Toon posts:

Laptopscherm valt uit maar laptop blijft draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Asus N550JV-CN270H. De bijbehorde grafische kaart is een Nvidia Geforce 750m. Ik heb Windows 8.1 en neem de laptop dagelijks in een tas mee naar mijn werk (en terug).

Sinds ongeveer een half jaar valt af en toe het scherm uit en moet ik dit herstellen door de computer aan/uit de slaapstand te halen. De backlight blijft aan en de laptop blijft draaien (video's en muziek spelen door). De laatste tijd begint dit echter steeds vaker te gebeuren en ben ik soms wel een kwartier bezig met aan- en uitzetten voordat ik stabiel beeld heb.

Ik had het probleem gegoogled en op advies van deze link mijn videokaartdriver opnieuw geïnstalleerd, maar dat haalde niks uit.

Het frapante is dat dit niet gebeurt als ik een youtubevideo op groot scherm kijk, of zit te gamen. Alleen als firefox, Skype, Word en dergelijke vooraan staan gebeurt dit.

Is dit een hardware- of softwarefout? Kan ik deze zelf repareren?

Alvast bedankt voor hulp die jullie kunnen bieden.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk eens bij energiebeheer.
Anders eens op hoge prestaties zetten, denk hij dan niet meer op zwart gaat ;-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Hoe weet je of backlight aanblijft? Gezien je klachten weet ik bijna zeker dat die kapot is. Ik heb precies hetzelfde ook gehad met mijn vorige laptop.

Is overigens vrij gemakkelijk zelf te repareren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2016 18:52 ]

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:51:
Hoe weet je of backlight aanblijft? Gezien je klachten weet ik bijna zeker dat die kapot is. Ik heb precies hetzelfde ook gehad met mijn vorige laptop.

Nieuwe modellen worden via het moederbord aangestuurd voor de backlight. (Dat is LED, niet meer de oude inverter als vroeger)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:40:
Kijk eens bij energiebeheer.
Anders eens op hoge prestaties zetten, denk hij dan niet meer op zwart gaat ;-)
Dit gebeurt met de laptop aangesloten op netspanning, dus volgens mij heeft het niet daarmee te maken. De accu is ook prima, mijn laptop houdt het naar schatting 2-3 uur vol op een volledig opgeladen accu.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:51:

Als ik de laptop uitzet wordt het scherm nog veel donkerder, daarom vermoed ik dat de backlight gewoon aan blijft staan, ook al is het scherm zwart.

---

Niemand een vermoeden gebaseerd op het feit dat het bij Firefox wel en bij games niet gebeurt? Dan kan het toch geen los contactje zijn, of wel?