Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToledoBe
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-02 21:13
Hi,

Ik wil eens werk maken van het samenstellen van een Home-Cinema setje, maar weet niet goed hoe ik daar best aan begin.
...

Voorlopig maak ik gebruik van een Sony DN1060 waar ik mijn oude 5.1 setje (Cambridge Soundworks 550W) op heb aangesloten. Verder heb ik 2 zuilen (cheapo Eltax) als front-speakers.

Ik dacht van hieruit verder uit te bereiden en te beginnen bij het vervangen van de subwoofer. Ik merk nu een "metaal-achtig gekraak" als de subwoofer zwaar belast wordt, dus dat leek me een goed startpunt.

Hebben jullie tips of aanraders voor goede merken?
Is het misschien beter om eerst een paar goede fronts te kopen, en van daar verder te gaan?

Budget?
Ik heb €400 - €500 over aan een goede subwoofer.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al zitten kijken richting Klipsch en Wharfdale. Van Klipsch vind ik conflicterende reviews... :|

[ Voor 20% gewijzigd door ToledoBe op 20-03-2016 10:28 . Reden: Extra info ]

Beste antwoord (via ToledoBe op 22-03-2016 09:29)

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 17:35
ToledoBe schreef op maandag 21 maart 2016 @ 00:44:
Het zou ook zeker voor muziek zijn.
Een receiver heb ik al (Sony DN-1060).

@xs4me: Denk je dat ik mijn budget beter geef aan goede front-speakers? Ik heb zitten kijken naar de Klipsch RP-150 / 160. Die zien er ook nog eens best mooi uit.

Zou je dan gaan voor bookshelf speakers of zuilspeakers?

Alvast al bedankt voor de tips!
Dat zijn keuzes die ik helaas lastig kan maken.
Ik zou persoonlijk eerder voor goede fronts gaan met een ruim bereik. En dan nog tzt gaan uitbreiden.

Mijn ervaring is dat in de regel bookshelf speakers met wat meer detail en transparantie spelen. Die zijn ook meer mid- en hoog gericht en hebben niet 't volume voor een dikke bass. Ik vind bookshelf speakers vaak meer gecontroleerd en met meer detail spelen. Voor muziek vind ik dat vaak ook mooier (ook persoonlijk), aangevuld met een mooie subwoofer.

Vloerstaanders hebben als voordeel dat ze doorgaans een grotere range bieden. Van laag tot hoog. Al ligt dit ook erg aan de speakers, want er zijn ook zat vloerstaanders die niet veel bass geven. Hangt dan net een beetje van de speaker af. Dit geeft dan dus een wat completer beeld en de subwoofer wordt dan minder belangrijk. Het risico van vloerstaanders is wel dat ze soms wat detail verliezen en wat "modderig" kunnen worden. Maargoed, dat zijn algemene aannames natuurlijk en niet speaker specifiek.

Het ligt ook erg aan wat jij mooi vind. Ik weet natuurlijk niet waar jij blij van wordt als je 't hoort :-)
Voor HT is het in ieder geval belangrijk dat stemmen helder zijn, geluiden om je heen klinken en dat 't geluid punchy is.

Als ik zo wat lees over je Sony receiver lees ik goede verhalen, dus die zou ik gewoon houden. Wel lees ik dat die wat scherp in 't hoog kan zijn voor muziek. Dus ik zou dan niet zo snel een speaker kiezen met een heel neutraal/hoog geluid.

Ik ben zelf ook niet meer zo heel erg up-to-date van de huidige markt, maar ik zie toch mooie setjes staan op de 2e hands markt:
http://www.marktplaats.nl...C270&startDateFrom=always

Ik ken die Klipsch persoonlijk niet. De Klipsch speakers die ik gehoord heb ben ik nooit zo weg van geweest. Maargoed, dat zegt 0,0 over deze speakers die jij aangeeft hoor. Ik lees er goede dingen over.
Wel denk ik dat je veel meer waar voor je geld krijg voor een 2e hands set.

Ik zie op marktplaats bijv. een set Dali Zensor 3 staan. Mooie speakers. Alleen twijfel ik dan weer aan 't neutrale karakter van zowel je receiver als de speaker. Plus je hebt dan nog niet echt veel laag.
Tannoy Revolution Signature DC4 T zijn volgens mij ook mooie speakers. Maar ook deze zijn denk niet erg warm en met veel laag.
Maargoed ik kan wel van alles nagaan voor je en op gaan noemen, maar ik zou evt. zelf e.e.a. nagaan en wat reviews lezen. Of gewoon voor die Klipsch gaan :-) Maar dat zijn wel speakers die weer baat hebben bij wat extra laag.

