Nieuwe GamePC, 600-1000eu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-07 22:37
Hey Tweakers,

Momenteel heb ik het onderstaande lijstje in bezit:
#Product
1Intel Core i5 2500K Boxed
1Asus Sabertooth P67 Rev 3.0
1Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Crucial M500 2,5 inch
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Cooler Master GX 650W

Heb de nieuwe BBG doorgelezen maar wil eigelijk een 'normaal' formaat PC. Dus even teruggekeken naar BBG Januari, maar ben benieuwd of er in de tussentijd wellicht items bij zijn gekomen die interessante vervangers zijn van het mainstream gamesysteem van jan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, evt. streamen indien dit mogelijk is binnen het gesteld budget. Net The Division aangeschaft, wat toch wel erg veel vraagt van m'n huidige PC. Zou het graag op high+ spelen met 60fps zonder enige problemen. Daarnaast worden Diablo3, LoL, CS:GO en WoW ook nog wel eens opgestart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit graag tussen de 600 en 1000eu. Liever richting de 600 dan de 1000, natuurlijk ;)
Waarom zo ver uit elkaar qua budget? Omdat ik al een SSD heb (met W10) en een normale HDD, die niet per se vervangen moeten worden?
Ook heb nog een setje geheugen dat misschien mee kan. Scheelt weer 40euries ofzo

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Indien mogelijk SSD, HDD. En als het kan het geheugen, maar dat zal wel voor problemen kunnen zorgen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben altijd meer fan geweest van de AMD GPUs dan nVidia (ongefundeerde bias, heuj!), en heb voorkeur voor intel. Sta echter natuurlijk open voor andere merken, indien die minder problemen/betere prestaties met zich meebrengen voor nagenoeg dezelfde prijs. Daarnaast de pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood gezien en die vind ik wel mooi :D Zou dus voorkeur hebben als alles hier in past.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, streamen zou mooi zijn, mits binnen budget past. Zit liever aan de ondergrens van m'n budget zonder streamen, dan dat ik het maximale uitgeef om net te kunnen streamen.

Ga je overklokken?
Ben hier niet echt mee bekend, indien het niet te moeilijk (en risk-free) is, wil ik me hier wel aan wagen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag een advies of ik gewoon het beste de BBG van Januari kan volgen (of wachten op die volgende Desktop BBG, Mei?), of daar enige veranderingen in kan doorvoeren gezien prijsdalingen/nieuwe items. Ook of het slim is om mijn SSD/HDD mee te nemen en evt. geheugen, of dat ze toch echt toe zijn aan vervanging? Heb er niet direct haast bij, dus voorspellingen over mogelijke items die over 1-2 maanden misschien wel binnen budget passen, zijn ook welkom :)

Indien jullie meer info nodig hebben, dan zal ik jullie dat geven ;)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
  • Laatst online: 01:31
Ten opzichte van het mainstream gamesysteem van de BBG uit januari is er niet veel veranderd. Om te kunnen overclocken, zul je nog veel meer uit moeten geven dan die 1000 euro uit de BBG, of je meot besparen op de GPU. Intel heeft verzocht aan moederbordfabrikanten om het onmogelijk te maken non-K CPUs over te clocken (weet niet of dit in de praktijk ook zo uit heeft gepakt, ik hou me hier niet mee bezig). Je zult dan een Z170 moederbord van goede kwaliteit en een overclockbare CPU moeten aanschaffen als je wilt overclocken. De meerprijs is aanzienlijk.

Verder zie ik dat je de SSD, HDD, CPU koeler en voeding al in je bezit hebt. Je topic gaat dus alleen over een CPU (met bijpassend moederbord en RAM) en een nieuwe GPU. Verder begrijp ik dat je van je oude kast af wilt en alles in een NZXT S340 wilt stoppen. Dan blijft er dus 930 euro over voor een CPU, RAM, moederbord en GPU. De CPU uit de BBG is prima, het RAM uit de BBG is aan de dure kant. Ik zou dit setje plaatsen: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 en dan blijft er nog 710 euro over.

