Active Displayport naar DVI-adapter spontaan kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik ben sinds September in het bezit van een actieve Displayport naar DVI-converter.

Om precies te zijn, deze:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxMjAw/z/PJAAAOSwu4BVpQfV/$_12.JPG

Dit werkte tot gisteren helemaal perfect, zo kon ik 3 schermen aansturen.

Sinsds gister, toen ik mijn PC die 2 dagen uitstond weer aan wilde zetten, deed mijn scherm raar, hij switchte een paar keer aan uit, en had nog even beeld. Daarna helemaal niet meer. Het scherm bleef zwart. Nu ziet de computer het 3e scherm ook niet meer.

Mijn huisgenoot had gelukkig een laptop met DisplayPort, en ook hij ervoer hetzelfde met de adapter. De 3 schermen werken alle 3 los van elkaar, perfect op de DVI-aansluiting. Hieruit kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat de adapter de geest heeft gegeven.

Nu heb ik hier inhoudelijk niet veel verstand van, maar het verbaast me dat zo'n simpel component (naar mijn idee) de geest geeft. Is dit 'gebruikelijk'? Kan dit komen omdat ik een variant had die niet extra stroom haalde uit de USB (die bestaan ook namelijk) ?

Ik heb inmiddels de verkoper van eBay al even gemaild met hoe en wat nu, maar ik verwacht er niet al teveel van.

Hebben andere mensen ervaring hier mee? Is er überhaupt nog wat te doen aan de adapter zelf? Hij kan niet echt normaal open zie ik helaas.

Wat ik weleens al ervoer, ook met mijn vorige videokaart (HD7950) dat de DisplayPort-aansluiting van de adapter behoorlijk warm kan worden. Dat je hem niet lang wil vasthouden.

Specs:

Intel i5 2500
Windows 7 64 Pro
AMD R9 290
1 X Samsung 245B
2 X Samsung SA300

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 19-03-2016 12:16 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Beste antwoord (via MsG op 19-03-2016 12:24)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb soortgelijke ervaringen: met de goedkopere adapters via eBay/Aliexpress doe je niet lang. Ik had een mini-DP naar hdmi/DP/DVI en die was ook na een maand of drie ineens kapot. Ergens een draadbreuk zou ook nog kunnen. Bij de echt goedkope maak ik er geen werk van en bestel ik een stel nieuwe. Als je wel normale prijs zijn dan zou ik reclameren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb soortgelijke ervaringen: met de goedkopere adapters via eBay/Aliexpress doe je niet lang. Ik had een mini-DP naar hdmi/DP/DVI en die was ook na een maand of drie ineens kapot. Ergens een draadbreuk zou ook nog kunnen. Bij de echt goedkope maak ik er geen werk van en bestel ik een stel nieuwe. Als je wel normale prijs zijn dan zou ik reclameren.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik voel me een beetje knullig, maar ik wiebel wat aan de kabel, en voila weer beeld. Het blokje is inderdaad relatief zwaar, het scheelt dat de Displayport zo'n knop-systeem heeft, want anders vloog die al vast eens uit de connector. Hij doet het nu gelukkig dus nog wel, maar het lijkt wel een potentieel draadbreuk-achtig iets. Wellicht moet ik hem even vast zetten.

Ik heb hier iets van 12-13 euro voor betaald incl. verzendkosten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja die goedkope adapters zijn helaas niet van al te beste kwaliteit, heb hier zelf ook een kapotte actieve DP --> DVI adapter liggen; na ~2 maand gaf hij de geest. Ik heb deze vervangen voor één van het merk Foxconn en die doet het inmiddels al ruim 1 jaar perfect :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:29:
Ja die goedkope adapters zijn helaas niet van al te beste kwaliteit, heb hier zelf ook een kapotte actieve DP --> DVI adapter liggen; na ~2 maand gaf hij de geest. Ik heb deze vervangen voor één van het merk Foxconn en die doet het inmiddels al ruim 1 jaar perfect :)
Wordt nou zo'n duurdere adapter alsnog wel warm? Als in; dat is dus blijkbaar normaal? Zou je eens willen voelen? Dan gaat het mij voornamelijk om de directe DisplayPort-connector.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

MsG schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:24:
Ik voel me een beetje knullig, maar ik wiebel wat aan de kabel, en voila weer beeld. Het blokje is inderdaad relatief zwaar, het scheelt dat de Displayport zo'n knop-systeem heeft, want anders vloog die al vast eens uit de connector. Hij doet het nu gelukkig dus nog wel, maar het lijkt wel een potentieel draadbreuk-achtig iets. Wellicht moet ik hem even vast zetten.

Ik heb hier iets van 12-13 euro voor betaald incl. verzendkosten.
Dat is inderdaad een draadbreuk. Je kan het er nog even mee redden, maar het echt begin van het einde. helaas..

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik denk dat mocht ik op termijn een nieuwe nodig hebben dat ik het snoergedeelte meteen vastmaak aan het blokje zelf. Dan komt de trekbelasting alleen op de connector in de videokaart.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:30:
[...]
Wordt nou zo'n duurdere adapter alsnog wel warm? Als in; dat is dus blijkbaar normaal? Zou je eens willen voelen? Dan gaat het mij voornamelijk om de directe DisplayPort-connector.
Hij is volledig koud (kamer temperatuur) maar ik geloof dat ik bij nader inzien momenteel een passieve adapter gebruik... My bad 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CcaAyxkl.jpg

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja dan is er geen actief proces bezig volgens mij. Snap alleen niet waarom de ene actieve adapter nog USB-stroom nodig heeft en de ander niet.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Even een enorme kick. Maar in een poging de kabel te repareren heb ik juist de hele connector los weten te krijgen van alle kabels :F . Nu begreep ik dat nieuwere videokaarten, bijvoorbeeld de R9 290 ook 3 monitoren kunnen aansturen zonder actieve omzetting via Displayport, en ook niet dat je per se displayport-monitoren nodig hebt.

Weet iemand hoe dit fenomeen heet? Want ik ben benieuwd of mijn HD7970 die ik nu heb dit ook wellicht al kan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
De DispayPort uitgang moet dan DP++ ondersteunen. Is bij DVI volgens mij wel beperkt tot Single Link, voor hogere resoluties en dus Dual Link heb je alsnog een actieve adapter nodig.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja ik lees dat mijn videokaart sowieso buiten de boot valt. Maar met nieuwere videokaarten moet het kunnen lees ik hier: https://www.reddit.com/r/...3_monitors_on_r9290_with/

Heb maar weer even een actieve adapter besteld. Dit keer maar even een andere: http://www.aliexpress.com...il-package/743245345.html

Nadeel is dat die kabels zo lomp kort zijn waardoor er veel stress op de connector komt, omdat de kabel in de lucht hangt. Maar heb weinig zin om in plaats daarvan een A-merk connector te kopen voor 40 euro bij wijze van.

Pagina: 1