Ik heb een "Be Quiet Pure Rock" Cpu koeler gekocht maar kom er net achter dat hij naar beneden gemonteerd moet worden op mijn 'MSi 970 Gaming' moederbord (AMD) dus de fan richting videokaart. Mijn airflow loopt van voor naar achter maar deze koeler moet "van onder naar boven" gemonteerd worden. Heeft dit een nadelig effect op de koeling van mijn cpu?
Vraag
Alle reacties
Waarop baseer je precies dat deze cpu koeler op die specifieke wijze gemonteerd móet worden?
Ik zou hem persoonlijk gewoon op deze wijze monteren: https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Pure_Rock/5.html
Door de fan van 'onder naar boven' te monteren verwacht ik eerder slechtere temperaturen doordat je videokaart in de weg zit en de luchttoevoer dus beperkt. Dit weet ik echter niet geheel zeker; wellicht is er niet eens een verschil in temperatuur.
Ik zou hem gewoon normaal mounten zoals in de link hierboven. Er circuleert dan ook nog een mini beetje luchtstroom over de VRMs van je moederbord, hetgeen bij een AM3+ moederbordje altijd welkom is.
Ik zou hem persoonlijk gewoon op deze wijze monteren: https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Pure_Rock/5.html
Door de fan van 'onder naar boven' te monteren verwacht ik eerder slechtere temperaturen doordat je videokaart in de weg zit en de luchttoevoer dus beperkt. Dit weet ik echter niet geheel zeker; wellicht is er niet eens een verschil in temperatuur.
Ik zou hem gewoon normaal mounten zoals in de link hierboven. Er circuleert dan ook nog een mini beetje luchtstroom over de VRMs van je moederbord, hetgeen bij een AM3+ moederbordje altijd welkom is.
Die foto's had ik ook al even bekeken en dacht dat het een AMD bord was maar hier gaat het om een Intel bord helaas. Zelf wil ik hem ook op deze manier installeren maar dat schijnt niet mogelijk te zijn op een AMD bord. Maar toch bedankt!stin00 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:33:
Waarop baseer je precies dat deze cpu koeler op die specifieke wijze gemonteerd móet worden?
Stom van me, je hebt helemaal gelijk! Voor AMD montage gebruikt Be Quiet kennelijk de standaard mounting clips die al aanwezig zijn op het socket. Je moet dus inderdaad de fan aan de onderzijde monteren zodat deze omhoog blaast. Het is wellicht aan te raden om dan ook een exhaust fan in de bovenzijde van de kast te monteren zodat deze de warme lucht de kast uit 'begeleid'. Dit gebeurt immers 'normaal gesproken' ook als de fan aan de rechterzijde is gemonteerd en de warme lucht via de achterzijde de kast uitblaast.barrie schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:38:
[...]
Die foto's had ik ook al even bekeken en dacht dat het een AMD bord was maar hier gaat het om een Intel bord helaas. Zelf wil ik hem ook op deze manier installeren maar dat schijnt niet mogelijk te zijn op een AMD bord. Maar toch bedankt!
Ik denk nog steeds niet dat het echt een nadelig effect zal hebben op je koeling overigens
Boven in de kast heb ik inderdaad de mogelijkheid een fan te plaatsen, nog bedankt !!stin00 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:47:
[...]
Stom van me, je hebt helemaal gelijk! Voor AMD montage gebruikt Be Quiet kennelijk de standaard mounting clips die al aanwezig zijn op het socket. Je moet dus inderdaad de fan aan de onderzijde monteren zodat deze omhoog blaast. Het is wellicht aan te raden om dan ook een exhaust fan in de bovenzijde van de kast te monteren zodat deze de warme lucht de kast uit 'begeleid'. Dit gebeurt immers 'normaal gesproken' ook als de fan aan de rechterzijde is gemonteerd en de warme lucht via de achterzijde de kast uitblaast.
Ik denk nog steeds niet dat het echt een nadelig effect zal hebben op je koeling overigens
En nu, rap aan de slag...
Laat vooral nog even weten hoe de koeler bevalt en hoe de temperaturen uitpakken, altijd nuttig om te wetenbarrie schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:52:
[...]
Boven in de kast heb ik inderdaad de mogelijkheid een fan te plaatsen, nog bedankt !!
En nu, rap aan de slag...
En wees zuinig met koelpasta aanbrengen, less = more!
Ondertussen de koeler geïnstalleerd, een hoop gedoe, moederbord er uit enz..... De waarden zijn toch wel zo'n 10 graden lager onder load en 5 graden lager idle zonder fan boven in de kast. Binnenkort even een fan in het dak monteren.stin00 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:58:
[...]
Laat vooral nog even weten hoe de koeler bevalt en hoe de temperaturen uitpakken, altijd nuttig om te weten
En wees zuinig met koelpasta aanbrengen, less = more!
Pagina: 1