Het moederbord uit de BBG is prima, maar beschikt niet over USB3.1 aansluitingen. Voor 5 euro extra heb je dat al wel, inclusief een USB Type C aansluiting: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P en dan is er nog aardig budget over voor een GPU; voor 630 euro kun je een R9 Fury of GTX980 inbouwen. De Fury is iets duurder en presteert beter, maar verbruikt ook meer stroom. De R9 Fury heeft wellicht betere DirectX12 ondersteuning, dus dat is iets om rekening mee te houden: pricewatch: XFX Radeon R9 Fury Triple Dissipation.

De videokaart kost 550 euro, dus dan is er zelfs nog ruimte in het budget om de oude voeding te vervangen voor een Haswell-ready model. Dat heeft als voordeel dat je de C6/C7 power states in kunt schakelen in de BIOS. De CPU zal dan in idle state ongeveer 5.5W minder verbruiken. Dat is echter niet heel relevant, dus dat kun je ook gewoon uit laten staan en het resterende budget in je zak steken. Mocht je die toch willen upgraden dan zou dit een uitstekende voeding zijn: pricewatch: Seasonic G-series 550 watt

EDIT: hoewel ik meen dat de C6/C7 power states standaard uit staan, is het verstandig om dit even te controleren na het inbouwen van je oude voeding. Als het namelijk aan staat, is het mogelijk dat je na een tijdje idlen de PC niet weer kunt starten. Je moet dan een power cycle op de PSU uitvoeren (de schakelaar op de achterkant 2 keer omhalen) en dan werkt alles weer, tot de volgende keer dat je lang idle draait. Beter is om dat gewoon te voorkomen door even te checken.

[ Voor 12% gewijzigd door GeneralX op 19-03-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
Hey GeneralX,

Thanks voor je reactie!

Had eerlijk gezegd niet gedacht aan m'n koeler en voeding te behouden. Huidige koeler maakt best wel wat geluid, dus deze vervangen is misschien nog niet zo'n slecht idee.. Suggestie uit BBG overnemen? http://tweakers.net/price...rue-spirit-140-power.html Of ik moet eens de settings in gaan duiken (oei, al een jaar of 2-3 geleden..)

Wat is het wezelijke verschil tussen de RAM uit de BBG en die je aangeeft? Die uit de BBG draait op 2.4MHz zie ik, geeft dit dan geen meerwaarde t.o.v. de 2.1MHz van de goedkopere? En is 8GB (2x4) voldoende, of raad je 16 GB (4x8, of 2x8) aan?

Daarnaast vind ik het niet erg om (ver) onder m'n maximale budget te zitten, wat raad je evt. aan als andere (minder top-notch) GPU? Of is het idioot om hierop te besparen, omdat ik dan over 1-2 jaar eigenlijk wederom een upgrade mag doen i.v.m. nieuwe games?

In Idle heb ik m'n PC niet vaak staan (dan gaat 'ie gewoon uit), dus een nieuwe voeding is in dit opzicht niet nodig. Voeding is al wel 6 jaar oud, kan dit evt. problemen geven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik zou er gewoon een beter gpu bij zetten voor 400 euro, of even wachten tot de nieuwe GPU's uitkomen (ergens in maart zouden die worden gepresenteerd gaan de geruchten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door een nieuwe cpu ga je in The Division niets opschieten http://www.techspot.com/r...ion-benchmarks/page5.html. Ook in jou andere games kan de cpu nog goed mee. Lekker je 2500K houden dus.
Wat je wel iets gaat opleveren is een nieuwe gpu. AMD presteert in die game beter dan nVidia. Een R9 390X presteert gelijk aan een GTX 980 http://www.techspot.com/r...ion-benchmarks/page2.html en is vanaf €400,- verkrijgbaar.
Bouw je huidige mobo e.d. in de NZXT, een mooi koelertje op de cpu en veel betere voeding.
Je lijstje komt er dan zo uit te zien.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro Radeon R9 390X 8G D5€ 399,-€ 399,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 69,95€ 69,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
Icekonijn schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 15:53:
Hey GeneralX,

Thanks voor je reactie!

