Suggesties voor compacte /lage center speaker gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10 11:05

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Lang verhaal kort: bij het kijken van films heb ik soms het idee dat mijn center net iets tekort komt t.o.v. de fronts en sub. De center staat voor de TV en daarmee is een mogelijke vervanger gelijk gebonden aan een maximale hoogte. De TV ophangen wil ik niet en de TV-meubel is niet geschikt voor huisvesten van speakers.

Ik zoek een?
Center speaker van max. 13 cm hoog met een minimum frequentie response van minder dan 70Hz.

Wat is je budget?
Liefst minder dan €200, maar daar zit misschien een beetje rek in als het niet anders kan (gevaarlijk, weet ik).

Wat heb je zelf al gevonden?
Met wat googlen heb ik de volgende opties gevonden, die eigenlijk geen opties blijken:
* Definitive Technology ProCenter 1000. Interessante specs en goede user reviews. Maar al vrij oud (8 jaar?) en niet (zomaar) te vinden.
* Heco Music Colors Center 80. Ongeveer hetzelfde verhaal, net meer te krijgen in NL.
* Highland Audio Oran 430C. Beschikbare optie, maar wel erg diep (23cm)
* Piega TMicro Center. Ideale afmetingen maar met €400 te ver buiten budget.

Zoeken op Tweakers levert één topic op met een gelijksoortige vraag, maar bleek niet behulpzaam.

Welke vragen heb je hier nog over?
Op verschillende webshops gebrowsd maar geen andere geschikte kandidaten gevonden. Misschien dat jullie suggesties hebben die ik nog niet ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Het is gebruikelijk om iets te kiezen dat bij je huidige speakers past.

Welke speakers heb je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:53
Het blijft een fabeltje dat je center uit dezelfde serie moet komen als de rest.

Ik heb een Kef eitje als center, en dat past prima bij mijn zuilen.

Zodra je boven de goedkoopste plastic speakers zit, maakt het niet echt zo veel uit. Midden en hoge tonen zijn niet zo moeilijk weer te geven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Dank voor jullie reactie smithkj en tommie12. Ik denk dat jullie beiden een punt hebben. Ik ben het met Smithkj eens dat er vast combinaties zijn die beter klinken dan anderen, maar dan moet je echt tijd en passie in steken om daar naar op zoek te gaan. En voor mijn doel is dat niet waard, dus wat dat betreft ben ik het eens met tommie12. :)
Ik had ook niet verwacht dat de reacties om mijn oren zouden vliegen gezien het "vooronderzoek" dat ik al had gedaan, maar ter info:
- basis bestond uit een Jamo 360 S 35 HCS (5.0) set ondersteund met een Canton Sub 10.2
- later de frontspeakers vervangen door Boston Acoustics A25
- de Jamo S35 zijn perfect rear surround speakers, maar de C35 komt wat tekort t.o.v. de A25s en de Canton voor mijn gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Tommie12 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:24:
Het blijft een fabeltje dat je center uit dezelfde serie moet komen als de rest.

Ik heb een Kef eitje als center, en dat past prima bij mijn zuilen.

Zodra je boven de goedkoopste plastic speakers zit, maakt het niet echt zo veel uit. Midden en hoge tonen zijn niet zo moeilijk weer te geven.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een TMA compact 10 in bruikleen van m'n ouders. En die klinkt toch echt wel anders dan de Dali Zensor 5 die ernaast staan.

Het merk roept wat vragen op, dat wel, maar in een hele set klinkt het best goed.

Naar mijn mening komt het door het verschil in driver grootte;

Dali heeft 1" tweeter en 5,25" woofers
TMA heeft 1/2" tweeter en 3,5" woofer

De TMA klinkt "ielig" t.o.v. de Dali's, omdat deze teveel in het laag mist. Ook bij film valt het verschil op. Natuurlijk hoef het niet altijd een exacte match te zijn, maar je kunt niet zomaar alles combineren en verwachten dat het goed klinkt.

Hetzelfde, maar in veel mindere mate, geldt voor de rears. Zolang je die enkel bij film gaat gebruiken, hoeft het geen probleem te zijn, maar zo gauw je er ook muziek mee gaat luisteren, dan gaat het gewoon storen als ze niet ongeveer gelijk klinken.

