Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betaalbare POE Access Point met MU-MIMO (wave 2), wanneer?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.637 views

Vraag

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 15:09
Mijn oude access point heeft waterschade opgelopen en ik heb dus een nieuwe nodig want heb nu problemen met bereik.
Ik wil graag een snelle access point die ik met POE kan voeden.
Mijn nieuwe laptop en smartphone ondersteunen de wave 2 AC standaar die met MU-MIMO kan werken. Ik was dus op zoek naar een model dat dat ondersteunt.
Echter de modellen die ik nu kan vinden zijn de ZoneFlex R710 (+-€1300) en de Cisco Aironet 1850 (+-€500).
Beiden nogal duur dus, terwijl je routers met Wave 2 al kan vinden voor minder dan €200.
Nu vraag ik me dus af of er iemand weet binnen welke termijn er betaalbare modellen van wat ik nodig heb zullen uitkomen?
Indien het redelijk snel is kan ik voor €30 een extreem goedkope access point kopen en daar eventjes mee verder doen. Indien het nog jaren duurt koop ik nu beter gewoon een goed model POE access point en zal ik het zonder MU-MIMO moeten stellen.
Bedankt!

Beste antwoord (via quizzical op 22-03-2016 15:36)

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 17:26
Moet het perse een Mu-Mimo AP zijn? Dit lijkt me vooralsnog namelijk pas echt en plus op moment dat je in een high density omgeving werkt en dus een hoog aantal apparaten per acces point verbind. Met hoog aantal doel ik dan niet op 20 of 30. Iets wat me in een thuissituatie zelden tot nooit voorkomt.

Met een 3x3 MiMo 802.11ac opstelling heb je al behoorlijke link rate waar ik persoonlijk met iPerf makkelijk aan praktische snelheden van 500 Mbit/s geraak

Let wel op dat 802.11ac baat heeft bij een line of sight verbinding. In het geval van een gemiddelde woning zullen drie AP-AC-Pro's (iedere verdieping één) een betere performance geven dan één Ruckus, Aruba of ander professioneel AP welke centraal geplaatst is.

Unifi UAP-AC-Pro
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

[ Voor 27% gewijzigd door andy88 op 20-03-2016 11:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 17:26
Moet het perse een Mu-Mimo AP zijn? Dit lijkt me vooralsnog namelijk pas echt en plus op moment dat je in een high density omgeving werkt en dus een hoog aantal apparaten per acces point verbind. Met hoog aantal doel ik dan niet op 20 of 30. Iets wat me in een thuissituatie zelden tot nooit voorkomt.

Met een 3x3 MiMo 802.11ac opstelling heb je al behoorlijke link rate waar ik persoonlijk met iPerf makkelijk aan praktische snelheden van 500 Mbit/s geraak

Let wel op dat 802.11ac baat heeft bij een line of sight verbinding. In het geval van een gemiddelde woning zullen drie AP-AC-Pro's (iedere verdieping één) een betere performance geven dan één Ruckus, Aruba of ander professioneel AP welke centraal geplaatst is.

Unifi UAP-AC-Pro
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

[ Voor 27% gewijzigd door andy88 op 20-03-2016 11:27 ]

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gewoon een Unifi AP AC Lite of Pro versie pakken.

Heb je MU-MIMO écht nodig?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met twee devices zou ik MU-MIMO lekker laten zitten :)

• quizzical
Ik heb twee Linksys LAPAC 1750 gekocht via Ibood (moeten nog verzonden worden en zit nog in de periode dat ik kan annuleren) toen ik het MU-MIMO verhaal ontdekte en het feit dat mijn mobiel en laptop dit ondersteunen.
Ik zie dat die andere feature (160 channel width) van wave 2 van de AC standaard toch niet door de KILLER™ 1535-AC M.2 in mijn nieuwe laptop wordt ondersteund.
Ik zal ze dan maar niet annuleren en het zonder MU-MIMO stellen.
Bedankt voor het advies!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
Let wel op dat deze alleen de 4 onderste 5 GHz kanalen ondersteunen.

• quizzical
Out.of.Control schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:20:
Let wel op dat deze alleen de 4 onderste 5 GHz kanalen ondersteunen.
Zou je iets meer informatie kunnen geven hierover?
Ik vind op de site vanLinksyss:
Radio Frequency Channels:
2.412 to 2.462 GHz: 11 channels
5.180 to 5.240 GHz: 4 channels
5.745 to 5.825 GHz: 5 channels
Ik lees hier dat er ook maar 4 toegelaten channels zijn in Europa in het bereik 5.180 to 5.240 GHz.
Is er dan een probleem (en waarom)?
Zoja kan ik dan beter de Ubiquiy unify ac pro toestellen kopen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:40
Ik heb mijn accesspoint via een 802.3at splitter gevoed.
Dit type splitters kunnen meestal zo'n 25 watt leveren. Dat is genoeg voor een boel accesspoints.

If it ain't broken, tweak it!

• quizzical
Ik heb een switch met 802.3at gekocht dus dat zit wel goed :)
die voedt al een aantal POE IP-camera's.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
esben schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:15:
Zou je iets meer informatie kunnen geven hierover?
Ik vind op de site vanLinksyss:
Radio Frequency Channels:
2.412 to 2.462 GHz: 11 channels
5.180 to 5.240 GHz: 4 channels
5.745 to 5.825 GHz: 5 channels
Ik lees hier dat er ook maar 4 toegelaten channels zijn in Europa in het bereik 5.180 to 5.240 GHz.
Is er dan een probleem (en waarom)?
Zoja kan ik dan beter de Ubiquiy unify ac pro toestellen kopen?
In AC-mode gebruik je 4 aaneengesloten kanalen. Als je twee AP's hebt die beide alleen maar de onderste 4 kanalen gebruiken, moet je dus dezelfde kanalen gebruiken. Dan mis je dus het grote voordeel van 5 GHz: meer niet-overlappende kanalen.
Op zich zijn het prima AP's (ik heb een LAPN600, kwam er na aankoop pas achter dat je maar 4 kanalen kunt kiezen), maar erg jammer dat ze hogere kanalen niet ondersteunen.