Had eerlijk gezegd niet gedacht aan m'n koeler en voeding te behouden. Huidige koeler maakt best wel wat geluid, dus deze vervangen is misschien nog niet zo'n slecht idee.. Suggestie uit BBG overnemen? http://tweakers.net/price...rue-spirit-140-power.html Of ik moet eens de settings in gaan duiken (oei, al een jaar of 2-3 geleden..)
Hoewel ik me voor kan stellen dat een nieuwe koeler stiller kan zijn, zou je dit zeker ook op kunnen lossen door een andere ventilator te plaatsen, of een fan controller aan te sluiten/de instellingen van je moederbord eens te checken. Ik gebruik zelf ook nog steeds een Mugen 2 en die van mij is onhoorbaar (maar dan wel met een andere set fans erop). Wat nieuwe CPU koelers betreft, de Dark Rock 3 die ACB2401 aanraadt is bijzonder stil.
Wat is het wezelijke verschil tussen de RAM uit de BBG en die je aangeeft? Die uit de BBG draait op 2.4MHz zie ik, geeft dit dan geen meerwaarde t.o.v. de 2.1MHz van de goedkopere? En is 8GB (2x4) voldoende, of raad je 16 GB (4x8, of 2x8) aan?
Het RAM uit de BBG kan in theorie op 2400MHz draaien. Daarvoor moet je echter wel de BIOS in om over te clocken want standaard wordt dit niet ondersteund door het moederbord. Het verschil met 2133MHz is echter klein en de invloed van RAM op de prestaties is toch al miniem. Dat is dan ook de reden dat ik 2133MHz aanraadt. 16GB RAM heeft in games geen meerwaarde. Daarom raadt ik 8GB aan, het is in de toekomst altijd nog mogelijk om RAM bij te plaatsen. Tegen die tijd zullen de 16GB-dimms ook goedkoper zijn, dus dan kun je ineens nog 32GB bij plaatsen als je dat nodig acht.
Daarnaast vind ik het niet erg om (ver) onder m'n maximale budget te zitten, wat raad je evt. aan als andere (minder top-notch) GPU? Of is het idioot om hierop te besparen, omdat ik dan over 1-2 jaar eigenlijk wederom een upgrade mag doen i.v.m. nieuwe games?
In mijn ervaring is het sowieso nodig om eens in de 2-3 jaar de GPU te upgraden als je op dezelfde settings wilt blijven gamen. In die zin is het wellicht verstandiger om nu een GPU van 400euro te kopen en dat over 2-3 jaar nog een keer te doen dan nu 550euro uit te geven en te verwachten dat je er dan ineens veel langer mee vooruit kunt. Dat gezegd hebbende, je schreef dat je op High+ wilde spelen. Ik nam aan dat dat Ultra betekent? In ieder geval kom je dan niet aan de 60fps met een GTX980 of R9 390X. Dat lukt alleen met een Fury (X) of GTX980Ti: http://www.pcgamer.com/to...ptimization-guide/#page-2
Vandaar dus mijn suggestie voor een Fury.
In Idle heb ik m'n PC niet vaak staan (dan gaat 'ie gewoon uit), dus een nieuwe voeding is in dit opzicht niet nodig. Voeding is al wel 6 jaar oud, kan dit evt. problemen geven?
De fabrikant geeft 5 jaar garantie op je voeding, m.a.w.: er zou geen prestatieverschil tussen een nieuwe en een 5 jaar oude voeding moeten zitten. Ik denk dus dat je nog wel een tijdje vooruit kunt met deze voeding. De capaciteit zal wellicht wat minder worden, maar hij is zo zwaar overgedimensioneerd (zo, dat woord moest ik even nalezen) voor een single-gpu opstelling dat je daar niks van zult merken. Een Fury trekt maximaal 270W, je CPU hooguit de helft daarvan. Een 450W voeding zou dit al kunnen trekken. Mocht je echter twijfels hebben, zowel de RM550x van ACB2401 als de Seasonic uit mijn vorige reactie zijn kwaliteitsvoedingen waar je zo weer 7 jaar mee vooruit zou moeten kunnen (en nog wel wat langer, want ze kunnen al 100W meer leveren dan je ooit zult gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Ik zou niet het crucial setje nemen in een kast met Window, zien er niet mooi uit.
Ik zou gewoon de 5 euro meer kostende kingstons halen, zien er een stuk beter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
@ACB2401 Thanks.
Wat is de reden van een nieuwe koeler en een 'veel betere' voeding? Koeler vanwege mijn onvrede (die wellicht misplaatst is omdat ik eens naar de instellingen moet kijken en een keer moet schoonmaken) of omdat 'ie eigelijk gewoon niet voldoende is?
En de voeding, omdat hij het anders niet trekt qua verbruik?

