Ervaringen met snellezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:39
Ik heb dit topic over snellezen gestart om ervaringen over snellezen uit te wisselen. Ik ben zelf heel erg benieuwd naar dit "fenomeen" en vraag me af of andere tweakers ervaring hebben met snellezen. Op het internet zijn nogal wispelturige reacties te lezen. Het ene kamp beweert dat snellezen enkel kan met verlies van (relatief veel) tekstbegrip, terwijl het andere kamp zegt dat dit niet zo hoeft te zijn.

Eerst even toelichten wat snellezen is:
Snellezen is het beduidend sneller lezen van teksten zonder of met minimaal begripsverlies. Ik denk dat voor iedereen duidelijk is wat de voordelen van snellezen zijn.

Zoals ik al heb gezegd: Ik zit voornamelijk nog in de ontdekkende fase van het geheel, maar ben heel erg benieuwd naar ervaringen over snellezen. Wat voor technieken gebruiken jullie? Én denken jullie dat snellezen zin heeft of is het een opgeblazen iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:02
Als fervent lezer vind ik dit een interessante post. Laat ik proberen je mijn standpunt inzake "snellezen" uit te leggen.

Allereerst ben ik primair van mening dat "snellezen" een hype is die veel door "managers" gebruikt wordt. Het zou het gouden ei zijn om snel grote lappen tekst je eigen te maken. Helaas is mijn ervaring dat dit de facto ten koste gaat van de details. En laat de boodschap van een stuk tekst nou vaak in de details verstopt zitten!

Hoe vaak krijg je niet van kamerleden te horen dat ze eigenlijk niet weten wat de wet inhoud waar ze nu weer voor getekend hebben (omdat ze deze eigenlijk alleen even "gescanned"/ "snelgelezen" hebben). Of mag je bij je manager alsnog komen toelichten wat je een uur daarvoor gemaild hebt. Maar kijk ook naar handleidingen...mensen die ze niet naar de letter lezen geraken vaak in de problemen met alle ellende van dien.

Enfin, genoeg voorbeelden te bedenken waarom "snellezen" in mijn optiek een illusie is. Wil je iets lezen? Neem er dan je tijd voor. Wil je het niet lezen? Doe het dan niet, maar ga ook niet zeiken als het mis gaat en ga je niet bemoeien met iets dat je pas kan weten als je de tekst eerst gelezen hebt.

Snellezen...maakt meer kapot dan je lief is :P

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47
Zelf geen ervaring mee maar ken wel iemand die het ooit geleerd heeft en tot op de dag van vandaag baalt dat hij niet meer in staat is om normaal een boek te lezen en daar van te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Ik heb je bericht even snel doorgelezen en ben van mening dat het alleen werkt als je al kennis hebt van hetgeen er geschreven wordt. Als ik het goed heb, scan je met snellezen de tekst, zoekende naar kernwoorden. Wanneer je iets nieuws wilt leren, ben je nog niet bekend met de context van die kernwoorden en sommige woorden zullen zelfs compleet nieuw zijn, waardoor je niet goed weet of ze wel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:22
Snellezen is wat anders dan scannen of skimmen.

SCANNEN: heel snel door de tekst heen kijken en bepaalde STEEKWOORDEN of informatie zoeken die met het gene dat je zoekt te maken heeft.

SKIMMEN: de tekst globaal door te lezen om uit te zoeken waar deze in z’n geheel over gaat, hoe de informatie wordt gegeven of b.v. wat voor soort tekst dit is.

Heb zelf ooit een cursus braintraining gedaan, waar snellezen een onderdelen van was. Ik was onder de indruk van de snelheidswinst die je kunt maken met een paar korte oefeningen. Ik pas het echter te weinig toe helaas. Want je moet het wel oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 21:11:
Zelf geen ervaring mee maar ken wel iemand die het ooit geleerd heeft en tot op de dag van vandaag baalt dat hij niet meer in staat is om normaal een boek te lezen en daar van te genieten.
Uit mij zelf lees ik al een stuk sneller dan gemiddeld, en hoewel ik nog prima van een mooi boek kan genieten, heb ik er wel meer nodig om mijn tijd te vullen :P.

Als ik de link van TS check staat er meerdere keren dat het erg belangrijk is om niet zaken nog een keer te lezen ook al heb je wel die neiging. Mijn conclusie is dan dus dat je eroverheen skimmed en dan zelf realiseert dat je geen flauw idee hebt wat je nu hebt 'gelezen'. Dan wil je dus het nog een keer checken, maar dat mag niet, want het wordt waarschijnlijk verderop nog wel een keer uitgelegd. Tja.