Met de Unify AP's heb ik geen ervaring, daar kan ik dus weinig over zeggen.

• quizzical
Vervelend. Als ik zoveel geld uitgeef wil ik natuurlijk wel dat mijn 2 access points op verschillende kanalen werken.
Ben je zeker dat die LAPAC 1750 in totaal slechts 4 kanalen ondersteunen?
Vermits ik inderdaad 80mh channel width wil gebruiken heb ik 8 kanelen van 20mh nodig om 2 access points te kunnen gebruiken zonder interferentie.
Wat ook vervelend is dat ik niets kan vinden over welke kanalen de Ubiquity Unify AC Pro en de KILLER™ 1535-AC M.2 in mijn nieuwe laptop ondersteunen...

• quizzical
Blijkt dat je in EU de volgende 5GHZ kanalen vrij kan gebruiken binnen: 36, 40, 44, 48
Deze 20mhz kanalen kan je dan samennemen tot in 80mhz kanaal.
Volgende kanalen kan je gebruiken binnen mits het toestel gecertificeerd de technieken DFS en TCP ondersteunt: 52, 56, 60, 64 Deze kan je dan weer samennemen tot één 80mhz kanaal.
Volgende kanalen kan je gebruiken zowel binnen als buiten mits het het toestel gecertificeerd de technieken DFS en TCP ondersteunt: 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140
Dat zijn 11 kanalen dus daar kan je in totaal weer 2 80mhz kanalen van maken (helaas net geen 3).
Mits je de juiste toestellen koopt kan je dus 4 AP's draaien elk op een ander 80mhz kanaal.
Koop je de foute (zoals ik met die LAPAC1750) kan je er maar 1tje draaien zonder problemen.
Ik heb ondertussen mijn bestelling geannuleerd.
Ik twijfel momenteel tussen een goedkoop ding te kopen en te wachten op Wave 2 of nu de UNIFI AC PRO's te kopen.
Het lijkt erop dat deze al die genoemde kanalen ondersteunen sinds kort maar dat je het enkel nog met de mobiele app kan configureren

Verwijderd

Welke applicatie of gebruiker heb jij die deze super snelheid nodig heeft?

• quizzical
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:37:
Welke applicatie of gebruiker heb jij die deze super snelheid nodig heeft?
1: Ik wil graag een goeie snelheid zodat ik fotobewerking kan doen op RAW bestanden die zich op een NAS bevinden
2: Ik wil logischerwijze vermijden dat de 2 access points met elkaar interfereren.
3: Als je stevig moet investeren in je netwerk, dan is het belangrijk om dat geld goed te besteden. Die Linksys apparaten die ik nu heb geannuleerd waren duidelijk een miskoop. De Ubiquiti apparaten zijn misschien een goeie keuze sinds kort.
4: Apparaten met wave 2 wireless AC zijn een nog betere keuze maar momenteel nog te duur, vandaar dat mijn oorspronkelijke vraag was hoe lang dat nog zou duren :-)

Verwijderd

Is het niet handiger om die fotobewerking te doen aan een tafel? Dan kan je een LAN kabel aansluiten, en gewoon Gbit snelheid halen.

Of wil je op de bank foto´s gaan bewerken op een laptop?

• quizzical
Ik moet mezelf corrigeren.
Het is meestal de vrouw die met de foto's werkt en ja ze doet dat vanop de bank :)

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-10 10:06
Omdat er in het CAA topic nog maar weinig gereageerd wordt, gooi ik mijn vraag toch maar even hier neer...
Nazario schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:30:
Ik zoek een access point (of een router die ik als AP in kan zetten) met geïntegreerde switch (3/4 GbE poorten) en QoS ondersteuning. Om zeker te zijn dat deze ook de komende jaren nog blijft voldoen kijk ik naar 802.11ac Wave II (3x3) MU-MIMO apparaten, zoals bijvoorbeeld de UniFi In-Wall HD, welke ik eigenlijk te duur vind. Ook kwam ik de D-Link DIR-867 tegen, waar nog geen prijs van bekend is maar die waarschijnlijk minder dan 100 euro zal kosten.

Omdat de genoemde eigenschappen (geïntegreerde switch, QoS, Wave 2, 3x3 MIMO) lastig te vinden zijn in de PW vroeg ik me af of er hier nog mensen zijn die alternatieven kennen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
quizzical schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:55:
Ik moet mezelf corrigeren.
Het is meestal de vrouw die met de foto's werkt en ja ze doet dat vanop de bank :)
Als ze lightroom gebruikt maakt het niet zo gek veel uit, in eerste instantie ben je met een een kleiner plaatje in de library bezig alleen bij de export merk je het, maar ja daar hoef je niet naast te blijven zitten. Zelfde geld voor de import in de library.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Nazario schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 06:55:
Omdat er in het CAA topic nog maar weinig gereageerd wordt, gooi ik mijn vraag toch maar even hier neer..
[...]

Dan maak daar even een TR zodat je topic naar hier (netwerken) verplaatst wordt. Crossposten, topics kicken en kapen is namelijk niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.