Daarnaast over de R9 390X - is er een reden dat je de Sapphire versie koos, i.p.v. bijv. de MSI, ASUS of XFX?

@GeneralX Mocht ik een nieuwe mobo kopen met DDR4, zoals bijv. de Gigabyte die je linkte, kan mijn DDR3 geheugen dan nog ondersteund worden, of gaat dat niet samen? En is het uberhaupt nog waard om te houden (1600 MHz DDR3). En hoe kan het evt. samenwerken met DDR4 geheugen?

Momenteel hang ik naar een r9 390x, nieuwe mobo, geheugen vervangen indien nodig (ddr4, 8gb), nieuwe kast. Geen nieuwe voeding en koeler, tenzij nodig. Zit ik ong. op 600eu. Met nieuwe voeding en koeler erbij, reken ik zo'n 150eu erbij.

Mochten de geruchten waar DannyH het over heeft kloppen, dan wil ik nog wel even wachten (prijsverlaging r9 390x of er groooot geld tegenaan smijten en voor het nieuwste van het nieuwste gaan... met alle gevolgen van dien voor de Euro's). Iemand die iets meer kan vertellen over die mogelijk nieuwe lichting aan GPUs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
Wat betreft DDR3 in DDR4 borden, DDR4 is net als alle vorige versies wederom zo gemaakt dat het niet in een ander slot past om problemen te voorkomen. Er zijn moederborden die zowel DDR3 als DDR4 ondersteunen, maar dan zitten beide soorten aansluitingen op het moederbord. Wat ik me ervan herinner is dat Skylake CPUs echter niet met gewoon DDR3 gecombineerd kunnen worden omdat die een te hoge spanning nodig hebben. Er moet dus altijd DDR3L (met nadruk op de L, van Low voltage) in die borden. Ik weet niet of je zelf al DDR3L gebruikt, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zou dan eerder geld uitgeven aan DDR4 en een goedkoper moederbord, dan een iets goedkoper DDR3L setje met een duur moederbord met minder bruikbare sloten. Je kunt namelijk nooit zowel DDR3 als DDR4 tegelijk gebruiken.

Wat je doet met je oude electronica moet je natuurlijk zelf weten. Je zou het via V&A kunnen verkopen, bewaren voor het geval je ooit een oud PCtje wilt repareren/meer RAM bij wilt steken of je zou het kunnen recycleren. Wat jij wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekonijn schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:55:
@ACB2401 Thanks.
Wat is de reden van een nieuwe koeler en een 'veel betere' voeding? Koeler vanwege mijn onvrede (die wellicht misplaatst is omdat ik eens naar de instellingen moet kijken en een keer moet schoonmaken) of omdat 'ie eigelijk gewoon niet voldoende is?
En de voeding, omdat hij het anders niet trekt qua verbruik?
Je huidige koeler misstaat qua kleur in de pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood

De voeding is ronduit slecht. Van de GX650 zijn drie uitvoeringen, de E3, D3 en B3. Jij hebt de E3 en laat dat nou toevallig de slechtste zijn
Daarnaast over de R9 390X - is er een reden dat je de Sapphire versie koos, i.p.v. bijv. de MSI, ASUS of XFX?
De Sapphire is de goedkoopste en lekker stil.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
@ACB2401 Thanks, logische keuzes. Denk dat dit 'em ook gaat worden!

@GeneralX Thanks voor de tip van V&A. Wellicht dat ik daar nog iets kwijt kan voor een leuk prijsje, is toch weer meegenomen.
Pagina: 1