Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Mijn vraag

Zoals de topictitel al doet vermoeden heb ik last van een heel vaag probleem welke zich afspeelt op 2 afzonderlijke computers (eigenlijk 3 maar die computer is inmiddels weg).

Het probleem is als volgt: Ik schakel mijn computer en laptop (daar gaat het om) altijd volledig uit. Geen slaapstand, stand-by of wat dan ook, nee gewoon uitschakelen.

Dit doet ie keurig, echter vinden beide computers het grappig om vervolgens na een uurtje of wat uit zichzelf weer aan te gaan en dan schaapachtig stil te staan op het aanmeldscherm van Windows.

Er zit geen vaste tijdsduur tussen uitschakelen en het uit zichzelf weer aan gaan. Dit kan bij wijze van spreken na een half uur al gebeuren maar ook pas na 3 dagen. Dan ben ik bijvoorbeeld een weekendje weg en vervolgens als ik thuis kom staat de computer aan ondanks dat ik hem toch echt had uitgeschakeld.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Beide computers draaien op Windows 10 Pro x64, nieuwste versie met alle updates. De virusscanner is ESET Smart Security 9 en er draaien vrij weinig programma's mee die automatisch opstarten. Eigenlijk vooral de bare essentials zoals applicaties voor mijn muis/toetsenbord e.d. Geen Skype, Steam of andere zaken.

De hardware is te vinden via de link in mijn signature. :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zeer obviously half Google afstruinen, echter kom ik zelf niet verder dan zoekresultaten die het hebben over computers die zichzelf inschakelen vanuit slaapstand of stand-by, niet vanuit uitgeschakelde (cold boot) toestand. Ook heb ik de logboeken van Windows raad gepleegd en die weet me keurig te vermelden dat ik schijnbaar, vanaf het moment dat ie begint met ouwehoeren, de powerbutton heb ingedrukt (bij de laptop: Deksel geopend óf powerbutton ingedrukt, dat is willekeurig).
Nou ben ik vrij lang, maar niet zodanig lang dat ik van 150km afstand de powerbutton kan aanraken. :+ Dus dat is vreemd. Ook zie ik dat het systeem zichzelf strak na 30 minuten weer uit zet, en dan strak 30 minuten later weer aan, 30 minuten later weer uit, 30 minuten later weer aan, enz enz enz...

Ook heb ik de UEFI nagelopen, maar daar staan geen opties aan die het systeem mogen of kunnen wekken, idem met de bootopties binnen Windows zelf.

Iemand die toevallig een idee heeft welke irritante geest mijn powerbuttons zit te bespelen? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Starten die computers op na stroomuitval? Zet dat eens uit.
Heb je de bekabeling bekeken binnen in je computerkasten? Het kan natuurlijk zijn dat er iets niet helemaal lekker zit. (wel héél toevallig dat het bij 2 computers gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:36
WOL in BIOS/UEFI uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 07:28
Oke, even doorvragen hoor:

- Heb je dit ook met je laptop als je deze niet thuis hebt staan?
- Waarom gaat het specifiek om je laptop, als je desktop hetzelfde gedrag vertoont?
- Alterneren beide machines tussen aan en uit met de vaste tijdsduur van 30 minuten?
- Is het zo dat alleen het interval tussen zelf uit zetten en beginnen met alterneren willekeurig is (dus ook 3 dagen kan duren)?

Edit: Wat sypie hierboven zegt kan handig zijn: ga eens troubleshooten in het BIOS, en zet alle functies die met automatisch ontwaken te maken hebben uit. Zet ze dan een voor een weer aan. Of zet ze een voor een uit, en kijk of je het probleem verder kan isoleren.

[ Voor 25% gewijzigd door Struikrover op 19-03-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:21:
Starten die computers op na stroomuitval? Zet dat eens uit.
Heb je de bekabeling bekeken binnen in je computerkasten? Het kan natuurlijk zijn dat er iets niet helemaal lekker zit. (wel héél toevallig dat het bij 2 computers gebeurt.
Nee, dit heb ik niet aan staan en bij de laptop is die optie er geeneens.
De bekabeling is prima op orde, bij de laptop al helemaal want die is net een week oud. :p En die doet het ook, net als zijn voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wake On Lan aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Van windows 10 weet ik bijvoorbeeld dat hij zich in standby zet, en het zou best kunnen dat dit 30 minuten duurt.

Verder zou het kunnen dat wake on LAN aan staat, en er bijvoorbeeld een media apparaat in je huis is dat via auto discovery de IP addressen van je windows machines achterhaalt, en deze probeert te pingen waardoor ze wakker worden, zoals tv box o.i.d.. Maar dat is nogal een long shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Zoals ik al had beschreven staat dat uit. ;)
Struikrover schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:22:
Oke, even doorvragen hoor:

- Heb je dit ook met je laptop als je deze niet thuis hebt staan?
- Waarom gaat het specifiek om je laptop, als je desktop hetzelfde gedrag vertoont?
- Alterneren beide machines tussen aan en uit met de vaste tijdsduur van 30 minuten?
- Is het zo dat alleen het interval tussen zelf uit zetten en beginnen met alterneren willekeurig is (dus ook 3 dagen kan duren)?
Jep, die zit meestal in de tas en als ik hem dan op school e.d. uit zijn tas haal is hij kokend heet (logisch, kan zijn hitte niet kwijt) of de accu dood terwijl hij de dag ervoor nog vol was (aangegaan en leeggelopen dus).

