Intel & wat mindere videokaart of AMD & betere videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-02 12:05
Hallo,

In het kort: Ik wil een game systeem, m-itx bouwen, ga een CM 130 Elite gebruiken dus bijna elke videokaart past in deze kast.
Zoals ik al zei ga ik erop gamen, FPS, high end games.

Nu wil ik graag jullie mening horen over het volgende, zouden jullie voor punt A of B gaan? (Graag onderbouwen waarom)

A) een Intel i5-6400 & Sapphire Nitro 380 4GB
B) een AMD Athlon X4 860K & GTX 970

Ik kom bij zowel A als B op ongeveer hetzelfde bedrag uit, terwijl de GTX 970 uiteraard veel beter presteert.
Maar, de i5-6400 presteert natuurlijk beter als de AMD, maar is dat het verschil waard? Kan ik de extra euro's dan niet beter in een GTX 970 steken?

Ook graag een oog naar de toekomst gericht, ik wil niet volgend jaar weer een nieuwe CPU (of GPU) kopen.

Alvast bedankt!

:)

[ Voor 7% gewijzigd door lexxus93 op 19-03-2016 00:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heel simpel, ligt aan de game. Op het moment dat je een game pakt die sterk op de CPU leunt dan is een rappe CPU belangrijk, voor games die veel meer hebben aan een GPU, zou je een tragere CPU met snellere GPU kunnen pakken.

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-02 12:05
Denk dat ik er wel uitben.. ik ga voor de i5 & 380... als ik zo is internet doorlees dan loopt AMD behoorlijk achter, bedankt, kan dicht!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:23
Ik denk dat we daarom nog missen:
- je budget
- te spelen resolutie
- vereisten qua FPS
- welke games

Allemaal te maken met welke keus het beste is. Ik zou dat nu niet kunnen zeggen, A of B.

Wat betreft GPU's kan je ook eens kijken naar 2e hands kaarten en zo geld overhouden voor een betere CPU oid. Ik zie bijv. op Techpowerup dat een 280X/290 en 780/780Ti vaak nog hogere FPS halen dan een GTX970. (link is van een Asus Strix 380X)

Met oog op de toekomst is het lastig kijken. Stel morgen komt er een nieuwe game uit, kan maar zo zijn dat je 970 het ook zwaar krijgt. Daarom kan je kijken voor een GPU die nu goed genoeg is en wat geld overhouden voor een upgrade wanneer nodig. Moet je de punten van hierboven wel voor jezelf duidelijk hebben.

edit: Oh huh, ben je er al uit? ok succes. :P

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, zo lastig is dat niet, die x4 is letterlijk de helft van de prijs van een i5 :P Natuurlijk is een i5 dan veel beter.

In dit geval was de GTX970 zeker te snel geweest voor die x4, waardoor je CPU zou gaan bottlenecken. Met een i5 + R9 380 zal waarschijnlijk de videokaart de bottleneck zijn, maar, je hebt dan al wel een solide basis.

Het meest leuke is een i5 + een vette kaart, voor iets meer dan een nieuwe 380 kost, heb je een tweedehands 290. En een 290 zit in dezelfde klasse als een GTX970, dus heb je het beste van twee werelden :P

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Misschien een i3 een optie. Kan je altijd upgraden naar een i5/17.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:54
Hangt niet alleen van de games maar ook van je upgrade wensen af.

Wil je zo lang mogelijk doen zonder iets te upgraden dan kun je imo beter voor de athlon + 970 gaan, dan kun je waarschijnlijk 4 jaar vooruit.
Neem je i5 + 380 dan moet/wil je waarschijnlijk over 3 jaar je videokaart upgraden, maar dan kun je nog weer 3 jaar vooruit en doe je dus (met een extra investering) iets langer met je systeem.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:48:
Hangt niet alleen van de games maar ook van je upgrade wensen af.

