hangt het af op wat voor resolutie je speelt.
Ongeveer ruw gezegd als ik alle huidige nieuwe populaire games neem.
1920x1080 heb je genoeg aan 2/4GB vram
1440x2560 heb je genoeg aan 4/6GB vram
3840x2160 zou moeten lukken met 8GB vram

[ Voor 152% gewijzigd door Galinsky op 19-03-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnovdBerg
Dankje wel voor de duidelijke uitleg.

Maar wat hoe het aantal GB's in en ddr geheugen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

JarnovdBerg schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:38:
Dankje wel voor de duidelijke uitleg.

Maar wat hoe het aantal GB's in en ddr geheugen?
Ohja overheen gelezen.

Tja hoe meer hoe beter alhoewel is dit niet altijd zo. bijv. bij een 960 heb je 4gb edities maar daar krijg je weinig meer performance van maar je betaald er wel voor.
Dit heeft met de geheugenbus te maken maar daar ga ik er niet te diep op in.

kaarten met low performance moet je al helemaal niet naar de vram kijken dat is vrijwel onnodig.
(vram is videoram dus hoeveel GB een grafische kaart heeft)

Over het algemeen hangt het af op wat voor resolutie je speelt met de hoeveelheid vram dat je nodig hebt.
Ongeveer ruw gezegd als ik alle huidige nieuwe populaire games neem.
1920x1080 heb je genoeg aan 2/4GB vram
1440x2560 heb je genoeg aan 4/6GB vram
3840x2160 zou moeten lukken met 8GB vram

Verder over ddr:
Tegenwoordig is alles gddr5.
ddr3 of gddr3 is voor low end kaartjes maar ik hou het bij de high end segment
In ieder geval heeft gddr5 het dubbele bandwith van gddr3, het is dus sneller.
daarnaast hebben we HBM daar weet ik persoonlijk niet al te veel van maar het is een betere versie van gddr5 welke ook sneller en zuiniger is.

gddr geheugen kan je vergelijken met het geheugen op je moederbord. Waarbij de processor het geheugen gebruikt maakt hier de grafische chip gebruik van het gddr geheugen.
Verder weet ik er ook niet zo veel nuttigs over te vertellen of ik moet er diep op ingaan maar daarvoor kan je beter een Youtube video opzoeken of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnovdBerg
Ontzettend bedankt voor de super duidelijke uitleg.

Je gebruikt nu woorden die in nog goed snap dus dieper er op in gaan hoeft niet :)

Dus als ik het goed begrijp:

Videokaarten zijn allemaal het zelfde alleen het merk heeft verschillende coolingen en print platen

De 780, 970 enz houd eigenlijk de 700 serie en de 900 serie in maar de 900 serie is net wat nieuwer en beter.
Het aantal GB bepaalt eigenlijk de resolutie van je scherm.

Nog 2 vraagjes:
Wat houd dat Ti eigenlijk in?
En wat is het verschil tussen een gt en een gtx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Videokaarten zijn alles behalve allemaal hetzelfde, ze zijn hetzelfde binnen het type. Een MSI GTX970 heeft dezelfde GPU met evenveel geheugen aan boord als een ASUS GTX970, maar ze kunnen wel andere clocks hebben.

Een AMD kaart is natuurlijk een ander merk dan een Nvidia kaart, met andere GPU's en ook wel een andere filosofie achter de GPU's, waardoor AMD's en Nvida's zo hun eigen sterke en minder sterke kanten hebben.

De serie, in het geval van een GTX970 betekend de 9de generatie [niet helemaal, 100, 300 en 800 zijn overgeslagen voor consumenten], en de 70 in de 900 laat zien dat hij bedoeld is als high-end. Hoe hoger dat getal, hoe beter. GT en GTX hebben met performance te maken, alles onder de 50 heeft normaliter GT. Waarvoor Ti staat weet ik niet, maar het betekend iig dat het een chip is met meer van de GPU ingeschakeld dan een normale chip van die kaart, waardoor die sneller is. Vergelijkbaar met de X [zoals de R9 380x] bij AMD.

Is een 780ti echt beter dan een 970? Mwah, ze zijn vergelijkbaar, de GTX970 zal zuiniger zijn, en veel beter werken met bepaalde dingen van Gameworks.

De concurrent van de GTX970 is de AMD R9 390, deze is inmiddels gemiddeld gezien ietsje sneller dan een GTX970 op fullHD, maar wel een stuk minder zuinig. Wel loopt hij duidelijk uit op hogere resoluties, maar dat is iets wat AMD al jaren doet, omdat zij meer geheugen + meer geheugenbandbreedte hebben, twee dingen die je hard nodig hebt op 1440p en hoger.

Al met al is het belangrijkste bij videokaarten gewoon goede benchmarks bekijken, waar zo nieuw mogelijke drivers gebruikt worden, want dankzij driver optimalisaties is de R9 390 inmiddels sneller dan een GTX970, dat was eerder anders.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

RobinHood schreef op zondag 20 maart 2016 @ 00:13:

GT en GTX hebben met performance te maken, alles onder de 50 heeft normaliter GT. Waarvoor Ti staat weet ik niet
Ti bij nVidia kaarten staat voor Titanium. Is een aanduiding die ze bij hun high-performance varianten gebruikten sinds de Geforce 2 (volgens mij al bij 2, bij Geforce 3 in elk geval zeker).
Daarna is de term een tijdje verdwenen (bij de GeForce FX en een paar generaties daarna), en een tijdje terug hebben ze de term Ti weer uit de kast gehaald (volgens mij sinds de 500 serie weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 13:52
Een Ti variant hoeft zelfs niet gebaseerd te zijn op dezelfde GPU. Een GTX 780 Ti is een GTX 780 waar een groter deel van de GK110 GPU beschikbaar is, in dat geval is het dus wel dezelfde GPU. Maar een GTX 980Ti is gebaseerd op een GM200 GPU terwijl een GTX 980 een volledige GM204 is. De GTX 970 is dan weer wél gebaseerd op dezelfde GPU als de GTX 980, is dus ook een GM204 maar dan met een deeltje uitgeschakeld.

Op naam kun je opeenvolgende generaties niet vergelijken, de 70 in een GTX 970 betekent dat het een high-end videokaart is, maar daarmee weet je helemaal niet of die nu beter doet dan een GTX 780. Wat ook regelmatig gebeurt is dat een GPU uit een vorige reeks nog eens terugkomt in een licht andere vorm, bv de GTX 670 en GTX 760.

Akkoord dat ze het je niet makkelijk maken met die namen die niet 1 op 1 duidelijk maken welke videokaart nu sneller is, maar het is toch een beetje naïef om dat nog te verwachten. Bij zo ongeveer àlle producten die dit soort namen gebruiken (auto's, motoren, televisies, processors, etc) kun je niet zomaar op de naam afgaan.

Het enige wat je eigenlijk kunt doen is de configuratie van de videokaart bestuderen, bv met lijstjes op Wikipedia zoals deze: Wikipedia: GeForce 900 series of Wikipedia: GeForce 700 series. Kijk daar vooral naar de "core config", globaal gezien zijn GPU's meestal sneller als ze meer cores hebben omdat GPU's heel parallel werken. Kloksnelheden zijn ook van belang, maar daar durven fabrikanten als Asus/MSI/Gigabyte al eens af te wijken van wat AMD of Nvidia oorspronkelijk instellen.
Pagina: 1