Het gaat niet specifiek om 1 computer, beide computers vertonen exact hetzelfde gedrag ondanks dat ze 2 geheel andere machines zijn.

Nee, de laptop blijft wél aanstaan als deze eenmaal is uitgegaan, net zolang totdat hij uitgaat door oververhitting in de tas of omdat de accu plat gaat.

De momenten van inschakelen kan ik zoals gezegd geen patroon in ontdekken. Dit weekend bijvoorbeeld had ik gistermiddag rond 2 uur de desktop uitgezet, en ik kom net thuis en hij blijkt volgens de logboeken al 10 uur lang bezig te zijn. De laptop gaat soms zelfs alweer 15 minuten aan nadat ik hem heb uitgeschakeld. Dan doe ik hem na de laatste les op school uit, ga naar huis en daar valt me op dat de tas absurd heet is (aangegaan onder het rijden dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Maar gaat de laptop ook spontaan aan, als je hem niet thuis hebt staan en hij is uit? Want zo niet, dan is het gebonden aan een extern fenomeen in je huis, en moet je dat zien te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Nee, dit heb ik al gechecked zoals in de OP staat. :)
Struikrover schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:26:
Van windows 10 weet ik bijvoorbeeld dat hij zich in standby zet, en het zou best kunnen dat dit 30 minuten duurt.

Verder zou het kunnen dat wake on LAN aan staat, en er bijvoorbeeld een media apparaat in je huis is dat via auto discovery de IP addressen van je windows machines achterhaalt, en deze probeert te pingen waardoor ze wakker worden, zoals tv box o.i.d.. Maar dat is nogal een long shot.
Media-apparaten zou kunnen, ik heb een NAS (Synology DS415Play) in het netwerk hangen. Maar ik zou niet weten waarom die mijn pc zou willen wekken, naast dat ik het knap vind dat hem dat lukt aangezien WOL uit staat.
Struikrover schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:27:
Maar gaat de laptop ook spontaan aan, als je hem niet thuis hebt staan en hij is uit? Want zo niet, dan is het gebonden aan een extern fenomeen in je huis, en moet je dat zien te achterhalen.
Jep, bijvoorbeeld dat ik hem na de laatste les op school uit doe, rij elders heen, en daar bij aankomst blijkt dat ie in de tas is aangegaan. Dit kan thuis zijn (de aankomst) maar ook bij de winkels als ik daar even een pitstop maak vanuit school.

[ Voor 23% gewijzigd door Zorian op 19-03-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Zorian schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:27:
[...]

Nee, dit heb ik al gechecked zoals in de OP staat. :)

[...]

Media-apparaten zou kunnen, ik heb een NAS (Synology DS415Play) in het netwerk hangen. Maar ik zou niet weten waarom die mijn pc zou willen wekken, naast dat ik het knap vind dat hem dat lukt aangezien WOL uit staat.
when you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth
Ofwel, gewoon brute force gaan testen door met instellingen te kloten en apparaten uit je netwerk te halen. Ik wed dat je jezelf voor je hoofd slaat als je er eenmaal achter komt dat het iets heel simpels was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Struikrover schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:29:
[...]

[...]

Ofwel, gewoon brute force gaan testen door met instellingen te kloten en apparaten uit je netwerk te halen. Ik wed dat je jezelf voor je hoofd slaat als je er eenmaal achter komt dat het iets heel simpels was ;)
De NAS kan ik semi-uitsluiten, want die schakelt zichzelf tussen half 1 middernacht en half 7 in de ochtend uit en aan, en de pc is dus vannacht om een uur of kwart over 3 aangegaan, toen de NAS dus uit stond (fysiek uit). Maar to be sure zal ik hem eens een tijdje van de stroom halen.

Ik zal de router nog eens nalopen, verder zijn er niet echt apparaten verbonden die aan staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 19-03-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Automatische updates van Windows én van alle software uitstaan? Je zult net hebben da die misschien de boel wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:33:
Automatische updates van Windows én van alle software uitstaan? Je zult net hebben da die misschien de boel wakker maken.
Updates van Windows 10 staat op de default setting zoals deze na een verse installatie staat, zou het grappig vinden als ik een uniek geval zou wezen waarbij die setting wel wekt. :p Verder geen updating-software op de pc draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:40

wowi

Intel Smart Connect Technology

dit soms nog aan staan in het bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
wowi schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:38:
Intel Smart Connect Technology

dit soms nog aan staan in het bios?
Nee, nooit aan gehad ook en ook geen driver voor geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Weet niet of het toegelaten is maar lees eens door deze post op superuser

Mijn laptop op windows 10 deed net hetzelfde en is toch opgelost ermee

http://superuser.com/ques...-10-desktop/973029#973029

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1