[ Voor 3% gewijzigd door xs4me op 21-03-2016 10:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud> cea

Zou je onderstaande template over willen nemen en in willen vullen? Zo kunnen we je beter helpen.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[b]Ik zoek een?[/b]
[i]Vul hier in welk apparaat je zoekt.[/i]

[b]Wat is je budget?[/b]
[i]Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn. [/i]

[b]Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......[/b]
[i]Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?[/i]

[b]Wat heb je zelf al gevonden?[/b]
[i]Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden. [/i]

[b]Welke vragen heb je hier nog over?[/b]
[i]Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.[/i]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:58
Zonder budget opgave denk ik dat een Magico Qsub 18 aan alle eisen en verwachtingen voldoet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToledoBe
Haha, wat een beest! (258kg!)

Ik zal mijn originele vraag aanpassen ;-)
Het budget zou rond de 400 - 500 liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:58
Veelal worden svs en bk genoemd als merken die een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Svs begint volgens mij bij €550,- voor de sb1000. Bk heeft goedkopere (kleinere) subs en verkoopt ze uitsluitend via hun eigen website (dus geen tussenkomst van een extra verzending en een winkelier dier ook wat aan wilt verdienen).

Belangrijk is dat de grootte van de kamer ook medebepaald welke sub geschikt is. Bk adviseerde mij destijds om voor hun Monolith te gaan, bij een kamer van 45m2.
Ik ben voor de xxls400 gegaan ivm formaat en die valt niet tegen. De sub staat wel vrij dichtbij (2meter).

Goede fronts met grote wooferdrivers, kunnen de noodzaak voor een sub beperken, zeker bij muziek. Maar deze fronts zullen per stuk al snel jouw hele budget opslokken.

Klipsch en rel maken volgens mij ook aardige subs. Althans die merken zijn mij destijds ook aangeraden.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 20-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
BK maakt inderdaad mooie subs voor scherpe prijzen. REL ook, zijn echte submakers. Klipsch schijnt ook een paar goede te hebben. Verder heb je nog bekende als SVS, Velodyne etc ... Maargoed, kom je weer in ander budget.

Je zegt verder te willen uitbreiden. Misschien is 't goed om aan te geven hoe je dit ziet? Als je over een jaar weer 400 euro beschikbaar hebt dan duurt het wel lang voordat je een leuk setje hebt. Dan zit je een jaar met een mooie sub, maar is de rest vrij matig.

In de regel zou ik altijd beginnen met een goede receiver/versterker en goede front speakers.Maar dat hangt ook weer af van wat je momenteel van je geluid vind, afgezien van de sub.

Ik zou gezien je budget ook vooral op de 2e hands markt kijken. De afschrijving is enorm hoog op audio apparatuur. Dus je koopt dan voor gerust de helft minder wel 2x de kwaliteit.

Kijk bijv. naar een oudere HT receiver die misschien niet alle nieuwste snufjes heeft, maar je over 5.1 kanalen wel goed geluid geeft. Daarbij dan 2 leuke fronts of direct al een leuk 5.0 of 5.1 setje als je wat moois 2e hands kunt vinden.

Die sub is zeker een belangrijk onderdeel in HT, maar toch altijd nog ondersteunend aan de rest van je set.

Is het alleen voor HT? Of luister je er ook muziek mee?

Wharfdale maakt mooie zeker mooie sets voor goede prijzen. Ook Boston Acoustics zijn ook mooie speakers voor een mooie prijs net als Q acoustics. Check de reviews maar.

[ Voor 11% gewijzigd door xs4me op 20-03-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToledoBe

@xs4me: Denk je dat ik mijn budget beter geef aan goede front-speakers? Ik heb zitten kijken naar de Klipsch RP-150 / 160. Die zien er ook nog eens best mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-07 10:46
Als je budget en ruimte hebt voor vloerstaanders, je partner ergert zich er niet aan en je hecht waarde aan het luisteren naar muziek: altijd doen. Eventueel neem je goede bookshelf speakers op een stand, dat kan ook erg mooi klinken. Als muziek geen enkele rol speelt en het echt alleen maar om home cinema gaat kun je eventueel voor een sub/sat systeempje gaan, maar als je daar goede kwaliteit wilt hebben, dan ben je ook flink wat geld kwijt.