Sowieso gelukkig heeft meeste wat ik voor bijvoorbeeld mijn werk lees een informatiedichtheid waarbij ik echt niet wordt beperkt door mijn leessnelheid, maar door de snelheid waarmee ik het kan verwerken en begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik haal het niet maar: "Een gemiddelde ziende lezer leest 250 à 300 woorden per minuut", echter weet ik vanuit een vorige baan dat er genoeg zienden, slechtzienden of blinden teksten laten afspelen met 500+ woorden per minuut... en daadwerkelijk ook kunnen verwerken.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Toch nog een boel sceptische mensen merk ik. Nu moet ik bekennen dat ik zelf ook nog wat sceptisch ingesteld ben, maar aan de andere kant sta ik wel open voor het hele "sneller lezen" verhaal. Bijvoorbeeld dit filmpje van de NTR: over snellezen en dat ziet er toch wel veel belovend uit: http://www.npo.nl/de-kenn..._1241893/POMS_NTR_2134051 (even klikken op link snellezen)

De eerste tip uit dat artikel gaat over het lezen met een pen. Dit ziet er erg knullig uit, maar misschien werkt het bevorderend. Dus misschien moet ik maar eens de stap maken en een aantal van die technieken uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:22
Er zit heel wat theorie achter allerlei onderdelen van het snellezen.

De pen helpt je om een bepaald tempo aan te houden (x regels per minuut aanwijzen) en het is voor je ogen makkelijk om een vloeiende beweging te maken als je een object volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En wat ze dus schrijven, omdat je anders nog een keer stukken wil lezen, waarschijnlijk dus omdat je het niet hebt meegekregen wat er nu stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
In sommige situaties ga je misschien terug lezen omdat je inderdaad niet hebt begrepen wat er staat. In veel andere situaties weet je volgens mij perfect wat er staat, maar ga je steeds terug lezen als "reflects". Ik merk het best vaak dat je aan het lezen bent en dan woorden leest maar soms weer een paar woorden terug springt om vanaf daar weer verder te lezen. Volgens mij voorkom je met een pen zulk gedrag (steeds terug springen) wat natuurlijk de leessnelheid bevorderd.

Ik had stiekem nog gehoopt een diehard snellezer te vinden op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:44
Zoals hierboven al eerder aangegeven ben ik ook iemand die flink sneller dan gemiddeld leest, maar ik gebruik geen snellees technieken. Als ik voor m'n plezier lees, dan probeer ik bewust mijn leestempo omlaag te schroeven, maar ik merk in de praktijk dat als ik echt 'in' het boek zit, dat ik dan zo snel mogelijk wil weten wat er verder gaat gebeuren. Dus lees ik alsnog snel :)

Bij professionele teksten wordt mijn leestempo bepaald door de snelheid waarmee ik de infomatie kan verwerken. Een informatiebrochure in het Nederlands raas ik doorheen, maar hoe moeilijker het onderwerp, hoe meer tijd het kost. Idem dito in het Engels. Wetenschappelijke artikelen doe ik toch echt wat langer over dan de nieuwste Grisham om maar wat te noemen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
En hoe ben je eigenlijk vanzelf sneller gaan lezen? Lees je gewoon heel veel of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:44
Ik lees van kleins af aan al vrij veel. En nog steeds lees ik gemiddeld 3-4 boeken per maand. Hoewel daarbij wel een hoop boeken zitten die ik herlees, want mijn budget is redelijk eindig. ;)

Wat ik wel merk is dat ik bij 'literatuur' vaak de eerste alinea's van hoofdstukken skim, omdat dit meestal een soort situatieschets is. Denk aan: 'De vogeltjes waren in het zacht glooiende landsshap een mooie melodie aan het tsjilpen, etc. etc.'. Dat is leuk, maar hoort wat mij betreft niet bij het verhaal. Dat sla ik dus half over.

Dat ik snel lees, merk ik voornamelijk als ik samen met mensen dezelfde tekst moet lezen. Ik ben dan altijd veel sneller klaar. Dat merk ik helemaal als je samen een boek deelt, en ik al wil omslaan en degene naast me nauwelijks op de helft is.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik gebruikte, toen ik nog veel las de plugin Spreed. Om door alle lappen tekst van De Correspondent/Groene Amsterdammer door te komen binnen een bepaalde tijd. Het werkt an sich als je niet alles hoeft te weten of hoeft te overdenken. Het vereist een bepaalde focus omdat even knipperen al funest kan zijn :P Je kunt niet echt nadenken over de tekst, de implicaties ervan overdenken/verbanden leggen, tegelijk is het onderbewust daar toch veel beter in.

Momenteel doe ik dat niet meer, ik zie er de zin niet zo meer van in om zoveel informatie te verstouwen. Lezen doe ik liever voor mijn plezier, en als ik het echt móet lezen terwijl ik geen zin heb, dan haal ik Spreed er wel weer bij.