Totaal niet in jouw budget, maar ik ga zelf binnenkort luisteren naar een Dynaudio emit m15 en excite x24, respectievelijk 13 en 14,5 cm hoog. Misschien dat ik daarna nog op mijn mening moet terugkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 20-03-2016 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat voor receiver heb je nu? Bij de meeste receivers kun je de center ook wat harder zetten, dat lost denk ik je probleem ook op.
Heb je een alles in 1 setje dan gaat een andere center ws ook niks oplossen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Yes, die Dynaudio en Excite x24 zijn inderdaad een beetje buiten mijn bereik. :)

Ik heb een Onkyo TX-NR626 en daarbij het volume handmatig al een klein beetje aangepast ten voordele van de center. Echter, gevoelsmatig ligt er vooral een het gat tussen de minimum frequentie van de center vergeleken met de fronts en sub. Voordat ik de A25's had, nam de sub echt te veel over, zodat er zelfs lage stemmen uit kwamen. Met de A25's is dat grotendeels verholpen maar ik heb het idee dat het met een iets diepere center het geheel nog beter in balans gaat zijn.
Daarentegen geef ik gelijk aan dat het feit dat ik op dit ogenblik de TV niet wil ophangen er geen hele hoge druk op zit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23

InFamous

excommunicado

Al eens naar de Boston Acoustics A223C gekeken?

Deze is 13,3cm hoog, uitgaande van de A23 heeft de center een frequentie respons van 80hz.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Aan de A223C had ik nog niet gedacht, bedankt voor de suggestie. Echter die 80Hz (inderdaad de frequency response volgens de datasheet) vind ik nog wat aan de hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik ben niet zo'n speaker expert
Maar Volgens mij heeft het niet zoveel zin om je daar helemaal op kapot te staren.
Laagste frequentie heeft voornamelijk te maken met de grootte van de drivers en de behuizing.

Zolang die allemaal grofweg even groot zijn, zal het bereik ook even groot zijn.
Die opgegeven verschillen komen dan meer voor uit de meetmethode (qua acceptabele vervorming) dan uit de prestaties.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ray-zor schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:34:
Yes, die Dynaudio en Excite x24 zijn inderdaad een beetje buiten mijn bereik. :)

Ik heb een Onkyo TX-NR626 en daarbij het volume handmatig al een klein beetje aangepast ten voordele van de center. Echter, gevoelsmatig ligt er vooral een het gat tussen de minimum frequentie van de center vergeleken met de fronts en sub. Voordat ik de A25's had, nam de sub echt te veel over, zodat er zelfs lage stemmen uit kwamen. Met de A25's is dat grotendeels verholpen maar ik heb het idee dat het met een iets diepere center het geheel nog beter in balans gaat zijn.
Daarentegen geef ik gelijk aan dat het feit dat ik op dit ogenblik de TV niet wil ophangen er geen hele hoge druk op zit. :)
Nu ik dit zo lees vraag ik me af. Heb je al eens met de crossover instellingen in de receiver gespeeld? Wanneer de crossover van 1 van de speakers te hoog staat, neemt de sub dat automatisch over. Je kunt de crossover best lager zetten, ook al zou de center dat niet aan kunnen, dan nemen de front speakers het wellicht over. Een goede crossover zou zo'n 100hz kunnen zijn. Probeer het eens als je dat nog niet gedaan hebt.

Edit:
Nu ik het nog eens goed lees, denk ik dat het antwoord "ja" is :+

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 21-03-2016 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nog een open deur, maar neem aan dat je na de speakerswitch opnieuw Audissey hebt gedraaid?
Wat ook wil helpen is je frontspeakers in te draaien, pak je vaak net wat lekkerder een stukje mid en hoog mee (ten koste van een klein beetje laag meestal). Kan net datgene zijn wat je mist :)

Having said that: mijn Klipsch c20 gaat ook maar tot 82 Hz en daar mis ik echt niks aan. Ik denk zelf eerder dat jouw issue bij het bereik van je A25's zit, dat zijn prima speakers maar hebben zelf ook niet het beste bereik. Leuke test: gooi je rears eens naar voren en zet eens een A25 in als center. Hoe klinkt het dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Dank allen voor het meedenken.

@heuveltje. Ik weet dat je grotendeels gelijk heb, maar ik geef toe dat ik me toch wel verleiden door de cijfertjes in de specs. :) Wat je zegt over de grootte van de drivers lijkt wel te kloppen. De 3,5" beginnen meestal bij de 80-90Hz. De 4" bij de 60-65Hz. Jammer dat die ProCenter nergens meer te krijgen is want die heeft 4,5" drivers.