Daarbij, als je echt goede frontspeakers hebt (en voor 500 euro kun je een aardige nieuwe set, en een prachtige tweedehands set kopen) dan mis je de subwoofer niet direct. Sub voegt ook wel wat toe bij grote frontspeakers, maar het is geen ramp als je 'm niet hebt en je kunt 'm er altijd later bij kopen.

Als je geen budget hebt om alles in 1x te kopen, dan zou ik eerst gaan voor fatsoenlijke fronts, dan een (liefst bijpassende) center, dan surroundspeakers en als laatste een subwoofer. Dat kost je misschien een paar jaar sparen en opbouwen, maar je hebt zo ongelooflijk veel beter geluid dan als je nu een compleet setje koopt voor 500 euro...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xs4me
ToledoBe schreef op maandag 21 maart 2016 @ 00:44:

Dat zijn keuzes die ik helaas lastig kan maken.
Ik zou persoonlijk eerder voor goede fronts gaan met een ruim bereik. En dan nog tzt gaan uitbreiden.

Mijn ervaring is dat in de regel bookshelf speakers met wat meer detail en transparantie spelen. Die zijn ook meer mid- en hoog gericht en hebben niet 't volume voor een dikke bass. Ik vind bookshelf speakers vaak meer gecontroleerd en met meer detail spelen. Voor muziek vind ik dat vaak ook mooier (ook persoonlijk), aangevuld met een mooie subwoofer.

Vloerstaanders hebben als voordeel dat ze doorgaans een grotere range bieden. Van laag tot hoog. Al ligt dit ook erg aan de speakers, want er zijn ook zat vloerstaanders die niet veel bass geven. Hangt dan net een beetje van de speaker af. Dit geeft dan dus een wat completer beeld en de subwoofer wordt dan minder belangrijk. Het risico van vloerstaanders is wel dat ze soms wat detail verliezen en wat "modderig" kunnen worden. Maargoed, dat zijn algemene aannames natuurlijk en niet speaker specifiek.

Het ligt ook erg aan wat jij mooi vind. Ik weet natuurlijk niet waar jij blij van wordt als je 't hoort :-)
Voor HT is het in ieder geval belangrijk dat stemmen helder zijn, geluiden om je heen klinken en dat 't geluid punchy is.

Als ik zo wat lees over je Sony receiver lees ik goede verhalen, dus die zou ik gewoon houden. Wel lees ik dat die wat scherp in 't hoog kan zijn voor muziek. Dus ik zou dan niet zo snel een speaker kiezen met een heel neutraal/hoog geluid.

Ik ben zelf ook niet meer zo heel erg up-to-date van de huidige markt, maar ik zie toch mooie setjes staan op de 2e hands markt:
http://www.marktplaats.nl...C270&startDateFrom=always

Ik ken die Klipsch persoonlijk niet. De Klipsch speakers die ik gehoord heb ben ik nooit zo weg van geweest. Maargoed, dat zegt 0,0 over deze speakers die jij aangeeft hoor. Ik lees er goede dingen over.
Wel denk ik dat je veel meer waar voor je geld krijg voor een 2e hands set.

Ik zie op marktplaats bijv. een set Dali Zensor 3 staan. Mooie speakers. Alleen twijfel ik dan weer aan 't neutrale karakter van zowel je receiver als de speaker. Plus je hebt dan nog niet echt veel laag.
Tannoy Revolution Signature DC4 T zijn volgens mij ook mooie speakers. Maar ook deze zijn denk niet erg warm en met veel laag.
Maargoed ik kan wel van alles nagaan voor je en op gaan noemen, maar ik zou evt. zelf e.e.a. nagaan en wat reviews lezen. Of gewoon voor die Klipsch gaan :-) Maar dat zijn wel speakers die weer baat hebben bij wat extra laag.

[ Voor 3% gewijzigd door xs4me op 21-03-2016 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-07 11:14
Ik zou lekker voor Klipsch uit een RF serie gaan, dus die met zo'n kopere kleur conus. Misschien niet helemaal neutraal qua geluid maar heel erg geschikt voor home cinema. Daarnaast ben ik erg fan van de prijs kwaliteit verhouding en er is een aardig aanbod op marktplaats.

Mooie set maar wel redelijk kleine staanders voor 399: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Iets beter formaatje: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

High end: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

De boekenplankjes om dit soort sets mee af te maken zijn vaak wel voor 100 euro per stuk ergens nieuw af te halen al staan ze ook vaak op marktplaats. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToledoBe
Bedankt voor alle goede tips. Ik ga uitkijken naar een goed setje fronts, en van daar zien om verder uit te bereiden. :-)
Pagina: 1