... athlon + 970 gaan, dan kun je waarschijnlijk 4 jaar vooruit....
... i5 + 380 dan moet/wil je waarschijnlijk over 3 jaar je videokaart upgraden....
Eindelijk iemand die vrij precies in de toekomst kijken kan :X .

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:54
Reepje schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 17:20:
[...]
Eindelijk iemand die vrij precies in de toekomst kijken kan :X .
Dat krijg je met mijn ervaring ;)

Maargoed, je kunt natuurlijk ook inhoudelijk op de post ingaan en bv jouw mening geven.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 21:57:
[...]

Dat krijg je met mijn ervaring ;)

Maargoed, je kunt natuurlijk ook inhoudelijk op de post ingaan en bv jouw mening geven.
Daar heb je een goed punt.
Aangezien niet vermeld wordt op welke resolutie en welke games gespeeld worden, is er al niet veel over te zeggen.
Daarnaast is mijn ervaring, je weet niet wat de toekomst brengt. Dat betreft niet alleen de techniek, maar ook de toekomstige eisen van de TS.
Stel hij heeft nu een HD monitor, en met sinterklaas geeft hij zich een 4K monitor. Welke van de 2 combinaties boven hij dan ook heeft, ik denk dat hij zwaar teleurgesteld zal zijn met zijn nieuwe fps.
Allemaal koffiedik kijken.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

marcel87 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:42:
Ik denk dat we daarom nog missen:
- je budget
- te spelen resolutie
- vereisten qua FPS
- welke games

Allemaal te maken met welke keus het beste is. Ik zou dat nu niet kunnen zeggen, A of B.

Wat betreft GPU's kan je ook eens kijken naar 2e hands kaarten en zo geld overhouden voor een betere CPU oid. Ik zie bijv. op Techpowerup dat een 280X/290 en 780/780Ti vaak nog hogere FPS halen dan een GTX970. (link is van een Asus Strix 380X)

Met oog op de toekomst is het lastig kijken. Stel morgen komt er een nieuwe game uit, kan maar zo zijn dat je 970 het ook zwaar krijgt. Daarom kan je kijken voor een GPU die nu goed genoeg is en wat geld overhouden voor een upgrade wanneer nodig. Moet je de punten van hierboven wel voor jezelf duidelijk hebben.

edit: Oh huh, ben je er al uit? ok succes. :P
?? 280X/290 en 780/780Ti vaak nog hogere FPS halen dan een GTX970 ??

Ik denk dat je je hier een beetje vergist hebt, een GTX970 is vaak zon 50% sneller dan een 280X. Op 4K lopen ze wat op elkaar in, maar op die resolutie heb je sowieso niet veel te zoeken met een GTX970 imo.

In het geval van games als The Division/GTA V/Wolfenstein: TNO zou ik de GPU boven de CPU zetten.
In het geval van games als Arma 2/3/DayZ/Cities: Skylines/S.T.A.L.K.E.R./Flight Sim X/Fallout zou ik de CPU boven de GPU zetten.

Om het even in perspectief te zetten, met een FX8320 op 4.6Ghz (25% sneller dan stock) haalde ik zo'n 25 FPS in multiplayer bij Arma 3, nu met een Intel i7 6700K op stock haal ik met gemak 60FPS op maxed out settings. Arma is het meest extreme voorbeeld, ik haal met deze CPU namelijk nog lang niet de max uit mijn GPU. In Fallout haalde ik eerst zon 20 FPS in Boston op medium settings, nu knalt het ding overal doorheen op nagenoeg ultra bij 60 FPS op 1080p.

Zoals door meer mensen gezegd, het ligt echt 100% aan de games die jij wil gaan spelen. En de resolutie, ook heel belangrijk. Door gigantische DX11 overheads in de AMD drivers draaien die dingen naar rato een stuk beter op hogere resoluties. Zo zal een Fury X op 1080p niet in de buurt komen van een 980Ti, maar op 4K zal het vrij dichtbij zitten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1