@LA-384, @The eagle. Ik wel wat met volume gespeeld maar niet met de cross-over freq. Die heb ik inderdaad automatisch laten bepalen door Audissey setup na de speaker switch. De A25s zijn tweedehands dus ik neem aan ingespeeld. Ik ben geen expert, maar ik begreep dat zijn cross-over freq geen hard grens is maar dat vanaf dat punt langzaam meer laag door de sub wordt overgenomen. Ik durfde de cross-over daarom niet echt aan te passen uit "angst" dat ik dan weer teveel laag zou missen.
En om met speakers gaan slepen en omwisselen ben ik net een te luie filmkijker voor. ;)

Intussen heb ik toch nog wat nieuwe kandidaten gevonden:
- Monitor Audio Radius 200 (redelijk prijzig)
- JBL Loft 20 (niet moeders mooiste maar zeer goedkoop)
- Cambridge Audio SX70 (nèt ietsje hoger dan ik eigenlijk zou willen en met 24,6cm erg diep)

Dar moet ik wel een keuze uit kunnen maken, waarbij de JBL Loft 20 gezien de prijs de beste papieren voor mij persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Voor crossover hoef je niet bang te zijn, klinkt het niet, dan verander je het weer terug. Audyssey heeft het qua crossover zelden bij het rechte eind, het loont dus zeker om hiermee te spelen. Mijn zensor 1 worden als full range herkend. Liet ik het daar op staan, dan doet m'n sub het niet eens (bij muziek) :+

Probeer dus eens op 100hz of iets lager of hoger (max 20hz). Het is dan wel geen harde grens, maar stel dat de center op 150 staat (was bij mij het geval na audyssey dacht ik, kan ook 250 zijn), dan klinkt het echt wel anders op 100. Bij surround geluid krijgt de sub het 0.1 kanaal voor zijn kiezen. Die staat los van de crossover, daar is namelijk de setting "lpf for lfe" voor, welke ten alle tijden op 120hz moet staan. Daar komt het signaal dat de speakers niet meer weergeven (rond en onder hun crossover) bij. Dus gebrek aan laag bij films komt zelden voor.

Wat the eagle bedoelt met indraaien is de speakers wat richting jouw luisterpositie draaien ipv dat deze beide evenwijdig aan elkaar staan.

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 21-03-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Ok thx, ik zal eens naar de corss-over kijken. En ik dacht inderdaad dat Eagle met indraaien inspelen bedoelde :). De speakers staan al lichtelijk naar binnen gedraaid.

EDIT: Intussen wel de JBL LOFT 20 besteld. Ik kwam erachter dat de verkrijgbaarheid niet zo groot is en voor de lage prijs (€69,-) wilde ik niet het risico lopen dat die binnenkort ook uitverkocht was.

[ Voor 37% gewijzigd door Ray-zor op 23-03-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Als laatste reactie de finale uitkomst. Zelfs de JBL LOFT 20 bleek iets te hoog en diep om vorr de TV de zetten.
Echter kwam ik al internet surfend op een slim idee uit wat ik ook heb toegepast. Met een beetje boren van nieuwe gaten kunnen ook schapdrager-rails op de vesa-schroefgaten van de TV bevestigd worden. Op die manier heb ik een schap kunnen maken die precies even hoog is als de TV zonder in de muur te boren. De center staat daar nu op. Theoretisch niet 100% optimaal voor het geluidsbeeld aangezien de center nu hoger staat dan de front L/R. Voor de zekerheid heb ik hem iets naar beneden gekanteld, maar als niet-audiofiel hoorde ik sowieso het verschil niet/nauwelijks tussen een hoge en lage plaatsing. (Misschien als er ik beide varianten tegelijkertijd zo kunnen horen.)

Van de ene kant ben ik blij dat ik een esthetisch en functioneel acceptabele manier heb gevonden om de center te plaatsen. Van de andere kan had ik dat graag eerder bedacht zodat ik niet zo had hoeven focussen op de hoogte van de center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
dan een laatste foto om het helemaal af te ronden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Fair enough :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xOD6Apl.jpg?1
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CGuMveL.jpg?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:15

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat je qua geluidsbeeld best nog wat kan verbeteren door je fronts wat verder van de muur te zetten. Die BA speakers hebben volgens mij ook een reflex poort aan de achterzijde en hebben dus wat ruimte nodig om tot een vol potentieel te komen. Je zal merken dat ze in het laag wat beter klinken. Samen met de tip van Eagle kan dat zeker leiden tot een beter algemeen geluidbeeld (ook voor je center).

Wil je dat niet, dan zou je eens kunnen proberen om die reflexpoort dicht te maken met een doekje/sok. Daarmee transformeer je je fronts tot een gesloten systeem. Dat zal je laagweergave veranderen (gaat minder laag), maar het zal minder wollig klinken. Wellicht dat je center dan ook beter verstaanbaar is.

Uiteraard na beide aanpassingen wel even de kalibratie met de microfoon laten draaien
Pagina: 1