Hier kun je online uittesten hoe het je bevalt: http://spritzinc.com/

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb gemerkt dat wat enorm meehelpt om sneller te lezen, zijn oogoefeningen.
Regelmatig in elke van de 8 richtingen duwen met de kracht van je oogspieren, en rondjes draaien tot het uiterste, je gaat knopen en spanning (in de tegenovergestelde spieren) tegenkomen, als je de oefeningen een paar dagen blijft doen gaat dat helemaal weg. Lezen gaat dan veel vlotter, eerst werd ik er gewoon moe van, nu helemaal niet meer, ik kon zelfs ineens veel sneller lezen. Je ogen vliegen dan namelijk vloeiend over de zinnen, en dat is de hoofdmethode van speedreading, dat proberen ze te stimuleren door met je vinger onder de regels vloeiend te bewegen en je ogen moeten dan de beweging volgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Manke op 22-03-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 22:17
Mijn vriendin kan heel snel lezen (zeker 2 of 3x zo snel als ik), maar heeft die nooit bewust geoefend. Als ik lees dan "lees" ik de woorden hardop in mijn hoofd, alsof ik het dus in mijn hoofd voorlees. Zij doet dat niet. Zij gaat daardoor sneller over de woorden heen en heeft uiteindelijk hetzelfde gelezen als ik. Wat ik wel bij haar merk is dat als ik een stukje tekst voorschotel waarbij de context lastig is dat het dan ineens een stuk langzamer gaat en bijna op hetzelfde tempo waarop ik lees. Zij leest zo snel omdat ze van kinds af aan heel veel boeken leest. Op vakantie kan ze dan ook rustig wel 12 boeken in 4 weken tijd uitlezen, terwijl ze niet eens de hele tijd zit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06
Ik lees ook altijd redelijk snel. Ik kijk vaak naar woorden die er uitspringen en lees over standaard woorden heen. Lastig uit te leggen hoe ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

benchMarc schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:12:
Mijn vriendin kan heel snel lezen (zeker 2 of 3x zo snel als ik), maar heeft die nooit bewust geoefend. Als ik lees dan "lees" ik de woorden hardop in mijn hoofd, alsof ik het dus in mijn hoofd voorlees. Zij doet dat niet. Zij gaat daardoor sneller over de woorden heen en heeft uiteindelijk hetzelfde gelezen als ik. Wat ik wel bij haar merk is dat als ik een stukje tekst voorschotel waarbij de context lastig is dat het dan ineens een stuk langzamer gaat en bijna op hetzelfde tempo waarop ik lees. Zij leest zo snel omdat ze van kinds af aan heel veel boeken leest. Op vakantie kan ze dan ook rustig wel 12 boeken in 4 weken tijd uitlezen, terwijl ze niet eens de hele tijd zit te lezen.
Ik heb een beetje het zelfde, 'lees' echter soms/een deel van de woorden 'hardop' in mijn hoofd. Overigens verschild het natuurlijk per text, hoe ingewikkelder (geef nu inhoudelijke feedback op de scriptie van een vriend van me om maar een dwarsstraat te noemen) hoe langzamer het gaat uiteraard. Een normale (literaire) roman lees ik echter vlotjes met een pagina per minuut.

Heb het me zelf onbewust aangeleerd en vroeger ook veel gelezen, tegenwoordig echter niet meer. Nog steeds is het erg praktisch gezien ik zeer lui ben. Overigens wel frappant dat dit ook combineert met dyslexie van mijn kant. Voorlezen is dan weer wel wat moeizamer echter is mijn text begrip volledig (het is dus geen scannen of skimmen van de text, dat kan ik al helemaal bizar snel. Ideaal als je veel publicaties door moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Manke schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:44:
Ik heb gemerkt dat wat enorm meehelpt om sneller te lezen, zijn oogoefeningen...
Handige tip inderdaad! Je hebt inderdaad ook een trucje / oefening dan moet je met je ogen een rondje bewegen. Dan is dat heel vaak heel schokkerig, terwijl als je met een pen een rondje maakt en dan met je ogen de pen volgt dit veel vloeiender is.

Ik denk dat er wel een wezenlijk verschil zit tussen scannen en snellezen. Scannen is echt het zoeken naar steekwoorden, terwijl je bij snellezen volgens mij wel alle woorden leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Ik gebruik sinds kort de Word Runner functie van de Kindle. Hiermee stel je het aantal woorden per minuut in (iirc 150 t/m 900 words/minute). Hiermee worden de woorden per stuk in het midden van het scherm geprojecteerd zodat je jouw ogen niet hoeft te bewegen, waardoor je sneller leest. 250 is de standaardsnelheid van mensen volgens Amazon. Ikzelf, als gemiddelde lezer, lees hiermee op zo'n 350 woorden/minuut.

Voordelen: Je focust je echt op het lezen (ik raak snel afgeleid)
Nadelen: Je moet ook echt 100% met het boek bezig zijn, want de woorden flitsen voorbij zonder op jou te wachten

Tot nu toe vind ik het wel prettig, omdat ik zo meer kan lezen, maar soms mis ik wel wat context. Het leent zich niet voor echt complexe boeken waarbij je af en toe moet verwerken. Het geeft wel een filmisch tintje aan fantasy/adventure boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
De "word runner" functionaliteit ziet er inderdaad er interessant uit. Voor de geïnteresseerde dit filmpje geeft een goede toelichting:

Ik heb wel een aantal keer met spreeder in de browser zitten lezen en ik merk dan dat ik beter het tempo erin kan houden. Zelf heb ik al een kobo ereader, dus helaas ;)
Pagina: 1